onko kenenkään mies ollut RAUHANTURVAAJANA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hetken harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hetken harmaana

Vieras
milloin, missä, kauanko oli?
erityisesti kaipaisin kokemuksia jos teillä on ollut lapsia jo silloin, miten se aika meni,minkä ikäiset lapset? jne jne.

olisin kaikesta tiedosta ja omakohtaisesta kokemuksesta erittäin kiitollinen =)

Meillä oli, Afrikassa,Eritreassa, noin 3 vuotta sitten(vai neljä).
Lapsia on 1 joka oli 4-5 vee silloin, aika meni hitaasti sillon, mutta nopsaan näin jälkikäteen ajateltuna.Ihan hyvin meni, kun on ne rutiinit kunnossa, lapsi tietenkin ikävöi isäänsä paljon, mutta puhelimella pidettiin yhteyttä ja mesellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Punahattu:
Meillä oli, Afrikassa,Eritreassa, noin 3 vuotta sitten(vai neljä).
Lapsia on 1 joka oli 4-5 vee silloin, aika meni hitaasti sillon, mutta nopsaan näin jälkikäteen ajateltuna.Ihan hyvin meni, kun on ne rutiinit kunnossa, lapsi tietenkin ikävöi isäänsä paljon, mutta puhelimella pidettiin yhteyttä ja mesellä.

kauanko miehesi oli afrikassa? sen puoli vuotta vai pitempäänkin?
kävikö välillä kotona vai oliko vain yhtäjaksoisesti?

mietin ihan kamalasti jo etukäteen sitä rahallista tilannettakin :/ miten täällä pärjäisin lasten kanssa, laskut ym maksettavana :ashamed:

Se oli operaation loppu eli toukokuussa koulutukseen lähti ja sieltä suoraan afrikkaan ja joulukuun vai tammikuun alussa tuli takaisin eli n.puoli vuotta.
Olikohan se nyt niin että puolessa vuodessa pääsee kaksi kertaa lomalle ja loma kesti 2 viikkoa kerralla, ja siinä oli joku juttu että piti olla( kai) pari kuukautta aina välissä ja alkuun pari kuukautta ennen kuin ekan kerran pääsi.
Meillä siis liksa puolustusvoimilta tuli miehen normi tilille josta makselin yhteisiä laskuja ja päivärahat jäi sitten sille omaan käyttöön toiselle tilille.
Rahallisesti pärjättiin ihan hyvin, mutta mä käyn itsekin töissä, eli mikään ei sinällään siinä muuttunut,paitsi että jouduin itse rahanhoitajaksi.:)
Vähän kuin yh kaksilla tuloilla.
Lapsen kanssa tosiaan meni hyvin kunhan vaan asennoitu että olet mies talossa ja rutiineista pitää kiinni, ja että kaikesta joutuu päättää ja huolehtii itse.:)
Hyvin se menee kunhan siihen vaan asennoituu ja tuleehan sitten elämänkokemusta lisää miehelle ja itsellesi.:)

tuo on miehen suuri unelma, jos nyt niin voi sanoa =) aina on rauhanturvaajaksi halunnut (isänsä jalanjälkiä ) ja veikkaan ettei se puoleen vuoteen jäisi. on vaan odoteltu "sopivaa hetkeä", eli nyt lapset olisi vähän isompia niin sinänsä helpommin pärjäisin yksin lasten kanssa. nyt alkanut mies ottaa asiaa jälleen puheeksi...
rahallisesti ei minun palkalla pärjättäisi... :ashamed:

Meillä kanssa oli toisen sukupolven rauhanturvaaja olo, ja mies kanssa pitkään puhui aiheesta.
Aluksi ne kirjoittaa puolen vuoden sopparit ja sitten katotaan jatkoa, mutta meillä koko operaatio loppui afrikassa niin se jäi siihen puoleen vuoteen.
On nyt jälkikäteenkin puhunut lähdöstä jonnekin, mutta oli tossa duunikomennuksella tanskassa puoli vuotta juuri niin en ole lämmennyt uusille reissuille, tosin vauvakin tulossa niin ainakin hetken voisi mun puolesta olla kotona.:)

Joo rahallisesti ei munkaan palkalla olisi pärjätty, mutta jos puolustusvoimien palkka jää sulle kustannuksiin täällä niin varmaan ihan hyvin menee, ei ne kuitenkaan ihan huonoja ole noilta reissuilta.:)

osaisitko vielä sanoa, että mihin miehen pitää ensimmäiseksi ottaa yhteyttä jos nyt tosissaan päättää rauhanturvaajaksi mennä? ei oikein googlella löytynyt mitään tietoa, pitää varmaan soitella jonnekin?

kiitos sinulla kuitenkin Punahattu :flower: =) ehkä minä ihan luottavaisin mielin "päästän" miehen ;) kyllä me pärjätään, jos tuo raha-asiakin ihan ookoo on...

mil.fi ja sieltä rauhanturvaaja osio ja muistaakseni keväisin ja syksyisin on haku päällä siellä ja nyt täytyy sanoa etten muista loppu osioo mutta paprujen täyttöä sun muuta keväällä kun haku päällä, ohjeet tulee sitten sivuille.

Olepa hyvä ja hyvää jatkoa tulevaan, hyvin se sujuu:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
arvatkaapa mitä miehet voi siellä puuhailla. eikä riskiä jäädä kiinni ellei kaverit anna ilmi. yleistä valitettavasti kun on siellä kaukana puolisosta.

Arvaapa vieras mitä miehet voi puuhailla myös kotimaassa jos vaan haluavat?:)

Luottamus on kaiken perusta.

mil.fi ja sieltä rauhanturvaaja osio ja muistaakseni keväisin ja syksyisin on haku päällä siellä ja nyt täytyy sanoa etten muista loppu osioo mutta paprujen täyttöä sun muuta keväällä kun haku päällä, ohjeet tulee sitten sivuille.

Olepa hyvä ja hyvää jatkoa tulevaan, hyvin se sujuu:)

nyt sillä sivulla ei ollu mitään hakuun liittyvää joten varmaan seuraava haku sitten keväällä. ompahan sinne asti aikaa puhua asioista ja miettiä jälleen kerran perusteellisesti...

:)

arvatkaapa mitä miehet voi siellä puuhailla. eikä riskiä jäädä kiinni ellei kaverit anna ilmi. yleistä valitettavasti kun on siellä kaukana puolisosta.

no juu, arvaappas mitä vaimot voi kotosuomessa puuhailla sillävälin.
ei se kaikilla ihan niin mene =)

Arvaapa minkä tappavan tuliaisen mies voi tuoda vaimolle/tyttöystävälle. Eikö joskus vuosia sitten ollut uutisissa kun rauhanturvaajia oli saanut tartuntoja. Sen jälkeen ovat varmaan paremmin valistaneet lähtijöitä. Varsinkin Afrikan maihin menijöillä riski jos himot antaa vallan siellä. Lisäksi on verikontaktin riski vahingoittumistapauksessa (oman itsensä tai auttaessa muita)

seurustelun alkuaikoina siellä ollut. Varmaan hieno kokemus, haikaili uudellekin pestille mutta jätti sitten menemättä -enää ei onneksi ikänsä puolesta pääse.

Arvaapa minkä tappavan tuliaisen mies voi tuoda vaimolle/tyttöystävälle. Eikö joskus vuosia sitten ollut uutisissa kun rauhanturvaajia oli saanut tartuntoja. Sen jälkeen ovat varmaan paremmin valistaneet lähtijöitä. Varsinkin Afrikan maihin menijöillä riski jos himot antaa vallan siellä. Lisäksi on verikontaktin riski vahingoittumistapauksessa (oman itsensä tai auttaessa muita)

Ei rauhanturvaajan kanssa uskalla puuhailla mitään ennenkuin ovat testitodistuksilla näyttänet minulle, että ei mitään tauteja ole ja kotiutumisesta on pitänyt kulua aikaa ennekuin ovat itsensä testanneet. Hyi.

Arvaapa minkälaisen tuliaisen voi saada suomessakin ja joo noi mistä puhuit oli norjalaisia rauhanturvaajia, ei siis suomalaisia.
Suomessa niillä on lisäksi hiv testit kun tulevat komennuksilta kaikilla.Miksi niillä olisi afrikassa suuremat himot kuin muualla?Tykkäätkö itse yhdessä maailman köyhimmissä maissa katsoa nälänhätään kuolevia ihmisiä ja saat siitä kiksejä, ihmiset kärsii ja voi pahoin niin missä vaiheessa siitä seksiä saa revittyä.

Pisti silmään tuo, ettette pärjäisi sinun palkalla...? Kai asiaan pitää olla perheen yhteinen päätös - eli millä perhe tulee toimeen sen ajan. Ei kai mies odota, että sinun pitää elättää lapset yksin rahoillasi, varsinkin jos ne rahat eivät riitä...?

Pisti silmään tuo, ettette pärjäisi sinun palkalla...? Kai asiaan pitää olla perheen yhteinen päätös - eli millä perhe tulee toimeen sen ajan. Ei kai mies odota, että sinun pitää elättää lapset yksin rahoillasi, varsinkin jos ne rahat eivät riitä...?

Mulla kans pisti silmään toi. Mielestäni miehen saama palkka on vaimon käytössä kotisuomessa, kun on siellä, koska ne kulut juoksee yhtälailla. Ei mies sinne mitään hurvittelurahaa keräämään kai mene?

Mulla kans pisti silmään toi. Mielestäni miehen saama palkka on vaimon käytössä kotisuomessa, kun on siellä, koska ne kulut juoksee yhtälailla. Ei mies sinne mitään hurvittelurahaa keräämään kai mene?

meneehän niihin strippibaareihin yms. rahaa kun on vapaailtoja.

no lähinnä tuolla tarkoitin sitä, että pelkästään minun palkalla ei pärjättäisiin. en tiedä paljonko rauhanturvaajat saa palkkaa ja saavatko sen heti kun komennukselle lähtevät, vai vaikka viiveellä. minun palkka ei riitä edes vuokraan joten jos nämä palkka asiat ei luista heti alusta asti, niin me emme pärjäisi.
mutta kuten tuossa tuo punahattu valaisi että raha ei tule ongelma olemaan, niin voin edes sen osalta huokaista helpotuksesta =) nämä asiat kun ihan oikeasti mietityttää paljon,suuria asioita, siksi kyselen ehkä tyhmiä muiden mielestä, mutta kun ei ole kokemusta. minä en tiedä näistä asioista juuri mitään... eikä mies ole juuri nyt kotona jolta kyselisin tarkemmin, minulla kuitenkin pyörii sata asiaa mielessä ja olisin halunnut kuulla kokemuksia muilta.
ja toki palkka tulisi tänne meille =)

Mun mies on nyt toista kertaa lähdössä ja hyvin pärjäillään. Raha- aisat hoituu ihan samoin kuin suomessa normistikin eli liksa tulee kerran kuussa ja pvärahat kerran kuussa. Meillä sovittu niin, että palkka tulee yhteiselle tilille jolta kaikki maksut ja eläminen täällä maksetaan ja osa säästöön ja pvärahat on sille siellä käytettäväksi.

Ulkomailla voi tehdä tai olla tekemättä ihan samoja asioita kuin suomessakin. Riippuu paikasta miten vapaita voi käyttää. Puolen vuoden settiin kuuluu kolme kahden viikon lomaa.

Yhteistyössä