Onko kukaan myynyt asuntoaan itse? Kertokaapa käytännön asioista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Mitä riskejä itse myymiseen liittyy? MIten käytännön asiat hoidetaan? Pyysittekö käsirahaa tms.? Miten pankkiasiat hoituivat? Jne. jne. Myisittekö toisenkin kerran itse vai pyytäisittekö välittäjän?

Olen myyny sekä omakotitalon että kerrostaloasunnon ite. Mun mielestä ei ole mitään sen isompia riskejä kuin välittäjänkään myydessä, kunhan muistat ottaa kaiken mitä sovitte, paperille. Myyntiä varten löytyy valmiita kauppakirjapohjia. Omakotitalon kohalla kaupanvahvistaja hoiti paperityöt. Ja tietysti kannattaa arvioittaa asunto etukäteen, että ite tietää missä mennään. Oon käyttänyt välittäjää kerrostaloasunnon myynnissä, onhan se kallista mutta helppoa itelle. Riippuen ihan omasta viitsimisestä. Nykyisen kodin ajattelin myydä ite.

Itse myymiseen ei liity sen isompia riskejä kuin välittäjän käyttämiseen. Käytännössä et saa siirrettyä myymisestä mitään riskejä välittäjälle, ainoastaan ison summa rahojasi.

Täältä näet hintatietoja toteutuneista kaupoista ja eikun väsäämään Oikotielle/Etuovelle ilmoitusta ja säästät useamman kuukauden palkkasi verran rahaa.

http://asuntojen.hintatiedot.fi/fi_FI/

Myytiin kerrostalo osake itse, välittäjä kävi arvioimassa asunnon ja ukko pisti siihen lisää 8 000€ ja möi pois. Kauppakirjat teetettiin ammattilaisella ja tietty oli myös kaupanvahvistaja. Omakotitalo ostettiin myös ilman välittäjää, eikä ole asunnosta mitään ylläri pylläreitä löytynyt.

Rivitalo-osakkeen myynnissä hoidettiin kaikki itse. Omakotitalon kaupassa pyydettiin kiinteistövälityksestä sen verran apua, että he tekivät kauppakirjat ja olivat mukana kaupantekotilaisuudessa ja hankkivat kaupanvahvistajan.

Mukavampaa ja toimivampaa on hoitaa myynti itse. Silloin voi kommunikoida suoraan myyjän ja ostajan välillä ilman välikäsiä. Välittäjä siinä välissä on vain hidaste.

Yhteistyössä