Onko kukaan saanut lääkärintodistusta siitä että on oikeustoimikelvoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Henkilö voi olla tilapäisesti oikeustoimikelvoton myös ilman, että hän olisi vajaavaltainen tai että hänen oikeustoimikelpoisuuttaan olisi rajoitettu millään lailla. Tällainen tilanne on käsillä silloin, kun henkilö ei sen hetkisen mielentilansa johdosta kykene arvioimaan tekemiensä oikeustointen merkitystä ja on siten kykenemätön tekemään oikeustoimia. Tällainen tilapäinen oikeustoimikelvottomuus voi johtua esimerkiksi sairaudesta, tilapäisestä psyykkisestä häiriöstä tai humalatilasta.

onko kukaan saanut ja Miten sellaisen voi saada? terveyskeskuslääkäriltä vai mielenterveyslääkäristä?

mulla on meinaa kortisonilääkitys ja epäilen että se tekee mulle psyykkisiä häiriöitä k´jolloin en ole normaali. tuoteselosteessakin likee näin.
Harvinaisempia haittavaikutuksia: Päihtymyksen kaltaisia tiloja voi esiintyä. Psyykkisille häiriöille alttiille lääkitys voi aiheuttaa psyykkisen sairauden, jossa ilmenee vakavia erityyppisiä (maanis-depressiivisiä tai skitsofreenisia) todellisuudentajun häiriöitä (psykooseja). Allergisia reaktioita (esim. ihottumaa) saattaa esiintyä erittäin harvoin.

mistä mä saan todistuksen asiasta että näin on käynyt.

Varmasti sen miltä tahansa lääkäriltä voi saada, mutta tuskin takautuvasti. Ei siis niin, että lääkäri kirjoittaisi henkilön olleen eilen oikeustoimikelvoton. Se on kuten mikä tahansa lääkärin todistus, eli tästä hetkestä eteenpäin.

kyllähän ne takautuvasti selittää mun oireet. etten ollut silloin tolkuissani kun tälläisiä päätöksiä tein vaan nämä lääkkeet ja mania on kestänyt jo kauan. nyt vasta laskin yksi yhteen...

Jos mulla on edelleen kortisonilääkitys ja mania tai muu häiriö päällä niin kai ne katsoo että se on jatkunut koko lääkityksen ajan. ei se tule hups nyt yhtäkkiä vaan on jatkunut tod.näk koko ajan ja hurjemmaksi vain menee.

Jos mulla on edelleen kortisonilääkitys ja mania tai muu häiriö päällä niin kai ne katsoo että se on jatkunut koko lääkityksen ajan. ei se tule hups nyt yhtäkkiä vaan on jatkunut tod.näk koko ajan ja hurjemmaksi vain menee.

Sä ehkä ymmärrät asian nyt nurinkurisesti. Lääkäri voi tosiaan katsoa, että olet mahdollisesti ollut "kipeä" eilen tai viime viikon. Mutta ei se siitä todistusta kirjoita. Ei lääkäri todista että niin on satavarmasti ollut. Sen takia ihan mikä tahansa lääkärin todistus on aina eteenpäin. Sillä hetkellä kun tapaat lääkärin, hän toteaa tilasi. Ei hän arvaa, että "todennäköisesti" olet ollut kipeä eilen. Vaikka se olisi miten mahdollista ja todennäköistä, ei lääkärillä ole mitään mahdollisuutta arvata. Hän toteaa tilanteen tässä ja nyt.

Jos oot tehnyt tyhmiä päätöksiä tai sopimuksia ja oot nyt sitä mieltä, et todellakaan saa lääkäriä kirjoittamaan jonka mukaan saisit peruttua sen pikavippis tai muun sopparis vaan siksi koska käytät kortisonia.

ei ole mitään myyty. mutta enhän mä voi etukäteenkään lääkäriltä pyytää mitään todistuksia että jos pää menee sekaisin.

mitenkä rikosjutuissa sitten se syyntakeettomuus, nehän katsotaan jälkikäteen onko ollut tekohetkellä minkälaisessa mielentilassa. miten ne voi tehdä sitten jälkikäteen??

ei ole mitään myyty. mutta enhän mä voi etukäteenkään lääkäriltä pyytää mitään todistuksia että jos pää menee sekaisin.

mitenkä rikosjutuissa sitten se syyntakeettomuus, nehän katsotaan jälkikäteen onko ollut tekohetkellä minkälaisessa mielentilassa. miten ne voi tehdä sitten jälkikäteen??

Juu ei niitä lääkärin todistuksia pyydetä etukäteen, eikä jälkikäteen. Sinne lääkärille mennään ja se toteaa sen hetkisen tilan. Ja voi kirjoittaa sairaslomaa tulevaisuuteen, kun tietää tilanteesi sillä kyseisellä hetkellä. Mutta jos oireita ei ole, lääkäri ei lähde arvuuttelemaan. Eikä se arvuuttele menneitäkään.

No rikosoikeudellisen vastuun aleentuneesti syyntakeinen on henkilö jolla on vakavia mielenterveysongelmia joiden johdosta ei oo kyenny ymmärtämään tekemisiään, ei tosiaankaan mistään rikoksesta selviä sillä että käytin hei kortisonia.

Joo sellaisen lausunnon pystyy lääkärit antamaan, jos on todellakin täyttä ymmärrystä vailla. Tuollainen lausunto tehdään lääkäreiden ja psykiatrien yhteistyönä ja tarkoittaa, että henkilö ei ole ollut millään tavalla tolkuissaan tehdessään esim. tappoa. Tuollaista lausuntoa ei siis ole mahdollista saada kun on mennyt ostamaan väärän värisen auton tai allekirjoittanut jonkun sopimuksen.

Yhteistyössä