onko köyhyydestä mahdollisuus päästä pois?

  • Viestiketjun aloittaja Stopp
  • Ensimmäinen viesti
Koulutus
Tottakai voi olla jotakin muuta kuin köyhä. Kaikki lähtee asenteesta. Joa haluaa edetä elämässä ensimmäinen askel on määrätietoisuus ja se että myös määrätietoisesti opiskelee itselleen hyvän ammatin. Pitää uskoa siihen että on ansainnut parempaa ja sitten tekee vaadittavan työn jotta savutta tavoitteensa.
 
vieras*
Kyllä se lähtee ihan jokapäiväisistä ratkaisuista sen ammatin lisäksi. Mun työkavereilla on monilla normaalitilanne että tili on tyhjä jo ennen seuraavaa palkkapäivää, vaikka toisinkin voisi olla.
 
vieraskin.
Kyllä se lähtee ihan jokapäiväisistä ratkaisuista sen ammatin lisäksi. Mun työkavereilla on monilla normaalitilanne että tili on tyhjä jo ennen seuraavaa palkkapäivää, vaikka toisinkin voisi olla.
Tämä on tärkeä asia. Tiedän perheitä, jotka tienaa keskivertoa paremmin, mutta ei sitä rahaa juuri koskaan ole, kun tili tulee niin on osamaksut odottelemassa ja ostellaan ja käydään ravintoloissa. Ei minkäänlaista suunnitelmallisuutta rahankäyttöön, ei säästämistä. Rahaa tulee ja menee samantien.

Kannattaa miettiä miksi on köyhä ja mitä on yrittänyt tehdä köyhyyden poistamiseksi ja mitä mahdollisuuksia vielä on. Kannattaa myös oikeasti miettiä onko köyhä oikeasti. Jos asuu omistusasunnossa, pihalla kaksi autoa ja syötävää kaapissa niin voiko sanoa itse köyhäksi vaikka siellä tilillä ei hirveästi rahaa sitten loppukuusta olekaan. Täällä palstalla kun on näitä kahden auton köyhäilijöitäkin aika paljon. Mitä oikeastaan on köyhyys suomessa. Meillä kuitenkin on asumistuet, toimeentulotuki, ilmainen koulutus...
 
"Hanna"
Itse olen opiskellut ja tehnyt töitä määrätietoisesti ja olen päässyt pois lapsuuden köyhyydestä. Jos koulumenestys on ollut huono, se voi olla vaikeata. Toinen mitä kannattaa miettiä, on se mitä opiskelee. Nykyään on monia hyvin koulutettuja aloja, joissa on paljon työttömiä. Toisaalta tämäkin asia vaihtelee.
 
"nene"
Kyllä se lähtee ihan jokapäiväisistä ratkaisuista sen ammatin lisäksi. Mun työkavereilla on monilla normaalitilanne että tili on tyhjä jo ennen seuraavaa palkkapäivää, vaikka toisinkin voisi olla.
Tämä on totta. Onhan köyhyys jossain määrin periytyvää, mutta nykyään on paljon "itseaiheutettua" köyhyyttä, sitä, että eletään yksinkertaisesti yli varojen ja raha ei riitä yllättäviin välttämättömiin menoihin.
Kouluttautuminen on tietysti must, mutta työelämässä varsinkin nykytilanteessa joustavuudesta on paljon hyötyä. Esim. siitä, että on valmis lähtemään töiden perässä toiselle paikkakunnalle. Taistelutahtoa ja kompromisseja sopivassa suhteessa!
 
"nene"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30304323:
Mutta tuossa ei ole kyse köyhyydestä vaan tuhlaamisesta. Ovat kaksi eri asiaa.
Tuhlaaminen voi johtaa velkaantumiseen ja lopulta köyhyyteen. Ei kaikki köyhyys johdu eriarvoisuudesta, huonosta tuurista tms.
 
Nahjus
Itse pääsin ylös ammattikorkeakoulun pohjalta.
Vielä ammatin ohessa luin maisteriksi ja helvetisti töitä tekemällä olen kivunnut ylöspäin .
36v kansainvälisen firman talousjohtaja ja elätän mieheni, joka on kotona lasten kanssa.
Kersana yh äidillä oli 6markkaa per päivä ruokailuun ja me lapsetkin käytiin parina iltana viikossa siivoamassa vessanpönttöjä jotta saataisiin laskut maksettua.
En väitä että olen tietoisesti halunnut köyhyydestä pois mutta olen aina pitänyt tärkeänä saada hyvä ammatti.
 
Oukou
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30304323:
Mutta tuossa ei ole kyse köyhyydestä vaan tuhlaamisesta. Ovat kaksi eri asiaa.
Köyhyys voi olla eri asia kuin tuhlaaminen. Ollaan köyhiä, koska rahaa ei ole koskaan ollukaan.

Mutta tuhlaaminen voi olla sama asia kuin köyhyys. Sillloin rahaa ei osata käyttää järkevästi, vaan se on pakko laittaa menemään heti tai usein jopa ennen saamista. Tulot eivät tässä tapauksessa ole ratkaiseva tekijä, vaan menot. Tuhlaavalla ihmisellä voi olla niin, etteivät rahat riitä edes välttämättömiin perusasioihin, koska rahat menevät johonkin muuhun.
 
"vierastaja"
lapsuus oli köyhä, miten aikuisiällä kannattaisi toimia ettei sama jatku?
Köyhyys tulee korvista, ei jaksa enää.
Opiskelemalla ammatti, josta mahdollisuus töihin ja palkkataso kohtuullinen ja tekemällä töitä.

Mitä ap on yrittänyt elämässä. Onko ammattia, oletko tehnyt töitä. Lapsia kannattaa hankkia sen verran että pystyy lapset elättään ja pitämään kohtuullista elämäntasoa. Hyvät kuukausitulot perheelle on 4000 euroa käteen kuussa, mutta jos lapsia on neljä tai enemmän niin ei ole varaa juuri luksukseen.
 
akateeminen köyhä
Vaikka työtä tekemällä ei rikastu, niin silti kouluttautuminen nyt ainakin kannattaa. Kyllä se toimeentulo töissäolevana on parempi mitä tukien varassa kitkuttamalla.
Ei auta opiskelu, takana vuosien opiskelut ja maisterin tutkinto, palkka silti roimasti alle keskipalkan. Saan 300e/kk enemmän kuin mitä saisin tuilla. Yksinhuoltajana ei tosiaan rahaa säästöön jää, välttämättömät saadaan mutta muuta ei. Onneksi oon köyhästä perheestä niin ei tullut yllätyksenä ja osaan toimia. Mutta pänniihän tää, pännii niin p****leesti.
 

Yhteistyössä