Onko lapsen hoitajalla oikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis mitä???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä lisään kun viesti karkasi, että mies valmistuu kohta ja opintotuki vaihtuu palkaksi. Hän on korkeasti koulutettu.

Mua ei hevonkakkaran vertaa kiinnosta mitä muut meistä ajattelee tai mitä kukakin ihailee. :D

Ei eletä sosiaalituilla, vaan kth + opintotuki. Näitä samoja tukia saavat kaikki muutkin opiskelijat ja kotiäidit. Sosiaalitoimistosta ei mitään haeta.

Ymmärrän toki että se vituttaa kun toiset pärjää pienellä rahalla ja itse ei. :)

Eli teidän viisihenkinen perhe elää pelkällä kotihoidontuella ja opintotuella? Vautsi. Asutteko sillan alla vaiko ilmaiseksi jossain? Syötte kynsiänne? Miksi Kela ei maksa teille hoitolisää, lapsilisiä, asumistukea...?

Sosiaalietuuksiahan ne Kelan maksamat etuudetkin ovat.

Eikä todellakaan vituta, tilanne missä olisin kolmen lapsen kotiäiti vuodesta toiseen olisi painajaismainen minulle...Tuollaiset "MMMMMMMINUN lapseni eivät kidu missään päiväkodeissa!"- ihmiset on vaan niin huvittavia :)

Ja Anatoliako ei itse nosta lapsilisää? :D

Voi jestas mitä marttyyriutta. Minun pitäisi siis kieltäytyä kaikista niistä tuista, mitä muutkin normaalit ihmiset nostavat? Toimeentulotukeen ei ole koskaan tarvinnut turvautua.

Mä elän unelmaani lasten kanssa kotona. Sekin kai ottaa päähän jos sulla leviää pää omien lastesi kanssa kotona. :) Ymmärrän purkauksesi.

Mulla on kolme lasta, nuorin nyt 2. Ja kaikki on hoidettu kotona. En ole rikas, mies opiskelee. Ihmettelen suuresti näitä tuhlareita jotka eivät muka taloudellisista syistä voi olla kotona. Se on ihan oma valinta ottaako lainaa ja asuuko jossain helvetin lukaalissa. Kyllä se tarhameininki rääkkäystä välillä on. Meidän lähellä olevassa tarhassa saa pienet kompastella ja itkeä ulkona ilman että ketään kiinnostaa. Äitiään huutavat siellä. Kauhealta tuntuu. :(

En minäkään lapsiani tuollaiseen tarhaan laittaisi missään nimessä. Ja jos tuota toimintaa kerran läheltä seuraat niin kyllä velvollisuutesi on puuttua asiaan. Huuda vaikka hoitajille että lasta rääkätään jos et muuta keksi.

Mulla on kolme lasta, nuorin nyt 2. Ja kaikki on hoidettu kotona. En ole rikas, mies opiskelee. Ihmettelen suuresti näitä tuhlareita jotka eivät muka taloudellisista syistä voi olla kotona. Se on ihan oma valinta ottaako lainaa ja asuuko jossain helvetin lukaalissa. Kyllä se tarhameininki rääkkäystä välillä on. Meidän lähellä olevassa tarhassa saa pienet kompastella ja itkeä ulkona ilman että ketään kiinnostaa. Äitiään huutavat siellä. Kauhealta tuntuu. :(

Lässynlässyndiipadaapa.

Ja Anatoliako ei itse nosta lapsilisää? :D

Voi jestas mitä marttyyriutta. Minun pitäisi siis kieltäytyä kaikista niistä tuista, mitä muutkin normaalit ihmiset nostavat? Toimeentulotukeen ei ole koskaan tarvinnut turvautua.

Mä elän unelmaani lasten kanssa kotona. Sekin kai ottaa päähän jos sulla leviää pää omien lastesi kanssa kotona. :) Ymmärrän purkauksesi.

Nostan lapsilisää, mutta en väitä että en nosta, kun taas sinä kerroit että saatte vain kotihoidontuen ja opintotuen. Saattehan te paljon muutakin :)

Ei mulla leviä pää lasteni kanssa. Minut on vaan tarkoitettu tekemään myös jotain muuta, kuin olemaan pelkästään äiti. Olen hyvin tyytyväinen elämääni. Ja unelmoin kyllä isommista asioista kuin siitä, että saisin olla kotiäiti: saisinhan minä olla jos haluaisin, mikään tai kukaan ei sitä estäisi. Yhden unelma on toisen painajainen.

Senkun elät unelmaasi, ei sinua kukaan kiellä tekemästä niin. Ihmettelen vaan, miksi sinun piti tulla tähän ketjuun kertomaan kotiäiti-ideologiastasi, kun se ei liity päiväkotielämään tai hoitopäivien pituuksiin.

No mun mielestä jos lapset nyt ihan kamalasti näyttäis kärsivän pitkistä päivistä niin hoitsu voi sanoa asiasta, mutta sekin on niin paljon kiinni siitä miten sen sanoo.

Vanhempien on jossain vaiheessa mentävä töihin ja ei siitä hoitsujen ole asiallista huomautella. Päässy varmaan joku sammakko suusta. Älä ota ittees, jos tiedät tekeväs parhaasi!

[QUOTE="vieras";23670784]No mun mielestä jos lapset nyt ihan kamalasti näyttäis kärsivän pitkistä päivistä niin hoitsu voi sanoa asiasta, mutta sekin on niin paljon kiinni siitä miten sen sanoo.

Vanhempien on jossain vaiheessa mentävä töihin ja ei siitä hoitsujen ole asiallista huomautella. Päässy varmaan joku sammakko suusta. Älä ota ittees, jos tiedät tekeväs parhaasi![/QUOTE]

Se on joka kerta kun tämä ko. hoitaja on paikalla, oli kyseessä aamu/ilta tai viikonloppuvuoro, niin aina sanoo samat asiat.... Ja en väitä etteikö lapset olisi mieluusti kotona, mutta ei ne näytä kauheasti siellä kärsivän, ovat oppineet puhumaan ja käymäänn potalla, vaikka kotonakin harjoiteltu niin tuolla tuo ikäisensä seura on vaikuttanut, kotona yöt on nykyään rauhallisia, ruoka maistuu ja lapset tottelevat paremmin. Isommat ovat saaneet jo kavereitakin ja vapailla toinen kyselee yhden tietyn hoitajan perään ja ku näkee seuraavana hoitopäivänä sen ihannehoitajansa niin halaa sitä... Eli eivät mielestäni kärsi siellä...

Mulle yhden päiväkodin johtaja suoraan vittuili siitä, että lapsillani ei ollut juurikaan kesälomaa. Opiskelijana kun sain kesätöitä, otin niitä vastaan, että perhe eläisi talvenkin. Hän katsoi aiheelliseksi vinkua siitä, kuinka hän opiskeluaikoinaan teki niin ja näin, ettei lasten tarvinnut olla päivääkään hoidossa kesällä. Tuntui tosi ärsyttävältä!

Ehkäpä minäminäihmisiä ärsyttää se kun alan ammattilaiset kokemuksen syvällä rintaäänellä huomauttavat lapsen oikeudesta kesälomaan. Onhan se tietysti vähän ilkeää kun totuus sanotaan: lapsi on verrattavissa työssä käyvään kun ei ole lomaa. Aikuiset sellaista jaksavat ehkä ympäri vuoden, mutta lapselle se ei ole hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23670831:
Ehkäpä minäminäihmisiä ärsyttää se kun alan ammattilaiset kokemuksen syvällä rintaäänellä huomauttavat lapsen oikeudesta kesälomaan. Onhan se tietysti vähän ilkeää kun totuus sanotaan: lapsi on verrattavissa työssä käyvään kun ei ole lomaa. Aikuiset sellaista jaksavat ehkä ympäri vuoden, mutta lapselle se ei ole hyväksi.

Ei aikuinenkaan ilman lomaa jaksa mutta esmes mulla ei ole kesälomaa sijaisena. Pyysin kyllä viikon palkatonta että saatais se loma mutta en tiedä onnistuuko. Ja jos sijaisena alan oikein vaatimaan, niin pian ei ole töitä mihin mennä ja saadaan elää pelkillä lapsilisillä... ja ehkä hetken kotihoidontuella..

[QUOTE="alkup";23670835]Ei aikuinenkaan ilman lomaa jaksa mutta esmes mulla ei ole kesälomaa sijaisena. Pyysin kyllä viikon palkatonta että saatais se loma mutta en tiedä onnistuuko. Ja jos sijaisena alan oikein vaatimaan, niin pian ei ole töitä mihin mennä ja saadaan elää pelkillä lapsilisillä... ja ehkä hetken kotihoidontuella..[/QUOTE]

Tuntuu oudolta jos perheellä ei ole yhtään lähisukulaista, joka ottaisi lapset edes vähäksi aikaa. Yleensä ihmisillä nyt jotain kontakteja on. Ja isovanhempien kannattaisi noin hankalassa tilanteessa auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23670859:
Tuntuu oudolta jos perheellä ei ole yhtään lähisukulaista, joka ottaisi lapset edes vähäksi aikaa. Yleensä ihmisillä nyt jotain kontakteja on. Ja isovanhempien kannattaisi noin hankalassa tilanteessa auttaa.

Meillä ei ole.
Ei isovanhempia, naapureita, kummeja, ystäviä,sukulaisia jotka auttaisivat.

Pyydetty on, saatu ei.

kuule on paljon ihmisiä joilla ei ole isovanhempia tai sisaruksia tai muutenkaan sellaisia suhteita, että saisi lapset hoitoon. Joidenkin isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä (esim. meillä kummatkin isovanhemmat 500km päässä ) Jos ei ole lomaa niin minkäs teet.

Jokainen varmasti hoitaisi lapsensa kotona, jos rahaa tulis puiden oksilta. Äiti kokee syyllisyyttä pitkistä päivistä ihan muutenkin, turha hoitaja kun tommosta puhuu.

Meidän isovanhemmat, kummit, ystävät ym. ovat täysin työelämässä ja useat kolmivuorotyössä, joten eipä siinä paljon autella. Heilläkin työnsä.

Tässä esimerkki ystävästäni ja hänen lapsen hoidosta, jos se vähän rauhoittaisi joitakin.
Lapsi meni päiväkotiin heti 10kk vanhana ja on nyt 3v. Isä tekee säännöllistä työpäivää arkisin ja äiti kaksi vuorotyötä pitkin viikkoa. Äiti on päiväkodin hoitajille sanonut tekevänsä vain arkipäiviä.
Lapsi on joka päivä hoidossa siitä kun päiväkoti aukeaa klo.16.30 asti, vaikka äiti olisi vapaa päivällä kotona tai menisi iltavuoroon jolloin lapsen voisi siedä myöhemmin.
Samoin jos äidillä on loma viikko niin lapsi saattaa silloinkin olla päiväkodissa. Joskus lapsi saattaa olla useamman päivän tai viikon pois p.kodista jolloin lapsi on jonkun isovanhemman luona hoidossa.
Että turhaan nyt jotkut ottavat hirveitä tunnontuskia lapsen normaaleista päiväkoti päivistä.

Meidän isovanhemmat, kummit, ystävät ym. ovat täysin työelämässä ja useat kolmivuorotyössä, joten eipä siinä paljon autella. Heilläkin työnsä.

Joku heistä olisi melko varmasti valmis uhraamaan kesälomastaan edes viikon, jotta tekokoaikaisesti työtä ja opintoja painavat vanhemmat saisivat tehdä sitä uraansa, hoitaakseen lapsianne. Mutta sen sosiaalisen verkon ylläpitämiseen tarvitaan viitseliäisyyttä ja omiakin uhrauksia ja sitä eivät minäminä-ihmiset jaksa.

Jos on lapsia tähän maailmaan saattanut kesken opintojen yms. pitää olla valmsi tinkimään elintasosta ja viettämään aikaa lastensa kanssa. Yhteiskunnan ei ole tarkoitus lapsia kokonaan hoitaa ja kasvattaa,

[QUOTE="liinis";23670986]Yhteiskunnan ei ole tarkoitus lapsia kokonaan hoitaa ja kasvattaa,[/QUOTE]

Mutta kuitenkaan ei yhteiskunnan saisi elättääkään!!! Tämä on kaksiteräinen miekka. Oletko myös sitä mieltä että sosiaalituilla elävien pitäisi mennä töihin? mihin ne sitten lapsensa laittavat???

Me ollaan kyllä pyydetty yksittäisi päiviä ja tunteja apua kaikilta mahdollisilta, mutta ei ole apua saatu.

Mutta kuitenkaan ei yhteiskunnan saisi elättääkään!!! Tämä on kaksiteräinen miekka. Oletko myös sitä mieltä että sosiaalituilla elävien pitäisi mennä töihin? mihin ne sitten lapsensa laittavat???

Me ollaan kyllä pyydetty yksittäisi päiviä ja tunteja apua kaikilta mahdollisilta, mutta ei ole apua saatu.

Köyhän eli pienituloisen kannattaa toisinaan elää hetkinen yhteiskunnan almujen varassa lapsien hyvinvoinin takia. Yhteiskunta osallistuu kaikkien lasten elättämiseen.

No onhan hoitajalla OIKEUS mielipiteensä sanoa, eri asia sitten taas kuinka kannattavaa se on. Ja oikeassahan se hoitaja loppupeleissä on, vaikka ei sitä saisi ääneen sanoa.

[QUOTE="lastenhoitaja";23671173]No onhan hoitajalla OIKEUS mielipiteensä sanoa, eri asia sitten taas kuinka kannattavaa se on. Ja oikeassahan se hoitaja loppupeleissä on, vaikka ei sitä saisi ääneen sanoa.[/QUOTE]

Ei mullakaan oo oikeutta sanoa mielipidettäni ääneen asiakkaista/potilaista joita hoidan. Kuten ei ole lasten hoitajallakaan... Mölyt on tossa ammatissa varsinkin kunnallisella puolella pidettävä mahassaan. Yksityisillä on enemmän varaa valita asiakkaistansa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23671205:
Ei mullakaan oo oikeutta sanoa mielipidettäni ääneen asiakkaista/potilaista joita hoidan. Kuten ei ole lasten hoitajallakaan... Mölyt on tossa ammatissa varsinkin kunnallisella puolella pidettävä mahassaan. Yksityisillä on enemmän varaa valita asiakkaistansa.

Itse asiassa lastenhoitajalla on osin jopa velvollisuus huomauttaa tietyistä asioista.
Ap:n tapauksessa tulee kyllä mieleen, että hoitaja ei ole kovin pätevä ja soittaa suutaan ilkeyttään.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23671205:

No en tiedä missä sä olet töissä, mutta kyllä meillä on oikeus ilmaista mielipiteemme asioista vanhemmille, koski ne sitten liian pitkiä hoitopäiviä, vääränlaista vaatetusta tai vanhempien kasvatustapaa. Mihin kaikkeen kannattaa sitten puuttua, on eri asia. Ja se miten asiat sanoo, merkitsee paljon. Itseasiassa kunnallisen päivähoidon puolella ollaan hyvinkin avoimia, puolin ja toisin. Ja kunnallisella puolella nyt ei varsinkaan ole pulaa niistä asiakkaista.. Tunnen monta hoitajaa jotka eivät häpeile nostaa kissaa pöydälle. Itse olen kyllä melko myötäilevä.

Yhteistyössä