Onko lähihoitajat älykkäitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osaa ne ainakin juoruta ja puhua paskaa toisista.
Ja mikä minua tuolla alalla naurattaakin ni se hierarkia. Eka on se sairaala apulainen, sit lähihoitaja,sit sairaanhoitaja, sit lääkäri, osastonhoitaja ... jne. ja lopuksi moljoont johtoportaat ja johtajan johtajat.
Ja sen huomaa kyllä työskennellessä,et kuka on alinta kastia ja miten sille sit puhutaan. Ihmisarvo on hävinny täysin ja kunnioitus toisia kohtaan.
Olen työskennelly sairaaloissa,vanhainkodeissa,asuntoloissa ihan muussa tehtävässä ku hoijana ja tää on niin silmiin pistävä.
Ihan yhtä lailla fiksuja lähäreitä on mitä fiksuja lääkäreitä. Ja yhtä vähemmän fiksuja hoitajia on kuin lääkäreitäkin.

[QUOTE="vieras";26122520]Osaa ne ainakin juoruta ja puhua paskaa toisista.
Ja mikä minua tuolla alalla naurattaakin ni se hierarkia. Eka on se sairaala apulainen, sit lähihoitaja,sit sairaanhoitaja, sit lääkäri, osastonhoitaja ... jne. ja lopuksi moljoont johtoportaat ja johtajan johtajat.
Ja sen huomaa kyllä työskennellessä,et kuka on alinta kastia ja miten sille sit puhutaan. Ihmisarvo on hävinny täysin ja kunnioitus toisia kohtaan.
Olen työskennelly sairaaloissa,vanhainkodeissa,asuntoloissa ihan muussa tehtävässä ku hoijana ja tää on niin silmiin pistävä.
Ihan yhtä lailla fiksuja lähäreitä on mitä fiksuja lääkäreitä. Ja yhtä vähemmän fiksuja hoitajia on kuin lääkäreitäkin.[/QUOTE]

Hierarkia on yksi tärkeä työväline tuollaisessa työyhteisössä, mutta kyllähän sitäkin väärinkäytetään.

Mun tuntemani lähihoitajat eivät kyllä älykkyydellä ja varsinkaan empatia-puolella loista valitettavasti, päin vastoin eivät kertakaikkiaan mielestäni sovellu YHTÄÄN alalle... :( mut kaippa siellä toisentyylisiäkin ihmisiä on, en halua yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26122545:
Siinä on muuten kahta tapaa päästä- toinen niistä on työkkärin tapa.
Päätelkää itse kumman kautta on helpompi kouluttautua.

:o onko olettamus,et jos työkkärin kautta opiskelee ni on täys tollo. En ihmettele asennetta mikä minua kohtaa....
Olen pari kertaa työllistyny työkkärin kauttaa ja ensi reagtio on ku olen töihin menny -et me odotetiin.... ..... vähän erillaista ihmistä. ovat yllättyneet postitiivisesti.
Tässä just suunnittelin et lähtisin opiskeleen työkkärin kautta. Mut jaa taitaa olla parrein sit hakea ihan suoraan kouluun.

Olen lähihoitaja enkä koe olevani mitenkään erikoisen älykäs. Normaali maalaisjärki on hyväksi työssä ja tilanteissa saa todellakin käyttää mielikuvitusta, että saa asukkaat esim. suihkuun dementiakodissa. kaikki ei nääs suostu siihen vaan sormia napsauttamalla.

Meillä ainakin saa olla yhtäaikaa hoitaja, psykologi, talonmies, tarjoilija, keittäjä, siivooja......mutta ei niihin erikoisesti älyä tarvi.

No jos tuolla perusteella mennään niin aika harvassa ammatissa sitte on älykkäitä ihmisiä. Mitenkäs kaupn kassat, siivoojat, maanviljelijät, lehtikauppiaat, bussikuskit jne? Kertoo jotain ihmisen omasta tasosta jos erittelee ihmisen älykkyyttä hänen ammattinsa ja asemansa mukaan.

[QUOTE="vieras";26122557]:o onko olettamus,et jos työkkärin kautta opiskelee ni on täys tollo. [/QUOTE]

Ei ole. Tai ei automaattisesti. Tai minä en ajattele siten, mä muodostan edelleen mielipiteeni ihmisen tavatessani.
Mutta työkkäri kouluttaa eri tavalla, tärkeintähän on työllistyä tai olla koulutettavana- siis pois työttömyystilastoista.
Opettajat on työkkärin kursseille eri kuin muille, tilat osaksi yhteiset. Näyttösuunnitelmat yms ihan erilaiset, en tahtoisi sanoa että vähäisemmät, mutta on.

Kai se sitten tulee tämäkin asia ruodittavaksi tästä aineksesta (siis osa työvoimakoulutuksesta, vain osa), joka paperit saa niukinnaukin alennetuin vaatimuksin, pulaa hoitajista kun on.
Silti työkkärinkin kautta valmistuu hyviä hoitajia- ja ei koskaan voida sanoa että toisenlaisen koulutuksen kautta kaikki siltikään ovat sopivia alalle.

Se varsinainen oppiminen kun alkaa vasta sitten kun koulutus on ohitse, työelämässä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26122545:
Siinä on muuten kahta tapaa päästä- toinen niistä on työkkärin tapa.
Päätelkää itse kumman kautta helpommin pääsee.

Nuorisopuolelle tuntuu pääsevän aivan kuka tahansa. työkkärin puoleltakin valmistuu kaikenlaisia ihme hiippareita jotka eivät osaa edes yksinkertaisimpia perusasioita. Kaupungin rekryihin sen sijaan on vaikea päästä, jostain syystä niihinkin tunnutaan ottavan opiskelijat arpomalla...
Koko näyttötutkintojärjestelmä on täysi susi, useimmissa työharjoittelupaikoissa päästetään kaikki opiskelijat läpi täysin osaamisesta riippumatta ja arvosana tulee lähinnä pärstäkertoimen perusteella.
Epäreilua niille opiskelijoille joilla näytön vastaanottajaksi sattuukin joku jota oikeasti kiinnostaa opiskelijan osaamistaso.

Nuorisopuolen näytössä ei edes vaadita juurikaan muuta kuin se, että on suunnilleen oikeaan aikaan paikalla, aikuisopiskelijalla hensuun ja näytön suorittamiseen vaaditaan yleensä hiukan enemmän.

Maahanmuuttajataustainen opiskelija pääsee pääsääntöisesti kaikki kurssit ja näytöt läpi vaikka ei ymmärtäisi suomea kuin välttävästi ja sen takia osaamisen tasokin on hyvin kyseenalainen.

Jotta ei lähihoitajaksi valmistuminen älyä vaadi, mutta se ei tarkoita että lähihoitajat olisivat tyhmiä tai yksinkertaisia. Sairaanhoitajaksi "jatkaminen" taas on ajatuksena sinänsä hiukan kyseenalainen, koska lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat kaksi eri ammattia eikä sairaanhoitaja ole minkäänlainen ylemmän tason lähihoitaja. Lähihoitajan ammatissa ei varsinaisesti ole etenemismahdollisuuksia, esimerkiksi osastonhoitajiksi ei pääse kuin sairaanhoitajat.

[QUOTE="vieras";26122598]
Jotta ei lähihoitajaksi valmistuminen älyä vaadi, mutta se ei tarkoita että lähihoitajat olisivat tyhmiä tai yksinkertaisia.[/QUOTE]

Aivan. Soveltuvuus ja älykkyys ovat tyystin eri asioita.

Miksi sitä älykkyyttään (kauhea sananakin) pitäisi käytää juuri siinä työssään? Vai pitäisikö kaikkien jolla on älliä päässään hakeutua juuri sellaiseen työhön, jossa se pääsisi oikeuksiinsa? Työkö se ainoa elämä ja tarkoitus taas onkin?
Päätään voi käyttää vapaa-ajallakin, se Siwan kassakin (toinen parjattu ryhmä heti lähihoitajien jälkeen) voi olla vaikka minkälainen intellektuelli ja opiskella vapaa-ajallaan vaikka filosofiaa, säveltää sonetteja jousiorkesterille tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26122640:
Näytä meille yksikin akkalauma, jossa tätä ei esiinny....

Harva työporukka on niin akkavaltainen kuin lähäri sakki on. Toinen on keittiöpuoli jossain keskuskeittiöllä :D aivan kauhee paikka. Tai joku siivousporukka.
Mut kun pari miestä laitetaan sekaan ni se vähän helpottaa tuota nakutusta.

Tämä keskustelu taas nosti ihanasti ammatillista itsetuntoa ja oikein loistaa se arvostus lähäreiden työtä kohtaan.

Minä ainakin mieluummin pidän vanhuksista huolta lähärinä kuin pohdin jotain hyönteisbiologiaa hirrrveen älykkäänä yliopistossa.

Mulle soveltuvuuskokeissa sanottiin, että mun ei kannattais opiskella toisella asteella, kun älyä olis korkeakoulutasolle opiskelemaan, Mutta minä haluan tehdä tätä hommaa. En tiedä muista lähihoitajista sitten.

• Tykkää
Reactions: Mippe ja Aamuäree
Tämä keskustelu taas nosti ihanasti ammatillista itsetuntoa ja oikein loistaa se arvostus lähäreiden työtä kohtaan.

Minä ainakin mieluummin pidän vanhuksista huolta lähärinä kuin pohdin jotain hyönteisbiologiaa hirrrveen älykkäänä yliopistossa.

Mulle soveltuvuuskokeissa sanottiin, että mun ei kannattais opiskella toisella asteella, kun älyä olis korkeakoulutasolle opiskelemaan, Mutta minä haluan tehdä tätä hommaa. En tiedä muista lähihoitajista sitten.

Mun mielestä tuo aloitus oli kaiken kaikkiaan ilmaistu todella tyhmästi. "onko lähihoitajat älykkäitä". Ihan kuin ihmisen ammatin perusteella voisi vetää johtopäätökset kaikista asioista, älykkyys mukaanlukien. Parempi aloitusteksti ois ollu vaikka niin että "tarvitaanko lähihoitajan työssä erityistä älykkyyttä". Ilmeisesti aloittaja itse ei ole kovin älykäs eikä kovinkaan korkeasti koulutettu. Kukaan älykäs ihminen ei ala arvottamaan ihmisiä heidän ammattinsa perusteella.

Moi K ;)

Mun tuttavapiiristä ainakin lähihoitajakouluun lähtivät ne tytöt, jotka vetivät röökiä koulun nurkan takana, istuivat yläasteikäisinä illat siideripullo kädessä inttipoikien autojen kyydissä ja joita koulu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Vähän sellaista white trash -tyylistä porukkaa.

Yhden tosi fiksunkin lähihoitajan tunnen kyllä, aivan eri maata kuin em. porukka. Mutta hän pääsi kouluun sisään vasta toisella yrittämällä, ensimmäisellä kerralla eivät soveltuvuuskokeet natsanneet.

[QUOTE="eee";26122877]Mun tuttavapiiristä ainakin lähihoitajakouluun lähtivät ne tytöt, jotka vetivät röökiä koulun nurkan takana, istuivat yläasteikäisinä illat siideripullo kädessä inttipoikien autojen kyydissä ja joita koulu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Vähän sellaista white trash -tyylistä porukkaa.

Yhden tosi fiksunkin lähihoitajan tunnen kyllä, aivan eri maata kuin em. porukka. Mutta hän pääsi kouluun sisään vasta toisella yrittämällä, ensimmäisellä kerralla eivät soveltuvuuskokeet natsanneet.[/QUOTE]

Ai niin, tämä viimeksimainittu fiksu tapaus kouluttautuu kylläkin parhaillaan eteenpäin ammattikorkeakoulussa.....

Tiedän lähihoitajia, jotka ovat myöhemmin kouluttautuneet sosionomeiksi, kätilöiksi, sairaanhoitajiksi jne. Joten jo sillä persuteella ei voi olettaa kaikkien lähäreiden olevan älyllisesti vajaavaisia.
Työssäni olen tavannut lähihoitajia ja lähihoitajaopiskelijoita laidasta laitaan. Ja työn ulkopuolellakin tunnen liudan lähäreitä, osa hyvinkin fiksuja ja älykkäitä.

Yhteistyössä