Onko ketään taloustieteilijää, joka näkisi puolueettomasti kokonaisuuden, mikä Suomen ja maailman taloudessa mättää, ja mitä tulisi tehdä?

Mutta on se hullua että moni ostaa
-ruokansa Lidlistä
-huonekalut Ikeasta
-vaatteet on monikansallisista halpisketjuista
-autot on ulkomailta, elektroniikka on samoin
-palvelut monikansallisilta hoivafirmoilta

Sit ihmetellään, kun Suomella menee huonosti? Tosin, suomalaiset tuotteetkin maksaa.

....taloissa sentään on usein suomalaista matskua ja rakennuttajaa, tosin virolaiset rynnii sinneki.
 
Viimeksi muokattu:
Ja minkä ihmeen takia mun lapsuudessa ja nuoruudessa oli kaikilla varaa ostaa suomalaista? Ja suomalaisen tuotteen ostaminen ei ollu "noloa"?

Oliko se idän kauppa vai Nokia vai mikä teki sen vaurauden?

Miks nykyään ei ole yhteiskunnassa varaa enää mihinkään? EU/globalisaatio/Venäjän suunnan tyrehtyminen/ihmisten ostotottumukset?
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
onhan suomalaisillakin yhtiöillä tytäryhtiöitä ulkomailla, haluatko että se kielletään?
Niin...joka maalla on oltava vientiä, koska ei semmoinen äärinationalistinen "maan kansalaiset tuottavat itse sen minkä tarvitsevat" myöskään ole hyvä. Sekin jähmettää taloutta.

Eikä toki joka maassa ole mahdollistakaan kaikkea tuottaa.
*odottaa innovaatiota jolla saadaan halvalla kahvia Närpiön kasvihuoneilta*
 
Tai siis on sanottu että joillekin aloille pörssiin meno sopii, joillekin ei.

Tiedän monta ihmisläheisen alan yksityistä firmaa, jotka romahtais heti tasoltaan jos menisivät pörssiin.

Toisaalta taas jotkut isot ketjut ovat petranneet haukkujen takia ja heidän leivissään on kohtuu oltavat.
 
vierailija
Ja minkä ihmeen takia mun lapsuudessa ja nuoruudessa oli kaikilla varaa ostaa suomalaista? Ja suomalaisen tuotteen ostaminen ei ollu "noloa"?

Oliko se idän kauppa vai Nokia vai mikä teki sen vaurauden?

Miks nykyään ei ole yhteiskunnassa varaa enää mihinkään? EU/globalisaatio/Venäjän suunnan tyrehtyminen/ihmisten ostotottumukset?
Meillähän on muka varaa ihan kaikkeen ja se on se ongelma!
 
Ja mikä olisi järkevä sosiaali-ja terveyspalvelujen taso kunnallisella?

Jos tarvittiin sote-uudistusta, niin ollaanko elelty koko ajan (1980-2020-luvun alku) valheessa, eli emme saisi pitää niin isoa julkista sektoria?

(Mä tykkään julkisesta terveydenhuollosta 🙈)
 
vierailija
Jos jotain kestävää pitäisi linjata, niin...

-Progressiivinen verotus takaa palvelut _kaikille_ varmemmin kuin Usan malli, jossa moni pärjää, mutta väliinputoajia on enemmän. Usassa ollaan oltu kiinnostuneita Suomen mallista. Mieluummin se että kaikki pärjäävät jotenkuten, kuin että joku rikastuu ihan määrättömästi.
(Mutta kuoliaaksikaan ei saa verottaa)

-Tämän haluan: en muista tarkkaan mikä se oli, mutta monikansallisille yhtiöille verotus kuntoon, eli maksavat verot kohdemaassaan. Kaikille säätiöille verot myös

-isompi valvonta ja sanktiot veroparatiiseille

....Eli mun mielestä jos ihmisellä on joku 50-100 miljoonaa tilillä, niin se saakoon riittää. Eikä tämä ole rikkaiden kadehtimista, vaan että ihminen nyt vaan ei tarvitse ylenmäärin rahaa.

-talousrikosten tutkimisosasto ehdottomasti uudelleen käyntiin
Kaikista näistä samaa mieltä.

Ehkä historiasta voisi jotain ohjenuoraa löytää? Itse allekirjoitan seuraavia syy-seuraus-suhteita.

Pienet tuloerot —> tasaisempaa hyvinvointia kaikille ja raha kiertää eli talous pyörii.

Ammattiyhdistykset —> tasapainottava vastavoima työnantajille. Edistää tuota pienet tuloerot kohtaa.

Sukupuolten välinen tasa-arvo —> järkevämpi syntyvyys globaalisti. Halpatyövoiman riisto vähenee. Jos tähän globaalisti tulisi ammattiyhdistystoiminta.

Heikommasta huolehtiminen —> luottamus yhteiskuntaan ja turvallisuutta kaikille —> uskallusta yrittää vaikka riskinä olisi epäonnistuminen.

Aina voi keikahtaa jokin ylilyönniksi, mutta ei se poista sitä etteikö nuo asiat olisi keskiössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Kaikista näistä samaa mieltä.

Ehkä historiasta voisi jotain ohjenuoraa löytää? Itse allekirjoitan seuraavia syy-seuraus-suhteita.

Pienet tuloerot —> tasaisempaa hyvinvointia kaikille ja raha kiertää eli talous pyörii.

Ammattiyhdistykset —> tasapainottava vastavoima työnantajille. Edistää tuota pienet tuloerot kohtaa.

Sukupuolten välinen tasa-arvo —> järkevämpi syntyvyys globaalisti. Halpatyövoiman riisto vähenee. Jos tähän globaalisti tulisi ammattiyhdistystoiminta.

Heikommasta huolehtiminen —> luottamus yhteiskuntaan ja turvallisuutta kaikille —> uskallusta yrittää vaikka riskinä olisi epäonnistuminen.

Aina voi keikahtaa jokin ylilyönniksi, mutta ei se poista sitä etteikö nuo asiat olisi keskiössä.
Samaa mieltä. Se vaan täytyy sanoa että miksi en SILTI äänestä demaria...no syyt on osittain kristilliset, mutta myös se, että vasurit ei oo hyviä semmoisisissa ryhtiliikkeissä.
Siis jos Sannan ja joidenki vasurivaikuttajien mielestä aina vaan pitää elvyttää ja elvyttää ja jakaa rahaa kaikille, niin eihän sekään toimi. Ei rahat riitä.

Kaipa he kiristäisivät vyötä sitten hyvinä aikoina, vai kiristäisivätkö silloinkaan?

Eikä Suomen alavireisyydelle oikein mitään voi. Suomessa on ollut 20 vuotta heikko vienti, oli meillä kokkarit tai vasurit johdossa :unsure:
 

Yhteistyössä