Onko kuomat ne ainoat oikeat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niinu86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pikkujalkaisen äiti;22517462:
No voi helvetti. Ja me ostettiin 60 euron goretexit kenkäkaupasta ja kauppias sanoi että niissä on nyt 1,5 senttiä kasvuvaraa ja minä oletin että ne menee koko talven. Ja tosipuheissahan niissä siis on 0,5 senttiä kasvuvaraa eli meillä taitaa kohta olla pienet noi kuukausi sitten ostetut 60 euron kengät. Minä vielä olisin ottanut yhtä kokoa isommat mutta kauppias sai ylipuhuttua että nää on just hyvät tälle talvelle. No tietenkin se suosittelee ostamaan mahd pienet, että joutuisin tälle talvelle ostamaan häneltä vielä toisetkin kengät. Lapsi 1,5 v, että kyllähän se voi olla niinkin että jopa sillä isommalla koolla (21) olisin joutunut ostamaan uudet kengät, mutta se möi meille koon 20 kengät ja minä oletin että niillä nyt olis ees puoli talvia tai joka koko talven pärjännyt ja tämän toivomuksen myös kauppiaalle kerroin että pitää olla reilut. Ja mä oletin että kengissä on siis 1,5 senttiä kasvuvaraa, mutta nyt niissä ei olekaan yhtään kasvuvaraa.

1,5 cm on suositus kesäkengissä tietääkseni, talvikengissä saa olla vähän enemmän (villasukkavara). Sinuna katselisin isompia kenkiä joulun jälkeen aleista valmiiksi. Koosta en osaa sanoa, kannattaa siinä vaiheessa mittailla lapsen jalkaa uudestaan. Jalka kun kasvaa pyräyksissä, voi olla että menee koko talven sama kenkä ja sitten kesällä kasvaa kolme numeroa, niinkuin meillä kävi nyt.

Tänään päiväkodissa hoitotätin kanssa juttelin ja hän alkoi ensin kehumaan kuomakenkiä kuinka ne ovat parhaat mahdolliset ja sitten meidän lapsen vikingit ovat kuulema tiukat ja kyseli kokoa (ei kuulema tue lasta oppimaan itse pukemaan kenkiä) ja varret ovat liian lyhyet jne. Minusta kengät on sopivat mutta nilkan kohdalta suht napakat, ei kuitenkaan puristavat. Kasvuvaraa on noin 1cm.

Itse kun halusin nimenomaan gore-tex kängät jotka ovat tukevat. Kuomat on varmasti hyvät kengät mutta eivät silti pidä vettä tai ole niin tukevat pienelle kuin toivoisin.
Tuli vähän pahamieli, kun omasta mielestä olen pukenut lapseni ihan asiallisesti. : / Pitääkö minun nyt ostaa ne pari numeroa liian isot kuomat että tätillä on hyvä?

no, mulla on useita päiväkodissa työskenteleviä kavereita ja he sanoo et kuomat on pakkaskelillä ainoat jotka pitää jalat lämpiminä. goret on tarkoitettu nollakelille. meillä on kuomat joita käytetää ku pakkasta yli -5 ja goret leudommille ja loskakeleille.

[QUOTE="Vieras";22517402]Mulla on itellä Sorelin Joan of Arcticit ja ne on kyllä lämpöiset oli pakkasta mitä vaan. Ei taas järjenjuoksu leikannut yhtään ostaa muksuille samoja tänä talvena..[/QUOTE]

Mulla on itselläni Caribue:t, joissa on vieläkin enemmän lämpöön satsattu. Tosin ulkonäkö ei oo noiden veroinen. Harmi kun ei oo yhdestelmää kummankin hyvistä ominaisuuksista :D

[QUOTE="vieras";22517375] Mun mielestä ei ole mielekästä arpoa mitkä kengät nyt laitetaan jalkaan, kun arpomisen pystyy jättämään väliin yksillä kengillä.[/QUOTE]

Mä en tiedä yksiäkään kenkiä, joilla selviäisi esim 30 asteen heitoista noin vain. Käytätkö itse nollassa tai vaikka helteellä samoja kenkiä? Goreilla ei todellakaan kaikki pärjää. Ja ihan normaalia on, että lapsella on ainakin kahdet talvikengät.

Viimeksi muokattu:
Sitten kun vielä ajatellaan, että kengän pitäisi olla tukevasti jalassa ja siihen lisätään ilma, joka pitää lämmön kengässä, niin yhdistelmä on täysin mahdoton. Eli mielestäni kaikilla meillä pitäisi olla talvikengät, jotka istuvat hyvin ja joilla voi kävellä pidempiäkin lenkkejä sekä pakkaskengät, joihin mahtuu paksu villasukka ilmavasti, mutta luonnollisestikaan ne ei ole lenkkeilykengät vaan kengät, joilla tarkenee kävellä kerhoon/kouluun/töihin tai olla vain pihalla.

Mä en tiedä yksiäkään kenkiä, joilla selviäisi esim 30 asteen heitoista noin vain. Käytätkö itse nollassa tai vaikka helteellä samoja kenkiä? Goreilla ei todellakaan kaikki pärjää. Ja ihan normaalia on, että lapsella on ainakin kahdet talvikengät.

asiantuntijat sanoo että lapsella pitäis olla useammat kengät joita pidetään. Ei sais pitää vain yksiä ainoita. Sillä on jotain vaikutusta jalan muotoutumisen kanssa. Harva aikuinenkaa yksillä kengillä koko talvea tarpoo. Mulla on ainaki 3 kengät sään mukaan.

kuomat on minusta hyvät pakkaskelin kengät siis lämpimät, mutta pojallani on lättäjalat ja fys.teraupeutin mukaan kuoma on todella huonon mallinen kenkä - ei tue tarpeeksi.

[QUOTE="Lissu";22517495]1,5 cm on suositus kesäkengissä tietääkseni, talvikengissä saa olla vähän enemmän (villasukkavara). Sinuna katselisin isompia kenkiä joulun jälkeen aleista valmiiksi. Koosta en osaa sanoa, kannattaa siinä vaiheessa mittailla lapsen jalkaa uudestaan. Jalka kun kasvaa pyräyksissä, voi olla että menee koko talven sama kenkä ja sitten kesällä kasvaa kolme numeroa, niinkuin meillä kävi nyt.[/QUOTE]

Meillä on onneksi jemmassa koon 23 kuomat. Luulen että niillä ja noilla 20 gorella pärjätään talvi. Kuomiin villasukat ja goretexeillä sitten kävellään niin kauon kun mahtuvat.

Vituttaa vaan suunnattomasti, kun myyjä vielä ylipuhui että ota nää koon 20 kengät, näihin ei tarvi villasukkaa ja villasukkavara on turhaa, ovat niin lämpimät. Ja mä tietty uskoin kaiken, eka lapsi kyseessä.

Kyllä ne Goretexit on paremmat lapsen jaloille.Itse en koskaan ostaisi meidän lapsille Kuoman kenkiä.Mutta kukainen päättää itse siitä minkälaisia ja minkä merkkisiä kenkiä käyttää lapsillaan.:)

Tuo että kengän pitäisi tukea jalkaa, on muuten viime aikoina todettu paikkansa pitämättömäksi. Olen paljon tutkinut näitä kenkä-asioita kun omissa jaloissani on hermovaurio mikä vaatii todennäköisesti joskus leikkaushoidon, ja olen yrittänyt löytää kenkiä missä jalat ei heti kipeydy. On pitkään suositeltu että kengät tukisivat jalan mahdollisimman hyvin, mutta se on johtanut siihen että kengät ovat "liian hyviä" eikä jalkaterän lihakset joudu enää työskentelemään riittävästi vaan surkastuvat, mikä johtaa ennenpitkää ongelmiin. Paras mahdollinen tilanne olisi olla aina ilman kenkiä, mikä tietenkään ei Suomessa onnistu, ja toiseksi paras on tilanne missä kengät ovat mahdollisimman "olemattomat" ja kevyet, ja jalkaterän lihakset joutuvat tekemään töitä niinkuin pitäisikin. Itse en pysty pitämään enää muita kenkiä kuin sellaisia missä on mahdollisimman kovat ja suorat pohjat eli "huonoja" kenkiä, mitkä oikeasti pidemmän päälle ovat jaloille hyvät.

Nykyisin ihmisillä on todella paljon ongelmia jalkojensa kanssa, jalat kipeytyvät kuten myös lonkat yms. mihin jalkojen ongelmat vaikuttavat. Tämä on lisääntynyt selvästi sen jälkeen kun alkoi nykyinen "lenkkaribuumi" eli nämä iskunvaimennetut yms. lenkkarit tulivat, joita käytetään lähes aina vapaa-aikana. Eivät pidemmän päälle ole ollenkaan hyväksi jaloille.

Ihan asian vierestä taas, sori...

Kyllä ne Goretexit on paremmat lapsen jaloille.Itse en koskaan ostaisi meidän lapsille Kuoman kenkiä.Mutta kukainen päättää itse siitä minkälaisia ja minkä merkkisiä kenkiä käyttää lapsillaan.:)

Ja goreja on niin monenlaisiakin. Ohuemmilla eristyksillä ja villaisemmilla.

Ystäväni vasta vinkkasi, että kannattaa tutkia urheilukauppojen tarjonta. Usein hinnat halvemmat kuin vaikka Prisman hyllyssä...
Juuri löysin Inter Sportista tarjouksessa 30e todella hyvät, lämminvuoratut goret, joissa nilkasta alaspäin kumia ulkopuoli siis...;-)

Takuulla tarkenee villasukalla kovissakin pakkasissa ja pitää loskaa.

[QUOTE="Lissu";22518113]Tuo että kengän pitäisi tukea jalkaa, on muuten viime aikoina todettu paikkansa pitämättömäksi. Olen paljon tutkinut näitä kenkä-asioita kun omissa jaloissani on hermovaurio mikä vaatii todennäköisesti joskus leikkaushoidon, ja olen yrittänyt löytää kenkiä missä jalat ei heti kipeydy. On pitkään suositeltu että kengät tukisivat jalan mahdollisimman hyvin, mutta se on johtanut siihen että kengät ovat "liian hyviä" eikä jalkaterän lihakset joudu enää työskentelemään riittävästi vaan surkastuvat, mikä johtaa ennenpitkää ongelmiin. Paras mahdollinen tilanne olisi olla aina ilman kenkiä, mikä tietenkään ei Suomessa onnistu, ja toiseksi paras on tilanne missä kengät ovat mahdollisimman "olemattomat" ja kevyet, ja jalkaterän lihakset joutuvat tekemään töitä niinkuin pitäisikin. Itse en pysty pitämään enää muita kenkiä kuin sellaisia missä on mahdollisimman kovat ja suorat pohjat eli "huonoja" kenkiä, mitkä oikeasti pidemmän päälle ovat jaloille hyvät.

Nykyisin ihmisillä on todella paljon ongelmia jalkojensa kanssa, jalat kipeytyvät kuten myös lonkat yms. mihin jalkojen ongelmat vaikuttavat. Tämä on lisääntynyt selvästi sen jälkeen kun alkoi nykyinen "lenkkaribuumi" eli nämä iskunvaimennetut yms. lenkkarit tulivat, joita käytetään lähes aina vapaa-aikana. Eivät pidemmän päälle ole ollenkaan hyväksi jaloille.

Ihan asian vierestä taas, sori...[/QUOTE]

Mä luin just myös artikkelin, jossa sanottiin että parhaat kengät olisivat sellaiset joissa jalka liikkuu mahdollisimman luonnollisesti. Lisäksi olisi hyvä jos olisi useita kenkiä, jotta tulisi vaihtelua. Mä en ymmärrä näitä joitakin mammoja, jotka on superhysteerisiä talvisin siitä kuinka kenkien tulee tukea nilkkaa mahdollisimman paljon. Samojen mammojen lapset liikkuu kuitenkin kotona ilman kenkiä ja kesäisin tavallisissa sandaaleissa tai balleriinoissa.. :whistle:

Niin, mähän tarkoitinkin että meillä muksut pitää niitä yksiä ja samoja goreja kesät talvet. Jep, jep. Meidän lapsilla on kylläkin eri kengät kesällä kuin talvella ja vielä välikausikenkiäkin löytyy... Se on vain eri asia mitä kenkiä kaupasta kelpuutetaan. Jos yksillä ja samoilla kengillä pärjää aamupäivän pakkaskelissä ja iltapäivän loskassa niin ne ovat mun mielestä paremmat kuin sellaiset jotka eivät pidä jalkoja lämpiminä tai kuivina... Ja nollakelissä ei sinne kenkään ole pakko tunkea niitä villasukkia ja pakkasella sitten taas ne villasukat voi sinne jo laittaakin.

Kuomat eivät ole parhaat mahdolliset. Ei ainakaan fysioterapeutin mielestä.
Ja siis pakkasilla on lämpöset, mutta etelä-suomen loska kakka keleillä kylmä't, koska ne kastuu läpimäriksi.
Suosittelen viking coretexia. Ne oli jopa 5 egeä kalliimmat, kuin kuomat.
Ja kuomat ei oo parhaat mahdolliset sellaiselle, joka opettelee kävelemään tai on oppinut vasta.
mulle kyllä fysioterapeutti sanoi että ovat ihan hyvät, koska niissä on LEVEÄ LESTI JA HYVÄ POHJA. ja mulla ON OLTAVA hyvät kengät kun jalat on vialliset.

[QUOTE="vieras";22518361]Niin, mähän tarkoitinkin että meillä muksut pitää niitä yksiä ja samoja goreja kesät talvet. Jep, jep. Meidän lapsilla on kylläkin eri kengät kesällä kuin talvella ja vielä välikausikenkiäkin löytyy... Se on vain eri asia mitä kenkiä kaupasta kelpuutetaan. Jos yksillä ja samoilla kengillä pärjää aamupäivän pakkaskelissä ja iltapäivän loskassa niin ne ovat mun mielestä paremmat kuin sellaiset jotka eivät pidä jalkoja lämpiminä tai kuivina... Ja nollakelissä ei sinne kenkään ole pakko tunkea niitä villasukkia ja pakkasella sitten taas ne villasukat voi sinne jo laittaakin.[/QUOTE]

30 asteen helteen ja nollakelin tai nollakelin ja 30 asteen pakkasen ero on ihan sama. Yleensä ihmiset hankkivat sandaalit ja kengät nollakeliin, mutta miksi nollakelin kengillä pitää pärjätä kovassa pakkasessa, mutta olisi naurettavaa olla helteellä? Mutta jos sinun lapsesi pärjäävät goreilla kovassa pakkasessa, ole onnellinen. Moni muu ei pärjää koska kenkä ei ole tehty niille keleille. Kunnon pakkaskengässä tulee kuuma loskassa. Muuten on pakkaskenkiä, jotka pitävät vettä vaikka eivät ole goreja :D

Yhteistyössä