Onko kukaan teistä muuttanut osoitetietonsa salaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansumh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hansumh

Jäsen
21.01.2009
100
0
16
Itse todennäköisesti aion tehdä sen sitten kun muutetaan seuraavan kerran, ihan tulevan työnikin puolesta.

Koetteko sen välttämättömäksi? ja onko osoitetiedot todella pysynyt salassa vai onko joku saanut ne jostain selville?

Kiitos vastauksista! Kiva kuulla ettei osoitetiedot oo paljastunu. Mulla on ollu jo monta vuotta salainen puhelinnumero, mutta aion senkin sitten joskus vaihtaa ja salaiseks pistän tietty. Ja voihan sitä sitten itse kokeilla soittamalla numerotiedusteluun tms. että saako tietoja jollain hyvällä keksityllä tarinalla.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
saako hypätä pinoon..
missä ja miten ne osoitetiedot saa salaisiksi?

Mulle sitä ehdotti poliisi aikoinaan ja muuton yhteydessä täytin maistraatissa yhden paperin ja sillä se oli selvää. Nykyistä käytäntöä en tiedä onko muuttunu homma.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
saako hypätä pinoon..
missä ja miten ne osoitetiedot saa salaisiksi?

Mulle sitä ehdotti poliisi aikoinaan ja muuton yhteydessä täytin maistraatissa yhden paperin ja sillä se oli selvää. Nykyistä käytäntöä en tiedä onko muuttunu homma.

eli siis maistraatisa pitäis hoitaa..hmm
kiitti tiedosta. Pitää käydä sit kyselee ens viikolla tarkemmin.

Itselläni on osoite- ym tietojen luovutus väestörekisteristä kiellettynä kaikkiin tarkoituksiin (osoitepalvelu, suoramarkkinointi, etc), puhelinnumerotiedot salaiset (numeron tai nimen perusteella kukaan ei saa mitään tietoa, pl ilmeisesti poliisiviranomaiset), ajoneuvorekisteristä ei luovuteta osoitetietoja kenellekään tietopalveluna (ei myöskään markkinointitarkoituksiin), nimen saavat näissä rajoissa, mutta siinä se. Ja kaikki tämä yksinkertaisilla luovutuskielloilla, eli turvakieltoa ei käytössä. Hiukan piti nähdä vaivaa (jokusen lomakkeen täytön, tulostamisen ja postituksen verran), mutta kyllä kannatti! Suosittelen lämpimästi, jos haluaa yksityisyyttään edes hiukan varjella maailmalta, sillä jo nimitietojen perusteella ihmisestä saa kaivettua uskomattoman paljon tietoa esille erilaisista virallisista rekistereistä. Jos nimi-, osoite- ym tietojen salaamisella on OIKEASTI väliä, suosittelen turvakiellon hakemista maistraatista väestörekisteriin (pitäisi välittyä myös ajoneuvorekisteriin). Eikä tuo turvakielto oikeasti niin paljon haittaa, osoitetiedot pitää itse vain ilmoitella sinne, minne niitä tarvitsee (esim kela, verottaja, matkapuhelinfirma, etc), kunhan vaan muistaa samalla mainita tuosta turvakiellosta! Ja huomioikaa muuten, että jos omistatte osakkeita, osoitetietonne ovat vapaata riistaa..!

VÄESTÖREKISTERI: "Tietojen luovutuskiellot Jokaisella on oikeus kieltää henkilö- ja osoitetietojensa luovutus väestötietojärjestelmästä yksityissektorin käyttöön mm. suoramarkkinointiin, suoramainontaan, etämyyntiin, markkina- ja mielipidetutkimukseen, osoitepalveluun taikka sukututkimusta tai henkilömatrikkeleja varten. Tietojen luovutuksen voi kieltää ilmoittamalla asiasta puhelimitse tai kirjallisesti maistraattiin tai Väestörekisterikeskukseen. Löydät tulostettavan ja näytöllä täytettävän henkilötietojen luovutuksen kieltäminen -lomakkeen lomakesivultamme. Verkkolomakkeen voit täyttää ja lähettää suoraan selaimessa. Lomakkeen tiedot välittyvät toimivaltaiselle maistraatille suojattuja yhteyksiä pitkin. Tietojen luovutuksen kieltäminen ei edellytä sähköistä allekirjoitusta. Henkilötietojen käsittelyä koskevaa tietoa löydät tietosuojavaltuutetun internetsivulta osoitteesta: tietosuoja.fi"
maistraatti.fi/

"Turvakielto Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin viranomaisille. Maistraatti edellyttää turvakiellon hakijalta kirjallista, perusteltua pyyntöä tai ainakin käyntiä virastossa. Turvakieltomääräys voi ensimmäisellä kerralla olla voimassa enintään viisi vuotta. Sitä voidaan jatkaa kaksi vuotta kerrallaan. Turvakielto ja osoitteen luovuttaminen Kun henkilöllä on turvakielto, hänen osoitettaan ei luovuteta useissa tapauksissa viranomaisillekaan. Ne viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta. Samantapaisesta luovutusrajoituksesta on säädetty myös uudessa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa. Salassapitovelvollisuus koskee tällöin kuitenkin vain sitä viranomaista, jolle henkilö on esittänyt pyynnön tietojensa luovutuskiellosta." maistraatti.fi/maistraatti/frame2.jsp?url=http://www.maistraatti.fi/docs/kotikunta_ja_vaestotiedot/6.2.7.htm

PUHELINNUMEROT: "Mitä tarkoittaa salainen numero? Salaiseksi merkittyä liittymästä ei luovuteta tietoja numerotiedustelusta. Voit halutessasi pyytää liittymäsi salaiseksi jo liittymäsopimusta tehdessäsi tai myöhemminkin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Muutettaessa jo olemassa oleva liittymänumero salaiseksi päivittyy tieto muutoksesta numerotiedusteluihin muutaman vuorokauden sisällä. Salainen numero ei välttämättä estä puhelinnumerosi näkymistä vastaanottajalla, kun soitat hänelle."

AJONEUVOREKISTERI: Pätee sama kuin noihin osoitetietoihin, eli osoitteen luovutuksen estäminen eri tarkoituksiin, mm. tietopalveluna, sekä turvakiellot. Käytännössä rekisterinumeron perusteella saa, jos tätä ei ole erikseen kielletty, mm. ajoneuvon omistajan tai/ja haltijan nimi- sekä osoitetiedot.

Miten muuttovaiheessa, kun irtisanoutumislomakkeessa on ilmoitettava uusi osoite? Vuokranantajan kohdalla on nimenomaan se turvallisuusriski, miksi olen itse muuttanut osoitetiedot salaisiksi.

Miten toimia? Koko salaus vetää vesiperän, jos joudun ilmoittamaan uuden osoitteen vuokranantajalle, sitä kautta leviää nimenomaan vääriin käsiin.

Yhteistyössä