Onko lapseni mielestäsi lihava? Miten saisi hillittyä lapsen syömishimoja, etenkin makeanhimoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaisi tutustua vähähiilihydraattiseen tapaan syödä (Antti Heikkilä). Ruoan pitää olla tarpeeksi rasvaista pitääkseen nälkää. Pelkkä leivän puputus lihottaa eikä pidä edes nälkää.
Ja nyt tarkoitan aitoja luonnon rasvoja, voita, kermaa, rasvaisia juustoja.

Luonnonrasvat eivät lihota, vaan ruoassa yhdessä syötävä runsas hiilihydraattimäärä kylläkin (paljon perunaa/ riisiä/ makaroonia)

Ihan mikä tahansa lihottaa, jos sitä syö liikaa. Tärkeintä on, että lapsi ei syö enempää mitä kuluttaa.

Apua! Lapsihan on ihan sopivan kokoinen.

Älä osta kotiin herkkuja vaan terveellistä ruokaa. Ei minusta tavallsiella hyvällä kotiruualla itseään voi kovin helposti lihottaa. Paljon hedelmiä ja kasviksia vaan peliin. Kuulostaa karulta kieltää lapselta ihan tavallisen ruuan syöminen :-(

No herranjumala lapsihan syö ihan VALTAVIA määriä jos yrittää 4 leipää tai 4 tortillaa vetäistä huiviin kerralla!
Tuossa tilanteessa sitä syömistä on PAKKO rajoittaa, jotta lapsi pysyisi edes suht normaaleissa mitoissa.
Tietty pitäis selvittää MIKSI syö noin paljon liikaa..

[QUOTE="vieras";23076364]Onko tämä joku provo? Jos ei niin kuulostaa siltä, että oma käsityksesi normaalipainosta on todella kieroutunut jos 155 cm ja 48 kiloa painava lapsi on mielestäsi lihava. Olet ilmeisesti sitä mieltä kun yrität vielä rajoittaa lapsen syömistä. Sääliksi käy sun lasta lähinnä jos tää nyt on edes totta![/QUOTE]

Siis ei voi olla totta, onko sinun mielestäsi normaalia että lapsi haluaa syödä esim. 4 tortillaa kerralla?
Edes minä,aikuinen ihminen en pystyisi syömään noin montaa vaan olisin aivan ähkyssä.
Saatika 4 leipää..
Minkälaisia määriä te oikein syötte ja paljonko painatte?
Alkaa vähän tuntua että täälläkin pyörii pari ylipainoista..

takerrun nyt vaikka tohon iltapalaan... 4 leipää kerralla.. Onko leipä ehtaa ruisleipää vai höttö paahtista ? jos jälkimmäistä ei ihme, että vois vetää sen neljäkin. Tarjoopa ruisleipänä, ei taatusti syö neljää, on sen verran täyttävää.

[QUOTE="vieras";23076512]Siis ei voi olla totta, onko sinun mielestäsi normaalia että lapsi haluaa syödä esim. 4 tortillaa kerralla?
Edes minä,aikuinen ihminen en pystyisi syömään noin montaa vaan olisin aivan ähkyssä.
Saatika 4 leipää..
Alkaa vähän tuntua että täälläkin pyörii pari ylipainoista..[/QUOTE]

Pikkusiskoni on aina ollut kova syömään ja hänen herkkuaan ovat tortillat. Saattoi syödä jo tuossa 12-vuotiaana 4 tai 5 tortillaa kerrallaan. Ja on urheileva ja hoikka, normaalipainoinen tyttö.

Onko ap:n lapsi tyttö vai poika?

Mitä jos tekisit kevyempiä ruokia, esim. kasvissosekeittoa, ruokien lisäkkeeksi aina runsaasti salaatteja, keitettyjä vihanneksia, wokkia ym.
Tosiaan ei mitään paahtoleipää vaan ruispaloja, ehkä ei niitä saa neljää syötyä iltapalaksi?

[QUOTE="vieras";23076512]Siis ei voi olla totta, onko sinun mielestäsi normaalia että lapsi haluaa syödä esim. 4 tortillaa kerralla?
Saatika 4 leipää..

Omasta mielestäni minulla on tasan kaksi vaihtoehtoa. Antaa lapsen syödä niin paljon kuin haluaa ja samalla kärsiä ylipainostaan. Tai sitten antaa lapsen syödä nälkäänsä mutta estää himosyöminen jolloin hän toivottavasti pysyy normaalipainoisena.

Saatika 4 leipää..

Kuten jo sanoin, pystyn ihan hyvin syömään pari burritoa tai ison quesadillan sekä puoli litraa salaattia. Minusta 4 palaa leipää ei ole paljon, varsinkaan jos niissä ei ole paljon täytettä. Tässä hiljattain söin 10 voileipää kerralla välipalaksi kun oli oikein kova nälkä. Niin, ja olen pienikoinen, hoikka nainen. Liikun kohtuullisesti. En kuitenkaan syö karkkia, vaaleaa leipää, pizzaa, hampurilaisia jne. koskaan. Juustoja, kermaa yms. käytän vain kohtuullisesti. Pääpaino kaikilla aterioilla on kasviksissa. Välipalat ovat marja- ja hedelmäpainotteisia. Mä syön yleensä oikeaa ruokaa niin, että ei ole enää nälkä, joten jälkiruokani ovat sitten yleensä melko pieniä, esim. pari palaa suklaata ja kahvi. Joskus syön pullapalan tai kakkua. Ja kyllä mä joskus saatan vetästä litran paketin jätskiä jos siltä tuntuu, mutta aika harvoin - ehkä kerran pari vuodessa. Kaikki mun suvussa syö näin. Hoikkia ollaan kaikki. Mun BMI on 19-20.

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Jotkut ovat luonnostaan pyöreämpiä kuin toiset. Ehkäpä aloittajan lapsi kuuluu tähän ryhmään. Se ei tietystikään tarkoita sitä, että kaikkea ähdetään turpaan, vaan että pyritään syömään terveellisesti ja hyväksytään se miltä näyttää. Jos on pyöreä, sitten on. So what? Aloittajan kannattaisi lapsen nälvimisen sijaan keskittyä hänen itsetuntonsa rakentamiseen. Jos aloittaja luulee, että lapsi ei tiedä, mitä äiti ajattelee hänen ulkonäöstään, on aloittaja epäilemättä väärässä. Ei kai kukaan halua opettaa lapselleen, että on liian lihava (etenkin jos ei sitä ole!)? Se antaa vain hyvän kasvualustan myöhemmille ongelmille, kuten anoreksialle ja kieroutuneelle minäkuvalle.

[QUOTE="vieras";23076530]takerrun nyt vaikka tohon iltapalaan... 4 leipää kerralla.. Onko leipä ehtaa ruisleipää vai höttö paahtista ? jos jälkimmäistä ei ihme, että vois vetää sen neljäkin. Tarjoopa ruisleipänä, ei taatusti syö neljää, on sen verran täyttävää.[/QUOTE]

Meillä ei syödä muuta kuin ruisleipää. Joskus harvoin ostan paahtoleipää, mutta sekin on ruista.

[QUOTE="vieras";23076530]takerrun nyt vaikka tohon iltapalaan... 4 leipää kerralla.. Onko leipä ehtaa ruisleipää vai höttö paahtista ? jos jälkimmäistä ei ihme, että vois vetää sen neljäkin. Tarjoopa ruisleipänä, ei taatusti syö neljää, on sen verran täyttävää.[/QUOTE]

Siis onko teidän mielestä 4 palaa ruisleipää paljon?! Miten vähän te oikein syötte? Eikö teillä ole aina nälkä?! Kuulostaa ihan sairaalle touhulle.

[QUOTE="vieras";23076595]Siis onko teidän mielestä 4 palaa ruisleipää paljon?! Miten vähän te oikein syötte? Eikö teillä ole aina nälkä?! Kuulostaa ihan sairaalle touhulle.[/QUOTE]

On todellakin 4 ruispalaa paljon iltapalalla lapselle. Vois miettii mitä muuta tarjois sen rinnalla, tai mitä yleensäkin tarjoo oikeena ruokana, jos pitää vetää tollasii määrii pelkkää leipää.

Syoko lapsi kaikkia ruokia paljon vai onko vain jotain tiettyja josta tykkaa ja syo siis niita liikaa. Keita kasviksia ruualle, puolet lautasesta kasviksia ja salaattia ja toinen puoli sita ruokaa. Vanha perinteinen lautasmalli, toimii ainakin itseni kohdalla.

Samoin laita iltapalalle esim. maustamatonta jogurttia ja marjoja + ne 2 leipaa. Ja kuten jo taalla mainittiin, niin ei vaaleaa leipaa. Se ei pida itsellanikaan nalkaa.

En tieda onko lapsi ylipainoinen nakematta, kasvuiassa kun usein pituus tulee ensin ja paino vahan perassa. Minun mielesta voi hyvin rajoittaa syomista jos nayttaa et syo liikaa. Lisaksi kun voi tosiaan antaa rahkaa ja marjoja tms ettei kuitenkaan jaa nalka.

Kannattaisi tutustua vähähiilihydraattiseen tapaan syödä (Antti Heikkilä). Ruoan pitää olla tarpeeksi rasvaista pitääkseen nälkää. Pelkkä leivän puputus lihottaa eikä pidä edes nälkää.
Ja nyt tarkoitan aitoja luonnon rasvoja, voita, kermaa, rasvaisia juustoja.

Luonnonrasvat eivät lihota, vaan ruoassa yhdessä syötävä runsas hiilihydraattimäärä kylläkin (paljon perunaa/ riisiä/ makaroonia)

Olen aivan samaa mieltä!

Lapsi tarvitsee tarpeeksi proteiinia ja (luonnollista) rasvaa kasvaakseen.
Ne ovat välttämättömiä normaalille kehitykselle.

Liian hiilihydraattipitoinen (joka usein on liian vähäproteiininen ja vähärasvainen) ruokavalio aiheuttaa usein jo lapsilla ongelmia (saati sitten aikuisilla).

Tunnistan ap:n lapsessa samoja piirteitä kuin itsessäni lapsena. Hiilihydraatit saivat minussa jo lapsena jatkuvan nälän tunteen ja ahmimiskierteen aikaan. Kaivelin kaappeja ja napostelin vähän väliä, leipää, hapankorppuja, keksejä ym. Ruokahaluni muutenkin oli valtava, ala-asteikäisenä yksi normaalikoinen pizza ja jäätelöannos jälkiruoaksi meni kevyesti alas.

Nykyisin vhh-ruokavaliolla tunnen nälkää harvoin, ja se on vain miellyttävä tunne, ei sellainen sudennälkä joka on pakko tyydyttää heti, millä vaan mitä ensimmäisenä käsiinsä saa. Tämä siis sopii minulle.

Minusta ap hoitaa tilanteen hienosti. Lasten lisääntyvästä ylipainosta ON huolestuttava. Kammottavaa katseltavaa ylipainoisia, huonostisyöviä lapsia. Usein kun näkee vanhempansa, löytyy syykin. Ehkä ap:n kannattaisi kuitenkin käydä jossain selvittelemässä syitä ahmimishimoon. Se on ikävä ja vastustamaton vaiva.

[QUOTE="ap";23076350]Voiko 10-vuotiaalla lapsella olla vielä kolmen tortillan jälkeen nälkä, mitä luulet?[/QUOTE]

Jos on, niin ei sitä nälkää kannata niillä tortilloilla enää poistaa, vaan lisäksi kannattaa antaa salattia, vihanneksia, hedelmiä ym. vähän terveellisempää.

Olen aivan samaa mieltä!

Lapsi tarvitsee tarpeeksi proteiinia ja (luonnollista) rasvaa kasvaakseen.
Ne ovat välttämättömiä normaalille kehitykselle.

Liian hiilihydraattipitoinen (joka usein on liian vähäproteiininen ja vähärasvainen) ruokavalio aiheuttaa usein jo lapsilla ongelmia (saati sitten aikuisilla).

Tunnistan ap:n lapsessa samoja piirteitä kuin itsessäni lapsena. Hiilihydraatit saivat minussa jo lapsena jatkuvan nälän tunteen ja ahmimiskierteen aikaan. Kaivelin kaappeja ja napostelin vähän väliä, leipää, hapankorppuja, keksejä ym. Ruokahaluni muutenkin oli valtava, ala-asteikäisenä yksi normaalikoinen pizza ja jäätelöannos jälkiruoaksi meni kevyesti alas.

Nykyisin vhh-ruokavaliolla tunnen nälkää harvoin, ja se on vain miellyttävä tunne, ei sellainen sudennälkä joka on pakko tyydyttää heti, millä vaan mitä ensimmäisenä käsiinsä saa. Tämä siis sopii minulle.

Mun on peesailtava tätä. Mä oon myös tän kokemuksesta oppinut kohdallani. Näin se vaan menee noiden hiilareiden ja proteiinien kanssa.

Saatika 4 leipää..

Häh...??? Kuinka pieniruokaisia lapsia teillä on. Meidän 10-vuotias voi hyvinkin vetää 4 leipää itapalalla + jugurttia + hedelmää. Ja mitat on n 140cm ja n 25kg. Alipainosta on huomautettu vauvasta asti, mutta kun ei vaan lihoa...

tunnisan kovasti itseni tuosa lapsesta. ja olen valitettaasti nyt aikuisena vielä selvästi lihaampi kuin lapsena. ongelmana on juurikin tuo ahmiminen. silloin ja edelleen. hiilareita, leipää karkkia yms menee vaan huomaamatta aikamoisia määriä kun yö liian nopeasti niin ei ehdi tulla sitä kylläisyyden tunnetta. meillä oli juuri kotona noin että leivän määräsä yms tapeltiin kun söin liikaa. valitettavasti vain siinä käy niin että sitten kun vanhemmt ei ole enää vahtimassa niin sitä ruokaa menee sitten entistäkin enemmän. lapsi pitäisi itse opettaa syömään niin että söisi sopivasti eikä tarvisi rajoittaa. mikä se keino sitten on niin siihen olen ilmeisen väärä ihminen vastaamaan. mutta liputtaisin minäkin tuon hiilareiden rajoitamisen puolesta. ja ennen ruokaa vettä ja salaattia jossa öljyinen kastike, sitten vasta oikeaa ruokaa, niin se kylläisyyden tunne ehtii kehittyä. ja jos ruoan määrää rajoittaa niin rajoittaa nimenomaan sitä hiilareiden määrää.
tuon ikäisellä myös riski syömishäiriön kehittymiseen jos lapsi itse huolestuu ylipainostaan niin saattaa alkaa oksentamaan ahmimisen perään. joten melko varpaillaan saa olla niinkuin varmaan tiedätkin

Luin vain aloitusviestin ja sen perusteella lapsenne paino on normaali, mutta jos näyttää olevan ylimääräistä mahassa ja kasvoissa niin uskoisin hänen saavan liikaa herkkuja, limua, energiajuomia... Tällaisia lapsia näkee nykyään usein, muuten normaaleja mutta on hankittu 'limumaha' samoin kuin aikuisilla on kaljamaha.

ap on ihan oikealla asialla, kun huolehtii lapsensa mahdollisesta ylipainosta tai sen lisääntymisestä. Ihan liian paljon näkee pullukoita lapsia ja sääliksi käy. Kyllä se on useimmiten vanhempien vika, kun päästävät lapsensa lihoamaan jo lapsuusiässä. Tiedättekö, että jo lapsuusiässä alkaneesta lihavuudesta on ERITTÄIN vaikea päästä eroon myöhemminkään. Nuorena kasvuspurtin aikana voi paino tasaantua mutta lihavat lapset ovat yleensä aikuisena myös kamppailemassa liikalihavuuden kanssa. Lihavuus altistaa hyvin monille sairauksille, aiheuttaa itsetunto-ongelmia ja muita psyykkisiä ongelmia eli monenlaista kärsimystä. Pitäkää huolta lapsistanne tässäkin suhteessa, älkää päästäkö lihoamaan liiaksi!

Minustakin ap:n lapsen ruokamäärät kuulostavat hurjilta, kyllä esimerkiksi neljä leipäpalaa kerralla on iso määrä. Suosittelisin myös miettimään ideoita vhh-ruokavalion puolelta. Liiallinen hiilihydraattien syöminen saa aikaan juuri tuota jatkuvaa syömisen himoa ja kierre on valmis.

[QUOTE="Mie";23076673]Häh...??? Kuinka pieniruokaisia lapsia teillä on. Meidän 10-vuotias voi hyvinkin vetää 4 leipää itapalalla + jugurttia + hedelmää. Ja mitat on n 140cm ja n 25kg. Alipainosta on huomautettu vauvasta asti, mutta kun ei vaan lihoa...[/QUOTE]

Tuo leivän puputtaminen tuossa määrin on melko typerää. Eikö kannattaisi vaikka jotain keittoa tai muuta vahvempaa ruokaa antaa, jos on noin kova nälkä.

[QUOTE="vieras";23076441]Entä sitten jos lapsesi ei vastaa täydellisesti mielikuvaasi kauniista naisesta? Ei todellakaan kuulosta sellaiselta, mistä pitäisi olla huolissaan... Noilla mitoilla tuskin sitä ylimääräistä on kovin paljon. Eikö tärkeintä ole, että hän on terve, syö terveellisesti, liikkuu ja että hänellä on mielekästä tekemistä?

Tiedätkö muuten, että normaalisssa, terveessä ihmisessä on hieman sitä ylimääräistä?! Se auttaa pysymään terveenä ja toipumaan jos sairastuu. Luuranko ei ole tervettä. Ihmisillä on vain nykyisin ihan kieroutunut asenne.[/QUOTE]

mielestäni on tervettä kiinnittää huomiopta, mikäli alkaa lihomaan, se on todella vaikea saada pois ylimääräistä painoa, varsinkin lapsella.
muia harmittaa aivan suunnattomasti, kun omassa perheessäni ei opetettu syömään terveellisesti ja usein pieniä annoksia, vaan syötiin kolme kertaa päivässä ja annoskoot olikin sitten sen mukaisia, kun oli liian nälkäinen niin ahtoi aivan liikaa ruokaa napaansa. siitähän se vatsalaukku vaan venyy ja venyy ja silloin normaali määrä suokaa ei riitä sitä täyttämään vaan aina syö yli tarpeen, mikä johtaa lihomiseen.
nyt onkin sitten kiva yrittää saada tätä 20kg ylimääräistä pois.

[QUOTE="vieras";23076606]On todellakin 4 ruispalaa paljon iltapalalla lapselle. Vois miettii mitä muuta tarjois sen rinnalla, tai mitä yleensäkin tarjoo oikeena ruokana, jos pitää vetää tollasii määrii pelkkää leipää.[/QUOTE]

Leipä ei todellakaan saisi olla PÄÄRUOKA.

Leipä vie paljon tilaa ravitsevimmilta ruoka-aineilta.

Lapselle voi tarjota ilta/aamupalaksi esim. turkkilaista jogurttia + marjoja, mielellään ilman sokeria.

Aterioilla kasviksia + lihaa/kalaa riittävästi + luonnollisia rasvoja, ja vaikka yksi pala leipää.

Kun muutat ruokavalion sellaiseksi että lapsi saa riittävästi proteiinia ja rasvaa, syömähimot ja makeanhimo vähenee.

[QUOTE="joooo";23077014]mielestäni on tervettä kiinnittää huomiopta, mikäli alkaa lihomaan, se on todella vaikea saada pois ylimääräistä painoa, varsinkin lapsella.
muia harmittaa aivan suunnattomasti, kun omassa perheessäni ei opetettu syömään terveellisesti ja usein pieniä annoksia, vaan syötiin kolme kertaa päivässä ja annoskoot olikin sitten sen mukaisia, kun oli liian nälkäinen niin ahtoi aivan liikaa ruokaa napaansa. siitähän se vatsalaukku vaan venyy ja venyy ja silloin normaali määrä suokaa ei riitä sitä täyttämään vaan aina syö yli tarpeen, mikä johtaa lihomiseen.
nyt onkin sitten kiva yrittää saada tätä 20kg ylimääräistä pois.[/QUOTE]

Sillä ei ole mitään väliä kuinka usein syö. Tästä tehtiin vasta tutkmuskin. Turha syyttää vanhempia omasta lihavuudesta. Olet jo aikuinen, olet itse vastuussa läskeistäsi. Kyllä kai kaikki jo nykyaikana tietävät mitkä ruoat lihottavat ja mitkä ei. Useimmat eivät vain syö oikein. Toisaalta ihmisillä on myös ihan kieroutunut kuva siitä, mikä on normaalia. Kuvitellaan, että pitäisi olla langanlaiha ollakseen normaali. Tasapaino syömisen ja normaalin vartalokuvan suhteen on monella ihan hukassa.

Leipä ei todellakaan saisi olla PÄÄRUOKA.

Leipä vie paljon tilaa ravitsevimmilta ruoka-aineilta.

Lapselle voi tarjota ilta/aamupalaksi esim. turkkilaista jogurttia + marjoja, mielellään ilman sokeria.

Aterioilla kasviksia + lihaa/kalaa riittävästi + luonnollisia rasvoja, ja vaikka yksi pala leipää.

Kun muutat ruokavalion sellaiseksi että lapsi saa riittävästi proteiinia ja rasvaa, syömähimot ja makeanhimo vähenee.

Joo, syötähän lapsellesi rasvaa niin, että lätisee. Älä sitten säikähdä jos sydän pysähtyy nuorena.

Yhteistyössä