Onko kohtalotovereita yliopistossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistus

Vieras
Sain kaikki muut opintoni tehtyä lyhyessä ajassa, mutta en ole päässyt yhdestä kurssista läpi. Kurssi on vielä kielikurssi, jota olen tehnyt jo noin neljän vuoden ajan ja sain nytkin hylätyn.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Opiskelen siis yliopistossa. En lue pääaineenani kieliä, mutta pakolliset kieliopinnot pitää tehdä. Olen suoriutunut kaikista muista kieliopinnoista, mutta en saa ensimmäisen vieraan kielen kurssia läpi. (Muut kieliopinnot olen suorittanut hyvin. Omasta pääaineesta ja sivuaineista on hyvät arvosanat)En ole ikinä kuullut opiskelu-urallani, että kenelläkään muulla olisi vastaavanlaisia ongelmia. Onko minulla kohtalotovereita? Myönnän, että alan olla aika masentunut tilanteestani. En ymmärrä itsekään, miten en pääse kurssista läpi. Opettajan kanssa olen monet kerrat puhunut asiasta ja minä vaan uusin ja uusin.

Koeta neuvotella kurssista vastaavan opettajan kanssa joku vaihtoehtoinen suoritustapa. Tämä vaihtoehtoinen tapa saa olla työläämpikin; pääasia on, että saat sen jatkuvan hylkykierteen poikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26834480:
Koeta neuvotella kurssista vastaavan opettajan kanssa joku vaihtoehtoinen suoritustapa. Tämä vaihtoehtoinen tapa saa olla työläämpikin; pääasia on, että saat sen jatkuvan hylkykierteen poikki.

Kiitos vastauksesta.
Olen puhunut ongelmistani opettajalle. Minulle on tarjottu kurssin päätteeksi kolme tenttikertaa
ja tämän jälkeen uudestaan koko kurssille.
En tiedä, onko mahdollista saada muuta suoritustapaa.
Tilanteeni on ollut tosi ahdistava jo kauan. Tuntuu tuskaiselta, koska ei voi luovuttaa, kun on
tehnyt niin paljon opinnoista. Tuntuu, että aikaa menee hukkaan ja eikä pääse kunnolla työelämäänkään,
kun pitää istua keskellä päivää kielikurssilla. Kielikurssi kestää aina kuukaisia ja näissä on läsnäolopakkoa.

Mikä kieli kyseessä. itselläni on aina ollut kielissä vaikeuksia, vaikka muuten sain todella hyviä numeroita/ arvosanoja. Et ole ainoa jolla on kielissä hankaluuksia. Kyllä itseänikin harmitti, ksoka tuntui, että muille kielet oli sellainen läpihuutojuttu ja tuntui, että kaikki muut on todella hyviä kielissä. Itsekin yritin kaikkeni, mutta kun ne ei sujunut niin ei sujunut. Kokeilin erilaisia opiskelutekniikoita, kävin valmennuskursseja, kielikursseja ym. ylimääräistä. Näen edelleen painajaisia englannintenteistä ym. että olen koepaperin kanssa enkä ymmärrä mitään.

Kyllä minä puhun ja ymmärrän englantia, saksaa ja ruotsia, mutta kielioppi ei vaan suju sitten mitenkään päin.

Eikö opettaja ole tarjonnut muuta vaihtoehtoa kuin tentti? Luulisi opettajastakin tuntuvan pahalta että yksi ja sama istuu kurssilla aina ja aina vaan (ja vie paikkaa muilta kurssille tahtovilta). Oletko tentin jälkeen käynyt kysymässä kuinka lähellä läpipääsy on ollut?

Jos opettajasta ei ole apua, niin menisin jonkun muun taholle esim. tiedekunnan opintosuunnittelijalle tai sitäkin ylemmäs. Yliopisto saa kumminkin rahaa valmistuneiden mukaan, joten varmasti jollain kikkailulla sinun halutaan valmistuvan, vaikka joudut ehkä tekemään töitä senkin eteen.

Niin ja tiedän kyllä useita, joille yksi kurssi aiheuttaa suuria vaikeuksia. Huhujen mukaan viimeistään yliopiston rehtori voi hyväksyä henkilökohtaisen opintosuunnitelman, josta puuttuu joku pakollinen kurssi, mutta en tiedä ketään henkilökohtaisesti, joka olisi tämän avulla valmistunut. Minun tuttuni ovat opettajien antamilla lisätehtävillä/lisäajalla päässet vaikeat kurssit sitten ykkösellä läpi.

[QUOTE="tii-";26834627]Eikö opettaja ole tarjonnut muuta vaihtoehtoa kuin tentti? Luulisi opettajastakin tuntuvan pahalta että yksi ja sama istuu kurssilla aina ja aina vaan (ja vie paikkaa muilta kurssille tahtovilta). Oletko tentin jälkeen käynyt kysymässä kuinka lähellä läpipääsy on ollut?

Jos opettajasta ei ole apua, niin menisin jonkun muun taholle esim. tiedekunnan opintosuunnittelijalle tai sitäkin ylemmäs. Yliopisto saa kumminkin rahaa valmistuneiden mukaan, joten varmasti jollain kikkailulla sinun halutaan valmistuvan, vaikka joudut ehkä tekemään töitä senkin eteen.[/QUOTE]

Olen ollut muutaman pisteen päässä rajasta, jolla olisin saanut hyväksytyn. Ei ole paljon
kiinni, mutta opettaja ei jousta.
Pääsen aina uudestaan kurssille, koska minulla on niin paljon opintopisteitä.

[QUOTE="tii-";26834627] Yliopisto saa kumminkin rahaa valmistuneiden mukaan, joten varmasti jollain kikkailulla sinun halutaan valmistuvan, vaikka joudut ehkä tekemään töitä senkin eteen.[/QUOTE]

Toisin kuin opiskelijoiden keskuudessa ilmeisen sitkeästi kiertävä legenda kertoo, yliopistojen rahoitus ei perustu valmistuvien määrään sinällään. Valmistuneiden määrä on toki yhtenä tekijänä mukana, kun arvioidaan yliopistojen suoriutumista suhteessa niiden itselleen asettamiin tavoitteisiin, mutta tekijöitä on muitakin; tutkimuksen laatu keskeisimpänä.

Mitkään kikkailut eivät ole sen enempää yliopistojen kuin yksittäisten opettajienkaan intresseissä.

Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusta ollaan muuttamassa aiempaa enemmän siihen, että valmistuneet opiskelijat ja valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen on tärkein kriteeri. En pidä Kataisesta enkä kokoomuksesta, mutta tässä he ovat oikeilla jäljillä. Pitäisi saada joku stoppi sille, että tutkijat puuhailevat julkisella rahalla omiaan, eikä opiskelijoiden etu voisi vähempää kiinnostaa.

Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusta ollaan muuttamassa aiempaa enemmän siihen, että valmistuneet opiskelijat ja valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen on tärkein kriteeri. En pidä Kataisesta enkä kokoomuksesta, mutta tässä he ovat oikeilla jäljillä. Pitäisi saada joku stoppi sille, että tutkijat puuhailevat julkisella rahalla omiaan, eikä opiskelijoiden etu voisi vähempää kiinnostaa.

Tämä tulee vielä kosahtamaan omaan nilkkaan, kun pelkkä euro konsulttina ollaan kuoppaamassa (Saksasta aikanaan kopioidun) sivistysyliopiston malli ja muuntamassa yliopistoja maisteritehtaiksi.

Mulla oli aikoinaan vaikeuksia selviytyä englannin kielikokeesta. Menin jo latinan kielikoekurssille ja sain latinan kielikokeen eka yrittämällä läpi. Mä en edes tajua, mikä idea noissa kielikokeissa on. Joskus selitettiin, että sillä testataan, pystyykö lukemaan vieraskielisiä tenttikirjoja, mutta eihän tuo voi olla syynä. Itse suoritin monissa aineissa hyvin tai erinomaisin arvosanoin tenttejä, joissa oli useita englanninkielisiä tenttikirjoja, mutta kielikokeesta en vain meinannut päästä läpi. Sitten lopulta se onnistui, rimaa hipoen. Mä olen hirveän hidas lukemaan, mikä oli varmaan yksi syy siihen, että ei meinannut onnistua.

Yhteistyössä