Onko kookos pähkinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti

Vieras
Siis joo,tiedän että se on kookosPÄHKINÄ.. Mutta lasketaanko se pähkinäksi jos ei saa syödä pähkinää? Vauvan allergiaepäilyjen johdosta mulla rajoitettu ruokavalio,eli en saa syödä mm pähkinöitä,maitoa missään muodossa jne. Unohdin kysyä voinko käyttää kookosmaitoa esim ruoanlaitossa..

Seuraavat lajit eivät ole kasvitieteellisesti pähkinöitä vaan luumarjan kiviosia tai muunlaisen hedelmän siemeniä[3], mutta ruoanlaittomielessä ne usein lasketaan pähkinöiksi:

Australianpähkinälähde?
Cashewpähkinä
Kookospähkinä
Maapähkinä
Manteli
Pistaasipähkinä
Saksanpähkinä
Parapähkinä

Kuten edellinenkin vastasi, kookospähkinä ei periaatteessa ole pähkinä. Silti kuitenkin yleensä pähkinäallergikoilta on kielletty myös mm. maapähkinä ja manteli. Usein kuitenkin pähkinäallergikot voivat syödä kookospähkinää.

Minä jättäisin kookoksenkin aluksi pois ja kokeilisin sitä jonkin ajan kuluttua takaisin, jos koet sen tärkeäksi.

Mun tyttö on allerginen maapähkinälle ja häneltä kiellettiin myös pähkinät ja manteli. Sen sijaan kookospähkinää saa syödä, mutta ei kookoshiutaleita, koska ne yleensä on käsitelty samalla linjastolla kuin pähkinät.

Okei,kiitos teille! Kookos ei ole aiemmin ollu mitenkään tärkeä/oleellinen osa ruoassani,mutta nyt kun sekä maitotuotteet että tomaatti on kiellettyjen listalla niin mietin kastikevaihtoehtoja - kun soijaakaan ei pitäis käyttää runsaasti/päivittäin..

Yhteistyössä