Onko kukaan ollut kotona kotihoidontuella ja samalla tehnyt osa-aika töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töihin himoitseva äippä :D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töihin himoitseva äippä :D

Vieras
Mulle tarjosi tänään tuttu yrittäjä osa-aika työtä 1-3xvko 1-4h kerrallaan ja olen jäämässä äitiyspäivärahalta nyt vielä kotiin hoitamaan 9kk neitokaistani.

Miten käytännössä homma toimii ja mitkä olikaan ne kotihoidontuen tulorajat? Vaikuttaako osa-aikatyö kuntalisään? Palkkahan ei olisi kummoinen, 1-200e kk mutta mukava lisä kuitenkin meille ja tekee jo oikeasti mielikin töihin kun olen ollut kotona lasten kanssa yhtäsoittoa jo yli 3vuotta.

Tuntuu niin pieneltä tuo 9kk vielä viedä hoitoon niin en kokopäivätyötä haluakaan edes ajatella, ja tosiaan iloiseksi tulin kun kysyttiin ja ottaisin mielelläni tuon työn vastaan jos se ei kauheasti tuohon kh-tukeen vaikuttaisi.

Kertokaa kokemusta omaavat. =)

Ei ole tulorajaa. Niin kauan kun sun lapsi ei ole hoidossa päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla, niin sä saat kotihoidontuen perusosan. Vaikka tienaisit kymppitonnin joka kuukausi :)

Muoks: kuntalisästä en tiedä.

Kotihoidontukeen ei tulot vaikuta, se on kaikille sama. Mahdolliseen lisäosaan vaikuttaa. Kuntalisästä en tiedä kun ei meidän kaupungissa sellaista luksusta ole :xmas:

Mulla on seuraava tilanne.Olen lasten kanssa kotona,saan kotihoidon tukea.Miehen tulot niin isot,etten lisäosaa saa kht:een.Palkka tulee siis tuon kht:n lisäksi,koska lapset ei hoidossa ole,saan tehdä työt silloin kun mies kotona lasten kanssa.Tosin tuosta kotisoidontuesta vissiin peritään nyt ennakonpidätys lisäprossan mukaan,kun palkkaa saan,mutta sen voi muuttaa jos haluaa.Minusta ihan kiva järjestely,sopii meille!

Mulla tarjottiin tänään kans osa-aikaista työtä (70 tuntia kolmessa viikkossa), mutta kieltäydyin, koska pitäis sitten kuitenkin töiden ajaksi laittaa lapset hoitoon. Ei jäisi palkasta juuri mitään käteen.

Olisiko sulla siis joku kotona hoitamassa lapsia sen ajan, kun olisit töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ei ole tulorajaa. Niin kauan kun sun lapsi ei ole hoidossa päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla, niin sä saat kotihoidontuen perusosan. Vaikka tienaisit kymppitonnin joka kuukausi :)

No halavattu! :D Olipa hyvä uutinen. =) Miten muuten olette sovittaneet lapsen kotihoidon ja työssäkäynnin? Meillä mieskin osa-aikatyöläinen joten ei luulisi olevan mitään vaikeuksia.

Ihanaa että jo tammikuussa mahdollisesti pääsisin aloittamaan. :D

Mä pohdin tätä aihetta jatkuvasti :wave:
Etsin osa-aikatyötä. Haluaisin työskennellä vain viikonloppuisin, mies arkisin 8-16 töissä. Täällä ei tosiaan saa kuntalisää, ei riitä pitemmän päälle elämiseen se 294e-verot.

Mä teen just sellaista eli joka toinen viikko olen töissä kun mies menee iltavuoroon.Lapset saa olla isin hoivissa ja vaihto lennossa kun tulen 6 tuntisen päivän jälkeen kotiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Mulla tarjottiin tänään kans osa-aikaista työtä (70 tuntia kolmessa viikkossa), mutta kieltäydyin, koska pitäis sitten kuitenkin töiden ajaksi laittaa lapset hoitoon. Ei jäisi palkasta juuri mitään käteen.

Minun työt sovitettaisiin niin että mies kun kanssa on osa-aikatyöläinen niin hän hoitaisi neitiä kotona kun minä kävisin töissä. Isompi (3v) meillä on tarhassa kuntoutuksellisista syistä kun hänellä on kehitysviivästymä, joten hän jatkaisi normaalisti hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
Mulla on seuraava tilanne.Olen lasten kanssa kotona,saan kotihoidon tukea.Miehen tulot niin isot,etten lisäosaa saa kht:een.Palkka tulee siis tuon kht:n lisäksi,koska lapset ei hoidossa ole,saan tehdä työt silloin kun mies kotona lasten kanssa.Tosin tuosta kotisoidontuesta vissiin peritään nyt ennakonpidätys lisäprossan mukaan,kun palkkaa saan,mutta sen voi muuttaa jos haluaa.Minusta ihan kiva järjestely,sopii meille!

Muuten sama tilanne minulla, paitsi että ei veroja peritä kotihoidontuesta lisäprosentilla. Sinne voi tosiaan lasketuttaa sen oman verokortin.

Niin ja minä käyn viikonloppuisin töissä, kun mies on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vastaa:
Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:

Minun työt sovitettaisiin niin että mies kun kanssa on osa-aikatyöläinen niin hän hoitaisi neitiä kotona kun minä kävisin töissä. Isompi (3v) meillä on tarhassa kuntoutuksellisista syistä kun hänellä on kehitysviivästymä, joten hän jatkaisi normaalisti hoidossa.

Sehän olisi hyvä, jos noin saisitte sumplittua. =)

Olisi kyllä ihanaa päästä jo töihin :heart: Saisi kaksi kärpästä lyötyä yhdellä iskulla, ei tarvitsisi vauvaakaan viedä ihan vielä hoitoon ja näkisi muitakin aikuisia muuallakin kuin leikkipuistoissa ja saisi lisää levitettä leivälle. :D Kiitos kaikille vastanneille ja jos vielä joku löytyy jolla kokemuksia aiheesta niin kerro ihmeessä :wave:

Yhteistyössä