Onko kukaan toiminut perhepäivähoitajana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PPH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En halua pelotella ja oikeasti olen sitä mieltä, että hyviä pph:jia on aika harvassa ja niitä kaivataan lisää, mutta laitan kuitenkin oman kokemukseni. Mä tein kunnallisen pph:n hommia sellasen reilun puol vuotta, kun oma tyttö oli n. vuoden-1,5v. Työ sinänsä on ihan mukavaa, mua ei haitannut yhtään se, että on kotona töissä ja lapset tietty on aina ihania, mutta melkeenpä kaikki muu kyllä tökki aika pahasti.. Palkka on aivan naurettavan pieni! Tai ei voi sanoa naurettavan, mua ei naurattanut se kertaakaan tuon puolenvuoden aikana! Ja työehdot muutenkin on sellaset, etten ymmärrä kuinka työehtosopimus voi sallia sellasia... Ja uutena (sijaisena) sai sietää sitä pompottamista kyllä vielä triplasti vakkareihin verrattuna!

Ja lisäks nyt odottaisin, että omat lapset olis isompia.. Tuntui, että välillä olis toivonut voivansa antaa omalle lapselleen (joka kuitenkin oli silloin melkein vauva vielä) enemmän henkilökohtasta huomiota..

Valtavasti työtä (joka onneks on kyllä jollain tavalla tosi palkitsevaakin) ja erittäin aliarvostettu ammatti.. Mutta lapset on ihania!

Yksityisenä pph:n olen ollut. Mukava työ, mutta jatkuva kotona oleminen alkoi kyllästyttää. Suosittelen yksityiseksi ryhtymistä, koska minusta yksityisen palkka on ihan hyvä ja itse päätät ketä hoitoon otat jne...

Hei te kunnalliset ja yksityiset hoitajat! Mua kiinnostaa että millaista palkkaa saatte? Onko yksityisellä parempi? Eivät kuitenkaan saa loman ajalta palkkaa eikä lomakorvauksia..?

Olen perhepäivähoitaja ja teen arvokasta kasvatustyötä. Olen kurssin käynyt ( silloin on parempi palkka ). Työn huonoja puolia on juuri tuon arvostuksen puute. Palkka on pieni ja työpäivät pitkiä. Toisilla normaali pituinen päivä on 8 h ja sitten menee ylitöille, meillä se on 8.45 ja sitten se vaatimaton ylityökorvaus. Omalla ajalla joutuu tehdä paljon hommia, esim. ruokien valmistelu ja päivän suunnittelu. Monet vanhemmatkaan eivät arvosta hoitajaa edes siinä määrin, että vaivautuisivat soittamaan, jos lapsi ei tulekaaan hoitoon tai tulee myöhässä tai haetaan myöhemmin, ( kun sinä nyt kuitenkin olet vain kotona ). Jos joskus sattuu, että osa lapsista on sairaana, niin olet velvotettu lähtemään päiväkotiin töihin. Vanhemmat osaavat kyllä vaatia, mutta itse saat pyytää lapselle varavaatteita monta kertaa ja tuntuu kun kerjäisit, vaikka ajattelet vain lapsen parasta. On tässä vielä muitakin epäkohtia, niinkuin varmasti voi kuvitella naisvaltaisesta työpaikasta.
Sitten näitä hyviä puolia: Ei tarvi lähteä aamulla ( kelillä, kun kelillä) työmatkalle, ei mene työmatkakuluja, työ tulee kotiin, ei siis tarkkaa kellon kyttäämistä esim. bussille. Saa levätä keskellä päivää pari tuntia, kun lapset nukkuvat tai tehdä jotain hiljaista ja rauhallista hommaa. Tulee ulkoiltua muutama tunti päivässä ja kesällä on mukavaa, kun saa olla ihanilla ilmoilla paljon ulkona. Saa lukea mukavia satuja ja leikkiä ( olen itsekin niin lapsekkaana säilynyt, että nautin siitä ), Kaikkein parasta on kuitenkin ne pienet käsivarret kaulalla ja lasten antama palaute, joka on aito. Jos lähistöllä on muitakin hoitajia, ei työ ole niin yksinäistä.(esim. minulla paljon yhteisiä leikkihetkiä ja retkiä toisten hoitajien kanssa. Voit tutustua moniin ihaniin vanhempiin ja ystävyys voi jatkua, vaikka lapset lähtisikin kouluun. Itselleni on sattunut aina mukavat lapset sekä vanhemmat, mutta olen kuullut muistakin! IHANA TYÖ mielestäni!

Olen toiminu yksityisenä hoitajana n.vuoden,Hoisin tutun kahta leikki-ikäistä.Kun lapset tuttuja homma oli tosi helppoa,asioista oli helppo sopia.Rahaa tuli ihan hyvin ku aatteli et oon jokatapauksessa kotona ko itelä pieni vauva.Joten kokemus oli hyvä,lasten kans on helppo tulla toimeen..helpompi ku aikuisten=)

yksityisenä saat itse määritellä palkkasi ja ainakin miellä lahdessa niin kela maksaa yksityisen hóidon tukea ja kunta lisää että vanhempien maksama osuus on n. 200-250e ja sekin on vain neuvootelukysymys vanhempien kaa. itse otin kokopäiväsestä jotain 500e ja pulpäiväsistä sitten pari satasta vähemmän. mutta en tehnyt sitä hommaa rahan takii vaan sen takii että lapset on ihanii ja se on arvokasta kasvatus työtä. yksityisenä voi lähes kaiken ostamasi laittaa verovähennyksiin, paljon paperihommia, mutta kyllä niistä selvii =) suosittelen lämpimästi

nykyisin ainakin monet kunnat vaativat omiltaan ja jotklut myös yksityisiltä koulutuksen alalle. eli perhepäivähoitajan ammattitutkinnon suorittamista. on 40 opintoviikkoa eli päiväkouluna vuosi. jka siellä hyvin paljon tärkeää asiaa. eli varhaiskasvatus. lapsen kasvu ja kehitys. erityisruokavaliot. ensiapu jne jne. googleta niin löydät tietoa koulutuksesta.

ja tosiaan se koulutus alkaa olla pikkuhiljaa pakollinen ainakin kaikissa kunnan tehtävissä. sehän on verrattavissa siihen että jos ekaluokan opettajaksi otettaisiin talonmies. eli työtä vastaava koulutus on kohta oltava joka paikassa. koska lapsilla pitää olla sama lähtötas9o kun menevät eskariin. eli ihan niin yksin kertaista se ei ole että vaan päättää alkaa hommiin. eikä pidäkään olla. pph työ on kuitenkin todella arvokasta. lapset ovat hyvin vaikutuksille alttiita ja jo pienestä on huomattava jos jotain on menossa vikaan. eli ei riitä että tykkää lapsista ja että osaa perushoidon, on osattava tukea lapsen kasvua ja kehitysta ja toimittava vasun mukaan kuten päiväkodissa yms toimitaan.

eli kannattaa ottaa selvää koulutuksewsta jos ala kiinnostaa.

se hyvä puoli siinä on että koulutus tulee pikkuhiljaa pakolliseksi että sitä myötä alan arvostus kasvaa. ennen kun kuka tahansa saattoi jäädä kotiin hoitamaan lapsia niin alalla oli vaikka millaisia hiihtäjiä. koulutus karsii jo alkumetreillä ne jotka ei alalle sovi. kukapa viitsisi huvikseen koulua käydä.

Yhteistyössä