Onko lapsen hoitajalla oikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis mitä???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="lastenhoitaja";23671275]No en tiedä missä sä olet töissä, mutta kyllä meillä on oikeus ilmaista mielipiteemme asioista vanhemmille, koski ne sitten liian pitkiä hoitopäiviä, vääränlaista vaatetusta tai vanhempien kasvatustapaa. Mihin kaikkeen kannattaa sitten puuttua, on eri asia. Ja se miten asiat sanoo, merkitsee paljon. Itseasiassa kunnallisen päivähoidon puolella ollaan hyvinkin avoimia, puolin ja toisin. Ja kunnallisella puolella nyt ei varsinkaan ole pulaa niistä asiakkaista.. Tunnen monta hoitajaa jotka eivät häpeile nostaa kissaa pöydälle. Itse olen kyllä melko myötäilevä.[/QUOTE]

Jos nyt ajatellaan ihan tähän ap:n tilanteeseen näitä kommentteja. Niin ei ole minkäänlaista oikeutta noilla työajoilla kommentoida.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23671205:
Ei mullakaan oo oikeutta sanoa mielipidettäni ääneen asiakkaista/potilaista joita hoidan. Kuten ei ole lasten hoitajallakaan... Mölyt on tossa ammatissa varsinkin kunnallisella puolella pidettävä mahassaan. Yksityisillä on enemmän varaa valita asiakkaistansa.

Päivähoidon asiakas on se lapsi, jonka parhaaksi hoitohenkilökunnan ja vanhempien on toimittava. Ja hoitohenkilökunnan käsitys lapsen parhaasta on aika yksimielinen: mahdollisimman lyhyet hoitopäivät, mahdollisimman monelle (mieluiten kaikille) lomaa kesällä edes vähän. Ja miettiä sopii mihin nuo käsitykse perustuvat: tutkimustuloksiin ja kokemukseen lapsesta.

Tulevaisuudessa vanhemmat joutuvat vielä enemmän perustelemaan lapsen pitkiä päiviä tai lomattomuutta. Ja subjektiivinen päivähoito-oikeus on ison suurennuslasin alla.

Jos nyt ajatellaan ihan tähän ap:n tilanteeseen näitä kommentteja. Niin ei ole minkäänlaista oikeutta noilla työajoilla kommentoida.

Muttamuttamutta. On edelleen oikeus. Ja onhan se melko aiheellista jos puhutaan alle 3-vuotiaista ja kesälomastakaan ei tainnut olla tietoa.... Kyllä lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan. Meillä puututaan johtajan toimesta jos ei yhtään lomaa ole lapsella tiedossa.

[QUOTE="lastenhoitaja";23671342]Muttamuttamutta. On edelleen oikeus. Ja onhan se melko aiheellista jos puhutaan alle 3-vuotiaista ja kesälomastakaan ei tainnut olla tietoa.... Kyllä lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan. Meillä puututaan johtajan toimesta jos ei yhtään lomaa ole lapsella tiedossa.[/QUOTE]

Kesälomaa ei ole, mutta se ei tarkoita ettei "lomaa" ole. Olen siis sijainen ja kiireisin työaika on kesällä. Esm. syksyllä syyskuu on yleensä niin ettei töitä ole kuin muutama päivä. Ja tarkoittaako se sitä, jos onkin sijaisena töissä että pitäisi ottaa lapset pois hoidosta ja jäädä kotiin rahattomana???? Ei olisi varaa ostella kenkiä/vaatteita/leluja???ruuasta puhumattakaan.

MINÄ EN OLE AINUT JONKA TYÖAIKA ON 8H PÄIVÄSSÄ 5:NÄ PÄIVÄNÄ VIIKOSSA; EIKÄ TYÖAIKANI OLE MUILLE HOITAJILLE ONGELMA!!!! Älkää väänelkö tätä asiaa muuksi kuin mitä se on. On olemassa ongelmallisempiakin perheitä kuin minun...

[QUOTE="alkup";23671393]Kesälomaa ei ole, mutta se ei tarkoita ettei "lomaa" ole. Olen siis sijainen ja kiireisin työaika on kesällä. Esm. syksyllä syyskuu on yleensä niin ettei töitä ole kuin muutama päivä. Ja tarkoittaako se sitä, jos onkin sijaisena töissä että pitäisi ottaa lapset pois hoidosta ja jäädä kotiin rahattomana???? Ei olisi varaa ostella kenkiä/vaatteita/leluja???ruuasta puhumattakaan.

MINÄ EN OLE AINUT JONKA TYÖAIKA ON 8H PÄIVÄSSÄ 5:NÄ PÄIVÄNÄ VIIKOSSA; EIKÄ TYÖAIKANI OLE MUILLE HOITAJILLE ONGELMA!!!! Älkää väänelkö tätä asiaa muuksi kuin mitä se on. On olemassa ongelmallisempiakin perheitä kuin minun...[/QUOTE]

Yleensä?

Et olekkaan, valitettavasti. 8-9h päivät on ihan liian pitkiä esim. sille 1-vuotiaalle eritoten. Ei se siitä muuksi muutu, harmi että se yksi hoitaja on sellainen totuusturpa.

[QUOTE="alkup";23671393]Kesälomaa ei ole, mutta se ei tarkoita ettei "lomaa" ole. Olen siis sijainen ja kiireisin työaika on kesällä. Esm. syksyllä syyskuu on yleensä niin ettei töitä ole kuin muutama päivä. Ja tarkoittaako se sitä, jos onkin sijaisena töissä että pitäisi ottaa lapset pois hoidosta ja jäädä kotiin rahattomana???? Ei olisi varaa ostella kenkiä/vaatteita/leluja???ruuasta puhumattakaan.

MINÄ EN OLE AINUT JONKA TYÖAIKA ON 8H PÄIVÄSSÄ 5:NÄ PÄIVÄNÄ VIIKOSSA; EIKÄ TYÖAIKANI OLE MUILLE HOITAJILLE ONGELMA!!!! Älkää väänelkö tätä asiaa muuksi kuin mitä se on. On olemassa ongelmallisempiakin perheitä kuin minun...[/QUOTE]

siltä päänaukojalta missä mättää? Tiedät hyvin itse, että sinulla on normaalin mittainen työpäivä ja vieläpä ihanan lyhyt työmatka. Jos et kehtaa kysyä missä mättää, niin totea, että olet tuon virren jo kuullut, oliko uutta sanottavaa :)

Täysin epäasiallista käytöstä hoitajalta. Tarvittaessa ota asia esille esimiehen kanssa; ei tuollaista tarvitse kuunnella.

[QUOTE="lastenhoitaja";23671428]Yleensä?

Et olekkaan, valitettavasti. 8-9h päivät on ihan liian pitkiä esim. sille 1-vuotiaalle eritoten. Ei se siitä muuksi muutu, harmi että se yksi hoitaja on sellainen totuusturpa.[/QUOTE]

Yleensä, sillä saattaa se työtön kuukausi olla myös lokakuu tai maaliskuu...

Jos yh:n työaika on 8 tuntia plus matkat niin ei sitä lapsen hoitopäivää saa millään konstilla lyhemmäksi. Paitsi jäämällä työttömäksi kotiin ja siirtymällä sos.toimen asiakkaaksi. Turha siis syyllistää vanhempaa, kyllä sen itsekin tietää, että lyhyempi päivä olisi mukavampi. Kysy ap. ko. hoitajalta, mistä mono puristaa.

Meidän muksut ovat n. 9tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa hoidossa. Jos mies on työmatkalla niin niinä päivinä 10tuntia. Itse en vielä pidä kovin pahana, koska viikonloput ollaan kotona eikä silloin ole kiire mihinkään. Työmatkat pidentävät valitettavasti hoitopäivää. Mutta meillä ei hoitotädit ole valittaneet päivän pituudesta milloinkaan. Ei ole heidän asia arvostella muiden työpäivien pituuksia. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia lyhentää päivää puoleen...

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23670859:
Tuntuu oudolta jos perheellä ei ole yhtään lähisukulaista, joka ottaisi lapset edes vähäksi aikaa. Yleensä ihmisillä nyt jotain kontakteja on. Ja isovanhempien kannattaisi noin hankalassa tilanteessa auttaa.

Voi herran jestas sentään, hoidossahan ne lapset ovat edelleen, jos ovat jossain lähisukulaisella. Ja sorry, meillä ei ainakaan ole ainuttakaan paikkaa, jossa lapsemme voisivat olla kaikki yhtä aikaa useamman päivän.
Isovanhemmat voivat olla edelleen itse työelämässä, eivätkä pysty auttamaan. Tai kuten meillä famo yli 80-vuotias, viimeksi tällä viikolla on viety piipaa-autolla sairaalaan. Tai omat vanhempanil, isällä nitrolaastarit ja äiti vielä isäänikin huonommassa kunnossa, mitenhän he auttaisivat kolmen vilkkaat pojan kanssa?

[QUOTE="poikia3";23671763]Voi herran jestas sentään, hoidossahan ne lapset ovat edelleen, jos ovat jossain lähisukulaisella. Ja sorry, meillä ei ainakaan ole ainuttakaan paikkaa, jossa lapsemme voisivat olla kaikki yhtä aikaa useamman päivän.
Isovanhemmat voivat olla edelleen itse työelämässä, eivätkä pysty auttamaan. Tai kuten meillä famo yli 80-vuotias, viimeksi tällä viikolla on viety piipaa-autolla sairaalaan. Tai omat vanhempanil, isällä nitrolaastarit ja äiti vielä isäänikin huonommassa kunnossa, mitenhän he auttaisivat kolmen vilkkaat pojan kanssa?[/QUOTE]

Teidän kannattaisi yrittää rakentaa tukiverkkoa muiden sukulaisten/ystävien avulla.

Ja sen verran kommentoin vielä, että lapselle ei todellakaan ole sama asia olla hoidossa tarhassa, meluisassa, isossa lapsiryhmässä kuin esim. mummolassa.

[QUOTE="vieras";23671812]Teidän kannattaisi yrittää rakentaa tukiverkkoa muiden sukulaisten/ystävien avulla.

Ja sen verran kommentoin vielä, että lapselle ei todellakaan ole sama asia olla hoidossa tarhassa, meluisassa, isossa lapsiryhmässä kuin esim. mummolassa.[/QUOTE]

Ei toki ole sama asia, mutta mummola ei ole koti. Lapselle voi olla raskaampaa olla viikko mummolassa ja 7 päivää täysin erossa vanhemmistaan, kuin hoidossa 8,5 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, jolloin joka ilta näkee vanhempansa ja saa viikonlopunkin viettää vielä heidän kanssaan.

Lisäksi kaikki päivähoitopaikat eivät ole samanlaisia, esikoiseni päiväkotiryhmässä oli aikoinaan 24 lasta. Koska suurinosa lapsista oli sairaalan henkilökunnan lapsia, tuossa ryhmässä oli harvoin edes kymmentä lasta yhtä aikaa paikalla. Eipä ollut kovin meluinen ryhmä, eikä isokaan, kun hoitajia oli 3, ja vielä yksi avustaja.

Niin ja me pärjäämme kyllä normaalisti ihan hyvin, ilman tukiverkkoakin. Kuopuskin aloittaa koulun ensin syksynä. Tänäkin vuonna lapset lomailevat 7 viikkoa jomman kumman vanhemman tai molempien kanssa. Meillä on aina toinen vienyt ja toinen hakenut lapset, joten maksimissaan hoitopäivä on poikkeustilanteissa ollut sitten 8,5 - 9 tuntia, yleensä aina alle 8 tuntia. Ja kun lapset olivat pienempiä olivat hoidossa 4 päivää viikossa, kuopus peräti vain 3 päivää viikossa.

Mutta itse ymmärrän kyllä, ettei tämä ole kaikille mahdollista, yh:lle täysin mahdotonta.

Yhteistyössä