onko laillista

Onko perhepäivähoitajalla laillisesti oikeus ottaa hoitolapsista valokuivia omaan käyttöönsä ilmoittamatta siitä lapsen vanhemmille?

Hoidon alussa sain lupapaperin valokuvaukseen allekirjoitettavakseni, mutta käsittääkseni siinä oli kyse sellaisista tapahtumisista yms. ei nyt sentään jokapäiväisestä kuvaamisesta..
 
Laillisuudesta en tiedä, eikämulta ainakaan ole lupaa kyselty ja en tiedä kuinka paljon ottaa/ei ota kuvia. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja kyllä hänellä ainakin oli itse ottamia valokuvia hoitolapsista, eikä ole kukaan koskaan kysellyt/kieltänyt kuvaamasta. Täytyy sanoa että niitä kuvia on enemmän hoitolapsista kuin omista :D
 
Lapseni on päiväkodissa, yksityisessä sellaisessa, ja minulle kerrottiin heti kättelyssä, että lapsista otetaan kuvia ihan normioloissa, ja vanhemmat saavat näitä kuvia sitten s-postissa. Minusta on kiva, kun saan nähdä lapseni tarhan touhuissa.
Miksi sinua ärsyttää kuvien ottaminen? Ärsyttäisikö, jos lapsesi olisi tarhassa ja siellä otettaisiin kuvia samaan tahtiin?
 
Lapsen kuvaamiseen tarvitaan Suomessa aina huoltajan lupa. Se voidaan kysyä suullisesti, mutta varmempaa on pyytää lupa paperilla. Lupaa ei jokaista kuvaamista varten tarvitse erikseen huoltajalta kysyä, jos on esim. päivähoitosuhteen aluksi pyydetty yleisluontoinen lupa, joka kattaa kuvaamisen kaikenlaisissa tilanteissa.

Jos lapsesi kuvaaminen tuntuu sinusta epämiellyttävältä, ota asia puheeksi hoitopaikan henkilökunnan kanssa. Voit esim. kirjallisesti kumota antamasi luvan. Itse ymmärrän erittäin hyvin, että kuvaaminen ei kaikista tunnu hyvältä. Esimerkiksi eräällä ystävälläni on nk. julkinen ammatti (hänen toimillaan on vaikutusta ihmisten elämään) ja hän haluaa tietää, millaisissa paikoissa/yhteyksissä kuvia hänen perheestään liikkuu. Sama tilanne on itselläni. Perheeseeni voi kohdistua jopa väkivallanuhkaa, jos tiedot liikkuvat väärissä yhteyksissä.

Jollekin toiselle kuvaamisella ei ole väliä, mutta ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Aina näissä nettikirjoituksissa ihmiset äityvät toistensa ajatuksia tuomitsemaan, vaikkeivät tiedä toistensa elämäntilanteista mitään, kuten saamistasi vastauksista selvästi huomaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:33 Katriina kirjoitti:
Aina näissä nettikirjoituksissa ihmiset äityvät toistensa ajatuksia tuomitsemaan, vaikkeivät tiedä toistensa elämäntilanteista mitään, kuten saamistasi vastauksista selvästi huomaa.
Tarkoitus ei ollut tuomita. Pahoittelen jos joku sellaisen kuvan sai. Eli kysymykselläni "Mikä siinä ärsyttää.." oli tarkoitus avata keskustelua.
 

Yhteistyössä