Onko kukaan käyttänyt melatonin-lääkettä unettomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ria La Vida Loca unohti kirjautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ria La Vida Loca unohti kirjautua

Vieras
Googletin ja tuli vastaan suomi24-keskusteluntynkä, jossa joku vinkkasi että taisille voi tulla hormonaalisia häiriöitä esim kuukautishäiriöitä. Pitääköhän paikkaansa? Vaikea uskoa kun on kuitenkin luontaistuote. Mitenköhän se sitten vaikuttaa hormonaaliseen ehkäisyyn?

Mulle alkais riittää tuollaiset yöt. Taas heräsin parin tunnin unien jälkeen, vaikkei vauvalal ollu hätää. Nyt kyllä heräsin siihen, että unessa kuului pitkä ja kimeä Piiiiiiiiii-ääni ja herätessä särki päätä. En ottanu särkylääkettä ku olin ottanu ennen nukkumaanmenoa.Se särky katosi melkein kokonaan kun kävin juomassa ja vessassa. Jäi vaan peinonen vihlonta piilemään otsalohkoon. Mutta noin 4 tuntia pyörin sitten hereillä sängyssä. Kesti noin tunnin makuulle menosta ennen ku ees tuntui siltä että uni tulis kohta. ja tietenkin just silloin se vauva itki tuttia. Tapahtui kolme kertaa. Sammuin sitten kunnolla joskus 4-5 aikaan ja vauva herätti 7.ltä. Että saimpas ihanasti unta.. noin viisi tuntia...

Niin ja mikäs minua yöllä valvotti? No eilen sain vihdoin viimein aloitettua kuntoilun. Lihaksia ei särkenyt, mutta vihloi sillain kivasti että ne niinku kerjäs lisää liikuntaa. Ajatukset harhaili siihen mitä liikuntaa tänään harrastaisin ja sitten tuli semmonen kärsimätön olo. Miksen voi jo nukahtaa, että tulisi äkkiä aamu ja pääsen jumpalle? Ja tuntuu että on niin väsyny ettei varmaan jaksa tehdä mitään....

Juu tiedän kyllä että on sellasta yömaitoakin, jossa on melatoninia, mutta mie haluaiaisin pillereitä siksi kun nykysin usein yöllä herään ja saan unettomuuskohtauksen. Maidon jälkeen pitäis pestä taas hampaat ja ei kyllä olis kiva, kun se aina virkistää minua...

melatoniini auttaa vaan nukahtamiseen,ei siihen loppuyöhön.meillä sitä käyttää 5.5v erittäin huonosti nukahtava/nukkuva poika..ajattelin kyllä pyytää itsellekkin reseptin.
sulle varmaan auttais jos otat silloin yöllä pillerin kun heräät,niin sit ehkä nukahdat ja nukut loppuyön kunnolla.

Mulla niistä ei ole tullut mitään sivuoireita, tietääkseni.

Ja ne on auttaneetkin. Joissain tutkimuksissahan sanotaan, että niistä ei ole mitään apua mutta kyllä mä nukahdan niiden kanssa helpommin. Lääkäri sanoi, että erityisesti silloin, jos on käyttänyt muita unilääkkeitä niin melatoniinin teho voi olla heikko.

Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
melatoniini auttaa vaan nukahtamiseen,ei siihen loppuyöhön.

Ja täällä täysin päinvastainen käyttötarkoitus ja kokemus :D Eli nimenomaan sen nukahtamisen jälkeisen yön rauhoittaminen, syvempi uni siis. Nukahtaminen kestää ihan yhtä kauan kuin enenkin, en herää enää joka ikiseen risahdukseen.

aika jännä miten eri tietoa tulee erikautta.. kun meillä nimenomaan ei huonoon yöhön ole vaikutusta,mutta kun ennen nukahtaminen kesti 2h niin nyt nyykähtää 15min..tai tietty annoksellakin on vaikutusta. =)

No mie nyt löysin Hyvinvoinnin tavaroista sellasen itsehoitolääkkeen ku Tryptoval. Taidan sen tilata, mutta ensin odotan että menkat alkaa kun ei saa käyttää raskausaikana ja en tiä tuliko jussina möhlittyä ehkäsy...

Mielestäni lääke on aina lääke. Jos ei, niin miksi se sitten nukuttaa. Joillakin se melatonin tietääkseni on nostanu verenpainetta. Miksei kyseisestä lääkkeestä ole tarjolla tarpeeksi tietoa, sairaalassa käytettävissä kirjoissa. Olen etsinyt, vasta täältä netistä löysin jotain tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pix:
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
melatoniini auttaa vaan nukahtamiseen,ei siihen loppuyöhön.

Ja täällä täysin päinvastainen käyttötarkoitus ja kokemus :D Eli nimenomaan sen nukahtamisen jälkeisen yön rauhoittaminen, syvempi uni siis. Nukahtaminen kestää ihan yhtä kauan kuin enenkin, en herää enää joka ikiseen risahdukseen.

Näin juuri. Olen itse käyttänyt melatoninia stressiperäisen unettomuuden hoitoon, toimii ainakin minulla. Mitään häiriöitä en ole havainnut...

Näin juuri. Olen itse käyttänyt melatoninia stressiperäisen unettomuuden hoitoon, toimii ainakin minulla. Mitään häiriöitä en ole havainnut...

Minä olen vuosia käyttänyt melatoninia stressiperäiseen unettomuuteen. Otan sitä silloin, kun selvästi on tunnen, ettei työ- tai muut pohdinnat anna rauhaa nukkumaan mennessä. Imeskelen pillerin ja 20 minuutin kuluttua olen hyvässä unessa koko yön. Wikipediassa mainitaan melatonini vielä vahvaksi antioksidantiksikin. Mitään sivuvaikutuksia en ole havainnut.

Mä olen nyt muutaman kuukauden käyttänyt pitkävaikutteista reseptillä saatavaa melatoniinia, Circadin. Auttaa nukahtamisvaikeuteen, parantaa yöunen laatua. Nämä pätee omasta kokemuksesta. Sen sijaan en koe itseäni aamulla virkeämmäksi, mikä sekin pitäisi olla vaikutuksena.

Välillähän melatoniini oli täällä Suomessakin luvallista luontaistuotetta, mutta kateus vei sen pois luontaistuotekaupoista. Itse onnistuin sitä kuitenkin vielä viikko sitten luontaistuotekaupasta löytämään. Enpä tiedä mahtaako olla taas luvallista.

Melatoniini on lääke siinä missä moni muukin aine on lääke. Vastaavalla tavalla monia muitakin homonivalmisteita käytetään lääkkeinä, ja hyvin monilla hormoneilla on vakaviakin terveysvaikutuksia väärinkäytettyinä: insuliini, tyroksiini (kilpirauhashormoni), testosteroiini, keltarauhashormoni... Eipä tule edes mieleen mitä hormonilääkettä voisi käyttää huoletta. Melatoniinilla ei taideta tuntea vakavia sivuvaikutuksia, joskaan se ilmeisesti ei lääkkeenä auta kaikkia.

Itselläni ei ole kovinkaan paljon viikossa auttanut. Syön 3 mg tabletteja, jotka pakkauksen ohjeen mukaan otetaan tunti ennen sänkyyn menoa. Itselläni on ns. viivästynyt unirytmi.

Mä kanssa käytän Melatoninia stressiperäiseen unettomuuden hoitoon ja tosi hyvin toimii. Mitään sivuoireita siitä ei ole tullut.

Oma ongelmani on se että kun allergikkovauva valvottaa välillä niin että viikon verrankin nukun vain pari tunti yössä niin sitten kun taas saisi nukkua niin en osaakaan :( Sitten syön taas viikonverran melatoniinia ja unet alkavat sujua.

Pitäis ottaa 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja ruoan kanssa niin tulis paras ja luonnollisin ns. vaikutuskäyrä. Jos ottaa tyhjään mahaan, niin ei välttämättä riitä teho keskelle yötä.

Yhteistyössä