Onko kukaan muu pissannut/kakannut synnytyssänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaippa-vilma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaippa-vilma

Vieras
Odotan toista lasta. Esikoisen synnytys oli kahden vuorokauden tuska plus lähes kolmen tunnin ponnistusvaihe. Vauva oli tulossa jotenkin väärässä asennossa.

Olin niin väsynyt, että pissasin ja kakkasin alleni, en voinut kuvitellakaan lähteväni vessaan. Kivunlievityksenä oli aquarakkulat ja ilokaasu.

Nyt kun uusi synnytys lähenee, en todellakaan halua taas laskea kaikkea alleni... Voi kuulostaa hullulta, mutta siitä on jäänyt mulle jotenkin takuu-elinikäinen trauma. Koin olevani jotenkin täysin muiden armoilla, hirveää kun ei voi hallita itseään enää millään tapaa. Mutta kivut oli niin hirveät, että pelkään, että sama toistuu nytkin. Onko muille käynyt näin?

Nyt haluaisin epiduraalin. Laitetaanko tällöin aina virtsakatetri?

Ei laiteta epiduraalissa katetria. Ykkösen synnytin epiduraalilla, en päästelly alleni, mutta parin vuorokauden ripulointi saattoi edesauttaa..
kakkonen tuli vähänrytinällä, pissasin ja kakkasin ja kauheinta oli kun luomuna mentiin et tunsin tän kaiken... Ekassa oli senverta hyvät puudukkeet, et ei olis varmaan tuntunutkaan...

Esikoisesta paska tuli samalla kun lapsi (vasta synnytettyäni oikeasti tajusin sanonnan "ei lasta ilman paskaa" :D ).
Mä en kyllä saanut traumoja, tosintiesin kyllä jo etukäteen että valtaosalla synnyttäjistä tulee kakkaa samalla kun ponnistaa vauvaa ulos, koska kun vauva tulee synnytyskanavassa niin se samalla ruuttaa peräsuolen ihan littanaski ja turistaa mahdollisen kakan sieltä ulos tullessaan.

Kuopuksesta en osaa sanoa kun ponnistin jakkaralla. kaipa sillonkin jotakin tuli peräsuolesta, en tiedä kun mahdolliset tuotokset tipui sitten lattialle. esikoisesta huomasin koko kakan siitä että kätilö hyvin hienotnteisesti pyyhki välillä siellä peräpään tuntumassa (ponnistusvaihe kesti esikoisesta 50 min).

Tuo katetrin laitto oli inhottavaa ja minusta paljon nolompaa ku ajatus siitä että paskosin tai kusisin alleni. Sitä en henkilökohtasesti toivos enää ittelleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei laiteta epiduraalissa katetria. Ykkösen synnytin epiduraalilla, en päästelly alleni, mutta parin vuorokauden ripulointi saattoi edesauttaa..
kakkonen tuli vähänrytinällä, pissasin ja kakkasin ja kauheinta oli kun luomuna mentiin et tunsin tän kaiken... Ekassa oli senverta hyvät puudukkeet, et ei olis varmaan tuntunutkaan...

Minulle ainakin laitettiin katetri epiduraalin yhteydessä. En kyselly miksi, laittoivat vain.

Varmaan aika moni. Itse en paskonut (en ollut syönyt kahteen päivään ja tehtiin tyhjennys), mutta pissasin kyllä. Itse en sille mitään mahtanut, hyvä kun tunsin että pissa tulee kun mulla oli epiduraalipuudutus.

Minulle ainakin laitettiin katetri epiduraalin yhteydessä. En kyselly miksi, laittoivat vain.

Mut passitettin pissalle ennen ja kävin kyl sen aikanakin. Tyyliä on sit vissiin monia.

Ei laitettu katetria mulle vaikka epiduraalin sain,viime syksynä kättärillä. kakkaa ei suolessa varmaan juurikaan ollut kun pari vrk aiemmin oli laitettu vesiperäruiske (mulla oli tosi paha ummetus ja suoli piti tyhjentää että vauva pääs laskeutumaan..). se peräruiske oli jotain niin häpeällistä ja hirveää,että olen siitä lähtien jokaista odottajaa muistuttanut huolehtimaan superhyvin suolensa toiminnasta! pissan tulemisesta synnytyksessä en tiedä,en ainakaan huomannut. Epiduraalista ja ilokaasusta huolimatta sattui niin järkyttävästi etten oikein muuta ajatellu kun että "tule jo!"..

Ai kun "kiva" tietää, etten oo ainut alleni laskenut. Mä en tollasta "ei lasta ilman paskaa" juttua oo ikinä kuullukaan. :D Mulla kun oli jotenkin sellanen olo, että ne kätilöt piti mua jotenkin ihan järkyttävänä tapauksena. Tosin sitä kakkaa ehti tulla aika lailla sen pitkän ponnistusvaiheen aikana.

Ehkä en sitten turhaan murehdi sitä enää. Mulle on laitettu katetri kun olin munasarjaleikkauksessa, en siis tuntenu laittoa mut pelkkä poisto tuntu ikävälle. Oletin, että se katetri laitettais vasta sen epiduraalin jälkeen.

että ponnistaessa tulee kakka. Aika moinen punnaus on synnyttäessä käynnissä, joten jos siellä suolessa jotain on, kyllä se ulos tulee. Pissalle patistetaan ennen synnytystä sen vuoksi, ettei täysi rakko hidasta synnytystä, ei siksi, että olisi jotenkin kamalaa, jos pissat tulisivat synnytyspöydälle. Esim. minut katetroitiin varalta, kun sanoin, ettei ole hätä (sitä taas ei välttämättä tunne). Kätilötkän merkkaa synnytyskertomukseen, kuinka usein on tullut käytyä wc:ssä.

Ei silti, tylsäähän se on, että joutuu synnytyspöydälle kakkimaan & jos se sinua kovasti ahdistaa, voithan pyytää peräruiskeen heti kun tulet sairaalaan. Mutta kyllä ne kakat tulevat suurimmalta osalta synnyttäjistä kertoi myös kätilöystäväni & siinä ei ole mitään hävettävää.

Voisihan sitä ajatella niinkin, että koska kakka tulee lapsen painaessa peräsuolta, on se merkki synnytyksen etenemisestä hyvin ja sittenkin ihan hyvä juttu eikä mitään noloa?

Yhteistyössä