onko kukaan muu leikki/lelu natsiäiti

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huh huh...Pitääkö sen elämän jo tuon ikäisellä on niin hirveän järjestelmällistä ja hallittua ettei vaan äitillä menis hermot? minua niin surettaa tuollaiset lapset jotka ei saa olla lapsia vaan pitää jo 3-vuotiaana osata kaikki aikuisten maailman säännöt. Leikin ilonko yrität pojalta viedä?? Sulla ei ole ilmeisesti pienintäkään hajua siitä asiasta millaisena maailma lapselle näyttäytyy ja ehkä niillä lelujen toisten sisälle tunkemisessakin on joku lapsen mielestä mielenkiintoinen asia. Mietippä hieman ja löysää otetta.
ei tietenkään tarvitse olla liian järjestelmällistä, mä en vaan halua että 20-60? lelut hajoaa/osat häviää :ashamed: kun se harmittaa poikaa sitten ihan hirveästi ja se turha rahan meno harmittaa myös mua..
se saa leikkiä mitä haluaa, about milloin haluaa.. mutta nyt se ei vaan enää saa sotkea noita leluja keskenään.. :ashamed:
eli, ostat kirppikseltä vanhoja puhelimia tai jostain ullakoilta vanhoja radioita. exäni ja hänen 2 veljeään olivat lapsena samanlaisia ja talossa olikin vanhoja aparaatteja purkuhommia varten. edullista ja kaikilla hyvä mieli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
:D vähän sillä nuo legot sille annettiin jo nyt.. siis ideana se että ne on irtonaisia osia mitä se saa kiinnitellä toisiinsa/ irroitella miten huvittaa mutta se ei toiminut ihan niinkuin suunniteltiin :ashamed:
mä rakennan, poika leikkii sillä hetken, kunnes se menee rikki/se purkaa sen osiin ja sitten itketään ja vaaditaan mua korjaamaan se.. :ashamed:
(eikä se rakentelu osio mua haittaa, tykkään kasailla legoja.. vaan se niiden osien koko asuntoon levittely, toisiin leluihin sotkeminen ja itku sekä raivo)
Mut hei, toihan on ihan kasvamista. Siis että kiukuttaa, kun jokin ei onnistukaan. Mietipä itse, kun koitat kasata jonkun huonekalun ja sitten sulla on siellä ruuvi, joka ei sovikaan siihen kohtaan, mihin piti. Se kiukkuaminen siis kuuluu asiaan.
:D mä tiedän, katselin juuri muutama päivä sitten miehen ikean hyllyjen kasailua :snotty:
ja kyllä mä sen pojalta ymmärrän normaaliksi ikään ja asiaan kuuluvaksi jutuksi.. mutta tuntuu että nyt varsinkin tämä lego leikki tuottaa sitä itkua ja kiukkua 5min välein (ja se 5min on kivaa kun mä korjaan/kasaan sille sitä)
ja kun ei oikein usko että kaikki osat ei leluissa sovi toisiinsa.. niinkuin ison tukkirekan nosturi ei sovi 5 kertaa pienemmän tukkirekan lavaan.. ei vaikka kuinka survois ,itkis ja raivois.. ja lopulta otan lelun pois perusteluiden kanssa.. saa sen takas kun suostuu uskomaan että osat ei nyt vaan sovi toisiinsa..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
eli, ostat kirppikseltä vanhoja puhelimia tai jostain ullakoilta vanhoja radioita. exäni ja hänen 2 veljeään olivat lapsena samanlaisia ja talossa olikin vanhoja aparaatteja purkuhommia varten. edullista ja kaikilla hyvä mieli.
Näin juuri :)

 
jaahas
Jaa. en tiennyt olevani natsi. Meillä on aina leikitty vain yhdellä jutulla kerrallaan ja kaikki lelut ovat omassa laatikossaan/pussissaan. ja näin ollut vauvasta saakka ja lapset jo isoja (koulussa) ja pari halpislelua on mennyt rikki. mitään muuta ei.
Olen aika ihmeissäni kun joidenkin lapset saavat elää kuin siat pellossa ja rikkoa ja vetää ihan kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
eli, ostat kirppikseltä vanhoja puhelimia tai jostain ullakoilta vanhoja radioita. exäni ja hänen 2 veljeään olivat lapsena samanlaisia ja talossa olikin vanhoja aparaatteja purkuhommia varten. edullista ja kaikilla hyvä mieli.
Näin juuri :)
täytyy koittaa josko tuo innostuis sellaisista.. kovasti ainakin työkaluista tykkää ja on opetellut ruuvaamaan ja sahaamaan oikeilla työkaluilla joten joskos tuosta löytyis sitten ratkaisu..
jos sen vain vois yhdistää, suunnattoman innostuksen traktoreihin ja purkamiseen :D massikkaa meidän pihalle ei oikein mahdu :snotty:
 
Techniksejä löytyy myös Duplo koossa, mutta heikosti suomesta (entinen legon toolo-sarja). Meidän ovat tevellasta. Toinen hyvä purkukohde on laajemmin saatavat Brio Builder palaset. Aikuinen kokoaa ja lapsi purkaa. Noissa on myös työkaluja ja itsekin oppii nopeasti kokoamaan jotain.

Meillä on kyllä tiukka jöö sen suhteen, että leluja ei tuhota tai pilkota. Meidän poitsu kyllä osaa nätisti leikkiä pikkulegoilla ja enemmän korjaa niitä itse (nyt 4vee) kuin pilkkoo. Sarjat ovat koossa ja niitä ei levitetä pikkupalasiksi - lapsella on myös laatikollinen pikkupalasia/autonosia legosta, joten sitä saa toki hämmentää rauhassa. Ei kuitenkaan paljonkaan vielä osaa rakentaa suoraan mielikuvituksesta, seuraa mielummin ohjeita.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Jaa. en tiennyt olevani natsi. Meillä on aina leikitty vain yhdellä jutulla kerrallaan ja kaikki lelut ovat omassa laatikossaan/pussissaan. ja näin ollut vauvasta saakka ja lapset jo isoja (koulussa) ja pari halpislelua on mennyt rikki. mitään muuta ei.
Olen aika ihmeissäni kun joidenkin lapset saavat elää kuin siat pellossa ja rikkoa ja vetää ihan kaikki.
kaikki lapset ovat yksilöllisiä. kyse ei ole kurittomuudesta eikä tahallaan rikkomisesta. tunnen useita nyt aikuisia miehiä, jotka ovat koko lapsuutensa purkaneet sähkölaitteita ja muita mielenkiintoisia kapistuksia. ja tekevät jotain siihen suuntaan työkseen. se vietti on vain joillakin niin kova ja itse äitinä koitan tukea lapsen luontaisia taipumuksia, enkä tallata häntä lyttyyn. jotkut lapset eivät koe tarvetta purkaa tavaroita ja se on ihan ok myös. kyse ei ole äidin olemuksesta tai asenteesta vaan LAPSEN luontaisesta halusta tietää, mitä laitteen/lelun sisällä on. ihmettelen, jos tämä ei ole kaikille äideille itsestäänselvää.
 
Meillä oli tällasta pari viikkoa, kun otettiin spurtti asunnon myynnissä ja näyttöjä oli jatkuvasti. Nyt kun se on ohi, niin kaikki lelut on kasassa lattialla ja vähän muutakin leikkiin kelpaavaa kamaa. Katselen sitä hävityksen kauhistusta ja aattelen, että onneks on taas tällasta :) Tai olihan se kivaakin, kun oli aina siistiä mutta jotenkin oli pinnakin kiree kaikilla, että ei taida olla meidän juttu :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siis saa se leikkiä mitä itse haluaa, mutta vain tietyillä leluilla kerrallaan.. kun sillä näyttää olevan pakonomainen tarve tunkea esim. pikkulegoja pikkuautojen sisään jne. siis jos lelussa on joku kolo/reikä mihin saa jonkun toisen lelun/lelun osan laitettua niin sehän on siihen tungettava.. ja mä en jaksa enää niitä irti nyppiä :ashamed:
Joskus hyvissä leikeissä voi käyttää monenlaisia leluja kerralla, duploja, dinoja, junarataa, nallea jne eli sekaisin mitä vaan. Melko tylsää voisi olla jos vaan tietyllä lelulla kerrallaan pitää leikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siis saa se leikkiä mitä itse haluaa, mutta vain tietyillä leluilla kerrallaan.. kun sillä näyttää olevan pakonomainen tarve tunkea esim. pikkulegoja pikkuautojen sisään jne. siis jos lelussa on joku kolo/reikä mihin saa jonkun toisen lelun/lelun osan laitettua niin sehän on siihen tungettava.. ja mä en jaksa enää niitä irti nyppiä :ashamed:
Joskus hyvissä leikeissä voi käyttää monenlaisia leluja kerralla, duploja, dinoja, junarataa, nallea jne eli sekaisin mitä vaan. Melko tylsää voisi olla jos vaan tietyllä lelulla kerrallaan pitää leikki.
Minusta on ok, jos leikki sen vaatii - mutta ei se, että siellä on levitettynä kymmenen eri roipetta, joilla ei leikitä.

Eilen majaleikkiin kuului leikkikaupan roudaanminen sänkyn. Oli piknik meneillään. Mutta lattialla olevat muut tavarat eivät todellakaan kuulu siihen...
 
jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Jaa. en tiennyt olevani natsi. Meillä on aina leikitty vain yhdellä jutulla kerrallaan ja kaikki lelut ovat omassa laatikossaan/pussissaan. ja näin ollut vauvasta saakka ja lapset jo isoja (koulussa) ja pari halpislelua on mennyt rikki. mitään muuta ei.
Olen aika ihmeissäni kun joidenkin lapset saavat elää kuin siat pellossa ja rikkoa ja vetää ihan kaikki.
kaikki lapset ovat yksilöllisiä. kyse ei ole kurittomuudesta eikä tahallaan rikkomisesta. tunnen useita nyt aikuisia miehiä, jotka ovat koko lapsuutensa purkaneet sähkölaitteita ja muita mielenkiintoisia kapistuksia. ja tekevät jotain siihen suuntaan työkseen. se vietti on vain joillakin niin kova ja itse äitinä koitan tukea lapsen luontaisia taipumuksia, enkä tallata häntä lyttyyn. jotkut lapset eivät koe tarvetta purkaa tavaroita ja se on ihan ok myös. kyse ei ole äidin olemuksesta tai asenteesta vaan LAPSEN luontaisesta halusta tietää, mitä laitteen/lelun sisällä on. ihmettelen, jos tämä ei ole kaikille äideille itsestäänselvää.
kyllä normaaliälyinen lapsi tietää että lelu menee rikki jos sen purkaa osiinsa ja kyllä esim. kylässä pitäisi kysyä ennen kuin toisten leluja rikkoo. Monet kakarat myös hukkaavat heti kaikki pelien osat ja ihan kaikki on kuin hävityksen kauhistus, samassa laatikossa kaikki. ei minusta mitenkään älykkään tai fiksun teknisesti lahjakkaan lapsen merkki, mitä yrität selittää.
sääntöjä noudattava ja tavaroita hajottamaton lapsi, joka leikkii hajottamatta kaikea ja saamatta hävityksen kauhistusta aikaan , voi olla ja useimmiten on älykkäämpi kuin kakara, joka on villi ja hajottaa kaiken.

palstalla tuntu olevan käsitys että jos kakara on villi ja pahankurinen ja hajottaa kaiken, hän on joku luova lahjakuus ja nero.

kiltti ja hyvätapainen lapsi on yleensä älykkäämpi kuin luokassa riehuva itsekäs kaiken hajottava kakara.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Joskus hyvissä leikeissä voi käyttää monenlaisia leluja kerralla, duploja, dinoja, junarataa, nallea jne eli sekaisin mitä vaan. Melko tylsää voisi olla jos vaan tietyllä lelulla kerrallaan pitää leikki.
Näin. Lapsen mielikuvitus on monipuolisempi kuin meidän aikuisten. Mikä sinällään on aika surullista. Meidän aikusiten mielestä duplo-leikkiin kuuluvat vain duplot, mutta lapsen mielestä duplo-leikkiin voi myös kuulua rikkinäiset herätyskellot, barbie-nuket ja pehmolelut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Meillä oli tällasta pari viikkoa, kun otettiin spurtti asunnon myynnissä ja näyttöjä oli jatkuvasti. Nyt kun se on ohi, niin kaikki lelut on kasassa lattialla ja vähän muutakin leikkiin kelpaavaa kamaa. Katselen sitä hävityksen kauhistusta ja aattelen, että onneks on taas tällasta :) Tai olihan se kivaakin, kun oli aina siistiä mutta jotenkin oli pinnakin kiree kaikilla, että ei taida olla meidän juttu :/
siistiä ei meillä ole :D ehkä mä haluisin tässä sen kultaisen keskitien, eli noi pieniä osia sisältävät pysyis omissa laatikoissaan ja niitä ei sotkettais muihin leikkeihin.. ei se mua niin haittaa jos dublot otetaan mukaan kotileikkeihin ruuaksi, tai niistä rakennetaan autotallia jne. mutta ne missä on pieniä osia mitkä leviää ympärio asuntoa ja sitten niitä ei voi enää kasata :/
 
4n äiti
legoista tulikin vielä mieleen, että meillä duplo/lego-rakennelmat ovat usein monta päivää "levällään" kun ne ovat kesken. vähemmällä pääsee itse kun on vähän enemmän muumimamma ja vähän vähemmän vilijonkka. omat hermot lepää kun ottaa vähän rennommin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
kyllä normaaliälyinen lapsi tietää että lelu menee rikki jos sen purkaa osiinsa ja kyllä esim. kylässä pitäisi kysyä ennen kuin toisten leluja rikkoo. Monet kakarat myös hukkaavat heti kaikki pelien osat ja ihan kaikki on kuin hävityksen kauhistus, samassa laatikossa kaikki. ei minusta mitenkään älykkään tai fiksun teknisesti lahjakkaan lapsen merkki, mitä yrität selittää.
sääntöjä noudattava ja tavaroita hajottamaton lapsi, joka leikkii hajottamatta kaikea ja saamatta hävityksen kauhistusta aikaan , voi olla ja useimmiten on älykkäämpi kuin kakara, joka on villi ja hajottaa kaiken.

palstalla tuntu olevan käsitys että jos kakara on villi ja pahankurinen ja hajottaa kaiken, hän on joku luova lahjakuus ja nero.

kiltti ja hyvätapainen lapsi on yleensä älykkäämpi kuin luokassa riehuva itsekäs kaiken hajottava kakara.
No tätä olen yrittänyt tässä ketjussa sanoa. Eli leluja ei pistetä osiin, koska on erikseen ne esineet, jotka saa laittaa osiin.

 
hsdfg
No vähän outo sääntö et vaan tietyillä leluilla saa leikkiä kerrallaan... Kyllä meillä 5 v poika on saanut aina leikkiä millä haluaa, kunhan lelut illalla kerätään omiin paikkoihinsa.

Ja meillä pojan lelut on useimmat kirpparilta tai jostain saatuja, leluautojakin se purki pienempänä mut siinähän purkaa. Ne ei ole kalliita olleet joten ei haittaa. Ja jos sua haittaa, niin oppii se parin hajottamisen jälkeen että koska ne on rikki, ne pitää heittää pois, kun vaan siis teet niin että heität pois jos on rikottu
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siis saa se leikkiä mitä itse haluaa, mutta vain tietyillä leluilla kerrallaan.. kun sillä näyttää olevan pakonomainen tarve tunkea esim. pikkulegoja pikkuautojen sisään jne. siis jos lelussa on joku kolo/reikä mihin saa jonkun toisen lelun/lelun osan laitettua niin sehän on siihen tungettava.. ja mä en jaksa enää niitä irti nyppiä :ashamed:
Joskus hyvissä leikeissä voi käyttää monenlaisia leluja kerralla, duploja, dinoja, junarataa, nallea jne eli sekaisin mitä vaan. Melko tylsää voisi olla jos vaan tietyllä lelulla kerrallaan pitää leikki.
joo, kyllä se saa noin leikkiä :D kunhan se leikki pysyy sen huoneessa :snotty:
olen epätoivoisesti koittanut opettaa pojalle että jos niitä kaikkai leluja ei kaatasi keskelle lattiaa niin se leikki mahtuis sinne omaan huoneeseen...
kun se kaataa 2 isoa laatikollista dubloja lattialle, 2 laatikollista autoja,traktoreita,kaivinkoneita ym. siihen lisäksi sitten maatilaleikkeihin kuuluvia heinäpaali,maitotonkaa ym juttuja niin lopulta se leikki loppuu siihen ettei sinne mahdu :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hsdfg:
No vähän outo sääntö et vaan tietyillä leluilla saa leikkiä kerrallaan... Kyllä meillä 5 v poika on saanut aina leikkiä millä haluaa, kunhan lelut illalla kerätään omiin paikkoihinsa.

Ja meillä pojan lelut on useimmat kirpparilta tai jostain saatuja, leluautojakin se purki pienempänä mut siinähän purkaa. Ne ei ole kalliita olleet joten ei haittaa. Ja jos sua haittaa, niin oppii se parin hajottamisen jälkeen että koska ne on rikki, ne pitää heittää pois, kun vaan siis teet niin että heität pois jos on rikottu
ei opi, sehän siinä nyt onkin.. sillä on monet lelut mennyt rikki lopulta kun on tarpeeksi ahkerasti niistä osia irroitellut ja kun niillä ei enää voi leikkiä niin se itkee ja kiukkuaa.. pois heittäminen on tapahtunut muutaman lelun kohdalla mutta silti, kaiksita leluista otetaan irti kaikki mikä lähtee.. ja nyt jos heitän kaikki ne lelut pois mistä puuttuu osia jne. niin pojalal ei ole leluja :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siistiä ei meillä ole :D ehkä mä haluisin tässä sen kultaisen keskitien, eli noi pieniä osia sisältävät pysyis omissa laatikoissaan ja niitä ei sotkettais muihin leikkeihin.. ei se mua niin haittaa jos dublot otetaan mukaan kotileikkeihin ruuaksi, tai niistä rakennetaan autotallia jne. mutta ne missä on pieniä osia mitkä leviää ympärio asuntoa ja sitten niitä ei voi enää kasata :/
Meillä lapset käyttää kaikki pelien pienet osta yms. muihin leikkeihin, esmes sellasilla reikätaulunappuloilla laitetaan ruokaa ja kaikki pelinappulat on ties mitä keijukiviä. Niistä tulee yleensä parhaat ja innokkaimmat leikit, joten en raaski kieltääkään. Palapeleihin vedän tässä kyllä rajan, se on ärsyttävää jos niiden palat on ympäriinsä kun haluisi joskus pelata. Muuten meillä on kyllä aika lailla viidakon lait - no siivotaan tietty ja pidetään puhdasta, mutta joka paikka pursuaa leluja, huiveja, pelejä, peittoja... Mulle on kehittynyt valikoiva näkökenttä, eihän tätä muuten kukaan täysjärkinen aikuinen kestäisi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siistiä ei meillä ole :D ehkä mä haluisin tässä sen kultaisen keskitien, eli noi pieniä osia sisältävät pysyis omissa laatikoissaan ja niitä ei sotkettais muihin leikkeihin.. ei se mua niin haittaa jos dublot otetaan mukaan kotileikkeihin ruuaksi, tai niistä rakennetaan autotallia jne. mutta ne missä on pieniä osia mitkä leviää ympärio asuntoa ja sitten niitä ei voi enää kasata :/
Meillä lapset käyttää kaikki pelien pienet osta yms. muihin leikkeihin, esmes sellasilla reikätaulunappuloilla laitetaan ruokaa ja kaikki pelinappulat on ties mitä keijukiviä. Niistä tulee yleensä parhaat ja innokkaimmat leikit, joten en raaski kieltääkään. Palapeleihin vedän tässä kyllä rajan, se on ärsyttävää jos niiden palat on ympäriinsä kun haluisi joskus pelata. Muuten meillä on kyllä aika lailla viidakon lait - no siivotaan tietty ja pidetään puhdasta, mutta joka paikka pursuaa leluja, huiveja, pelejä, peittoja... Mulle on kehittynyt valikoiva näkökenttä, eihän tätä muuten kukaan täysjärkinen aikuinen kestäisi :D
mä en tykkää että niitä tiettyjä juttuja sotketaan leikkiin, kun ne yleensä aina hukkuu ne osat.. nytkin meillä on kamala määrä osia kadoksissa leluista, ja poika kitisee niiden perään.. koitan kovasti selittää että oma moka, ei voi minkään mutta se ei sitä rutinaa lopeta, eikä sitä etteikö uusille leluille kävisi samoin :headwall:
 
3 pojan äiti
anteeksi mkutta musta tuo on normaalia poikien touhua. siis purkaminen. olen huomannut että toiset lapset kaatavat leluja lattialle, toiset ei. se on minusta tapa jota ei tartte sietää, mutta purkaminen on pojille kamalan tyypillistä mnusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3 pojan äiti:
anteeksi mkutta musta tuo on normaalia poikien touhua. siis purkaminen. olen huomannut että toiset lapset kaatavat leluja lattialle, toiset ei. se on minusta tapa jota ei tartte sietää, mutta purkaminen on pojille kamalan tyypillistä mnusta.
on on, tai ainakin osalle.. mutta kuten kuvasta näkyy niin ne lelut on vähän huonoja enää leikeissä kun niistä purkaa osat pois :whistle:
 
3 pojan äiti
niin, meillä tuolla tyylillä rikkinäisyys ei poikia haittaa, minua kylläkin. Meilläkin paljon leluja kirpparilta, niin ei niin kovasti harmita. Legojen sotkeminen mua haittas joskus tosi kovin, mutta nykyään 5 vee on oikeasti todella taitava ja luova niitten kanssa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3 pojan äiti:
niin, meillä tuolla tyylillä rikkinäisyys ei poikia haittaa, minua kylläkin. Meilläkin paljon leluja kirpparilta, niin ei niin kovasti harmita. Legojen sotkeminen mua haittas joskus tosi kovin, mutta nykyään 5 vee on oikeasti todella taitava ja luova niitten kanssa!
mun poikaa taasen haittaa, nytkin siis nuo lelut odottaa että miehellä on aikaa leikkiä pikaliiman kanssa :D
valtaosassa pikkuautoja on jo renkaat liimattu kiinni, eli niitä ei saa enää nypättyä irti, mä olen kuvan trukin nostohaarukan hienosti korjannut hammastikuilla ja laastari teipillä :D
:snotty:
tuota tukkirekan nosturia ei enää oikein korjattua saa, kun siitä puuttii n. 8mm kokoinen palanen.. ja noi renkaat.. noh.. niitähän on jossain..
 

Yhteistyössä