Onko minulla nyt oikeus hakea...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muumimamma

Vieras
Lapset aloittivat kunnallisessahoidossa maaliskuussa, olin kokopäivätyössä toukokuunloppuun. Sitten jäin työttömäksi ja ilmoitin että en tarvitse lomakaudeksi hoitoa koska töistä ei tietoa. Ei työttömälle hoitopaikkaa lomakaudeksi olisi myönnettykään. Kesäkuun alussa sainkin toisen työpaikan ja hoidontarve ilmestyikin lomakaudelle(heinäkuu).

Kaupungilta ilmoitettiin että hoitopaikat on "kortilla" ja että nyt jo on 2 ylim. paikalla. Päivähoidonohjaaja ehdotti että jos saadaan hoitaja kotiin omastatakaa (vaikka sukulainen,ystävä tms.) niin saataisiin se heinäkuu pois. Hän anoi jostain lautakunnasta vapautusta heinäkuuksi,elokuussa aloittaa isompi esikoulun. Normaalistihan jos olisimme ilmoittaneet ettemme tarvitse hoitoa niin olisi puolikasmaksu mennyt kun eivät ole olleet hoidossa elokuusta2007 asti. Nyt saimme siis heinäkuun pois kokonaan niin rahallisesti kuin hoidollisestikin(eli heinäkuussa heillä ei mitään asiaa päiväkotiin)

Onko minun nyt mahd. hakea kotihoidontuen perusosaa heinäkuulta kun molemmat vanhemmista töissä ja lapset hoidetaan kotona eikä hoitopaikkaa ole?Toinen lapsista alle3v.

muistaakseni se oli niin että jos lapset on kuukauden vai oliks se yli kotona hoidossa niin sitten on mahdollista mutta muuten ei =( ota selvää kelalta kuin se oli

Kotihoidon tuen maksaminen

Lasten kotihoidon tuki maksetaan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka hoitaa lasta. Tuki maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen tuen saajan pankkitilille kuukauden viimeisenä arkipäivänä. Sitä ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta.

Kelan on tarkistettava hoitolisän määrä, jos perheen tulot muuttuvat olennaisesti.

http://www.kela.fi/IN/INTERNET/SUOMI.NSF/NET/170701122305EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muistaakseni se oli niin että jos lapset on kuukauden vai oliks se yli kotona hoidossa niin sitten on mahdollista mutta muuten ei =( ota selvää kelalta kuin se oli

Meille tulis juuri se kuukausi sitten välissä. Elokuussa meinaan laittaa molemmat, nuoremmankin puolikkaalle tarhaan, isomman esikoulun ajaksi minimissään oli sitten töitä tai ei. kokoajan kuitenkin haen töitä enkä ole kranttu joten tod.näk. jotain taas löytyy pian.

Lasten kotihoidon tuki maksetaan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka hoitaa lasta. Tuki maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen tuen saajan pankkitilille kuukauden viimeisenä arkipäivänä. Sitä ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta.

Kelan on tarkistettava hoitolisän määrä, jos perheen tulot muuttuvat olennaisesti.

Tän mukaan periaatteessa sitten saisin sitä. Ajattelin vaan sitä että mitä meinaavat Kelassa kun muuten lapset tarhassa ja sitten ei ja sitten taas ovat. Varmaan täytyy selitellä tilannetta kymmeneen kertaan :)

kinkkinen juttu, kun meille ei ollut tarjota hoitopaikkaa ja meillä kuitenkin on hoidontarve ja tarvitaan hoitaja. Me ei heinäkuussa olla tarhan "listalla". Kysyin sitä vielä tarhasta silloin että jos meille käy niin että emme saakaan hoitajaa, niin meillä ei ole oikeutta mennä tarhaan koska meillä ei ole hoitopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muumimamma:

Tän mukaan periaatteessa sitten saisin sitä. Ajattelin vaan sitä että mitä meinaavat Kelassa kun muuten lapset tarhassa ja sitten ei ja sitten taas ovat. Varmaan täytyy selitellä tilannetta kymmeneen kertaan :)

ei mun oo ainakaan tarvinnu selitellä mitään ku lapset on ollu syksyn, talven ja kesän hoidossa ja kesän kotona mun kans ja oon saanu kotihoidontukee.

Onko teillä kuitenkin paikat päiväkotiin vai irtisanoitteko ne?

Kun en mä oikein tiedä. Meni koko hoitopaikkajuttu niin sekavaksi siinä vaiheessa kun ensin oli 15pv/kk. Sitten ilmoitin että emme tarvitse kuin 10pvää kun jäin työttömäksi. Sitten viikon päästä ilmoitinkin tarvitsevani kokopäiväistä kun pääsin töihin. Eihän meillä ole loppuja enää edes kirjallisina ja allekirjoitettuina tehty :) elokuussahan ne paikat sitten uudestaan haetaan.. ja ilmoitan tarvinko hoitopaikkaa ja monelleko päivälle. Mutta periaatteessahan meille ei ollut tarjota hoitopaikkaa heinäkuulle vaikka tarvitsimme/ olimme oikeutettuja.

Yhteistyössä