Onko ketään muuta kotiäitiä joka ei välitä kodin siisteydestä??!!

• Viestiketjun aloittaja Lumikanerva
  • Ensimmäinen viesti
Lumikanerva
Olen kolmen lapsen kotiäiti, ja ahdistun kun suurimmalle osalle ihmisistä kodin siisteys on todella tärkeää. Minä elän rennosti kotona; potkin lasten leluja vähän syrjemmälle, puhtaat pyykit voivat olla 2 viikkoa pyykkikorissa ym.ym. eli meillä vallitsee jatkuva kaaos. En ole ihminen joka osaisi laittaa tavaran heti paikalleen, ja meillä on paljon tavaroita joille pitäisi ensin keksiä paikka. Toiset vain järkyttyvät jos näkevät miten meillä eletään kun esim. naapureilla on kaikki paikat tip top ja 5 hengen perheessä kaikki vaatteet silitetään. Onko meidän elämäntapa väärin; miksi kaikki muut pitävät siivousta niin tärkeänä???Itse pidän tärkeämpänä illalla lasten nukahdettua rentoutua seuraavaa päivää varten kirjan ääressä enkä jaksa järjestellä kotia. Meillä ei ennen lapsiakaan olleet paikat järjestyksessä, saati nyt. Onko ketään muita samoin ajattelevia???

sotkulan perhe
Lumikanerva, et onneksi ole ainoa. En minäkään ole niitä siisteimmästä päästä olevia ihmisiä. Ja välillä poden siitä syyllisyyttä. Meillä on esim; kodinhoitohuone ihan vaiheessa vielä, joten siellä siis kaaosta jonkin verran piisaa, kun ei tavaraa voi laittaa kaappeihin. En myöskään silitä vaatteita. Lapsen leluja on kanssa välillä olkkarissa ylt' ympäriinsä. Keittiön tiskipöydillä on välillä likaisia astioita ja koneessa kasa puhtaita. Minä taas olen hamsteri ja kaapit pursuavat paljon kaikkea turhaakin, en vain jaksa alkaa niitä järjestelemään kuntoon. Hyvä kun vaatehuoneeseen voi edes mennä, se on kanssa melkoinen sikolätti. Nyt on sekavarastoksi alkanut muuttumaan jo vierashuonekin, sekin on ihan järkyttävä sekametelisoppa - en tiedä milloin jaksan sitä alkaa raivaamaan. Eteisessä on kaikenlaista rompetta kanssa, lapsen pyörä, maalipönttöjä yms. sekalaista. Samoin vinttiin menevien portaiden alaosassa on kanssa sekalainen hässäkkä roinaa ja rompetta. Niin ja lapsen omassa huoneessa on kanssa kauhia sekaisuus, mutta sehän on lapsen oma valtakunta. Eikä meidän makkarikaan mikään siisteyden pesä ole, päinvastoin.

minä myös
En jaksa. Yleensä se on mennyt niin että mies ei siivoa ja minä joudun tekemään kaiken yksin. Mutta nyt tähän tuli muutos, minä en ruepa siivoamaan yhtään jso ukko ei viitsi auttaa. Kun samassa talossa asumme, niin kodin siistinäpito kuuluu molempien heiniin!

elle
Joo mä inhoan siivousta... Plus meillä on kaks koiraa joista irtoaa sikana karvaa, niin esim. imuroida pitäis joka päivä... En jaksa, ihan samalta näyttää siivoonko kerran viikossa vai kerran kuussa. Ja kaikki tavarat on aina levällään, mieskin on kuin sika joka ei siivoa jälkiään niin en mä jaksa vaan kulkea muiden perässä ja siivota niiden jälkiä! En muuta ehtis tehdäkään.

Mut kyllä aina hävettää jos joku tulee lyhyellä varoitusajalla kylään ja kämppä on ihan läävä! Mä en tajua miten jotkut (suurin osa tutuista) jaksaa pitää paikat siisteinä?

opiskelija
No tuota, jos meillä on likaista ja sotkuista, niin ei mulla oikein onnistu mikään ja masennun ja väsyttää. Eli jotta esim. voisin opiskella, mun on yleensä ensin siivottava pahimmat sotkut pois. tuntuu, että jos koti on sekaisin, niin on pääkin eikä sinne jää mitään.

Jokainen tavallaan toiselle sopii jos on paskasta ja toiselle ei mikä minä olen ketään siitä haukkumaan ja en kyllä ole haukkunutkaan.
Tosin meillä pyritään siihen että oven kehtaa aina avata jos joku yllättäen tuleekin.

opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
No tuota, jos meillä on likaista ja sotkuista, niin ei mulla oikein onnistu mikään ja masennun ja väsyttää. Eli jotta esim. voisin opiskella, mun on yleensä ensin siivottava pahimmat sotkut pois. tuntuu, että jos koti on sekaisin, niin on pääkin eikä sinne jää mitään.
ja olen väsynyt kodin siivoamiseen. viime viikonloppunakin ihan itketti kun ei jaksaisi mutta pakko.

sotkulan perhe
Kun vieraita on tulossa, toki silloin yritän paikkoja siistiä - laittamalla tavaroita jemmaan joko kaappeihin tai tunkemalla tuonne vierashuoneeseen + sitten tietty ovi lukkoon. Silloin myös imuroin ja ehkä moppaankin lattiat ynnä yritän sieltä täältä pyyhkiä pölyjä pois.

hj
Meillä oli siistiä ennen lapsia, mutta nyt kun on 3v ja 1,5v jotka sotkee IHAN KOKO AJAN, vaikka siivoaisin samaa tahtia, niin olen luovuttanut. Meillä imuroidaan ja luututaan lattiat kerran viikossa ja järjestellään paikat pari kertaa viikossa jotenkin ainakin. Kun tulee vieraita, niin yritetään siivotavähän paremmin mut en jaksa ottaa mitään stressiä :)

pph
Alkuperäinen kirjoittaja Lumikanerva:
Mikä on pph? Mistä saat voimia siivoukseen? Montako lasta?
perhepäivähoitaja. Kodin siistinä pitäminen kuuluu työnkuvaan. Hoidossa 4 lasta. Tiskikone surraa joka päivä ja aina kun hoitolapset on haettu, imuroin koko kämpän.

No ei meillä nyt ihan tiptop ole aina mutta vaateet viikkaan kaappeihin samana päivänä kun olen ne pessyt ja parikolme kertaa viikossa imuroin. Kerran viikossa sitten parempi siivous. Itsellä ainakin menee hermot jos tavaroita ja vaateita joutuu aina etsimään..

jepujee
En intoile siivouksen kanssa, mutta kyl meil aika okkei siistii. Mun kaverilla on ihan kauheeta, lelut pitkin lattiaa, ruoka-astiat tiskaamatta, komerot mullin mallin...opettanu ainakin hyvin äiti lapsilleen kuinka koti pitää olla aina mullin mallin. Kakarat patalaiskoja.

sotkulan perhe
Vernalis, no tuollaista menoa äitini piti lapsuuskodissa ja siksi minulle onkin iskenyt tämä siivousinho ja -kammo. En välitä pätkän vertaa siivoamisesta enkä sitä, että kerran viikossa pitäisi tehdä kunnon siivous ja 2 kertaa vuodessa suursiivous jne jne

sotkulan perhe
jepujee, sepä tässä onkelma onkin, että lapsikaan ei tykkää kerätä lelujaan kovin hätkisti kasaan, vaan se vie aikansa, että hän lelunsa esim, omasta huoneesta kasaan laittaa. Siksi hänellä onkin siellä aina pääasiassa kaaos. Kun oven laitan kiinni, niin se kaaos ei haittaa eikä näy silmään.

Yhteistyössä