Onko köyhän perheen lapsella varaa harrastaa ratsastusta tai taitoluistelua?

• Viestiketjun aloittaja "Leinikki"
  • Ensimmäinen viesti
Me ei mun mielestä olla köyhiä mutta siltikään meillä ei oo varaa ainakaa vielä kustantaa noista edes kumpaakaan.

Mä olen opiskelija vielä reilun vuoden ja sit kun oon omat velkani saanu maksettua niin ehkä sitte

"Jaa-a"
Taitoluistelu on ainakin tosi kallista. Ratsastustuntien määrää voi ehkä paremmin rajata, varusteet ei ole niin kalliita. Taitoluistimetkin maksaa useita satoja, jäävuoroja monet viikossa, kisamatkat, seuramaksut ym.

Me ollaan normituloisia, eikä kumpaankaan olisi varaa, kun on muitakin lapsia.

"Leinikki"
[QUOTE="Jaa-a";29196370]Taitoluistelu on ainakin tosi kallista. Ratsastustuntien määrää voi ehkä paremmin rajata, varusteet ei ole niin kalliita. Taitoluistimetkin maksaa useita satoja, jäävuoroja monet viikossa, kisamatkat, seuramaksut ym.

Me ollaan normituloisia, eikä kumpaankaan olisi varaa, kun on muitakin lapsia.[/QUOTE]

Tiedätkö miten on baletin kanssa? Sitä voisin ehdottaa tytölle jos on halvempi harrastus.

"Jaa-a"
[QUOTE="Leinikki";29196399]Tiedätkö miten on baletin kanssa? Sitä voisin ehdottaa tytölle jos on halvempi harrastus.[/QUOTE]

En tiedä yhtään, kun ei ole ketään lähipiirissä. Kannattaa ehkä ihan soittaa lähimpään tanssikouluun ja kysyä. Oma tyttö harrastaa muut tanssia kerran viikossa tunnin ja se maksaa n. 300 € vuodessa, muita kuluja ei oikeastaan ole.

"vieras"
[QUOTE="Jaa-a";29196425]En tiedä yhtään, kun ei ole ketään lähipiirissä. Kannattaa ehkä ihan soittaa lähimpään tanssikouluun ja kysyä. Oma tyttö harrastaa muut tanssia kerran viikossa tunnin ja se maksaa n. 300 € vuodessa, muita kuluja ei oikeastaan ole.[/QUOTE]

Halvempaahan tuo on kuin ratsastus.

Ööö?
Me ei olla erityisen rikkaita, mutta silti sekä minä että molemmat lapsemme harrastaa ratsastusta.
Pitää osata priorisoida ja järjestää asioita niin saa mitä haluaa ;)

"vieras"
[QUOTE="Jaa-a";29196370]Taitoluistelu on ainakin tosi kallista. Ratsastustuntien määrää voi ehkä paremmin rajata, varusteet ei ole niin kalliita. Taitoluistimetkin maksaa useita satoja, jäävuoroja monet viikossa, kisamatkat, seuramaksut ym.

Me ollaan normituloisia, eikä kumpaankaan olisi varaa, kun on muitakin lapsia.[/QUOTE]

Se on se rahankäyttö miten sitä on oppinut käyttämään ja mihin;)
meillä toinen töissä (perus duunari)
ja itse kotona omaishoidontuella (joka muuten pienempi kuin kelan peruspäiväraha)
ja lapsi harrastaa taitoluistelua monta kertaa viikossa on kisamatkat ym ;)
Kyllä minä mieluusti sen 200€ kuussa laitan lapsen hyvän harrasteeseen jos hän sitä lajia rakastaa ja se on oikeasti ainut laji jota haluaa harrastaa ;)

"joo"
Meillä tyttö ratsastaa kerran viikossa, vaikka ollaan todella pienituloisia. Mutta tingitään muusta, haluan kuitenki et on harrastus mitä rakastaa. 240e maksaa 10 kerran kortti, muita kuluja ei oikeastaan ole.

"Jaa-a"
[QUOTE="vieras";29196460]Se on se rahankäyttö miten sitä on oppinut käyttämään ja mihin;)
meillä toinen töissä (perus duunari)
ja itse kotona omaishoidontuella (joka muuten pienempi kuin kelan peruspäiväraha)
ja lapsi harrastaa taitoluistelua monta kertaa viikossa on kisamatkat ym ;)
Kyllä minä mieluusti sen 200€ kuussa laitan lapsen hyvän harrasteeseen jos hän sitä lajia rakastaa ja se on oikeasti ainut laji jota haluaa harrastaa ;)[/QUOTE]

Meillä on seitsemän lasta, joten meillä tuo ei onnistu.

halipupu harmaana
Kyllähän se riippuu ihan sihen mikä lapselle riittää harrastuksessa.

Jos haluaa olympiavoittajaksi taitoluistelussa ja vähempi ei riitä, niin sitten ei varmaan ole köyhän perheen lapsella siihen mahdollisuuksia, jos nyt ei ole ihan ihmelapsi ja saa sponsoreita ja stipendejä yms. apurahoja harrastukseensa. Mutta jos se riittää, että harrastaa luistelua ihan harrastajatasolla (sen pitäisi olla nykyään mahdollista ettei kaikki kilpaile ja tavoittele suuria mestaruuksia)k, niin ei se kovin paljon maksa ja luistimia saa myös käytetyinä ihan seurankin kautta.

Rastastusesta en itse niin tiedä, mutta luultavasti siinä on vähän sama juttu, harrastaminen ei ole kovin kallista, mutta kilpaileminen ja siinä pärjääminen vaatii sitten jo enemmän budjettiakin.

"Jaa-a"
Se vaan ei ole nykyään kovin helppoa tuo harrastaminen harrastamisen ilosta, kun siitä on tullut niin tavoitteellista. Aika harvalla seuralla on pelkkää harrasteryhmää, ainakaan meidän nurkilla.

Hiippari
Nykyäänkin voi joillain talleilla tehdä silleen jot likka vaan talikon varteen ja lantaa luomaan. Siitä saa sitten tunteja korvauksena.. Meidän tallilla lomilla tarvitaan apulaisia liikuttaan poneja ja siivoileen, pitää järjestystä yllä. Mut nää on sitten enempi pikkupaikkakuntien tallien tyyliä.. ennen vanhaan se oli munkin nuoruudessa työnteko lippu heppaharrastukseen.. :)
Tavoitepohjainen luistelukin riippuu lapsen lahjoista todella paljon.. kaikista ei ole huippuluistelijoiks ja huvikseen omaksi mielenvirkistykseksi luistelu ei paljoa taas maksa mielestäni. Ja vanhempien tehtävä on tarjota lapselle edes mahdollisuus kokeilla..

"Jaa-a"
[QUOTE="Leinikki";29196545]Mitä lapsesi harrastavat?[/QUOTE]

Pojat jalkapalloa ja sulkapalloa, tytöt sulkapalloa ja tanssia. Pienin aloittaa kolmevuotiaana lastentanssin. Olemme uusperhe, joten lapset asuu eri paikoissa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ööö?;29196447:
Me ei olla erityisen rikkaita, mutta silti sekä minä että molemmat lapsemme harrastaa ratsastusta.
Pitää osata priorisoida ja järjestää asioita niin saa mitä haluaa ;)
Sama täällä. Tingimme sitten jostakin muusta. Ostamme esim. uusia vaatteita vasta kun tarvetta on, emme muodin mukaan. Käytetytkin kelpaa. Emme juurikaan sisustele kotia. Ratsastus on mielestäni hyvä harrastus, ja kiva kun se on minun ja lasten yhteinen. Ehkäpä laitamme oman hevosenkin kun lapseni vähän kasvavat..

"vieras"
Ratsastusta voi harrastaa vaikka vain kerran viikossa, mutta taitoluistelun kilparyhmissä harjoituksia on jo 6-vuotiailla 4-6 kertaa viikossa. Jostain luin joskus jonkun teini-ikäisen taitoluistelua harrastavan tytön äidin laskelmaa, jonka mukaan perheellä oli mennyt vuodessa yli 20 000 €/vuosi harrastukseen. Jääaika, jumppa, baletti, puvut, luistimet, kisamatkat... Todella kallista.

Baletti on huomattavasti halvempaa kuin ratsastu tai taitoluistelu.

"vieras"
Meidän tyttö käy 3 tuntia viikossa baletti- ja nykytanssitunneilla, ja on paljon halvempaa kuin mitä ratsastus oli (se lopetettiin kun tanssitunnit lisääntyivät ja maksu siis kallistui). Eikä olla edes köyhiä, eikä silti ole varaa harrasttaa molempia.

Yhteistyössä