Onko KUOMA-kengät huonot lapselle, joka oppinut vasta kävelemään? PITÄÄKÖ olla ensiaskel-kengät?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
Meillä on siis alkutalveksi käytössä Eccon coretex kengät, eivät nekään mitkään ensiaskelkengät ole, mutta itse miellän Eccon kengät hyväksi jalkaan. Niissä vartta saa kiristettyä tarroilla. Kuomat tulevat olemaan siis koville pakkasille vain.

 
jee
Mulla on itsellä siis ne putkivartiset ällötystoppakuomasaappaat ja ne on parhaat talvikengät ikinä!
VÄLJYYS tekee niistä LÄMPIMÄT. Ja pohja on pitävä.

Miettikää nyt itte, onko teidän muotisaapikkaanne lämpimät? Ei ole. Koska väliin ei mahdu villasukkaa ja jos mahtuisikin, niin se on niin piukassa puristuksessa, ettei jää lämmittävää ilmakerrosta. Ja se saapas nimenomaan on jalan muotoinen, varpaille on tilaa, eikä mikään puristava -luistin, kuten joku vertasi.

Aikuisten kuomat on rumat. Mutta ei olle allekirjoittanutkaan mikään missi. Ei tässä iässä tarvii enää palella, perkele.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Joo, asia on eri jos on ongelmia jaloissa. Kökkönen, lue mun edellinen viesti....
Hyvillä kengillä noita vaivoja voi ennaltaehkäistä ja tukea jalan kasvua. Itsellä lättäjalka ja nilkat kääntyy vähän sisäänpäin, penskana sain siskon vanhat paskat kengät aina ja kumisaappaat ja kuoma-tyyliset kengät jalassa.
Kun nyt ei ole kyse siitä että olisi ongelmia jaloissa. Edelleen: asia on täysin eri jos on jotain häikkää jo ennestään. Ja jos sinä olet saanut vanhat paskat kengät lapsena, älä silti yleistä. Kuoma-tyyliset kengät.....olisko kyseessä ne kuusaappaat? Jalan kasvun tukeminen ei tarkoita sitä että jalka tulisi sitoa kiinni. Omalla lapsellani oli vaikeuksia päästä ylös maasta Hyvillä ja Tukevilla varsikengillä mitkä erehdyksissäni ostin aluksi. Ei antanut nilkan liikkua tarpeeksi.

Juuri näin. Kun jaloissa ei ole ongelmaan, en mäkään usko kuomien huonot olevat. Ja siis oikeasti, kuinka moni meistä on kävellyt huonoilla epäergonomisemmilla kengillä kuin kuomat lapsuudessaan?? Minä ainakin ja jalat on silti kunnossa. Eli asia on eri, jos on todella jotain häikkää olemassa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Joo, asia on eri jos on ongelmia jaloissa. Kökkönen, lue mun edellinen viesti....
Hyvillä kengillä noita vaivoja voi ennaltaehkäistä ja tukea jalan kasvua. Itsellä lättäjalka ja nilkat kääntyy vähän sisäänpäin, penskana sain siskon vanhat paskat kengät aina ja kumisaappaat ja kuoma-tyyliset kengät jalassa.
Kun nyt ei ole kyse siitä että olisi ongelmia jaloissa. Edelleen: asia on täysin eri jos on jotain häikkää jo ennestään. Ja jos sinä olet saanut vanhat paskat kengät lapsena, älä silti yleistä. Kuoma-tyyliset kengät.....olisko kyseessä ne kuusaappaat? Jalan kasvun tukeminen ei tarkoita sitä että jalka tulisi sitoa kiinni. Omalla lapsellani oli vaikeuksia päästä ylös maasta Hyvillä ja Tukevilla varsikengillä mitkä erehdyksissäni ostin aluksi. Ei antanut nilkan liikkua tarpeeksi.
Niin kun jo sanoin, noita ongelmia voidaan ennaltaehkäistä. En ole väittänyt, että ne ketkä kuomia käyttää, saavat jalkoihinsa kivat virheasennot. Vaan kun lapsella on hyvät ja tukevat jalat, se edesauttaa jalan hyvää kasvua ja ehkäisee virheasennon syntymistä. On typerää ottaa sellainen riski ja sitten hoidattaa jalkoja jälkeenpäin. Kengät kannattaa varmaankin valita sellaiset, että lapsen on niillä hyvä liikkua. On olemassa erilaisia tukevia malleja, jotka ei ole kuin laskettelumonot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
entä jos ei käytä kenkiä ollenkaan. millaiset jalat silloin tulee?
=) sit jalka ei kasva ollenkaan kun ei saa tarpeeksi tukea.....

ei vaan, mä lopetan nyt tän keskustelun osaltani tähän koska aina on joku puolesta ja aina on joku vastaan. On aika outoa että kun ap kysyi ihan asiallisesti, aletaan hyppiä silmille ja haukkua toisten valintoja....no, jatkakaa te......
 
koppis
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en ikipäivänä laittais lapseni jalkaan kuomia!!!! Mulle ainakin lapsen jalan oikea muoto ja kävely on tärkeetä enkä pilais sitä tollasilla pilipali toppakengillä!
Moni asiantuntija suosittelee käyttämään lapsella vaihtelevasti erilaisia kenkiä. Kuomat (uudet, ei mitkään linttaanastutut vanhat p.askat) on ihan hyvät kengät. Meilläkin on lapsilla Kuomien lisäksi ollut varsinkin Kavatin kenkiä, elefanttenia ym.
 
apuaa
mä ostin lassien vastaavat putki kengät. voi pientä polosta lastani kun ei saa sadan euron toppapukua vaan joutuu tyytymään 25 euron lassieen ja 15 euron toppakenkiin eikä saa 70 euron kenkiä. puhumattakaan lakista ja kinttaista jotka tämä äiti osti UUTENA hintaa 1.5? kappale ja ovat merkiltään beavernylon. Hyihyi vajaa 2 vuotiaani saa varmaan traumoja loppu elämäkseen
 
vieras
Minä en saanut Kuomia menemään 1,5-v:n jalkaan. Ensiaskelkengät ovat helpompia pukea. Meidän nyt 5,5-v. pojalla on aina ollut parhaiten jalkaa tukevat kengät, ja silti on nilkoissa virheasento. Toivottavasti korjaantuu itsestään iän mukana kuten asiantuntijat sanoivat.
 
ap
Mä lopetan kanssa tällä erää. Kiitos asiallisista vastauksista. Meillä käytetään Eccon coretex-kenkiä ja kovemmila pakkasilla siis Kuomia jotka eivät linttaan astutut vaan pari kertaa käytetty, kuten aiemmin kirjoitin. Piste.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
ja kuinka paljon niillä kuomilla muuten ulkoillaakaan kun verrataan kesään ja vitosen lenkkareihin ja kuuden euron sandaaleihin
voiko Suomen talvessa enään kuomia edes käyttää?
vettä ja nuoskaa koko talvi.
harvoin niitä kuomia voi edes käyttää.
 
rapu
kyselin aikoinaan Kuoman tehtaalta mitä mieltä ovat kävelemään oppineelle Kuomista
ja vastasvat että eihän lapsella ole mitään tukea nilkassa silloinkaan kun kävelee sukkasillaan/paljain varpain
joka on kuitenkin se luonnollisin muoto kävellä

meillä oli pojalla Kuomat kun oppi kävelemään, ne vetoketjulliset babymallin
enkä mä ny usko että jalkaraunio siitä olis tullut
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköselle:
sä oot saanut VANHAT paska kengät. Mä en käytä kun UUSIA kenkiä lapsillani ja ne saavat olla merkiltään mitä vain, kunhan tuntuvat jalkaan hyvältä.
Ei se uusi kenkä tarkoita sitä, että se olisi tarpeeksi tukeva. Monilla on niin hyvin asiat, että jalat eivät oo moksiskaan vaikka jalassa olis millanen kenkä, toisille taas näitä vaivoja tulee. Mistä sitä voi etukäteen tietää, siksi mä valitsen lapsilleni hyvät ja tukevat kengät enkä saappaita. En halua olla osasyynä sille, jos lapsille tulee virheasentoja. Isommalla lapsellahan sellaiset jo on, ja ne johtuu sairaudestaan. Tosi surullista katsoa pikkuista :(
 
ansku
Meidän pojalla oli viime talvena ne vetoketjulliset Kuomat. Ihan parhaat kengät just kävelemään oppivalle! Kevyet, helpot laittaa jalkaan ja hyvät kävellä! Poika oppi kävelemään tammikuussa 1v 2kk iässä.
 

Yhteistyössä