Onko ketään paljasjalkaista kaupunkilaista, joka aikuisiällä muuttanut maalle rakkauden perässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä!
onhan tää vähän hassua kun tuola "keskustassa" eli kylällä on yks hassu S-market, Ärrä, pankki ja posti.. ei oikeen muuta.. Lähimmät kaupungit on n. 40km päässä ja ei tosta noin vaan lähetäkkää minnekkään (varsinkaan kun mulla ei oo omaa autoa ja mies on töissä päivät).
Mutta kaikkeen tottuu.. On täälä omat hyvätkin puolensa.. RAUHALLISTA! en oo nukkunu koskaa kaupungissa näin hyvin ;)
Ja lapsia uskaltaa päästää pihalle yksin (5v ja 2v) hetkeksi.. vanhemman vähän kauemmin.. iso tontti, eikä autoteitä lähellä.. peltoa ja lakeuksia vain!

[QUOTE="vieras";28517592]Lasketaanko näitä suomen pikkukyliä kuten Tampere, Helsinki jne. kaupungeiksi vai tarkoitatko ns. oikeasti isoja kaupunkeja maailmalla?[/QUOTE]

Juurikin näitä Suomen "pikkukyliä" tarkoitin :)

Minä. Enkä päivääkään oo katunut. :) Nyt reilu 10 vuotta asunut maalla, mistä 8 vuotta "keskellä korpea", sitä ennen 2-3 vuotta asuimme kylällä, jossa 1 kauppa, kirjasto ja ala-aste. Nyt samalle kylälle (missä siis lähin ruokakauppa) on noin 20km. Lähimpään kaupunkiin 40km, mutta sekin aika pieni. Suurempaan (missä synnytyssairaala, vaatekauppoja, ravintoloita yms.) on noin 100km.
On tähän jo niin tottunut, että en takaisin pääkaupunki seudulle muuttaisi, vaikka mikä tulisi. Viihdyn maalla.

20 ensimmäistä elinvuotta asuin kehä 3 sisäpuolella , nyt piskuisessa vajaan 1000 asukkaan kunnassa keskellä ei mitään. Lähin kauppa 18 km , juna-asema 45 km , lääkäri lähin 25 km.

Mukavaaon ollut.

Täällä myös! Tämä on tosin vielä omakotitalolähiö pk-seudun ulkopuolella, joten mulle tää on maaseutua. Haluaisin tosin vielä syrjempään, mutta miehen työ on osaltaan syynä tähän ratkaisuun.

Minä.

Jos maisemat eivät olisi näin kohdillaan ja meidän perhe- elämä kuitenkin mallillaan, niin...tuskin täällä olsiin.

Tänne tämän kylän piireihin on todella vaikea päästä sisään. Teet niin tai näin, olet mukana tapahtumissa tai et, aina menee metsään, aina olet juurikin se "muualta muuttanut". Tekemiset ja sanomiset ovat suurennuslasin alla. Yhä - kymmenen vuoden jälkeenkin. Täällä ei pahemmin piirit vaihdu, väki on peruspaljasjalkalaista kyläläistä, jotka pitävät kiinni tiukasti omistaan. Omanikäisten joukkoon en kuulu, sen sijaan iäkkäämmät ihmiset ovatkin sitten olleet helmiä - evakkotaustansa vaikuttanevat suuresti asiaan :) - eli he jopa osaavat jutella kanssani ja ne keskustelut kassajonossa tai kauppahyllyjen välissä ovatkin olleet herkullisia.

Mutta nyt mennään näin.

Asuin 27 vuotta kaupungissa, nyt kolmatta vuotta maalla ja viihdyn loistavasti! 100km lähimpään kaupunkiin, siellä myös lähin synnäri, lähin pankki yms. Mutta en mistään hinnasta vaihtais tätä juuri ,aamukahvin kera ihailemaani, maisemaa mihinkään kerrostalo lähiöön. :)

Minä.

Jos maisemat eivät olisi näin kohdillaan ja meidän perhe- elämä kuitenkin mallillaan, niin...tuskin täällä olsiin.

Tänne tämän kylän piireihin on todella vaikea päästä sisään. Teet niin tai näin, olet mukana tapahtumissa tai et, aina menee metsään, aina olet juurikin se "muualta muuttanut". Tekemiset ja sanomiset ovat suurennuslasin alla. Yhä - kymmenen vuoden jälkeenkin. Täällä ei pahemmin piirit vaihdu, väki on peruspaljasjalkalaista kyläläistä, jotka pitävät kiinni tiukasti omistaan. Omanikäisten joukkoon en kuulu, sen sijaan iäkkäämmät ihmiset ovatkin sitten olleet helmiä - evakkotaustansa vaikuttanevat suuresti asiaan :) - eli he jopa osaavat jutella kanssani ja ne keskustelut kassajonossa tai kauppahyllyjen välissä ovatkin olleet herkullisia.

Mutta nyt mennään näin.

Miten ihmeessä sä jaksat? Vaikka ois kuinka hyvä perhe-elämä ja kivat maisemat, mä tarvin myös mukavan elinympäristön ja ympärille ystäviä.

Yhteistyössä