Onko kukaan (syystä taikka toisesta) kieltäytynyt neuvolassa menemästä mieslääkärin tekemään sisätutkimukseen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis raskaana ollessaan.. Miten asiaan suhtauduttiin ja miten asia sitten hoidettiin.. Onko asiakkaalla muuta mahdollisiutta kuin mennä yksityiselle,jos neuvolalääkärinä mies?
 
"Vieras"
Kannattanee käydä jollain terapeutilla purkamassa tapahtumia ennen raskautta:) entä jos vaikka synnytyksen käynnissä ollessa päivystää mieslääkäri? Ja jostain syystä tarviit lääkärin apua?
 
"vieras"
Ilmoitat sinne neuvolaan, että et halua mieslääkäriä. Jos on jotkut traumat olemassa, niin eihän siinä mitään. Itselläni ei traumoja, notta ihan sama kuka sinne ronkkii.
 
"kukkanen"
[QUOTE="aloittaja";27636557]Jos on menneisyydessä tapahtunut jotain sellaista, josta on jäänyt ikuiset traumat ja pelkkä tieto mieslääkäristä vie yöunet viikoiksi...[/QUOTE]

Tuo on niin pätevä selitys, että sanoisin sen neuvolassa. Jos neuvolassa on myös naislääkäreitä, niin voivat sitten varmaan antaa sinulle sellaisen.

Itsekin olen terveydenhuollossa töissä ja riippuu ihan hoitavasta mieslääkäristä suostuuko siihen, että musliminaisille vaihdetaan naislääkäri. Jotkut kieltäytyvät järjestelemästä asiaa ja sitten muslimi saa valita hyväksyykö tilanteen vai lähteekö ilman tutkimuksia kotiin. Aina ei edes ole vaihtoehtoja olemassa eli naisia töissä.
 
no höh
[QUOTE="Vieras";27636534]En ole nähnyt mitään syytä kieltäytyä, samaa duunia se mieslääkärikin tekee, eikä taatusti saa mitään kiksejä just sun vaginasta!![/QUOTE]

No eihän siinä olekkaan kyse siitä!! Höh!
Mä olen valtavan ujo ja jännitän kaikkea intiimitutkimuksia varsinkin mies puolisia lääkäreitä jostain syystä. Menen kipsiin ja jännitän vatsalla kovasti että lihakset jännittyvät ja alapään tutkimuksesta ei yksinkertasesti tule mitään.
Aina jotku luulee että tutkittava luulee että lääkäri kiihottuu römpsän näkemisestä, EI todellakaan olen näin.
Joten tästä syystä ( jännitys ) pyydän naispuolista lääkäriä alapään tutkimuksiin, jotenkin en jännitä naislääkärin tutkimusta samallalailla. Ja joo olen 39v ja jännitys ei ole iän myötäkään helpottanut.
Ihmiset vaan nyt ovat erillaisia.
 
"aloittaja"
Olen toki asian käsitellyt ihan hoitoalan ammattiöaisen kanssa, mutta se tilanne,kun vieras mieslääkäri alkaa tutkimusta tehdä,niin siitä ei vain tule mitään, jännitän niin paljon. Asun isossa kaupungissa ja meidän sairaalassa on aina joku naislääkäri päivystysaikaankin ja tokihan ymmärrän, että hätätapauksessa voin joutua mieslääkärin tutkittavaksi, mutta niin kauan kuin itse voin asiaan vaikuttaa, halaun käydä naislääkärillä. Meidän neuvolan th on vanha ja ihan uskomattoman ilkeä ihminen, moni on pyytänyt vaihtoa toiselle, mutta kaikki eivät saa,koska ei riitä resurssit,eikä sitten kukaan haluaisi enää tälle vanhalle thlle mennä.. Meidän synnärillä kaikki synnytyslääkärit ovat naisia, kysyin sen ihan vasta eräältä hoitajalta. Kaiken lisäksineuvolan tämän hetkinen mieslääkäri on nuori ja jotenkin oudosti käyttäytyt, tulee todella kiusallinen olo,kun olen lasta hänen luonaan käyttänyt..
 
Itse en suostu asioimaan miespuolisten lääkäreiden/hoitajien kanssa, jos kyseessä on edessä tilanne jossa joutuu riisumaan. Ei vain kertakaikkiaan kiinnosta riisua vaatteita vieraan miehen läsnäollessa. Aikaa varatessa teen jo selväksi, etten asioi mieslääkäreiden/hoitajien kanssa ja jos ei onnistu niin menen omakustanteisesti yksityiselle. Hätätilanteessa voisin kyllä harkita joustavani tästä, mikäli muita vaihtoehtoja ei ole. Mun mielestä on kyllä ei-islaminuskoisiin kohdistuvaa syrjintää, jos musliminainen saa naislääkärin helpommin kuin "tavallinen tallaaja". Samat tasa-arvoiset oikeudet pitää olla ihan jokaisella, ja tämä koskee myös miehiä. Kuinkahan moni mies iskisi mielellään tavarat tiskiin vähintään kerran vuodessa vastakkaista sukupuolta olevan ropeloitavaksi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27636874:
Itse en suostu asioimaan miespuolisten lääkäreiden/hoitajien kanssa, jos kyseessä on edessä tilanne jossa joutuu riisumaan. Ei vain kertakaikkiaan kiinnosta riisua vaatteita vieraan miehen läsnäollessa. Aikaa varatessa teen jo selväksi, etten asioi mieslääkäreiden/hoitajien kanssa ja jos ei onnistu niin menen omakustanteisesti yksityiselle. Hätätilanteessa voisin kyllä harkita joustavani tästä, mikäli muita vaihtoehtoja ei ole. Mun mielestä on kyllä ei-islaminuskoisiin kohdistuvaa syrjintää, jos musliminainen saa naislääkärin helpommin kuin "tavallinen tallaaja". Samat tasa-arvoiset oikeudet pitää olla ihan jokaisella, ja tämä koskee myös miehiä. Kuinkahan moni mies iskisi mielellään tavarat tiskiin vähintään kerran vuodessa vastakkaista sukupuolta olevan ropeloitavaksi?
varmaan aika moni :D
 
fff
En menis mies puoliselle lääkärille sisätutkimukseen. Kerran sellainen tilanne tuli vastaan äitiyspolilla ja kieltäydyin. Sain naislääkärin eikä se mua haitannut että jouduin sitä odottamaan 2tuntia.
Jos neuvolassa olis mies lääkäri menisin yksityiselle.
Synnytys osastolla tullut vastaan vaan naislääkäreitä mun kohdalla.

Eriasia sitten jos on joku hätä/vakavaa...
 
[QUOTE="Mie";27637131]Mitäs teette kun synnytyssalissa tulee miespuolinen kätilö??? Laitatte jalat ristiin ja kieltäydytte synnyttämästä...[/QUOTE]

Vaatisin paikalle naispuolisen kätilön, johon minulla on täysi oikeus. Eikä ole mikään pakko synnyttää sairaalassa, jos on normaali raskaus (näin ääripäänä heitettynä...)
Kätilöä/lääkäriä/muuta vastaavaa on oikeus vaihtaa, tämän oikeuden meille kaikille takaa voimassa oleva lainsäädäntö. Jestas, että voi ihmiset olla tietämättömiä.
 
"Mie"
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27637305:
Vaatisin paikalle naispuolisen kätilön, johon minulla on täysi oikeus. Eikä ole mikään pakko synnyttää sairaalassa, jos on normaali raskaus (näin ääripäänä heitettynä...)
Kätilöä/lääkäriä/muuta vastaavaa on oikeus vaihtaa, tämän oikeuden meille kaikille takaa voimassa oleva lainsäädäntö. Jestas, että voi ihmiset olla tietämättömiä.
No sitähän voi toki vaatia ihan mitä tahansa, mutta tilanne voi käytännössä olla vaikeampi toteuttaa...
Esim oma synnytys eteni 35 minuutissa.
Minut kirjattiin sairaalaan 3.05 ja 3.40 oli jo poika sylissä.
Ja pienessä sairaalassa ei tuohon kellon aikaa välttämättä kovin montaa kätiköä ole paikalla.
Joten kyllä siinä olisi tosiaan saanut jalat ristiä ja pidätellä...
 
ttppii
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27636874:
Kuinkahan moni mies iskisi mielellään tavarat tiskiin vähintään kerran vuodessa vastakkaista sukupuolta olevan ropeloitavaksi?
Olen ollut naispuolisella urologilla, ja siellä kyllä vedettiin "tavarat tiskiin" niin kirjaimellisesti kuin voi olla. Ja ihan yks hailee. Melkein mieluummin nainen munia kopeloimassa kuin mies.
 
"..."
[QUOTE="Mie";27637327]No sitähän voi toki vaatia ihan mitä tahansa, mutta tilanne voi käytännössä olla vaikeampi toteuttaa...
Esim oma synnytys eteni 35 minuutissa.
Minut kirjattiin sairaalaan 3.05 ja 3.40 oli jo poika sylissä.
Ja pienessä sairaalassa ei tuohon kellon aikaa välttämättä kovin montaa kätiköä ole paikalla.
Joten kyllä siinä olisi tosiaan saanut jalat ristiä ja pidätellä...[/QUOTE]

Pla pla pla. Eiköhän sitä jokainen hätätilanteessa ota vastaan kaiken avun, mitä saataville. Tuskin kovin moni kasvissyöjäkään kieltäytyisi kinkkuvoileivästä, jos nälkäkuolema uhkaisi. Mutta jos on mahdollisuus valita, niin kai sitä nyt saa valita haluamansa.
 
"Mie"
[QUOTE="...";27637375]Pla pla pla. Eiköhän sitä jokainen hätätilanteessa ota vastaan kaiken avun, mitä saataville. Tuskin kovin moni kasvissyöjäkään kieltäytyisi kinkkuvoileivästä, jos nälkäkuolema uhkaisi. Mutta jos on mahdollisuus valita, niin kai sitä nyt saa valita haluamansa.[/QUOTE]

No eihän minulla mikään "hätätilanne" ollutkaan. Aivan normaalisti etenevä synnytys (joka tuon aikaisemman kommentoijan mielestä ei edes tarvitsisi tapahtua sairaalassa).

Mutta itse henkilökohtaisesti kyllä mielummin valitsen vaikka sen mieskätilön kuin yksinsynnyttämisen.

Lääkärin/kätilön vaihtaminen kun periaatteessa saattaa olla potilaan oikeus, mutta käytännössä voi olla aika vaikea toteuttaa kuten esim oma synnytystarinani todistaa...
 

Yhteistyössä