Onko kenenkään lapsella ollut riisitauti?

Valvatti
Alkuperäinen kirjoittaja ohoh:
Ei oo ollut enkä oo keltään kuullut! Aika harvinaista kai nykyisin. Anteeksi, mutta pakko kysyä ettekö ole halunneet antaa d-vitamiinia tippoina tai muuten?
Annettu on, ja kunnollinen ruokavalio myös, siksi tää kummastuttikin. Nykyään taas yleistynyt, tapauksia kuulemma löytyy.
 
minä
Riisitauti voi tulla jos on d-vitamiinin ja/tai kalsiumin imeytymishäiriö. Ei ole nykyisin siis sellainen entisaikojen puutostauti kovinkaan usein.

Tunnen yhden lapsen jolla näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkun lapsella oli. Ovat vegetaristeja ja antoivat lapsellekin vain kasvisruokaa. Parani onneksi.
Onkohan meillä sama serkku?

:whistle: Ihan sama tilanne nimittäin minunkin serkun lapsella.

Se on todella harvinaista kyllä!

Meidän kuopukselta katsottiin nuo samat arvot vauvana kun ei alkanu kunnolla kasvamaan, olivat kunnossa onneks.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkun lapsella oli. Ovat vegetaristeja ja antoivat lapsellekin vain kasvisruokaa. Parani onneksi.
Onkohan meillä sama serkku?

:whistle: Ihan sama tilanne nimittäin minunkin serkun lapsella.

Se on todella harvinaista kyllä!

Meidän kuopukselta katsottiin nuo samat arvot vauvana kun ei alkanu kunnolla kasvamaan, olivat kunnossa onneks.
Eli siis olivat ilmeisesti vegaaneja (eli mitään eläimistä lähtösin olevia tuotteita ei syö)? Aina sekoitatte nämäkin termit.

Normaali kasvissyöjä ei mihinkään riisitautiin sairastu, ellei sitten kyse ole imeytymishäiriöstä.
 
ohoh
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Riisitauti voi tulla jos on d-vitamiinin ja/tai kalsiumin imeytymishäiriö. Ei ole nykyisin siis sellainen entisaikojen puutostauti kovinkaan usein.

Tunnen yhden lapsen jolla näin.
Oisko sitten näin? En ole ennen tiennytkään vitamiinien imeytymishäiriöstä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkun lapsella oli. Ovat vegetaristeja ja antoivat lapsellekin vain kasvisruokaa. Parani onneksi.
Onkohan meillä sama serkku?

:whistle: Ihan sama tilanne nimittäin minunkin serkun lapsella.

Se on todella harvinaista kyllä!

Meidän kuopukselta katsottiin nuo samat arvot vauvana kun ei alkanu kunnolla kasvamaan, olivat kunnossa onneks.
Eli siis olivat ilmeisesti vegaaneja (eli mitään eläimistä lähtösin olevia tuotteita ei syö)? Aina sekoitatte nämäkin termit.

Normaali kasvissyöjä ei mihinkään riisitautiin sairastu, ellei sitten kyse ole imeytymishäiriöstä.
Kyllä palstalainen voi olla vegaani ihan helposti silti... Ei se kato haittaa jos syö vaikka iltaisin vaan vähän jotain eläinperäistä. Jos kato haluaa sanoo, että on vegaani. :D

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja ohoh:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Riisitauti voi tulla jos on d-vitamiinin ja/tai kalsiumin imeytymishäiriö. Ei ole nykyisin siis sellainen entisaikojen puutostauti kovinkaan usein.

Tunnen yhden lapsen jolla näin.
Oisko sitten näin? En ole ennen tiennytkään vitamiinien imeytymishäiriöstä...

Tässä tapauksessa lapsella on joku geenivirhe. Käy säännöllisesti sairaalassa. Tarkemmin en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä kuulemma on paljon maahanmuuttajien lapsilla. Eivät tiedä/ymmärrä d-vitamiinin tärkeyttä.
Tai eivät ole tietoisia siitä, että tummempi-ihoisille lapsille pitää antaa enemmän d-vitamiinia kuin vaaleaihoisille lapsille. Joka neuvolassakaan ei ole osattu tätä kertoa. Kun vielä suomalainen maidonlipitys ei kuulu tapoihin, niin puutostila on valmis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkun lapsella oli. Ovat vegetaristeja ja antoivat lapsellekin vain kasvisruokaa. Parani onneksi.
Onkohan meillä sama serkku?

:whistle: Ihan sama tilanne nimittäin minunkin serkun lapsella.

Se on todella harvinaista kyllä!

Meidän kuopukselta katsottiin nuo samat arvot vauvana kun ei alkanu kunnolla kasvamaan, olivat kunnossa onneks.
Eli siis olivat ilmeisesti vegaaneja (eli mitään eläimistä lähtösin olevia tuotteita ei syö)? Aina sekoitatte nämäkin termit.

Normaali kasvissyöjä ei mihinkään riisitautiin sairastu, ellei sitten kyse ole imeytymishäiriöstä.

En sekoita termejä ; ovat VEGETARISTEJA. En tiedä, miksi lapselle tuli riisitauti, mutta tuo sanottiin syyksi.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kljh:
On yleistynyt viime aikoina koska vanhemmat eivät halua antaa lapislle d-vitamiini tippoja :headwall:
Nykyään on niin muodikasta aina uida vastavirtaan. Heti kun sanotaan, että joku on hyväksi tms. niin noustaan barrikaadeille. Ei rokotuksia, ei d-vitamiinia, ei imetystä... pärjättiinhän sitä kattokaas ennenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkun lapsella oli. Ovat vegetaristeja ja antoivat lapsellekin vain kasvisruokaa. Parani onneksi.
Onkohan meillä sama serkku?

:whistle: Ihan sama tilanne nimittäin minunkin serkun lapsella.

Se on todella harvinaista kyllä!

Meidän kuopukselta katsottiin nuo samat arvot vauvana kun ei alkanu kunnolla kasvamaan, olivat kunnossa onneks.
Eli siis olivat ilmeisesti vegaaneja (eli mitään eläimistä lähtösin olevia tuotteita ei syö)? Aina sekoitatte nämäkin termit.

Normaali kasvissyöjä ei mihinkään riisitautiin sairastu, ellei sitten kyse ole imeytymishäiriöstä.

En sekoita termejä ; ovat VEGETARISTEJA. En tiedä, miksi lapselle tuli riisitauti, mutta tuo sanottiin syyksi.
No miksi sitten oikein erikseen mainitsit, että ovat kasvissyöjiä? Kun kerran se, että olivat kasvissyöjiä ei taudin puhkeamiseen edes vaikuttanut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kljh:
On yleistynyt viime aikoina koska vanhemmat eivät halua antaa lapislle d-vitamiini tippoja :headwall:
Joo juuri näin lääkäri sanoi. Mutta meillä ei tästä ole kyse. Varmuuden vuoksi vaan katsotaan, kun jalat on länkkärit ja alimmat kylkiluut törröttää, että johtuuko mistään. Kuitenkin minua jännittää että mitäs jos sittenkin :|
 
näin meillä
No, meillä lääkäri ohimennen ääneen epäili, että ei tää varmaan riisitautia ainakaan ole. Lapsella oli ihan törkeät länkkärit. Nilkasta sitten tunnusteli jotain kasvulevyjä tms. ja kaikki oli ok niin ei otettu ees verikokeita.

Syötin kuitenkin varmuuden vuoksi D-vitaminoituja kalkkitabletteja ja kiinnitettiin erityistä huomiota kenkiin että nilkka on hyvässä asennossa. Niin vaan sääret alkoivat itsestään suoristua.

Länkisäärethän ovat kyllä ihan luonnollista jalan kehitystä, kääntyy kohta pihtipolviksi ja sitten suorenevat takaisin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
No, meillä lääkäri ohimennen ääneen epäili, että ei tää varmaan riisitautia ainakaan ole. Lapsella oli ihan törkeät länkkärit. Nilkasta sitten tunnusteli jotain kasvulevyjä tms. ja kaikki oli ok niin ei otettu ees verikokeita.

Syötin kuitenkin varmuuden vuoksi D-vitaminoituja kalkkitabletteja ja kiinnitettiin erityistä huomiota kenkiin että nilkka on hyvässä asennossa. Niin vaan sääret alkoivat itsestään suoristua.

Länkisäärethän ovat kyllä ihan luonnollista jalan kehitystä, kääntyy kohta pihtipolviksi ja sitten suorenevat takaisin. =)
Tätä meilläkin on odotettu, että suoristuisivat, mutta eipä näytä. Vaan onhan niitä toisilla aikuisenakin ihan luonnostaan. Ei meillä tunnustellu nilkkoja. Mutta kohtahan tuo saadaan tietää.
 
näin meillä
Ei ne meilläkään ollut vielä tuossa iässä vaan päinvastoin länkkärit olivat puolitoistavuotiaana kaikkein pahimmillaan. En enää muista koska sitten suoristuivat mutta ainakin seuraavana kesänä olivat jo ihan hyvät, ei tarvinnut kauhistella mekkosääriä.

Minkä ikäisenä teidän lapsi lähti kävelemään? Itse olen miettinyt jos sillä olisi ollut vaikutusta, meillä käveltiin täyttä häkää jo 10-kuisena.
 
"mamma86"
Mun broidilla oli ollut riisitautia vauvana ja se todettiin ku oli jo paranemassa nyt 15v terve teini eikä jälkeäkään. Broidilla oli "oksennus" tauti vauvana kaikki mikä meni sisään tuli heti ulos ja sen takia d vitamiinit ei koskaan ehtinyt imeytyä. Tämän kuulin itse eilen kun puhuin äitini kanssa d-vitamiinista kun itse pidin 1v tytölle taukoa kesällä niistä ja syötin paljon hedelmiä yms ja oltiin pihalla. Kuvittelin että sai tarpeeksi d-vitamiinia silläkin tavalla. Neuvolassakin sanoin eikä täti tajunnut sitte valasta sen enempää miks näin ei kannata. Meillä ku tyttö saa mistä tahansa d vitamiinista hirveät vatsavaivat ja hänen parhaakseen pidettiin taukoa. Mitään oireita mistään ei onneksi ole ollut ja tuskin tuleekaan kun nyt hieman viisaampana en enään IKINÄ pidä taukoa!! Mutta ei kaikki tietosesti jätä niitä antamatta löytyy monia syitä. Ja itsekkin kun kuvittelin saavani hyvää aikaa, onneksi mitään ei kuitenkaan käynyt.
 

Yhteistyössä