onko kohtuutonta vaatia tiettyjä päiviä tapaamis sopimukseen (selitys aloituksessa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
eli jos tähän asti on menty sillä tavalla että etävanhempi ilmoittaa edellisen kuun lopussa seuraavan kuun tapaamispäivät 2-4 päivän jaksoissa (päivien ollessa yleensä arkipäiviä tai alkaen sunnuntaista) jolloin lähivanhempi tyytyy niihin päiviin jotka ilmoitetaan. ja siis koska tekee vuorotyötä niin saa viettää lapsen kanssa kuitenkin paljon aikaa yhdessä.

kun tilanne muuttuu niin että etävanhempi vaihtaa työpaikkaa ja tapaamiset siirtyykin viikonlopuille, jolloin lähivanhemmalle saattaa käydä niin että on vapaalla ne viikonloput kun lapsi on etävanhemmalla ja töissä ne jolloin lapsen pitäisi olla kotona (ja pahimmillaan käy niin ettei ole yhtäkään viikonloppua kuukaudessa lapsen kanssa) niin onko kohtuutonta vaatia että etä sopii työpaikkansa kanssa ne tietyt viikonloput jolloin on vapaalla kun lapsi on hänellä ja näin ollen lähivanhempi voi tehdä saman, jolloin lapsen ei tarvitse lähteä vkl hoitoon lähivanhemman ollessa töissä, ja molemmat vanhemmat saavat silloin viettää lapsen kanssa vapaita viikonloppuja...

eli onko kohtuutonta, vai onko lähivanhempi nyt kohtuuton kun vaatii tälläistä ja onko väärin suuttua siitä jos etä ei ole halukas/innokas tälläistä järjestämään?

Mikset sinä voisi sopia viikonlopputöitä samoille viikonlopuille kun lapsi on etävanhemmallaan? Eikös se ole ihan sama kumpi ne työvuorot sopii, jos tavoite on että molemmat saa viettää vapaita viikonloppuja lapsen kanssa. Se ei vaadi muuta kuin sen että tapaamiset kirjataan tapaamissopimukseen tarkasti eikä noin niin kuin teillä on tähän asti toimittu. Tämä antaa mahdollisuuden työnantajalle tehdä työvuorolistat niin että homma onnistuu. Samoin lomat kannattaa kirjata tarkasti niin molemmat saa viettää myös silloin aikaa lapsen kanssa ilman paineita töihin joutumisesta.

Mikset sinä voisi sopia viikonlopputöitä samoille viikonlopuille kun lapsi on etävanhemmallaan? Eikös se ole ihan sama kumpi ne työvuorot sopii, jos tavoite on että molemmat saa viettää vapaita viikonloppuja lapsen kanssa. Se ei vaadi muuta kuin sen että tapaamiset kirjataan tapaamissopimukseen tarkasti eikä noin niin kuin teillä on tähän asti toimittu. Tämä antaa mahdollisuuden työnantajalle tehdä työvuorolistat niin että homma onnistuu. Samoin lomat kannattaa kirjata tarkasti niin molemmat saa viettää myös silloin aikaa lapsen kanssa ilman paineita töihin joutumisesta.

no kah, jotta homma toimii niin pitäisi olla tiedossa ne viikonloput jolloin etä ottaa lapsen.. eli molempien pitää sopia se työnantajansa kanssa..

Opettelehan Neith lukemaan... Kirjoitin että TAPAAMISSOPIMUKSEEN PITÄÄ KIRJATA TARKASTI TAPAAMISVIIKONLOPUT! Silloinhan molemmat tietää ne ja voivat toimia niin että saavat vapaata kun lapsi on kotona/etällä.

Miten paljon ex-miehesi voi itse vaikuttaa tulevien töidensä ajankohtaan? Uutena työntekijänä voi olla viisasta ensin vähän katsoa miten paljon joustovaraa yleensäkään on. En kyllä ihan ymmärtänyt tuota, miten asian selitit. Lähipiirissä eronneet vuorotyöntekijät sopivat lasten tapaamisia työvuorojen mukaan, ei työvuoroja lasten mukaan, ihan samoin kuin ei-eronneet järjestävät elämäänsä työvuorojen mukaan (lasten hoidot, harrastuksiin viennit jne) eikä toisin päin. Enkä puhu tietenkään mistään pikatilanteista, sairastumisista tms. Mutta tosiaan, en ihan saanut selkoa, mitä tarkoitit. JA JOS työpaikalla on mahdollista vaikuttaa omiin vuoroihinsa, mikä sen parempi? Kunhan pitää huolta, ettei ole se yksi, jonka mukaan kaikkien muittenkin vuorot sitten menee...

[QUOTE="Neith";23813206]no kah, jotta homma toimii niin pitäisi olla tiedossa ne viikonloput jolloin etä ottaa lapsen.. eli molempien pitää sopia se työnantajansa kanssa..[/QUOTE]

No ei kai tämä mikään ongelma ole? Jos sovitaan esim. että joka toinen vkl lapset ovat etävanhemmalla, niin molemmat vanhemmat tietävät käytännössä katsoen vuosiksi eteenpäin milloin lapsi on hänen luonaan ja voi sopia ne työvuorotkin niin. Tai jos työvuoroja ei pysty sopimaan, niin sitten järjestää kotiinsa hoitajan lapsille.

Miten paljon ex-miehesi voi itse vaikuttaa tulevien töidensä ajankohtaan? Uutena työntekijänä voi olla viisasta ensin vähän katsoa miten paljon joustovaraa yleensäkään on. En kyllä ihan ymmärtänyt tuota, miten asian selitit. Lähipiirissä eronneet vuorotyöntekijät sopivat lasten tapaamisia työvuorojen mukaan, ei työvuoroja lasten mukaan, ihan samoin kuin ei-eronneet järjestävät elämäänsä työvuorojen mukaan (lasten hoidot, harrastuksiin viennit jne) eikä toisin päin. Enkä puhu tietenkään mistään pikatilanteista, sairastumisista tms. Mutta tosiaan, en ihan saanut selkoa, mitä tarkoitit. JA JOS työpaikalla on mahdollista vaikuttaa omiin vuoroihinsa, mikä sen parempi? Kunhan pitää huolta, ettei ole se yksi, jonka mukaan kaikkien muittenkin vuorot sitten menee...

tähän asti onkin tapaamiset menneet etän työvuorojen mukaan, eli mä olen tyytynyt niihin päiviin mitkä mulle ilmoitetaan, joskus olen töissä joskus vapaalla niinä päivinä.

esimerkki viikko: olen töissä ma, ke, pe,la ja su yöt, lapsi on isällään su-ke jolloin isä vie lapsen keskiviikkona tarhaan mun työvuoron takia (sovin tarhavuorot mun vuorojen mukaan) ja haen lapsen tarhasta torstaina, perjantaina joudunkin sitten viemään lapsen viikonlopuksi hoitoon ellei mieheni satu olemaan vapaalla.
tällä systeemillä mulla on kuitenkin viikonloppuja yhdessä lapsen kanssa vaikka se joutuisikin kerran kuussa menemään viikonlopuksi mummolaan hoitoon.
mutta nyt kun tilannne on muuttunut on esimerkki tälläinen:
mulla töitä ma,ke,pe,la,su jolloin lapsi on hoidossa mun työvuorojen ajan, ja viikonloppu mummolassa tai miehen kanssa kotona, seuraavalla viikolla vuorot ti ja to ja sillä viikolla lapsi menee isälleen viikonlopuksi mun ollessa vapaalla, eli jos olisi sovittu tietyt viikonloput tapaamisille, niin voisin järjestää omat vuoroni niin että mun työviikonloppu osuu sille viikonlopulle jolloin lapsi on isällään ja sen seuraavan saisin sitten viettää lapsen kanssa..

Minä ymmärsin asian ilmeisesti ihan toisin. :confused:

Siis mitä. :D Mä ymmärrän nyt jotain varmaan ihan väärin. Siis mä tajusin, että ap on tähän asti exänsä kanssa vähän miten kuten sopinut ne tapaamiset exän työaikojen mukaan, siis siten että exä ilmoittaa kuun alussa milloin sopii ottaa lapset. Ja nyt ap miettii, että onko kohtuutonta vaatia, että olis tietyt, ennalta sovitut tapaamisajat, kuten vaikka joka toinen viikonloppu. Ja mun mielestä ei ole. Voin olla ymmärtänyt ihan väärin, mutta tämän pohjalta vastasin. :D

No ei kai tämä mikään ongelma ole? Jos sovitaan esim. että joka toinen vkl lapset ovat etävanhemmalla, niin molemmat vanhemmat tietävät käytännössä katsoen vuosiksi eteenpäin milloin lapsi on hänen luonaan ja voi sopia ne työvuorotkin niin. Tai jos työvuoroja ei pysty sopimaan, niin sitten järjestää kotiinsa hoitajan lapsille.

no ongelma tulee siinä jos etä ei halua sopia sitä niin, eli se haluaa edelleen ilmoittaa tapaamispäivät omien vuorojensa mukaan, vaikak ne olisikin sitten viikonloppuja. eli mä en voi silloin järjestää omia töitäni niille viikonlopuille ja toisia taas vapaaksi.
jolloin tilanne on pahimmillaan sellainen että etä saa kaksi kokonaista viikonloppua lapsen kanssa ja mä en saa yhtään viikonloppua lapsen kanssa koko kuukauteen

[QUOTE="Neith";23813312]no ongelma tulee siinä jos etä ei halua sopia sitä niin, eli se haluaa edelleen ilmoittaa tapaamispäivät omien vuorojensa mukaan, vaikak ne olisikin sitten viikonloppuja. eli mä en voi silloin järjestää omia töitäni niille viikonlopuille ja toisia taas vapaaksi.
jolloin tilanne on pahimmillaan sellainen että etä saa kaksi kokonaista viikonloppua lapsen kanssa ja mä en saa yhtään viikonloppua lapsen kanssa koko kuukauteen[/QUOTE]

No ei sitä häneltä tarvitse kysellä. :) Mä en ikuna usko, että mikään tuomioistuin taipuu sille kannalle, että etävanhempi saa ihan oman huvinsa mukaan ilmoitella milloin lasta sopii ottaa. Ota yhteyttä lastenvalvojaan tai suoraan asianajajaan. Missään tapauksessa ei ole ok, että sä et saa viettää lapsesi kanssa viikonloppuja.

Siis mitä. :D Mä ymmärrän nyt jotain varmaan ihan väärin. Siis mä tajusin, että ap on tähän asti exänsä kanssa vähän miten kuten sopinut ne tapaamiset exän työaikojen mukaan, siis siten että exä ilmoittaa kuun alussa milloin sopii ottaa lapset. Ja nyt ap miettii, että onko kohtuutonta vaatia, että olis tietyt, ennalta sovitut tapaamisajat, kuten vaikka joka toinen viikonloppu. Ja mun mielestä ei ole. Voin olla ymmärtänyt ihan väärin, mutta tämän pohjalta vastasin. :D
Ahaa, tosiaan ymmärsimme eri tavoin. Minä ymmärsin niin, että ap halusi tietää onko kohtuutonta, että hän vaatii ex-miestä sopimaan tietyt viikonloput töissään vapaiksi, jolloin lapsi olisi isällään. Muuten tietysti on järkevää sopia etukäteen mitkä ovat kummallekin vanhemmalle aikaa lapsen kanssa, mutta vuorotyö on kyllä aika haasteellinen asia, jonka kanssa pitää olla melko joustava, se on viisainta ihan itseäänkin ajatellen. Mutta toisen työpaikan asioihin, listoihin ja vuoroihin on vähän huono mennä asettamaan vaatimuksia. Toivoa voi, mutta ei mielestäni vaatia, kun työntekijä itsekään ei voi aina vaatia, hyvä jos toivoa.

Ahaa, tosiaan ymmärsimme eri tavoin. Minä ymmärsin niin, että ap halusi tietää onko kohtuutonta, että hän vaatii ex-miestä sopimaan tietyt viikonloput töissään vapaiksi, jolloin lapsi olisi isällään. Muuten tietysti on järkevää sopia etukäteen mitkä ovat kummallekin vanhemmalle aikaa lapsen kanssa, mutta vuorotyö on kyllä aika haasteellinen asia, jonka kanssa pitää olla melko joustava, se on viisainta ihan itseäänkin ajatellen. Mutta toisen työpaikan asioihin, listoihin ja vuoroihin on vähän huono mennä asettamaan vaatimuksia. Toivoa voi, mutta ei mielestäni vaatia, kun työntekijä itsekään ei voi aina vaatia, hyvä jos toivoa.

onhan se haasteellista tietyssä määrin, mutta kyllä mä olisin valmis joustamaankin tarvittaessa.. (siis juuri siksi että aina toisinaan nitä vuoroja tulee vaikka vapaaksi onkin pyytänyt) mutta noin pääsääntöisesti olisi vain kiva että jos kerran tapaamiset on viikonloppuna niin se olis jokatoinen viikonloppu ja pysyis ns. vakiona koko ajan ( ja se ei siis pois sulje arkitapaamisia jos etälle sopii ja se haluaa lisäpäiviä)

Näköjään käsitettiin vähän eri tavalla. :D No, hyvä niin, tuleepahan laajemmin käsiteltyä asia. Toisten vuoroihin ei tietenkään voi vaikuttaa, mutta se on kuitenkin joka ainoalle työssä käyvälle vanhemmalle varmaan ihan tuttu tilanne, että mietitään miten työ ja lapset sopii yhteen. On siis joko kysyttävä vuorojen vaihtoa tai järjestettävä hoitoa lapsille. Missään nimessä ei ole mielestäni ok, että ainoastaan lähivanhempi ja hänen työnantajansa joustavat, ja etä saa ilmoitella milloin lapset sopii kuvioihin. Ei, järkevämpää on, että on ennalta sovitut tapaamiset, ja molemmat sitten koettavat järjestää työnsä niiden puitteissa.

Ihan varmasti myös lastenvalvoja tms. ammattilainen suosittelisi että tapaamiset on säännöllisiä koska pieni lapsi tarvitsee rutiineja.

mie haluaisin pystyä sopimaan nuo asiat ilman ulkopuolisia, mutta kait se pitää sitten mennä virallista kautta jos ei muuten onnistu.. kohtuuton en halua olla, mutta en mä oikein halua luopua ajasta lapsen kanssa myöskään.
(koitin siis jo puhua tästä etälle, mutta eipä tuo nyut innostunut ja koko asia jäi sitten auki, samoin kuin pari muutakin asiaa joita yritin sille kertoa, mutta niistä sen on myöhemmin turha valittaa ettei muka tiennyt kun ei kerran kuunnellut)

Yhteistyössä