Onko lähiaikoina Jorvissa synnyttäneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouskari-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kirjoittelen äidin puolesta meidän perheen tuoreet osin vielä kesken olevat kokemukset.

Oikein hyvät kokemukset, hankala synnytys hoitui hienosti ja varsinkin jälkihoito vauvan osalta ainakin toistaiseksi.

Hyvät kätilöt, ystävällisiä jne.

Epiduraalin sai hyvin, olisi kai pitänyt vain pyytää aikaisemmin niin ei olisi tuo supisteluvaihe pitkittynyt niin, kun olisi voitu laittaa oksitosiinit kunnon annoksella heti.

Oli ruuhkaa, mutta sehän tuuristakin kiinni. Ei kuitenkaan vaikuttanut meillä hoitoon ainakaan niin että olisi jäänyt mieleen.

Perhehuoneita ei vapaina, olivat joutuneet purkamaan niitä ruuhkan takia, 3 hengen huone jossa toistaiseksi kaksi asukkia. Eli isi joutuu nukkumaan kotona, mutta osastolla saa olla kyllä niin paljon kuin haluaa, eilenkin klo 8-22:30.

Ovat siis vielä osastolla, synnytys oli 27.8., kotiin päästään varmaan alkuviikosta. Normaalisti kai päästäisivät tänään, mutta nyt kun vaavin keltaisuutta seuraillaan ja antibiootit menossa eivät päästä kotiin eli varman päälle hoitavat mikä oikein hyvä tietysti.

Synnytyksen hoitanut lääkärikin on käynyt osastolla kyselemässä, olisi tullut kysymään kuulumiset, ei sattunut äiti vaan olemaan paikalla.

Eli kaiken kaikkiaan todella positiivisin mielin ollaan, mutta tietenkin on kova hinku saada äiti ja vaavi kotiin. Toivottavasti nuo tulehdusarvot menevät äkkiä nollaan, se kotiinpääsyn ehto, onneksi ne laskusuunnassa heti antibioottien aloittamisen jälkeen.

Suosittelen sitten kyllä perhehuonetta jos sellaisia vapaana. Meillä tuo vaavi on niin iltavirkku, että tuossa 9-10 n jälkeen alkaa olemaan seurustelutuulella vasta, mutta silloin alkaa olemaan kotiinlähdön aika isille.

Hei,

En ole synnyttänyt Jorvissa ihan lähiaikoina, mutta kolmen kokemuksella vastaan silti :) Nuorimmainen syntyi Jorvissa tammikuussa.

1. Kätilö oli aivan ihana (teki vielä tuplavuoron, että sai olla meidän kanssa koko ajan. Piti siis vaihtua ja toinen kätilö tulikin jo juttelemaan meidän kanssa, kun alkuperäinen päättikin vielä jäädä ). Myös osastolla kätilöt olivat ok. Epiduraalin sain heti kun sitä pyysin. Ruuhkaa ei silloin (01/04) ollut. Olin kolmen hengen huoneessa; ihan ok. Vauva syntyi lauantaina ja tiistaina pääsimme kotiin.

2. Kätilö oli ihan ok, ehkä vähän eri tyyppinen mun kanssa. Osastolla ok. Kätilö alkoi valmistelemaan epiduraalia heti kun sitä pyysin. Päädyimme kuitenkin vielä odottamaan ja kun sitten lopulta sanoin, että nyt niin kätilö halusi ensin puhkaista kalvot ja katsoa miten käy. Kävi niin, etten ehtinyt enää epid. saada. Ruuhkaa ei ollut (10/05). Olin kahden hengen huoneessa. Muuten mukava, mutta suihku oli käytävällä. Vauva syntyi keskiviikkona ja perjantaina päästiin kotiin.

3. Todella mukavat kätilöt. Epiduraalia en ehtinyt saamaan, kun synnytys eteni niin nopeasti. En sitä kyllä halunnutkaan :) Ruuhkaa oli (01/08) ja jouduin aluksi ammehuoneeseen odottelemaan (mikä olikin sitten hyvä juttu). Jälleen olin kolmen hengen huoneessa. Ja kotiin päästiin tiistaina, kun vauva syntyi sunnuntaina.

Jorvista mulla on vaan hyvää sanottavaa. Paitsi imetysohjauksen suhteen... Se oli surkeaa! Toisella kertaa sain kunnon ohjauksen kun sitä painokkaasti pyysin. Ensikertalaisena olisin kaivannut enemmän tukea pyytämättä. Viimeisenä iltana kätilö opasti nopeasti. Kolmannella kerralla jouduin jälleen pyytämään...

Minkäslaisia kokemuksia paikasta?
Erittäin positiivisia. Osasto N7, leikkaussali, heräämö, kaikista jäi erinomainen mielikuva. JA äippäpolista ja synnäristäkin missä kävin seurannoissa loppuraskaudesta. Ihana ja erittäin ammattitaitoinen henkilökunta joka osastolla.

Olen ollut aiemmin tukihenkilönä ystävälle Jorvissa, ja siltäkin reissulta jäi positiivisia muistoja.

Saiko epiduraalin helposti?
Sektiossa saa epiduraalin pyytämättä :laugh: Ei, mutta oikeesti. Mulle jäin tutustumiskäynnillä sellainen olo, että epiduraalin kyllä saa jos vain pyytää. Ja kun olin tukihenkilönä niin kätilö itse kysyi äidiltä, että onko hän ajatellut epiduraalia.

Oliko ruuhkaa?
Ei ollut vaikka sektio osui vuoden ruuhkaisimpaan aikaan (jos laskee LA:sta 40vk taaksepäin niin osuu juhannukseen :whistle: )

Monen hengen huoneessa olit?
Perhehuoneessa. Ihana oma maailmansa. Suosittelen lämpimästi. Perhehuoneissa oletetaan, että isä osallistuu lapsen hoitoon. Normaalitilanteissa varmasti loistojärjestely. Meillä alkoi harvinaisen vaikea koliikkihuuto jo laitoksella. Meidän olisi pitänyt vaihtaa tavalliseen huoneeseen niin, että isä olisi mennyt kotiin nukkumaan. Oltiin aivan poikki jo valmiiksi molemmat kun päästiin kotiin. En kyllä edes kysynyt kansilasta, että ottaisivatko vauvan sinne. En olisi varmaan raaskinut antaa, vaikka olisivat varmaan ottaneet. Mutta hlökunta ei ainakaan tarjoutunut ottamaan vauvaa.

Pääsitkö nopeasti kotiin?
4vrk. En olisi ollut valmiimpi kotiin yhtään aiemmin sektion jälkeen. Aika monet sektioäidit kotiutuvat 3 vuorokaudessa.

Ja minä sain muuten myös erinomaista imetysohjausta. Sitä tarjottiin ennen kuin tajusin edes kysyä. Oli hienotunteista, mutta asiantuntevaa ja tehokasta.

1. Kätilöt?

Kätilöt synnärillä olivat aivan ihania, ei mitään sanaa vastaan.

2. Saiko epiduraalin helposti?

Juu, muistaakseni. Ensin ilokaasulla pötköteltiin pitkälle. En vaan muista miten pitkälle, kun oli maratonsynnytys.

3. Oliko ruuhkaa?

Synnärin puolella ei, mutta vuodeosastolla oli. Perhehuonetta emme saaneet, ja hoitajilla oli koko ajan liian kiire.

4. Monen hengen huoneessa olit?

Kahden hengen huoneissa, kahdessa olin. Toisesta siirrettiin pois, kun joku toinen hyväkäs tuli juuri sopivaan väliin osastolle ja SAI perhehuoneen.

5. Pääsitkö nopeasti kotiin?

Pääsyä pidennettiin päivällä, kun vauvan yninöiden takia ei saatu sydänääniä kuunneltua aiottuna päivänä. Lauantaina menin synnärille, maanantaiyönä synnytin ja torstaina lähdimme kotiin. Kakkosta synnyttäneet näyttivät lähtevän tokana päivänä.

Jos odotat esikoista, pyydä imetysohjausta kunnolla. Kiireen takia minua ei neuvottu tarpeeksi, ja koska olin niin huonossa kunnossa fyysisesti, en jaksanut vaatia palvelua.

Lisäksi ärsytti pieni huomauttelu, että rouvan olisi hyvä itse hakea sitä ja tätä. Synnytykseni oli tosi rankka ja pitkä, ja sain "erikoispalvelua" alussa. Kukaan ei vain huomannut sanoa mulle, että siitä ja siitä hetkestä alkaen mun pitää pärjätä ite. Enkä ees pärjännyt, joten iso miinus siitä.

Minkäslaisia kokemuksia paikasta?

Olen synnyttänyt molemmat lapseni jorvissa ja vain PELKKÄÄ POSITIIVISTA sanottavaa, viimeisin synnytys 5kk:tta sitten

Kätilöt?

Ammattitaitoisia ja empaattisia, kuuntelivat toiveita...

Saiko epiduraalin helposti?

Esikosta sain epiduraalin heti kun sen halusin ja jopa toisessa synnytyksessä sain spinaalin vaikka olin 8cm auki sairaalaan tullessa ja 9cm kun spinaali laitettiin (sain puudutuksen n. 15minuutissa siitä kun kätilö otti minut vastaan)

Oliko ruuhkaa?

väen paljoutta oli sopivasti

Monen hengen huoneessa olit?

esikosta perhehuoneessa toiveiden mukaisesti ja kuopuksesta 4hengen huoneessa, koska mies hoiti esikkoa kotona

Pääsitkö nopeasti kotiin?

Molemmista lapsista olin 2 vrk:tta osastolla.

Yhteistyössä