Onko korvassa tulehdus jos sanotaan että punottaa?

• Viestiketjun aloittaja Lääkärillä käyty
  • Ensimmäinen viesti
Lääkärillä käyty
Käytiin esikoisen kanssa lääkärissä ja lääkäri sano että korva punottaa ja anto lääkettä.Oliko sielä nyt tulehdus vai oliko se vaan punanen???

LApsi on kyllä selvästi ollu kipee vaikkei kuumetta ookkaan ollu et varmasti tuon kuurin syötän.Jäin vaan miettimään et oliko se varma tulehdus.....

no
mä ite käytin mun lapsen tuossa muutama kk sitten SAIRAANHOITAJAN VASTAANOTOLLA. Se katto korviin, sanoi että punoittaa, ja määräsi antibiootin ja sillä selvä. Minä en hyväksynyt moista, seuraavana päivänä soitin ajan ykistyiselle KORVALÄÄKÄRILLE, ja saatiinki heti sille päivälle aika. No, ei tulehdusta, ei edes kuulemma pahasti punoittanut, joten ei antibioottia. Meillä ainakin olis tullut ihan turhaan syötyä se kuuri. Ja sitäpaitsi, olikohan se 70 % korvatulehduksista paranee itsestään. Ja 90 % tulehduksista on virusperäisiä, joten niihin ei edes antibiootit auta. Siksi minusta on aiheellista, että otetaan korvasta näyte, ja tutkitaan onko virus vai bakteeriperäinen, jos virus, ei antibioottia, jos taas bakteeri, on antibiootti aiheellinen!!! Sinun soittelisin aikaa ihan KORVAlääkärille.

ap
Ahaas.Jokin paikka pojalla kuitenkin on kipee kun on koko yön itkeny ja nukkunu ihan pieni max 20 min pätkiä ja sama päivällä.Nyt kun autossa sai nukkua 40min niin on vähän paremmalla tuulella.

no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ahaas.Jokin paikka pojalla kuitenkin on kipee kun on koko yön itkeny ja nukkunu ihan pieni max 20 min pätkiä ja sama päivällä.Nyt kun autossa sai nukkua 40min niin on vähän paremmalla tuulella.
No itkiskö lapsi hampaita? Minkä ikäinen lapsi sulla on? Korvathan saattaa punoittaa jo pelkästä itkusta, iteekö lapsi siis paljon?

no
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä ite käytin mun lapsen tuossa muutama kk sitten SAIRAANHOITAJAN VASTAANOTOLLA. Se katto korviin, sanoi että punoittaa, ja määräsi antibiootin ja sillä selvä. Minä en hyväksynyt moista, seuraavana päivänä soitin ajan ykistyiselle KORVALÄÄKÄRILLE, ja saatiinki heti sille päivälle aika. No, ei tulehdusta, ei edes kuulemma pahasti punoittanut, joten ei antibioottia. Meillä ainakin olis tullut ihan turhaan syötyä se kuuri. Ja sitäpaitsi, olikohan se 70 % korvatulehduksista paranee itsestään. Ja 90 % tulehduksista on virusperäisiä, joten niihin ei edes antibiootit auta. Siksi minusta on aiheellista, että otetaan korvasta näyte, ja tutkitaan onko virus vai bakteeriperäinen, jos virus, ei antibioottia, jos taas bakteeri, on antibiootti aiheellinen!!! Sinun soittelisin aikaa ihan KORVAlääkärille.
Lisään vielä tähän sen verran, että meille ainakin sanoi se korvalääkäri, että jos lapsella on korvissa TULEHDUS niin lapsella kyllä yleensä on joko kuumetta tai on räkäinen, siis todella räkäinen, tai sit kumpiakin.

-
Mä odottaisin pari päivää ja käyttäisin uudelleen lääkärillä. Sitten näkisi, onko pahentunut vai parantunut etkä joutuisi turhaa syöttämään kuuria. Tämä siksi, että monet lasten korvatulehduksista paranee itsestään ja antamalla turhia antibioottikuuria teet karhunpalveluksen lapsellesi.

Yöksi voit antaa panadolia, jos siitä on teillä ollut hyötyä (meillä ei). Sängynpään kohottaminenkin voisi auttaa, koska makuuasennossa korvia särkee enemmän.

no
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä odottaisin pari päivää ja käyttäisin uudelleen lääkärillä. Sitten näkisi, onko pahentunut vai parantunut etkä joutuisi turhaa syöttämään kuuria. Tämä siksi, että monet lasten korvatulehduksista paranee itsestään ja antamalla turhia antibioottikuuria teet karhunpalveluksen lapsellesi.

Yöksi voit antaa panadolia, jos siitä on teillä ollut hyötyä (meillä ei). Sängynpään kohottaminenkin voisi auttaa, koska makuuasennossa korvia särkee enemmän.
Juuri näin! Jos syöttää paljon antibiootteja turhaan, niin vastustuskyky heikkenee. Minkä kuurin lääkäri muuten määräsi? Kenties amorion??

ap
No hampaat on kyllä yksi ehkä syy,mutta jotenkin en nyt niitä epäilisi.

Räkäinen on välillä tulee vähän keltasita räkää ja yskii. Yöllä koitettiin moneskin eripaikkaa nukkua kohotetussa asennossa,mutta silti itkeskeli koko yön.Samoin nyt päivällä sylissä on ollu hyvä olla.Nukkunu ei ole juuri mitään. Koko aika tuolta räkä nenästä vuotaa ja lämpöä 37,4 mut eipä se taida vielä 7kk olla kuumetta.

no
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meillä on enemmin olut jo yksi tulehdus ja siihen taidettiin antaa toi amorin tai amoxin nyt anto zitromaxin pikakuurin.....
Just, mahdollisimman laajakirjoinen antubiootti siis, en ymmärrä! Mä olen itse hoitaja, ja voin sanoa, että en ole tämän asian kanssa mtienkään tyhmä. Viisaampi en varmaan ole kuin lääkäri, mutta sen verran minäkin tiedän, että olis hyvä valita aina mahdollisimman kapeakirjoinen antibiootti. Jos esim. määrätään jokin laajakirjoinen antibiootti johonkin vaivaan, niin se huonontaa vastustuskykyä myös muualta, ja kohta sulla (tai tässä tilanteessa lapsellasi) onki jo esim. kynsivallintulehdus... Mä suosittelen sulle nyt, että soittelet yksityiselle aikaa, ja käytät ihan KORVAlääkärillä, saatat yllättyä :)

terkka

Räkäinen on välillä tulee vähän keltasita räkää ja yskii. Yöllä koitettiin moneskin eripaikkaa nukkua kohotetussa asennossa,mutta silti itkeskeli koko yön.Samoin nyt päivällä sylissä on ollu hyvä olla.Nukkunu ei ole juuri mitään. Koko aika tuolta räkä nenästä vuotaa ja lämpöä 37,4 mut eipä se taida vielä 7kk olla kuumetta.
No jos lääkäri on sen kuurin määrännyt niin syötä se. Keltainen räkä, kipeä, ei nuku yöllä -> viittaa vahvasti korvatulehdukseen. Jos lääkäri on sanoinut että punoittaa, on voinut silti tarkoittaa että siellä on myös liikkuvuus huonontunut, samea tms., ei ole vain kaikkea maininnut, kun on milessään todennut että tulehdus on. Se on niin yleinen vaiva että eivät ehkä aina muista että kaikki eivät kaikkia kriteereitä tiedä.

On totta että suurin osa korvatulehduksista on viruksen aiheuttamia, ja paranevat itsestään, mutta keltainen räkä viittaa bakteeri tulehdukseen.
Itse en lasta enää pidempään kiusaisi.

-
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:

No jos lääkäri on sen kuurin määrännyt niin syötä se. Keltainen räkä, kipeä, ei nuku yöllä -> viittaa vahvasti korvatulehdukseen. Jos lääkäri on sanoinut että punoittaa, on voinut silti tarkoittaa että siellä on myös liikkuvuus huonontunut, samea tms., ei ole vain kaikkea maininnut, kun on milessään todennut että tulehdus on. Se on niin yleinen vaiva että eivät ehkä aina muista että kaikki eivät kaikkia kriteereitä tiedä.

On totta että suurin osa korvatulehduksista on viruksen aiheuttamia, ja paranevat itsestään, mutta keltainen räkä viittaa bakteeri tulehdukseen.
Itse en lasta enää pidempään kiusaisi.
Meillä tuli keltaista räkää silloin kun tytön korva punoitti. Lääkäri itse kysyi, haluammeko ab-kuurin heti vai tulemmeko ylihuomenna uuteen tarkastukseen. Cpr:kin otetiin, mutta en muista paljonko se oli, mutta ei kuitenkaan kovin korkea. En ottanut kuuria, vaan kävimme uusintatarkastuksessa ja kas: punoitus oli vähentynyt ja crp laskenut. Meni siis ohi itsestään.

Huisi hippu
kun mulla oli korvatulehdus niin kuulkaa ihan itkin koska teki niin pahaa. joka nielaisulla tuntu veitsen viilto päässä. ei sellasen kanssa voinu elää. antibiootti auttoi jo parissa päivässä. en kadu antibiootin ottoa. minusta antibiootit ei oo sellasia että niitä pitäs varoa käyttämästä. maximissaan yks kuuri per vuosi tulee käytettyä tosi tarpeeseen. lapsi ei välttämättä osaa kertoa pahasta olostaan.

no
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
lapsi sairaana ja pitäs silittää päätä. kyllä sä paranet, ei sulla oo korvatulehdusta, sairaanhoitaja on väärässä. äiti tietää paremmin. JOO.
Täh, mitäs tää tarkoitti?
Joo, samaa kyselisin?? Mähän kerroin, että kun sairaanhoitaja katsoi lapsemme korvat, niin en uskonut ja sitten käytin KORVALÄÄKÄRILLÄ, koska halusin kuitenkin varmuuden asiaan, ja kas EI OLLUT MITÄÄN! Ei niitä lääkäreitä turhaan kouluteta ammattiinsa, sitten tulee joku sairaanhoitaja joka tekee samat diagnoosit, pyh ja pah sanon minä!

dfdf
Jos kerran lääkäri on sanonut, että korva punottaa ja määrännyt lääkettä, niin kipinkapin nyt antamaan sitä lapselle. Miksi ihmeessä pikkuisen pitäisi kärsiä sietämättömästä kivusta. Korvatulehdus oireilee pahiten yöllä vaaka-asennossa, eikä nukkumisesta tahdo tulla mitään. Tiedän kokemuksesta, kuinka tuskallista se on. Minulla on korvatulehduksia vielä aikusenakin.

Toisen lapseni flunssat pitkittyessään johtavat aina korvatulehdukseen ja niihin on tepsinyt aina antibiootit. Tekee pahaa ajatellakin, että olen joskus pitkittänyt lääkärille menoa.

Fiina
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
lapsi sairaana ja pitäs silittää päätä. kyllä sä paranet, ei sulla oo korvatulehdusta, sairaanhoitaja on väärässä. äiti tietää paremmin. JOO.
Täh, mitäs tää tarkoitti?
Lapsettoman kaikkitietävän teinin ärsyttävä kommentti, sellaisen voi unohtaa samantien.

no
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Jos kerran lääkäri on sanonut, että korva punottaa ja määrännyt lääkettä, niin kipinkapin nyt antamaan sitä lapselle. Miksi ihmeessä pikkuisen pitäisi kärsiä sietämättömästä kivusta. Korvatulehdus oireilee pahiten yöllä vaaka-asennossa, eikä nukkumisesta tahdo tulla mitään. Tiedän kokemuksesta, kuinka tuskallista se on. Minulla on korvatulehduksia vielä aikusenakin.

Toisen lapseni flunssat pitkittyessään johtavat aina korvatulehdukseen ja niihin on tepsinyt aina antibiootit. Tekee pahaa ajatellakin, että olen joskus pitkittänyt lääkärille menoa.
No aika jännä, kun täällä taannoin kyselin vähän samasta asiasta, niin sain paskat niskaani, kun olin antamassa lääkettä ensin, käskettiin mennä korvalääkärille, menin ja ei ollut mitään!

-

Jotkut lääkärit määrävät joka vaivaan antibioottikuurin, oli sille tarvetta tai ei. Ei lääkäreihinkään voi sokeasti luottaa.

ap
ehkä kuitenkin nyt annan ton lääkkeen kun ei kuureja olla vielä syöty ku yks enemmin. ja jos korvatulehdusta ei vielä kunnolla ollu niin epäilen että päivä kaks niin se on päällä ja valvotaan taas monta yötä niin kun viimeksi. Tälläset samanlasiet oireet oli viimeksikin korvatulehduksessa sillon oli vaan myös kuumettakin.....

no
ehkä kuitenkin nyt annan ton lääkkeen kun ei kuureja olla vielä syöty ku yks enemmin. ja jos korvatulehdusta ei vielä kunnolla ollu niin epäilen että päivä kaks niin se on päällä ja valvotaan taas monta yötä niin kun viimeksi. Tälläset samanlasiet oireet oli viimeksikin korvatulehduksessa sillon oli vaan myös kuumettakin.....
Niin ja lisään vielä, että yleensä lasten korvakierteet johtuvat nimenomaan antibiooteista, lääkärien syytä, kun määräävät joka asiaan antibiootin, ei kehity minkäänlaista vastustuskykyä, sitten saat aina olla hakemassa kuuria. Tee niinku ite haluat, mä itse kuintekin käyttäsin vielä korvalääkärillä, makso mitä makso. Mä ajattelen ainakin oman lapseni parasta, enkä lykkää sinne suuhun mitä tahansa, ehkä jopa ilman syytä...

dfdf

Jotkut lääkärit määrävät joka vaivaan antibioottikuurin, oli sille tarvetta tai ei. Ei lääkäreihinkään voi sokeasti luottaa.
Palstamammoihinko siis pitäisi ennemmin luottaa?

Yhteistyössä