On se helppoa... kaikille muille

Hei vaan kaikille. Täytyy vähän purkaa sydäntään, ehkä täältä löytyy joku joka ymmärtää..
Olen hieman alle 3-kymppinen tytteli, ja lähipiirissä alkaa olla vauvoja lähes joka kaverilla. Ne, keillä ei ole, ovat vielä opiskelijoita tai sitten ei muuten vaan vielä ole aika. Minusta tuntuu että aika olisi, mutta eipä se olekaan niin helppoa kuin vuosi sitten kuvittelin..

Vuosi sitten hyvä ystäväni ilmoitti raskaudestaan ja mietinpä minäkin että miksikäs ei? Aika olisi sopiva. Meni neljä kuukautta ja plussasin, se oli hienoa ja onnellista aikaa. Vaan viikoilla 12+6 ekassa ultrassa olikin vastassa tyhjä kohtu, tuulimuna. Siitä sitten sielu riekaleina lääkkelliseen tyhjennykseen ja kun ei tyhjentynyt siten, niin kaavintaan. Touko-kesäkuun vaihteessa olin fyysisesti parantunut ja lupa uuteen yritykseen oli saatu. Mutta..

Se ei käykään niin. Että nyt minä lasken sen ovulaation ja käytänpä tälläistä testiäkin millä voi varmistaa että nyt se olisi. Että käytän kaikenmaailman kikkakolmosia, mutta vaikutusta niillä ei ole. Aina vaan, joka kuukausi, melkein täsmälleen samalla kellonlyömälläkin, aina vaan menkat tulee.
Kun sen ekan kerran sain plussattua todella luulin, että se on niin helppoa. Kun katson lähipiiriäni, se näyttää niin helpolta. Tuossa tuokin ystävä puhui pari kuukautta sitten vauvahaaveistaan, nyt on raskaana. Kenelläkään ei ole ollut vaikeuksia, ei sellaisia kuin minulla. Kyllähän he sanovat että saa ja pitää puhua näistä kipeistä asioista. Mutta kuinka saisin heidät koskaan ymmärtämään? Eivät he ole joutuneet käymään läpi näitä tunteita mitä minulla on. Olenko rikki? Onko minussa jotain vikaa? Miksi kaikki muut, vaan en minä..?
Tunnen olevani niin yksin näiden tunteiden kanssa, ei ketään kenelle purkaa, ei ketään kuka todella ymmärtäisi. Onko täällä sellaisia ketkä tietävät mitä nyt käyn läpi? Miten näistä riittämättömyyden tunteista selviää voittajana? Tiedänhän minä sen että on olemassa lapsettomuushoidot sun muut ja että yritystä ei ole takana kuitenkaan kuin puoli vuotta, mutta.. ..nämä tunteet mitä tämä asia nostaa esiin, ovat niin vahvoja ja synkkiä. Olisiko kohtalotovereita, samansuuntaisia ajatuksia, niin tietäisin ainakin sen etten ole ajatuksineni yksin.
Kiitos.
 
Hei :wave:
Tervetuloa mukaan juttelemaan tuohon "Jo pidempään yrittäneiden höpinöitä"- ketjuun! :hug:
Siellä meitä on monia, jotka olemme joutuneet kauemmin omaa pikkuista yrittämään.
Minä ja mieheni olemme yrittäneet jo yli vuoden, ilman minkäänlaista tulosta..

Tulehan kurkkaamaan, jos löytäisit tuolta keskusteluseuraa!
 
Viimeksi muokattu:
Tiikeli..ihan ensiksi - pahoitteluni ja lämmin voimahali keskenmenon vuoksi:hug:

Et TODELLAKAAN ole yksin ja ainut saman asian vuoksi sureva!

Tuossa linkki esim. "Lapsettomuus" pinoihin..ja paljon muitakin löytyy, etsi vain itsellesi sopiva ja pura tuntojasi - siellä varmasti me naiset tuetaan&tsempataan toisiamme:heart:

Lapsettomuus
..ja vielä linkki "vauvakuume" puolelle
Vauvakuume
..sieltä vain etsit itsellesi sopivan keskustelupinon:)

Olisiko siun kuitenkin hyvä käydä vaikka kerran gynellä/erikoislääkärillä - ihan perustarkastauksessa?(kohtu&munasarjat->ultra) ja hormonikokeet: LH/FSH/progesteroni/Prolaktiini..tosin, varmaan nämä siulla jo katsottukin.


Jaksuja paljon ja voimasätehiä siulle v.2011!!


:heart:mur-mur
 
Viimeksi muokattu:
Et ole yksin. Samat tunteet on itsellänikin ollut ja aina välillä ne tulee uudelleen. Minulla kun ei ole yhtäkään tärppiä käynyt, vaikka kiertoja ilman pillereitä onkin ollut jo 9, joista yrityskertoja 6. Olen myös tietoinen kierrostani ja tikutan ovista. Olen juonut greippimehua, syön vitamiineja ja pyrin muutenkin elämään terveellisesti, silti ei vieläkään. Vielä en kuitenkaan ole tutkimuksiin hakeutunut. Itse olen viihtynyt http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/1899478-tammikuussa-plussaavat-helmikuuta-suunnittelevat/ -pinossa.
 
et ole yksin. vähän elämä koetellu raskauksien suhteen täälläkin. alkaa tuntua lottovoitolta että on kaksi onnistunut saamaan maailmaan asti...:headwall:
sen jälkeen ei sit täällä onnistukkaan. Tai juu, plussia kyllä tulee vaan keskenmennyt viimeiset 5 plussaa...:headwall:
 
Kiitos mur-mur ja Vaniljainen, kyllä varmaan johonkin ketjuun liitynkin että saan tuntoja purettua.
Zanca, sun tilannehan on melkein kuin mun, vaikka minulla nyt olikin se tuulimunatärppi.. Ehkä ne tutkimukset meitä kohta kutsuu.. Toivotaan kuitenkin että saadaan tärpit luomuna..!
Neiti-81, oon tosi pahoillani sun keskenmenoista, en osaa kuvitella miten pahalta se voikaan tuntua. Se mitä mä menetin, oli pelkkää istukkakudosta, vauvaa ei koskaan ollutkaan.. Jaksamisia sulle :hug:

Ja jaksamisia meille kaikille, ehkä se onni osuu vielä kohdalle kun oikein toivoo eikä toivosta luovu. :heart: Kiitos teidän kommenteista.
 
Meillä aika samanlainen tarina.

Ensimmäinen raskaus alkoi muistaakseni tokasta kierrosta ja päättyi viikon 11+6 keskenmenoon. Mitä ilmeisimmin tuulimuna. Sen jälkeen ajateltiin että pidetään vähän taukoa ja yritetään myöhemmin uudestaan.

Seuraava kerta ei ollutkaan enää niin yksinkertainen. Nuo ovat tuttuja tunteita. Ja se epätoivo että tuleeko tästä koskaan mitään. Ja pelko lapsettomuushoidoista.

Runsaan vuoden yrittämisen jälkeen työterveyslääkäri otti sitten kerran ihan ohimennen kantaa asiaan ja kehoitti menemään tutkimuksiin ajoissa. Sain lähetteen hormonipoliklinikalle missä oli tarkoitus aloittaa hoidot.

Näihin aikoihin hyvä ystävä tuli raskaaksi todella heposti. Osasin kyllä aidosti iloita hänen puolestaan mutta oma epätoivo vaan kasvoi.

Tein kuitenkin plussan päivää ennen meille varattua aikaa ja nyt parvekkeella tuhisee 2kk ikäinen tyttö.

Uskon että minulla vaikutti asiaan se että tavallaan luovuin toivosta ja viimeisen kierron testailin ovulaatiota enää asenteella onpahan testattu että tietää sanoa sitten mitä viimeisessä kierrossa on tapahtunut kun menee sinne vastaanotolle.

Suosittelen ehdottomasti hakeutumaan tutkimuksiin mahdollisimman pian. Minulla helpotti oloa jo että olimme tehneet asian eteen jotain eikä sitä tarvinnut enää miettiä. Hoitoon pääsyssä ja hoidoissa voi myös kestää pitkään.
 
mur-mur, hän on japaninpystykorva, mut pienempänä oli kyllä tollanen samojedin näköinen karvapallero :)
sofiia, kiitos kommenteista, sun tarina antaa mulle toivoa. Täytyy yrittää ottaa asiat rennommin. :)
 
Voi Tiikeli, et ole lainkaan yksin noiden ajatusten ja tunteiden kanssa. Meillä yritystä on takana reilu vuosi ja itsekin tuossa vaiheessa pelkäsin lapsettomuushoitoja ja tutkimuksia yli kaiken. Tällä hetkellä ne antavat toivoa ja auttavat jaksamaan. Pitkä henkinen kasvuprosessi tämä on kyllä ollut. Matkaan on mahtunut toivoa, pettymystä, epätoivoa, vihaa, kateutta ja katkeruuttakin. Ja kaverit senkun putkautelee vauvoja... Itselle se 10. yritys taisi olla kaikista rankin, tuntui ihan, ettei tästä selviä. Mutta selvitty on! Kyllä sinäkin selviät! Minäkin olen saanut kovasti vertaistukea tuolta "Jo pidempään yrittäneiden höpinöitä" -ketjusta.

Halauksin, Haaveilja 82
 
Takana 5 v. luomuilua ja yhtä monta vuotta kaiken maailman hoitoja kunnes omilla soluillamme saimme 3. ICSI:n toisesta PASsista kultakimpaleemme 3936 g ja 56 cm.

Tätä on niin vaikea uskoa todeksi että yksäriä saa laittaa kuka haluaa jos siltä tuntuu.

Asun suur-Köpiksen alueella betonilähiössä joten vertaistuen tarpeen muodossa jos toisessa olen kokenut todella voimia ja edelleen toivoa antavaksi!
Toivon teille lämpimiä plussatuulahduksia jotka kestävät läpi elämänne,
Mullu
 
MULLULLE onnea vauvelista :heart: ihanaa :):heart:

TIIKELI: Kyllä se on menetys vaikka tuulimuna olisikin. Kuitenkin se pettymys on ihan yhtä iso, varsinkin kun se todetaan vasta jossain nt-ultrassa :hug: jaksamista!

Toivotaan pikaisia Plussia kaikille odotusta odotteleville!:hug:
 
Täällä myös yksi kohtalotoveri lisää. Itselläni tarina on tälläinen. Jätin pillerti pois 03/03,eli pian 8 vuotta toivonu pienokaista. Silloisen miehen kanssa ehkä 3 vuotta yritettiin. Osittain tämänkin asian vuoksi erottiin.
Nyt ihana uusi mies,jonka kanssa yritystä 02/10. Endometrioosi diagnosoitiin 10/09 ja laparoskopiaan 02/10. Yritettiin sitten luomuilla 4kk mutta mitään ei tapahtunu. Sain sitten clomit 06/10 ja onnessani olin "nyt meille tulee vauva!"
Eipä tullut ekasta kierrossa. Toisesta kuitenkin tärppäsi. Kun tein testin ja haalea toinen viiva piirtyi testiin,en tuntenutkaan sitä riemua ja itkua,joita kuvittelin kokevani plussattuani. Ei tuntunut miltään. Tiesin kai heti jonkin olevan pielessä.. Tästä "plussasta" ns. toivuin päivän pari,jonka jälkeen aloin iloita hiljaa. Kuitenkin tein testejä lisää,koska halusin nähdä viivan vahvistuvan.
Näin ei käynyt..
Menkat alkoivat 5 pvää myöhässä ja sinne valui myös ihana plussani! Elämä riekaileina ja aivan shokissa olin. Olin sairaslomalla viikon ja itkin.

Pakko oli alkaa toipua ja ajatella uutta yritystä. Menkat sitten onneksi alkoivat normaalin kierron mukaan ja kolmas clomi-kuuri käyntiin. Ei tulosta.
Taas meni kuukausi ja menkat alkoivat,kuten myös 4. clomi-kuuri. Tärppi! Olin niin onnellinen!! Olin varma että nyt kaikki menee hyvin,meille tuleekin vauva! 5pvää plussasta nostin töissä jotain painavaa,kova vihlaisu oikealla alamahalla. Arvasin tämän..
Illalla sitten alkoi raju vuoto ja ihan kamalat kivut. Ja kirosin itseäni ja kroppaani,"miksi tämä ei toimi??!!" Olin ihan turta. Tuona km-päivänä alkoi talvilomani ja kärsin km-tuskan tuolla viikolla.
Pian huomattiin naistentautienpolilla että kohdun limakalvo paksu. Olenko kuitenkin raskaana? No en ole. Pian sitten tuli 5. clomi-kuurin vuoro,ei tärppiä. Arvasin.
Nyt syöty jo 6. clomi-kuuri ja kp 23/27-28 menossa,eikä oiretta mihinkään suuntaan.
Mikäli nyt en ole raskaana,joudun kohdun tähystykseen,siitä kromosomi-tutkimuksiin,josta matka jatkuu IVF:ään..

Tämän kaiken tapahtuneen lomassa,kaverit ympärillä raskautuvat. Miehen kaverit ilmoittavat tulevansa isäksi yksi toisensa jälkeen. Mä en kestä katella raskaana olevia,enkä pysty olemaan raskaana olevan kaverini kanssa..Olen katkeroitunut ja kateellinen,hävettää. En saa em. kaverilta tukea jota kaipaisin. Toki,onhan se varmasti vaikeaa helposti raskautuvan lohduttaakin kun omaa kokemusta raskautumisen vaikeudesta ei ole. En vaan kaipaa sanoja "Tietää ainakin että kroppa toimii,kun pari tärppiä ja yhtämonta km koettu" Tai sitten kehoitetaan lopettamaan yritys.
Ei nuo auta yhtään mitään!
Elämä jumissa,mitään uutta ei kiinnosta suunnitella.Ainoastaan raskaaksi tulo pyörii mielessä. Pelko endon leviämisestä ja siitä että saanko koskaan lasta. Työpaikkakin on syvältä ja haluan sieltä pois. Haluan uuden ammatin. Tämäkään ei ole mahdollista ennen vauvaa. En halua aloittaa opiskeluja koska entä JOS tulekin raskaaksi ja opinnot pitää keskeyttää..
Ja pian jäisinkin äitiyslomalle jos ensimmäinen plussa olisi pysynyt matkassa..:'(
 
Viimeksi muokattu:
Tipetsu noi tunteet on tuttuja. Toi kateus raskautuneita kavereita kohtaan, niin tuttua. Häpeällistä tunnustaa, mutta niin se vain on. Miten voi olla, että jonkun ei tarvitse kuin ajatella vauvaa ja kohta se onkin jo tulossa, ja toinen ei sitä saa vaikka mitä tekisi.. Se on mielessä, ihan koko ajan, vaikka yrittäis olla ajattelematta niin taustalla se ajatus silti pyörii.. Miksi kaikki muut, vaan en minä..?
Mä tiedän ettei ole sanoja joilla lohduttaa enkä voi sanoa että tiedän miltä susta tuntuu kun en voi tietää. Tän surun kokee jokainen omalla tavallaan. Mut voin halata tälläin virtuaalisesti
ja kertoa mikä mua on auttanut. Olen koittanut elää vain tässä päivässä, yritän olla miettimättä tulevaa liikaa. Sillain saa ajatuksia vähän selkeämmiksi. Jaksamista sulle. :hug:
Mullulle paljon onnea kultakimpaleesta.
Neiti-81 kiitos. Mäkin toivon plussatuulia meille kaikille.
 

Yhteistyössä