Onko ketään KVTES:in asiantuntijaa paikalla? (kysymys äitiyslomasta ja työntantajalle ilmoittamisesta)

  • Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"hämmentynyt"
Eli kun sanotaan, että pitää työnantajalle ilmoitaaa tulevasta äitiyslomasta vähintään 2kk ennen loman alkua niin mikä käytännössä katsotaan ilmoitukseksi? Riittääkö, että laittaa henkilöstöpäällikölle sähköpostia asiasta?
 
Vvgh
Mulle sanottiin henkilöstöosastolta, että kaikkien papereiden tulee olla kunnossa 2 kk ennen äitiysloman alkua. Eli äitiyslomapaperit, esimiehen kuittaus lomahakemukseen jne. Byrokratia otti muutaman päivän, kun ei osunut lomakauteen ja kaikki tarvittavat henkilöt olivat paikalla. Näin siis keskisuuressa kaupungissa kaupungin palkkalistoilla ollessani.
 
"Veera"
No ai akin se anomus(kirjallinen) pitää olla täytettynä ja toimitettuna 2kk ennen. En sitten tiedä o ko tosiaan noin että se pitää olla jo hyväksyttykin se anomus kun eihän se hyväksyntä susta oo kiinni.
 
Vvgh
Meillä vaadittiin se hyväksyminenkin, vaikkei ollutkaan musta kiinni. Mutta tosiaan ei pelkkä sähköpsti riitä vaan ne täytetyt äitiyslomapaperit ja neuvolan todistus raskaudesta.
 
"liinis"
Ilmoitus ei riitä vaan se anomus pitää olla kirjallisena täytettynä. eli jonkinverran ennen 2 kk pitää ilmoittaa. Hyväksyttynä ei toki pidä vielä 2kk ennen olla.
 
hämmentyny
Kiitos vastauksesta! Mulla semmonen tilanne, että olen hoitovapaalla omasta virasta ens helmikuuhun asti. Uusi äitiysloma alkaa 20.8. Olen asunut kuitenkin nyt vuoden ulkomailla ja miehen työtilanteen vuoksi olemme vielä yhden vuoden täällä. Koska mun tilanne on kaikinpuoln monimutkainen laitoin henkilöstöpäällikölle viestiä huhtikuussa, että miten mun pitää toimia äitiysloman suhteen ja saanko ylipäätään edes hakea sitä kun oon täällä. Multa pyydettiin lisätietoja johon vastasin heti. Sen jälkeen odotin. Ja odotin. Kunnes toukokuun lopussa aloin taas kysymään mitä asialle kuuluu kun en saanu vastausta mitä tulisi tehdä. Sain vastauksen 13.6, että pitää lähettää kirjallinen anomus ja todistus rakaudesta ja niiden tulisi oll perillä 2kk ennen loman alkua. Eli vaikka oisin samana päivänä laittaanu anomuksen menemään niin se ei ois täältä ehtiny koska postiin menee helposti viikko. Toisekseen, minulla ei ollut mitään todistusta rakaudesta koska täällä niitä ei jaeta joten jouduin sitä varten varmaamaan lääkäriajan, että sen sain. Siihen meni 10pv joten hakemus on nyt auttamatta myöhässä, minusta johtumattomista syistä :(
 
hämmentyny
Nyt tietysti sitten mietin, että voiko työnantaja jättää tämän vuoksi maksamatta mulla äitiysloman ajan palkan (olettaen, että mulla muuten ois oikeus siihen)? Kun kuitenkin ite oon hyvissä ajoin ollut liikenteessä ja kyselly miten pitää toimia mutta vastauksen asiaan sain niin myöhään, ettei hakemus olisi mitenkään ehtiny ajoissa perille.
 
m1es
Alkuperäinen kirjoittaja hämmentyny;30050829:
Nyt tietysti sitten mietin, että voiko työnantaja jättää tämän vuoksi maksamatta mulla äitiysloman ajan palkan (olettaen, että mulla muuten ois oikeus siihen)? Kun kuitenkin ite oon hyvissä ajoin ollut liikenteessä ja kyselly miten pitää toimia mutta vastauksen asiaan sain niin myöhään, ettei hakemus olisi mitenkään ehtiny ajoissa perille.
Kuulutko ammattiliittoon? Mikset pyytänyt apua luottamusmieheltä?
 
hämmentyny
Kuulutko ammattiliittoon? Mikset pyytänyt apua luottamusmieheltä?
Joo kuulun ammattiliittoon. Ei käynyt mielessä kysyä luottamusmieheltä apua kun en tiennyt, että mulla on ongelma ennen kuin sinä päivänä kun sain viestin henkilöstäpäälliköltä. Siinä tosiaan todettiin, että hakemus pitää olla tehtynä 2kk ennen lomalle jääntiä ja silloin vasta tiesin, ettei hakemus tuu mitenkään ehtimään ajoissa. Oletin, että kun oon kerta laittanu henkilöstöpäällikölle hyvissä ajoin viestiä asiasta ja kysnyt miten pitää toimia (kerroin myös millon mulla on la) niin asia on siltä osin hoidossa kunnes kuulen tarkemmat ohjeet.
 
-?-
Mutta sinä et saa palkkaa työnantajalta , koska olet ollut hoitovapaalla. Saatko edes Kelalta äitiyspäivärahaa kun olet ollut noin kauan poissa suomesta ?
Työnantajaa ei varmaankaan haittaa tuo määräajan umpeutuminen, kun ei palkkaa tarvii maksaa.
 
piuoo
Mutta sinä et saa palkkaa työnantajalta , koska olet ollut hoitovapaalla. Saatko edes Kelalta äitiyspäivärahaa kun olet ollut noin kauan poissa suomesta ?
Työnantajaa ei varmaankaan haittaa tuo määräajan umpeutuminen, kun ei palkkaa tarvii maksaa.
Kyllä mulle maksettiin 3kk:n palkka vaikka jäin hoitovapaalta uudelle äitiyslomalle.

Mutta tosiaan tuo ulkomailla asuminen vaikuttaa kyllä kelan etuihin. Riippuu nyt ihan siitä, missä maassa oleskelet, oletko oikeutettu Suomen kelan päivärahoihin.
 
....
Ymmärtääkseni ei ole työnantajan velvollisuus selventää sinulle määräaikoja milloin ilmoitus äitiyslomasta pitää toimittaa vaan sinun pitää itse huolehtia asia 2 kk ennen vapaan alkua. Tämä lukee jo Kelan sivuillakin eli et voi vedota siihen, että työnantaja on sinua informoinut liian myöhään. Saatko tällä hetkellä kodinhoidon tukea? Kelan tehtävä on selvittää sinulle saatko jatkossa vanhempainrahaa, ei henkilöstöpäälllikön.
 
hämmentyny
Mutta sinä et saa palkkaa työnantajalta , koska olet ollut hoitovapaalla. Saatko edes Kelalta äitiyspäivärahaa kun olet ollut noin kauan poissa suomesta ?
Työnantajaa ei varmaankaan haittaa tuo määräajan umpeutuminen, kun ei palkkaa tarvii maksaa.

Meillä kyllä saa 3kk:n palkan vaikka jäis suoraan hoitovapaalta uudestaan äitiyslomalle. Ennen oli, että pitää olla välissä 6kk töissä.
 
hämmentyny
Ymmärtääkseni ei ole työnantajan velvollisuus selventää sinulle määräaikoja milloin ilmoitus äitiyslomasta pitää toimittaa vaan sinun pitää itse huolehtia asia 2 kk ennen vapaan alkua. Tämä lukee jo Kelan sivuillakin eli et voi vedota siihen, että työnantaja on sinua informoinut liian myöhään. Saatko tällä hetkellä kodinhoidon tukea? Kelan tehtävä on selvittää sinulle saatko jatkossa vanhempainrahaa, ei henkilöstöpäälllikön.
Nyt ei ole kyse siitä olenko oikeutettu vanhempainrahaan vai ei, vaan siihen maksaako työntantaja 3kk:n palkan vai ei. Siihen ei liity Kela millään tavalla muuta kuin sillain, että jos työnantaja maksaa mulle palkan niin sillon Kela maksaa korvauksen työnantajalle JOS olen oikeutettu vanhempainrahaan. Minun tapauksessa asia on niin, että EN OLE oikeutettu vanhempainrahaan mutta työnantaja on silti velvollinen maksamaan mulle 3kk:n palkan (asia tarkistettu). Koska en ollu varma siitä, onko työnantaja velvollinen maksamaan mulle palkkaa otin yhteyttä henkilöstöpäällikköön, että saan tietää miten toimia. Eli kyllä, tämä liittyy olennaisesti työnantajaan ja siksi kysyin sieltä miten teen. Sen verran erikoinen tilanne, ettei työnantajakaan tiennyt heti sanoa miten pitää toimia ja sen takia varmaan kesti niin kauan saada vastaus asiaan. Mutta homma on niin, että työnantaja ON velvollinen maksamaan sen 3kk:n palkan mutta Kela ei maksa korvausta työnantajalle koska en ole enää oikeutettu suomen sosiaaliturvaan.
 
hämmentyny
Lisäys vielä edelliseen, että munhan ei tosiaan tarvi Kelaan lähettää yhtään mitään koska sieltä en tuu saamaan mitään tukia. Kyse on nyt vain ja ainoastaan työnantajan maksamasta palkasta äitiysloman alussa ja mielestäni siihen liittyvät asiat osoitetaan nimenomaan työnantajalle. Kela ei tosiaankaan suostu edes vastaamaan näihin asioihin koska jokainen työehtosopimus on erilainen. Tuo on työehtosopimuksesta kiinni koko 3kk:n palkka. Ja nyt kun käännyin työnantajan puoleen kysymään neuvoa, sain vastauksen niin myöhään, ettei hakemus olis mitenkään ehtiny ajoissa. Ja tottakai mietin, että voiko työnantaja nyt vedota siihen, että hakemus on myöhässä, ettei sen tarvis mulle sitä palkkaa maksaa. Mutta ASIA ON KUNNOSSA ainaki näiltä näkymin, mulla on ainakin sähköpostiviestien perusteella ihana ja ymmärtäväinen työnantaja myöhästymisen suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hämmentyny;30060814:
Sen verran erikoinen tilanne, ettei työnantajakaan tiennyt heti sanoa miten pitää toimia ja sen takia varmaan kesti niin kauan saada vastaus asiaan. Mutta homma on niin, että työnantaja ON velvollinen maksamaan sen 3kk:n palkan mutta Kela ei maksa korvausta työnantajalle koska en ole enää oikeutettu suomen sosiaaliturvaan.
Mikä tilanteestasi tekee erikoisen? Se että asut hoitovapaan aikana ulkomailla, ei vaikuta millään lailla siihen, onko työnantajasi velvollinen maksamaan sinulle palkkaa, vai ei. kyllä ne menee samalla kaavalla ja ehdoilla kaikkien kanssa.

Ja työnantaja on velvollinen maksamaan 72 ensimmäiseltä arkipäivältä palkkaa mikäli kaikki 3 ehtoa täyttyy eli Työsuhde on kestänyt vähintään 2 kk:tta ennen äitiysloman alkua, kirjallinen hakemus toimitettu 2 kk:tta ennen äitiysloman alkua ja raskaudesta ja lasketusta ajasta esitetään Tk:n tai läkärin antama todistus.

Toki työnantaja voi suostua palkanmaksuun, vaikkei ehdot täytykään (esim. hakemus myöhästyy), mutta velvollisuutta hänellä ei ole.

Ja tosiaan tämän tiedon hankintaan ei olisi tarvinnut henkilöstöpäällikköä. Ihan vaan googlettamalla KVTS ja sieltä oikea kohta, n 5 min. Ja varmuuden vuoksi olisit voinut paperit toimttaa, vaikket olisikaan ollut varma tuleeko palkkaa.

Mut, joo kiva kun ovat ymmärtäväisiä :D!
 

Yhteistyössä