Onko korvassa tulehdus jos sanotaan että punottaa?

• Viestiketjun aloittaja Lääkärillä käyty
  • Ensimmäinen viesti
-
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ehkä kuitenkin nyt annan ton lääkkeen kun ei kuureja olla vielä syöty ku yks enemmin. ja jos korvatulehdusta ei vielä kunnolla ollu niin epäilen että päivä kaks niin se on päällä ja valvotaan taas monta yötä niin kun viimeksi. Tälläset samanlasiet oireet oli viimeksikin korvatulehduksessa sillon oli vaan myös kuumettakin.....
Niin ja lisään vielä, että yleensä lasten korvakierteet johtuvat nimenomaan antibiooteista, lääkärien syytä, kun määräävät joka asiaan antibiootin, ei kehity minkäänlaista vastustuskykyä, sitten saat aina olla hakemassa kuuria. Tee niinku ite haluat, mä itse kuintekin käyttäsin vielä korvalääkärillä, makso mitä makso. Mä ajattelen ainakin oman lapseni parasta, enkä lykkää sinne suuhun mitä tahansa, ehkä jopa ilman syytä...
Me ollaan ihan samoilla linjoilla.

dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
On totta että suurin osa korvatulehduksista on viruksen aiheuttamia, ja paranevat itsestään, mutta keltainen räkä viittaa bakteeri tulehdukseen.
Itse en lasta enää pidempään kiusaisi.
Ei kyllä ole totta. Suurin osa korvatulehduksista on bakteerin aiheuttamia eli noin kolme neljäsosaa. Ja siihen tepsii antibiootti.

-
ehkä kuitenkin nyt annan ton lääkkeen kun ei kuureja olla vielä syöty ku yks enemmin. ja jos korvatulehdusta ei vielä kunnolla ollu niin epäilen että päivä kaks niin se on päällä ja valvotaan taas monta yötä niin kun viimeksi. Tälläset samanlasiet oireet oli viimeksikin korvatulehduksessa sillon oli vaan myös kuumettakin.....
Mun mielestä kuulostaa vähän pahalta, että 7kk-ikäinen syö jo toista ab-kuuriansa. Tiedän, että toiset ovat syöneet paljon enemmänkin, mutta väkisinkin herää ajatus, että tällä menolla niitä kuureja tulee olemaan todella paljon lapsella.

Mutta tee niin kuin itse parhaaksi näet, jos olet varma että kyseessä on sama juttu kuin viimeksi ja ettei mene itsestään ohi.

Saraldo
Korva tosiaan voi punottaa vaikkei tulehdusta (vielä) olisikaan. Mutta olen useamman kerran lääkärillä ollessa kuullut, että "siellä ei vielä näy tulehdusta, mutta asiat voi muuttua vuorokaudessa". Ja ollaan saatu resepti varoiksi. Mua muuten nykyään nyppii aika lailla se, että nykyään lääkärit ei tunnu millään sanovan, että onko vai eikö. "Punottaa kyllä jonkun verran..." Niin, no onko se tulehtunut vai ei? Maallikko ei ymmärrä punotuksista hevon huilua, mutta jos sanotaan, että tulehtunut on, niin sen ymmärtää jokainen.

no
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Jos kerran lääkäri on sanonut, että korva punottaa ja määrännyt lääkettä, niin kipinkapin nyt antamaan sitä lapselle. Miksi ihmeessä pikkuisen pitäisi kärsiä sietämättömästä kivusta. Korvatulehdus oireilee pahiten yöllä vaaka-asennossa, eikä nukkumisesta tahdo tulla mitään. Tiedän kokemuksesta, kuinka tuskallista se on. Minulla on korvatulehduksia vielä aikusenakin.

Toisen lapseni flunssat pitkittyessään johtavat aina korvatulehdukseen ja niihin on tepsinyt aina antibiootit. Tekee pahaa ajatellakin, että olen joskus pitkittänyt lääkärille menoa.
Jotkut lääkärit määrävät joka vaivaan antibioottikuurin, oli sille tarvetta tai ei. Ei lääkäreihinkään voi sokeasti luottaa.
Palstamammoihinko siis pitäisi ennemmin luottaa?
Miten musta tuntuu, että voisin tähän jopa väittää että kyllä. Kumpaan itse luottaisit, lääkäriin, joka on katsonut vain korvaan. Korvasta ei ole otettu näytettä, jonka avulla oltas voitu selvittää onko kyseessä virus vai bakteeri (90% tulehuksista siis virusperäisiä joihin ei edes antibiootti auta) ja sen perusteella tehty sit päätökset. Vai palstamammaan, jolla ollut just sama tilanne??

no
On totta että suurin osa korvatulehduksista on viruksen aiheuttamia, ja paranevat itsestään, mutta keltainen räkä viittaa bakteeri tulehdukseen.
Ei kyllä ole totta. Suurin osa korvatulehduksista on bakteerin aiheuttamia eli noin kolme neljäsosaa. Ja siihen tepsii antibiootti.
Ei muuten ole! 90 % tulehukisista on virusperäisiä, joihin ei auta antibiootti, ja tämän on minulle sanonut lääkäri. Ja jostain netistäkin sen joskus luin.

Pelkkä punoitus ei välttämättä kerro tulehduksesta.Meillä esikoispoika söi pienenä muutaman kuurin turhaan, kun tk lääkäri määräs tulehdukseen( ei ollut oireita ).Korvalääkäri totes, että tärykalvo on vain erivärinen.

dfdf
Ei muuten ole! 90 % tulehukisista on virusperäisiä, joihin ei auta antibiootti, ja tämän on minulle sanonut lääkäri. Ja jostain netistäkin sen joskus luin.
Kannattaisi sitten päivittää tietosi. Googleta vaikkapa heti korvatulehdus, niin selviää sinullekin.

Diana
Vauvan tai pienen lapsen tärykalvo punoittaa usein pelkästään siitä syystä, että lapsi itkee lääkärissä. Täysin turhia antibioottikuureja, jotka tekevät hallaa lapsen vastustuskyvylle ja ruoansulatuksen luontaiselle mikrobistolle, annetaan Suomessa hälyttävän paljon ja nimenomaan terveyskeskuslääkäreiden toimesta. Tästä syystä maassamme on mm. paljon allergiaa ja vastustuskykyisiä mikrobeja.

no
Kannattaisi sitten päivittää tietosi. Googleta vaikkapa heti korvatulehdus, niin selviää sinullekin.
No, laitahan linkki, haluan nähdä itsekin.

no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Googletus kertoi että yli 70% korvatulehduksista paranisi ilman antibioottiakin.
Näinpä! Ja minä tuolla ylempänä kirjoitin just saman lukeman! Kirjoitin myös, että noin 90 % tulehduksista on VIRUS peräisiä, joihin ei edes antibiootti auta!

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja älkää uskoko pilipali-linkkejä:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00001

Täällä LUOTETTAVAA tietoa aiheesta.
MInä peesaan tätä. Turha uskoa mitään antibioottivastaisia hörhölinkkejä.

no
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Eihän tässä mistään linkeistä olekaan puhuttu, vaan siitä, että onko oikein jos lääkäri määrää antibiootin pelkän punoituksen vuoksi, eikä korvasta oteta näytettä? On kyllä sinisilmästä sakkia. Sitä lääkäriä ei hiton vertaa kiinnosta, mitä teidän lapselle syötetään, kunhan se saa siitä palkan! Tästä syystä mä käytän aina lapseni yksityisellä, oli asia mikä hyvänsä, vaikka maksaa, niin teen sen lapseni vuoksi.

Saraldo

Eihän tässä mistään linkeistä olekaan puhuttu, vaan siitä, että onko oikein jos lääkäri määrää antibiootin pelkän punoituksen vuoksi, eikä korvasta oteta näytettä? On kyllä sinisilmästä sakkia. Sitä lääkäriä ei hiton vertaa kiinnosta, mitä teidän lapselle syötetään, kunhan se saa siitä palkan! Tästä syystä mä käytän aina lapseni yksityisellä, oli asia mikä hyvänsä, vaikka maksaa, niin teen sen lapseni vuoksi.
No meillä ei ole koskaan otettu ainuttakaan bakteerinäytettä korvasta ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollaan aina käyty yksityisellä, pari kertaa jopa ihan sillä korvalääkärillä. Tuossa linkkijutussa oli kyse siitä, kun ihmiset täällä tappelee, kummat aiheuttaa korvatulehduksia enemmän, virukset vai bakteerit.

ap
No nyt sain laspen nukkumaan ja on nukkunut jo puolisen tuntia itkemättä.Ehkä nyt kuitenkin annan supon yöksi ja kaston tilanetta uudelleen.

Tiedän kyllä et tk lääkärit määrää usein turhaankin antibioottia.Siskon lapsella oli korvatulehduksia joka kk ja aina sai antibiotin.Sitten kun kävivät yksityisellä sanoi sielä setä ettei välttämättä oo ollu niin montaa tulehdusta mitä lääkettä on määrätty.

no

No meillä ei ole koskaan otettu ainuttakaan bakteerinäytettä korvasta ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollaan aina käyty yksityisellä, pari kertaa jopa ihan sillä korvalääkärillä. Tuossa linkkijutussa oli kyse siitä, kun ihmiset täällä tappelee, kummat aiheuttaa korvatulehduksia enemmän, virukset vai bakteerit.
Ei niitä tulehduksia aiheuta virukset eikä bakteerit vaan lääkärit. Tehkää niinku teette, minä teen niinku minä teen, ja uskon, että Suomessa on paljo, suurin osa niitä ihmisiä, jotka ovat samalla kannalla kuin minäkin, turhat antibiootit hevonkuuseen!!!

no
No nyt sain laspen nukkumaan ja on nukkunut jo puolisen tuntia itkemättä.Ehkä nyt kuitenkin annan supon yöksi ja kaston tilanetta uudelleen.

Tiedän kyllä et tk lääkärit määrää usein turhaankin antibioottia.Siskon lapsella oli korvatulehduksia joka kk ja aina sai antibiotin.Sitten kun kävivät yksityisellä sanoi sielä setä ettei välttämättä oo ollu niin montaa tulehdusta mitä lääkettä on määrätty.
Hyvä, nyt puhut asiaa! Käytä pliis se lapsi ihan korvalääkärillä, saat selvyyden. Meidänkin tilanteessa mä en usko sairaanhoitajaan, koska lääkärit koulutetaan sitä varten, ei suinkaan sairaanhoitajat. Tosin teillä oli katsonut korvia tk lääkäri, mutta niihinkään mä en usko. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että moni arvostaa lääkäreitä, ja ne ei koskaan tee virheitä. Suoraan sanoen, ne pyrkii menemään helpoimman kautta. Ja sehän on helppoo, kun katsoo äkkiä, määrää lääkkeen ja potkii perseelle että nyt ulos, siitä saa kuitenkin asiakas liksan, ja ajatelkaa, niin helpolla! Tsemppiä teille, anna särkylääkettä, tutkaile tilannetta! :)

no
Jos lapsi onkin itkenyt vain tukkoisuuttaan,eikö silloinkin laspi voi itkeskellä makuu asennossa??

Auttaskohan ilmankostutin? meillä olis varastossa semmoinen-......
Laitat sukkahousuin sängyn yläpuolelle sipulia, vai oliko se valkospulia?? Jo alkaa tukkoisuus häipyä. Minkä ikänen lapsi kyseessä siis?

Saraldo

Ei niitä tulehduksia aiheuta virukset eikä bakteerit vaan lääkärit. Tehkää niinku teette, minä teen niinku minä teen, ja uskon, että Suomessa on paljo, suurin osa niitä ihmisiä, jotka ovat samalla kannalla kuin minäkin, turhat antibiootit hevonkuuseen!!!
No juu, turhat antibiootit pois kyllä, mutta vaikka hoitoalalla olenkin, en kyseenalaista lääkärin määräämää antibioottikuuria, jos lapsi on selvästi kipeä ja sanoo, että korva on kipeä. Sulle on vissiin osunut kohdalle huonoja lääkäreitä, jotka aiheuttaa lapsille korvatulehduksia, mutta meillä ne on kyllä tulleet ihan ennen lääkäriin menoa ja lääkäristä ollaan saatu siihen kipuun helpotus ;) .

no

No juu, turhat antibiootit pois kyllä, mutta vaikka hoitoalalla olenkin, en kyseenalaista lääkärin määräämää antibioottikuuria, jos lapsi on selvästi kipeä ja sanoo, että korva on kipeä. Sulle on vissiin osunut kohdalle huonoja lääkäreitä, jotka aiheuttaa lapsille korvatulehduksia, mutta meillä ne on kyllä tulleet ihan ennen lääkäriin menoa ja lääkäristä ollaan saatu siihen kipuun helpotus ;) .
No, toki se eka "tulehdus" ei ole antibiooteista johtuva, mutta sitten kun niitä aletaan määräileen turhaan, niin siitä alkaa se kierre. Mikäs muuten olet, kun hoitoalalla olet? Itsekin kun olen hoitoalan ihmisiä. En minäkään kyseenalaistaisi lääkärin määräämää kuuria, JOS sen kuurin tarve olisi perinpohjaisesti tutkittu, eli otettu näytteet yms.

Yhteistyössä