Onko ketään, jolla ollut keltarauhasen vajaatoimintaa ja nyt raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellastiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ellastiina

Jäsen
13.03.2007
866
1
16
Hei!
Olen menossa lapsettomuustutkimuksiin muutaman kuukauden kuluttua. Itselläni on vahva epäily siitä, että minulla olisi keltarauhasen vajaatoimintaa, sillä ovulaation ja kuukautisten väliseksi ajaksi jää 9-10päivää. Tiputteluvuotoa minulla ei kuitenkaan ole (teininä oli ja sain siihen keltarauhashormonia). Kierron pituus on 23-29pv.

Täältä nyt ajattelin kysyä, että löytyykö ketään, jolla olisi ollut sama ongelma ja saanut siihen mahdollisesti lääkettä ja olisi nyt onnellisesti raskaana???

Minulta poistettiin kierukka 25.7.-07, siitä asti vauvahaaveilimme lokakuun kierrossa kävin munasolun pongauksesssa, missä kaikki ok!Loka-marraskuun kierrossa uskon, että hedelmöitys tapahtui, mutta alkio ei päässyt kiinnittymään:=/. Siitä laitoin sähköpostia gynelleni ja kysyin voisiko hän määrätä minulle keltarauhashormonia tukemaan alkion kiinnitystä! Sain reseptin Lugesteronia emätinpuikkoina ja marraskuussa aloin käyttämään sitä ja hedelmöityin ja alkio kiinnittyi, nyt raskautta on kestänyt rv 10+1 :heart: Uskon, että minun tapauksessani LugesteronillA oli iso merkitys, käytin sitä varhaisultraan asti rv 6+4 :heart: asti, silloin gyne sanoi, että lopetan sen käytön ja yhtään vuotoa ei ole missään vaiheessa ollut, mutta normaalia "kestokrapulaoloa ja pahoinvointia kylläkin"Ei oksentelua onneksi!

Onko sinulla entuudestaan lapsia? Minulla on, tämä on neljäs, tosin edellisestä raskaudesta on 17v aikaa, joten aivan kuin ensimmäistä kertaa olisin raskaana :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 10+1 :heart:

me ollaan miehen kanssa yritetty vauvaa(kolmatta lasta) 11/06 asti, kesällä 07 oli yksi km ja siitä sitten puoli vuotta kierrot oli mitä sattuu, ja lääkäri totesi että miun elimistö oli menny sekaisin km ja EI tuottanut lainkaan keltarauhashormonia. Joten terolutit käyttöön marraskuussa 07 ja joulukuussa olinkin jo raskaana.
Nyt viikkoja 10+5 :D

Hei!
Esikoista meillä yritetään ja ehkä sen takia nimenomaan kaipasin rohkaisua, ettei vaivu epätoivoon suotta. Harmittaa se, että mä huomasin tämän liian lyhyen luteaalivaiheen jo viime kesänä, mutta gynekologi ei ottanut vakavasti, koska ei oltu yritetty vielä vuotta. Puolivuotta jonossa tulee täyteen sillä viikolla, kun tutkimuksiin pääsemme. Toivon, että kyse olisi niinkin pienestä asiasta kuin hormonista ja siihen saisi lääkkeen. Toivottavasti tämän puolen palstalle voisi sitten viimeistään maaliskuun jälkeen jo siirtyä... (Joka paikassa josta olen lukenut (ja sitä sen gynekologikin käytti puolustuksena) on vedottu siihen, että keltarauhasen vajaatoiminta on loppujen lopuksi tosi harvinaista... Ei siis vakavasti otettava vaihtoehto?)

Heippa kaikki yllä vastanneet! Minkälaisia annoksia keltarauhashormonia teille on määrätty? Itsellä myös lyhyt luteaalivaihe ja tiputtelua. Lugesteronia kokeilin jossain vaiheessa, mutta sain siitä tosi hurjia sivuvaikutuksia ja siksi pidän nyt taukoa. Mietin vaan, että jospa se annos oli vain liian iso. (2x200mg /pv, alakautta annosteltuna)

Minulla Lugesteron 200mg ja se yksi kapseli iltaisin emättimeen ja sivuoireita kyllä tuli, tosin kun samassa kierrossa myös raskauduin , niin en tiedä, mikä oli lugen aiheuttamaa ja mikä raskauden? Pahinta oli huimaus, pii olla oikein varovainen , kun kääntyi nopeasti tai katsoi äkkiä sivulleen, huimasi niin että meinasi ihan kaatua! Varovaisuutta siis ainakin Lugejen kanssa! :heart: Mutta silti suosittelen, onhan nyt pieni kohdussani! :heart:

Kiitos, Rouva Pikkumyy, vastauksesta! Mulla on vielä resepti noihin Lugeihin ja voisinkin ehkä kokeilla tuollaista pienempää annosta itsellenikin. On se varmaan parempi kuin, että en käytä ollenkaan.
Onnellista odotusaikaa! :heart:

Yhteistyössä