Onko lapseni mielestäsi lihava? Miten saisi hillittyä lapsen syömishimoja, etenkin makeanhimoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23077160]Sillä ei ole mitään väliä kuinka usein syö. Tästä tehtiin vasta tutkmuskin. Turha syyttää vanhempia omasta lihavuudesta. Olet jo aikuinen, olet itse vastuussa läskeistäsi. Kyllä kai kaikki jo nykyaikana tietävät mitkä ruoat lihottavat ja mitkä ei. Useimmat eivät vain syö oikein. Toisaalta ihmisillä on myös ihan kieroutunut kuva siitä, mikä on normaalia. Kuvitellaan, että pitäisi olla langanlaiha ollakseen normaali. Tasapaino syömisen ja normaalin vartalokuvan suhteen on monella ihan hukassa.[/QUOTE]

mitä luulet, että kui9nka paljon eroa 160cm/50kg naisen ja 160cm/90kg naisen vatsalaukuilla? toisella se on huomattavasti isompi, annoskoot vaikuttavat merkittävästi painoon. jos syöt kaksi kertaa päivässä vaikka perunaa,lihakastiketta ja salaattia otat taatusti isomman annoksen kuin ihminen, joka syö viisi kertaa päivän aikana tuon saman annoksen.
vanhempiani en syytä läskeistäni, mutta syytän siitä, että he eivät antaneet minulle tevreellisen syömisen mallia, olin pulska jo lapsena, oliko tämä silloinkin jo ihan omaa syytäni? kyllä se vanhemmista on todella paljon kiinni minkälaisiin elintapoihin lapsensa opettavat.

Olen aivan samaa mieltä!

Lapsi tarvitsee tarpeeksi proteiinia ja (luonnollista) rasvaa kasvaakseen.
Ne ovat välttämättömiä normaalille kehitykselle.

Liian hiilihydraattipitoinen (joka usein on liian vähäproteiininen ja vähärasvainen) ruokavalio aiheuttaa usein jo lapsilla ongelmia (saati sitten aikuisilla).

Tunnistan ap:n lapsessa samoja piirteitä kuin itsessäni lapsena. Hiilihydraatit saivat minussa jo lapsena jatkuvan nälän tunteen ja ahmimiskierteen aikaan. Kaivelin kaappeja ja napostelin vähän väliä, leipää, hapankorppuja, keksejä ym. Ruokahaluni muutenkin oli valtava, ala-asteikäisenä yksi normaalikoinen pizza ja jäätelöannos jälkiruoaksi meni kevyesti alas.

Nykyisin vhh-ruokavaliolla tunnen nälkää harvoin, ja se on vain miellyttävä tunne, ei sellainen sudennälkä joka on pakko tyydyttää heti, millä vaan mitä ensimmäisenä käsiinsä saa. Tämä siis sopii minulle.

Täältä myös ääni sille, että ap:n kannattaisi lisätä lapsen proteiinin ja rasvan saantia. Lapsi ei yksinkertaisesti tule täyteen tarjotulla ruualla, vaikka se olisi kuinka "virallisterveellistä" ja sopisi äidille. Mielestäni kasvava lapsi tarvitsee hiilareita, mutta ap:n lapsen tilanteessa kannattaisi vähentää niitä jonkin verran ja korvata ne mainituilla proteiineilla ja rasvalla.

[QUOTE="vieras";23077176]Joo, syötähän lapsellesi rasvaa niin, että lätisee. Älä sitten säikähdä jos sydän pysähtyy nuorena.[/QUOTE]

Kuule luonnolliset rasvat voivat olla esim. rypsiöljyä... Eli en ole vielä kenenkään sydämmen kuullut lätisevän esim. siitä. :D

[QUOTE="joooo";23077213]mitä luulet, että kui9nka paljon eroa 160cm/50kg naisen ja 160cm/90kg naisen vatsalaukuilla? toisella se on huomattavasti isompi, annoskoot vaikuttavat merkittävästi painoon. jos syöt kaksi kertaa päivässä vaikka perunaa,lihakastiketta ja salaattia otat taatusti isomman annoksen kuin ihminen, joka syö viisi kertaa päivän aikana tuon saman annoksen.
vanhempiani en syytä läskeistäni, mutta syytän siitä, että he eivät antaneet minulle tevreellisen syömisen mallia, olin pulska jo lapsena, oliko tämä silloinkin jo ihan omaa syytäni? kyllä se vanhemmista on todella paljon kiinni minkälaisiin elintapoihin lapsensa opettavat.[/QUOTE]

Onko vertailusi erikokoisista naisista ja vatsalaukuista jotenkin relevantti kommentilleni?

Jos syö kaksi kertaa päivässä ottaa isomman annoksen kuin jos syö viisi kertaa päivässä, mutta useammin syömällä ei laihdu yhtään paremmin kuin harvoin syömällä. Kokonaismäärä ratkaisee. Joten kannattaa valita itselle sopiva syömistahti.

Vanhemmat ovat ehkä antaneet sinulle syömismalleja, mutta sinä et ole niitä muuttanut. Olet aikuinen, joten sinun pitää itse ottaa nyt vastuu syömisestäsi.

[QUOTE="ap";23076309]Silti vaikka lapsella selvästi on ylimääräistä mahassa? En tahdo että lapseni kärsii ylipainosta ja vielä vähemmän että häntä aletaan kiusaamaan lihavaksi koulussa.

Hedelmiä ja kasviksia saa syödä, mutta nepäs ei lasta kiinnostakaan. Jos antaisin lapsen syödä niin paljon kuin hän haluaa, niin hän olisi hetkessä reilusti ylipainoinen. Ei tunne rajojaan syömisessään, vaan syö suorastaan pakonomaisen paljon kaikkea mistä tykkää. Eikä ole kovin terveellistä sekään, että vaikkapa juuri iltapalalla haluaisi aina syödä neljä leipää ja enemmänkin. Pakkohan sen kahden leivän on riittää, loput menee himon piikkiin.[/QUOTE]

Leivistäkin saa hyvin erilaisia... ovatko tummaa täysruista vai vaaleaa vehnäleipää? Entä leivänpäälliset? Näiden koostumukseen kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Lapsihan on kasvavassa iässä, sen takia hän syö. Liikunta ja muu saa ihmisen nälkäiseksi. Minun tyttäreni on 159cm ja painaa 52kg , terkkari sanoi ettei hän ole ylipainoinen vaikka monet ovat yrittäneet sitä sanoa minulle toisin. Miksi teidän mielestä lapsien pitää olla tikkuja ? HUONOJA VANHEMPIA !!!!!!

Miten lapsi voi muuten? Liikkuuko, onko harrastuksia, kavereita? Miten koulu sujuu? Syökö vain aterioilla paljon (ja mikä on paljon, riippuu esim leivän koosta ja muista päivän syömisistä), vai kärkkyykö syötävää aterioiden välillä? Ratsaako kaappeja ollessaan yksin kotona?

Sillä vaan kyselen, että joskus liikasyöminen on oire, jonkinmoista itsehoitoa johonkin ongelmaan. Yksinäisyyteen, tyhjyyden tunteeseen, onpa sellaistakin tapahtunut, että tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi itselääkitsee itseään nopeilla hiilareilla (jälkeenpäin ajatellen itselläni on ollut näin jo lapsesta lähtien, ylipainoinen en ollut, mutta vanhempien keksivarastot tyhjenivät aina).

En siis sano, että lapsellasi olisi joku näistä ongelmista, kehotan vaan miettimään, voisiko näin olla. Siinä tapauksessa nimittäin pelkkä oireen poistaminen kieltämällä ja kyttäämällä ei riitä, vaan itse aiheuttajaan pitäisi päästä käsiksi. Omalla kohdalla niin ei käynyt, ja kävin sit aika pitkän ja kivisen tien aikuisiällä, ennen kuin tuli selvyys mikä mättää.

On aika paljon painoa lapsella kun itse ole 155 cm ja painan 44 ja olen sentään aikuinen nainen, enkä todellakaan edes laiha ruumiinrakenteeltani, vaan sopusuhtainen.

Antaisin normiannoksen ruokaa ja sen jälkeen voisi syödä kasviksia, jos vielä nälkä. Iltapalalla esim. hapankorppua, jos ei pari leipää riitä.

Mutta sitä ihmettelin, miten jonkun 160cm lapsi voi painaa 80 kg! Eikö siitä joudu jo erityistarkkailuun terveydenhuollossa.

En usko, että sinulla noilla syömisillä on vielä syytä huoleen, itsellä poka, nyt 14v,hoikka ja pitkä kaveri,170cm joka myöskin tuossa sinun lapsesi ikäisenä oli hieman pyöreä ja ruokakin maistui. Usko pois, jos lapsesi varsinkin harrastaa sitä liikuntaa, niin pituuskasvu ja kehittyminen kyllä tasaavat painoa.Ainakin meillä kaksari ja lievä pyöreys hävisivät kuin itsestään.

Minun 152-senttinen poikani painaa 37 kiloa, ja th oli koulussa sanonu (paino oli hivenen noussut) että pitää liikkua enemmän eikä saa syödä herkkuja. Että minun korvaan ap:n lapsi kuulostaa kookkaanlaiselta.
Anna lapselle alkupaloja ennen ruokaa. Salaattiannos, porkkana- ja kurkkulohkoja. Sellaista, mitä saa syödä rajatta. Sitten vasta oikea ruoka.

Et oo tosissas??!! Sun lapsihan on normaali painonen ja kasvavassa iässä ja sä aijot rajata normaalin kotiruoan määrää. Mä en tajua enää tätä saatanan paino hysteriaa ja varsinkaan sitä että, se kohdistuu lapsiin. Alkaa olla jo pikkasen sairasta touhua. Jokaisen äitin ois varmaan hyvä miettiä mikä on sitä terveellistä ja monipuolista ruokaa ja siihen sopiva määrä liikuntaa ulkona ja sisällä. Ymmärrän että, herkkuja rajataan, mutta, että normi kotiruoka ja sen syöntiä lapselta rajataan.

[QUOTE="viiraska";24978864]Minun 152-senttinen poikani painaa 37 kiloa, ja th oli koulussa sanonu (paino oli hivenen noussut) että pitää liikkua enemmän eikä saa syödä herkkuja. Että minun korvaan ap:n lapsi kuulostaa kookkaanlaiselta.
Anna lapselle alkupaloja ennen ruokaa. Salaattiannos, porkkana- ja kurkkulohkoja. Sellaista, mitä saa syödä rajatta. Sitten vasta oikea ruoka.[/QUOTE]

Jos tämä oli totta, niin th on niin epäpätevä että hipoo jo rikollisuuden rajaa.
Ilmoitus eteenpäin moisesta.

Ikävä ketju muutenkin, kun kasvavan lapsen normaalipainosta tehdään ongelmaa.

[QUOTE="epätietoinen";23076261]Pituutta on 155 cm ja painoa 48 kg. Muuten sopusuhtainen, mutta mahassa on ylimääräistä kuten myös kasvoissa. Lapsi liikkuu säännöllisesti ja harrastaa urheilua. Meillä ei syödä makeita muroja tai vanukkaita ja ruoka-ajat on säännölliset.

Onko tuo paino liian korkea ja miten sitä voisi saada sopusuhtaisemmaksi? Lapsella on mieletön hinku syödä koko ajan jotain makeaa. Meillä on rajattu karkkipäivä yhteen päivään viikossa, mutta aina niitä tilaisuuksia herkutteluun tulee kuitenkin. Lapsi on jatkuvasti kärkkymässä herkkuja ja syö tavallista ruokaakin liikaa. Esimerkiksi iltapalaksi ei muka riittäisi 2 leipää, vaan niitä pitäisi olla neljä. Ollaan sanottu että kaksi riittää, mutta aina lapsi kuitenkin yrittää syödä enemmän.

Ja aina joudutaan sanomaan että nyt riittää. Lapsi kun syö enemmän kuin minä, äitinsä, enkä minäkään ole ihan pieni. Jos meillä on vaikka tortilloja ruokana, niin minä syön kaksi. Ja lapselle sanon kolmannen jälkeen ettei saa ottaa enempää. Yrittää ottaa vielä neljättä.[/QUOTE]

saman asian kanssapaitsi että meillä 147cm ja 46kg, lapsi on 8 vuotta. Isonkokoinen järkäle, lihaksia ja hartioita löytyy, liikkuu paljon, ohjatusti treenit 3krt viikossa plus kaikki muu liikunta päälle. Meillä ei käytetä autoa. Lapsella on valtavat ruokahalut ja hänellä jää syöminen usein päälle. Eli vaikka söisi pöydässä kunnon annoksen terveellistä kotiruokaa niin on kohta taas jääkaapilla. meille ei voi kotiin ostaa mitään herkkuja, vanukkaita, muroja tms...koska hän ahmii ne heti. Meillä on karkkipvä kerran viikossa mikä tarkoittaa max.150g karkkipussia, ei sipsejä, limuja tai pikaruokaa. Kouluterveydenhoitaja taas puuttui paino asiaan, mitä minä voin enempää tehdä, oikeasti? Lapsen pituusennuste on 190cm ja toivon että jossain kohtaa tuo pituuden lisääntyminen tasoittaisi painoa. Nyt pyrin pitämään painon samassa ettei vaan nouse. En halua aiheuttaa kuitenkaan lapselle stressiä nalkuttamalla kokoajan syömisestä, mitä kuitenkin teen.

[QUOTE="viiraska";24978864]Minun 152-senttinen poikani painaa 37 kiloa, ja th oli koulussa sanonu (paino oli hivenen noussut) että pitää liikkua enemmän eikä saa syödä herkkuja. Että minun korvaan ap:n lapsi kuulostaa kookkaanlaiselta.
Anna lapselle alkupaloja ennen ruokaa. Salaattiannos, porkkana- ja kurkkulohkoja. Sellaista, mitä saa syödä rajatta. Sitten vasta oikea ruoka.[/QUOTE]

Häh? Itse olin 11-vuotiaana noissa mitoissa, sentin lyhyempi, kaikki sanoivat hoikaksi, ja terveydenhoitajan mielestä olin ihan OK, mutta samaa sanoi 10 kg painavammille samanpituisille. Eiköhän kasvavan lapsen painon niin kuin kuulukin nousta? Vastuutonta ja kammottavaa noilla mitoilla. Tottakai kaikenkokoisille lapsille on hyväksi liikkua, ja herkkuja on syytä rajoittaa hoikaltakin lapselta jo siksi, etteivät vie tilaa ravitsevammalta ruoalta, mutta noilla mitoilla ei voi kuvitella mitään paino-ongelmaa olevan.

Jos tämä oli totta, niin th on niin epäpätevä että hipoo jo rikollisuuden rajaa.
Ilmoitus eteenpäin moisesta.

Ikävä ketju muutenkin, kun kasvavan lapsen normaalipainosta tehdään ongelmaa.

Näitä terkkareita riittää. Itse olin 7. luokalla 163 cm pitkä ja painoin 55 kg. Sain saarnan syömisestä, liikkumisesta jne. Olen monesti jälkeenpäin miettinyt, eikö hän tajunnut, mistä puhui. Painan nyt aikuisena 65 ja en vieläkään näytä miltään läskiltä. Harratan liikuntaa ja olen lihaksikas, kuten olin jo silloin.

Mutta ap: mielestäni kysymyksesi on vaikea. Lapsesi ei ole lihava. Anna hänen syödä ja pidä kotona terveellisiä ruokia. Olisi myös tärkeää tietää hänen kasvukäyränsä (pituuskasvun ja painokäyrän kehitys). Nyt voi olla myös kasvupyrähdys menossa. Millainen hän on ollut syöjänän noin muuten? Tarkoitan pidemmälllä aikavälillä.

Painoa on jo 38 kiloa, pituutta 147 cm. Bmi hänellä 21, (lasten painodeksillä) jos olisi 18-19, sillon olisi musta sopiva. (Joka tarkoittasi 147 cm ja 33-35 kg) kohta 11v, kyllä esim.jos kumartuu sivulle päin, tulee siihen 'makkara' ja reidet tosi paksut, varmaan yhtä paksut kuin minulla (olen 163cm pitkä ja painan 51 kiloa). Kyllä meidän tytöltäkin ylimääräistä löytyy. Viime vuonna kun oli terkkarilla, pituus 144 cm ja paino oli 32, 5 kg, sillon oli minusta sopiva. Eli tyttö on lihonut reilussa puolessa vuodessa 5,5 kiloa.

Meillä on semmoinen ongelma että kaikki lapset (kolme tyttöä) on ylipainoisia ja ratsastaa. Ratsastus kun ei laihduta ja heillä on hoitohevoset joita hoitaa kaikki päivät.
Ei jää aika liikunnalle.

Yhteistyössä