Onko kukaan (syystä taikka toisesta) kieltäytynyt neuvolassa menemästä mieslääkärin tekemään sisätutkimukseen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
[QUOTE="Mie";27637419]No eihän minulla mikään "hätätilanne" ollutkaan. Aivan normaalisti etenevä synnytys (joka tuon aikaisemman kommentoijan mielestä ei edes tarvitsisi tapahtua sairaalassa).

Mutta itse henkilökohtaisesti kyllä mielummin valitsen vaikka sen mieskätilön kuin yksinsynnyttämisen.

Lääkärin/kätilön vaihtaminen kun periaatteessa saattaa olla potilaan oikeus, mutta käytännössä voi olla aika vaikea toteuttaa kuten esim oma synnytystarinani todistaa...[/QUOTE]

No onhan se nyt hätätilanne, jos vauva on puskemassa ulos ja kätilöä ei ole saatavilla. Tottakai tällaisessa tilanteessa ottaa sen kätilön, joka on saatavilla, vaikka tällä olisi neljä kättä ja viisi silmää.
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Mulla oli aina ollut naislääkäri ja sitten ensimmäisen lapsen yliaikakontrollissa olikin mieslääkäri. En kieltäytynyt, mutta kyllä se vaan tuntu tosi pahalta ja ällötti ja tuli useasti mieleen ja vielä pitkän ajankin päästä. Jos saisin valita, en menis mieslääkärille!
 
"Vieras"
Kätilökin voi olla mies etkä sä aikaa voi varata.

[QUOTE="aloittaja";27636557]Jos on menneisyydessä tapahtunut jotain sellaista, josta on jäänyt ikuiset traumat ja pelkkä tieto mieslääkäristä vie yöunet viikoiksi...[/QUOTE]
 
"maalainen"
[QUOTE="...";27637375]Pla pla pla. Mutta jos on mahdollisuus valita, niin kai sitä nyt saa valita haluamansa.[/QUOTE]

Pla, pla, plaa sinulle.
Se on hyvä paasata jotain perhanan valinnanvapautta siellä isojen keskussairaaloiden keskellä.

Jos kunnassa on tasan yksi lääkäri, joka tekee myös neuvolalääkärin hommia (ja se sattuu muuten olemaan mies), niin hänen se on annettava tutkia tai sitten kieltäytyä raskaudenaikaisista lääkärintutkimuksista kokonaan.

Aika harvassa on ne paikat suomessa kuitenkin, jossa potilas voi vapaasti valita lääkärinsä.
 
"vieras"
Itse olen muslimi enkä ole kieltäytynyt, sillä tutkimus oli itseni ja vauvani kannalta tärkeä eikä neuvolassa ollut naislääkäriä. Vaikka periaatteessa pitäisi olla hoidettavan kanssa samaa sukupuolta oleva lääkäri, ei se ole mikään ehdottomuus jos sellaista ei ole tarjolla ja kyseessä on terveyden kannalta tärkeä tutkimus.

Muslimimaissakaan ei aina ole naislääkäreitä paikalla tai voi olla vaikeaa löytää jonkun alan asiantuntijaa joka olisi nainen, siinä voi itse sitten miettiä onko tärkeämpää jättää menemättä ja jäädä hoidotta vai joustaa yleisestä periaatteesta sillä kyseessä on pienempi paha kuin se että äidille ja lapselle sattuisi jotain vain sen vuoksi että on kieltäytynyt tutkimuksesta.

Sellaisessa tilanteessa on kyllä yleensä naispuolinen sairaanhoitaja myöskin mukana sekä mukana voi olla myös oma mies, kyseessä on kuitenkin lääkäri ja ammattilainen joka tekee työtään ja auttaa eikä katsele siinä tilanteessa naista sillä silmällä. Toki valitsen ensisijaisesti naislääkärin jos siihen on mahdollisuus mutta jos ei ole tai jos löytyy asiantuntevampi mieslääkäri niin sitten mieslääkäri käy myös.

Vähemmän kiireellisiä tapauksia ja vastaavia voidaan harkita enemmän mutta hätätilanteessa kyllä kuka tahansa auttamaan pystyvä käy, sukupuolesta riippumatta. Tämä on islamin mukainen näkemys asiasta, jos on kaksi vaihtoehtoa jotka eivät ole ihanteellisia niin aina valitaan se josta on vähemmän haittaa. Toisten ihmisten auttaminen ja terveys menevät muiden asioiden edelle.
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
[QUOTE="vieras";27637967]Itse olen muslimi enkä ole kieltäytynyt, sillä tutkimus oli itseni ja vauvani kannalta tärkeä eikä neuvolassa ollut naislääkäriä. Vaikka periaatteessa pitäisi olla hoidettavan kanssa samaa sukupuolta oleva lääkäri, ei se ole mikään ehdottomuus jos sellaista ei ole tarjolla ja kyseessä on terveyden kannalta tärkeä tutkimus.

Muslimimaissakaan ei aina ole naislääkäreitä paikalla tai voi olla vaikeaa löytää jonkun alan asiantuntijaa joka olisi nainen, siinä voi itse sitten miettiä onko tärkeämpää jättää menemättä ja jäädä hoidotta vai joustaa yleisestä periaatteesta sillä kyseessä on pienempi paha kuin se että äidille ja lapselle sattuisi jotain vain sen vuoksi että on kieltäytynyt tutkimuksesta.

Sellaisessa tilanteessa on kyllä yleensä naispuolinen sairaanhoitaja myöskin mukana sekä mukana voi olla myös oma mies, kyseessä on kuitenkin lääkäri ja ammattilainen joka tekee työtään ja auttaa eikä katsele siinä tilanteessa naista sillä silmällä. Toki valitsen ensisijaisesti naislääkärin jos siihen on mahdollisuus mutta jos ei ole tai jos löytyy asiantuntevampi mieslääkäri niin sitten mieslääkäri käy myös.

Vähemmän kiireellisiä tapauksia ja vastaavia voidaan harkita enemmän mutta hätätilanteessa kyllä kuka tahansa auttamaan pystyvä käy, sukupuolesta riippumatta. Tämä on islamin mukainen näkemys asiasta, jos on kaksi vaihtoehtoa jotka eivät ole ihanteellisia niin aina valitaan se josta on vähemmän haittaa. Toisten ihmisten auttaminen ja terveys menevät muiden asioiden edelle.[/QUOTE]

Mutta moni musliminainen käyttää uskontoa "tekosyynä" kaikelle vaatimiselle, vaikka homma näin meneekin. Ja julkinen terveydenhuoltohan tekee juuri sen mukaan kuin on "pyydetty", uskonnon takia. Hienoa, että sinulla on asenne kohdallaan. Henkeään ei kenenkään pidä laittaa riskialttiiksi. Kyllä minäkin hätätilanteessa huolin mieslääkärin/hoitajan, mutta en muuten. Mutta sitten olenkin valmis maksamaan kulut itse, enkä pidä tätä mitenkään pahana juttuna koska olen valmis maksamaan palvelun laadusta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27637992:
Mutta moni musliminainen käyttää uskontoa "tekosyynä" kaikelle vaatimiselle, vaikka homma näin meneekin. Ja julkinen terveydenhuoltohan tekee juuri sen mukaan kuin on "pyydetty", uskonnon takia. Hienoa, että sinulla on asenne kohdallaan. Henkeään ei kenenkään pidä laittaa riskialttiiksi. Kyllä minäkin hätätilanteessa huolin mieslääkärin/hoitajan, mutta en muuten. Mutta sitten olenkin valmis maksamaan kulut itse, enkä pidä tätä mitenkään pahana juttuna koska olen valmis maksamaan palvelun laadusta.
Mille "kaikelle vaatimiselle"?
 
Minua kiinnostaisi myös? Mitähän meikäläinenkin on vaatinut, mitä ei saisi vaatia/kysyä?! ;)
Jotkut ihmiset vaativat etnisen taustan perusteella erityiskohtelua, vaikka siihen ei aina mitään oikeutusta olisikaan. Ja jos eivät saa tahtoaan sillä sekunnilla läpi, niin sitten heilutellaan rasistikorttia. Mua ärsyttää sellainen käytös, ei ole mun mielestä kovin asiallista vaatia vain etnisen taustan perusteella erilaista kohtelua. Ok, jos on oikeus kysyä jotain palvelua, vaikkapa just lääkärin vaihtoa. Mun puolesta saa vaatia/kysyä, kunhan siihen on järkevät perusteet.

Musliminainen voi huudella kovaan ääneen kokemaansa vääryyttä ja haukkuu vastaanottohoitajaa rasistiksi (nähty itse terveyskeskuksessa), kun joutuu odottamaan naislääkärille pääsyä. Mutta kun lääkäriä vaihtaessa voi todellakin joutua odottamaan, se on ihan tavallista. Tämä tapaus huusi niin, että kuului sisäänkäynnille asti. Jos pyytää "erikoiskohtelua", pitää varautua odottamaan kuten muutkin tekevät. Eihän erikoislääkäriinkään pääse julkisella puolella samana päivänä

Mä en itse ole täysin suomalainen, mutta en silti sen perusteella vaadi naislääkäriä tai muuallakaan eriarvoista palvelua. Kysyn sairaalasta/terkkarilta asiallisesti, jos ei ole saatavilla niin menen yksityiselle enkä ala nostaa asiasta sen ihmeellisempää meteliä, näin esimerkkinä.

Jos Helsingissä satut liikkumaan, niin olet varmasti nähnyt kun ulkomaalainen rettelöitsijä haukkuu poliisia/vartijaa rasistiksi kun puututaan häiriökäyttäytymiseen. Saman kohtelun kun saisi ihan se suomalainenkin verrokki.

En todella sano, että kaikki muslimit/mamut olis samanlaisia. Osa osaa käyttäytyä todella hyvin ja esimerkillisesti, paremmin kuin monet palstamammat täällä. Täältä kyllä saa hampaita ja jäävettä niskaan, jos uskaltaa olla eri mieltä asiosita.
Valitettavasti jokaisesta "etnisestä ryhmästä" löytyy ne huonosti käyttäytyvät, eikä suomalaiset tee siinä mitään poikkeusta.
 
??
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27638164:
Jotkut ihmiset vaativat etnisen taustan perusteella erityiskohtelua, vaikka siihen ei aina mitään oikeutusta olisikaan. Ja jos eivät saa tahtoaan sillä sekunnilla läpi, niin sitten heilutellaan rasistikorttia. Mua ärsyttää sellainen käytös, ei ole mun mielestä kovin asiallista vaatia vain etnisen taustan perusteella erilaista kohtelua. Ok, jos on oikeus kysyä jotain palvelua, vaikkapa just lääkärin vaihtoa. Mun puolesta saa vaatia/kysyä, kunhan siihen on järkevät perusteet.

Musliminainen voi huudella kovaan ääneen kokemaansa vääryyttä ja haukkuu vastaanottohoitajaa rasistiksi (nähty itse terveyskeskuksessa), kun joutuu odottamaan naislääkärille pääsyä. Mutta kun lääkäriä vaihtaessa voi todellakin joutua odottamaan, se on ihan tavallista. Tämä tapaus huusi niin, että kuului sisäänkäynnille asti. Jos pyytää "erikoiskohtelua", pitää varautua odottamaan kuten muutkin tekevät. Eihän erikoislääkäriinkään pääse julkisella puolella samana päivänä

Mä en itse ole täysin suomalainen, mutta en silti sen perusteella vaadi naislääkäriä tai muuallakaan eriarvoista palvelua. Kysyn sairaalasta/terkkarilta asiallisesti, jos ei ole saatavilla niin menen yksityiselle enkä ala nostaa asiasta sen ihmeellisempää meteliä, näin esimerkkinä.

Jos Helsingissä satut liikkumaan, niin olet varmasti nähnyt kun ulkomaalainen rettelöitsijä haukkuu poliisia/vartijaa rasistiksi kun puututaan häiriökäyttäytymiseen. Saman kohtelun kun saisi ihan se suomalainenkin verrokki.

En todella sano, että kaikki muslimit/mamut olis samanlaisia. Osa osaa käyttäytyä todella hyvin ja esimerkillisesti, paremmin kuin monet palstamammat täällä. Täältä kyllä saa hampaita ja jäävettä niskaan, jos uskaltaa olla eri mieltä asiosita.
Valitettavasti jokaisesta "etnisestä ryhmästä" löytyy ne huonosti käyttäytyvät, eikä suomalaiset tee siinä mitään poikkeusta.
Okkei...no, minä pyydän sitä naislääkäriä kuitenkin ihan sen takia kun olen nainen, joka ei halua mieslääkäriä jos on nainenkin vaihtoehtona, en sen takia, että olen muslimi. ;) Rettelöitsijä haukkuu ketä vain sattuu häntä ärsyttämään, se on rettelöitsijän luonne, oli se sitten pena tai ahmed. :D Kyllähän moni suomalainenkin vaati sitä sun tätä sen takia kun se "kuuluu suomalaisuuteen, on "meidän" perinne, vaikka ei olekaan ja toisilla ihmisillä on oikeus siitä kieltäytyä. ;) Kyllä vaatija keksii aina syyn vaatimuksilleen jos niin haluaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Okkei...no, minä pyydän sitä naislääkäriä kuitenkin ihan sen takia kun olen nainen, joka ei halua mieslääkäriä jos on nainenkin vaihtoehtona, en sen takia, että olen muslimi. ;) Rettelöitsijä haukkuu ketä vain sattuu häntä ärsyttämään, se on rettelöitsijän luonne, oli se sitten pena tai ahmed. :D Kyllähän moni suomalainenkin vaati sitä sun tätä sen takia kun se "kuuluu suomalaisuuteen, on "meidän" perinne, vaikka ei olekaan ja toisilla ihmisillä on oikeus siitä kieltäytyä. ;) Kyllä vaatija keksii aina syyn vaatimuksilleen jos niin haluaa. :D
Näinhän se menee. Mutta sinä tuskin nostat kamalaa meteliä terveyskeskuksessa, jos joudutkin odottamaan vaikka pari viikkoa sille naislääkärille-kai ymmärit tämän pointin ;) Rettelöitsijöitä löytyy kyllä joka kulttuurista, nimeen, sukupuoleen yms. katsomatta. Minulle on muutama ihminen henkilökohtaisesti suuttunut, kun en suostu viettämään joulua. Sain puolen tunnin luennon, kuinka minun kuuluu viettää joulua koska se KUULUU suomalaiseen kulttuuriin :D Hänen oli kovin vaikea ymmärtää, että en ole kristitty enkä muutenkaan kiinnostunut juhlimaan täysin materialistista "juhlaa" joten en myöskään vietä joulua tai halua edes kuulla koko asiasta sen enempää. Mutta tämä vaatija kyllä tosiaankin keksi "syyn", eri asia on tarvitseeko sellaista ottaa tosissaan :D
 

Yhteistyössä