Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, että onko aloitettu hoito jos arvot ovat suunnilleen normaalit, niin kyllä, minulla on. Noita arvoja seurattiin noin vuosi ja olen parhaillaan tekemässä vähän hoitokokeilua, että auttaako tyroksiini. Omat arvoni olivat TSH yläkanttiin 3,2 ja T4 alakanttiin 11.
En ole lääkäri, mutta sittemmin olen lukenut aiheesta paljon. Kokemukseni mukaan näistä asioista voi rivilääkärillä ehkä vähän rajallisesti tietoa, joten suositan etsimään asiansa osaavan. Koetan silti kirjoittaa jotain, joka ehkä auttaa arvioimaan lääkärin osaamistasoa ja nostamaan sinun ymmärrystäsi.
Kerrataanpa suunnilleen, miten "kone" toimii: Suurta osaa sisäerityksestä ohjaa aivolisäke. Se tuottaa esim. Lutenisoivaa hormonia (LH) ja S-Tyreotropiinia (TSH), joka ohjaa kilpirauhasta. TSH "piiskaa" kilpirauhasta tuottamaan S-Tyroksiinia (T4) ja siitä systeemi muuntaa myös S-Trijodityroniinia (T3), jotka ovat kilpirauhaseen liittyvät tärkeimmät tuotokset. Jos nämä ovat alhaalla, tulee hypotyroidismia, eli kilpirauhasen vajaatoimintaa (Googlaile näitä, jos tahdot lisää tietoa).
Kun kilpirauhasen toimintaa seurataan, toimintavajauksessa tyypillisesti TSH on korkealla, koska systeemi tunnistaa vajauksen ja koettaa piiskata kilpparia lisää, mutta T4 on silti alarajoilla, sillä kilppari ei pysty tekemään työtä käskettyä. Esimerkiksi minulla tämä oli lievänä ja vielä suomalaisten viitearvojen sisällä.
Sinulla T4 on melko alhainen, mutta silti viitearvoissa. TSH ei vaikuta ollenkaan korkealta. Suomessa TSH:n suositettu yläraja on miehillä 4, mutta yli 2,5 voidaan pitää jo kohonneena arvona ja n. 95% ihmisistä on tämän alle, Joissain piireissä keskustellaankin siitä, että pitäisikö tätä raja-arvoa laskea. Arvosi 1.0 on ihan normaali, eli minun silmääni ei vaikuta ainakaan tyypilliseltä hypotyroidismilta. Jos kroppa kovasti kaipaisi lisää tyroksiinia, tämän pitäisi olla koholla ja kun hypotyroidismi on kunnolla päällä, tämä luku voi olla vaikka 6 tai 8.
Jos tyroksiinia aiotaan ottaa, pitää olla joku syy ja vaiva, jota yritetään korjata. Onko sinulla oireita? Jos on, niin mitä? Suosittelisin, että riittävän pätevä erikoislääkäri katsoisi sinulta myös vähän muita arvoja, ennen kuin hoitoa harkitaan. Esim. T3, LH ja Prolaktiini antaisivat tietoa siitä, että miten tyroksiini muuntuu T3:ksi, vai onko syyllinen ehkä aivolisäke, eikä kilpirauhanen ollenkaan. Jos syy on aivolisäke, onko syytä tutkia lisää esim. magneettikuvalla? Onko stressiä? Nukutko tarpeeksi? Syötkö monipuolisesti (jodia, seleeniä etc.). Kaikki nämä vaikuttaa suoraan näihin arvoihin. Lisäksi tässä on paljon vaihtelua, toiset vain pärjäävät vähemmällä. Systeemi mukautuu ja reseptorit herkistyvät. Keskimäärin tietysti lääkitä ei kannata, jos sen voi välttää. Sinuna kokeilisin tosiaan jotain muuta ja tutkituttaisin lisää, varsinkin kun nuo arvot eivät räikeästi viittaa johonkin ongelmaan. Ehkä ne ovatkin seurausta jostain, ei varsinainen syy?
Jos tyroksiiniin päädytään, ei sen tarvitse olla elinikäistä (usein on, muttei aina). Riippuu tietysti siitä, että mikä on vikana, vai onko mikään, ja korjaantuuko se? Periaatteessa tyroksiini on helppo, turvallinen ja halpa lääke ottaa. Normaalilla annostuksella ei ole sivuvaikutuksia (luonnollinen hormoni), pilleri on täysin mauton ja pieni. Luultavasti voisit ottaa esim. 0.25mg pilleriä ja katsoa, vaikuttaako se mihinkään ja lopettaa sen, jos mitään ihmeitä ei tule. Annostusta ei kannata muutaa kovin nopeasti, vaan odotella esim. kuusikin viikkoa ennen kuin annosta vaihtaa ja seurata arvoja verikokeilla. Tärkein seurattava on tietysti sinun omat tuntemuksesi. Jos lääkityksestä tulee pois, niin verikokeilla kannattaa seurata, että lähteekö oma tuotanto ottamaan jälleen kiinni putoavat arvot ja esim. syödä jonkin aikaa puolta pilleriä, että muutokset olisivat rauhallisia. Tämäkin on pohjimmiltaan aika monimutkaista ja lukuihin yksin ei voi tuijottaa. Tyroksiini ei ole vain arvo verenkuvassa, vaan siihen liittyy myös solutasolla vastaanottokyky. Jos lääkkeen lopettaa seinään, voi tulla hetkellisesti vajausta kun systeemi on eri vireessä. Eli jos aloitat, niin anna systeemille aikaa suuntaan ja toiseen ja keskustele pätevän lääkärin kanssa siitä, että mitä hyötyä tai haittaa muutoksista on ja mihin prosessissa ollaan menossa. Ja seuraa tuntemuksiasi. Jos et osaa sanoa eroa ennen tai jälkeen, miksi jatkaa lääkitystä?
Aloitettuni oman hoitoni tutkimuksia on jatkettu ja omalla kohdallani alkuperäinen syy onkin ollut lievä aivolisäkkeen vajaatoiminta, ei itse kilpirauhanen. Tavoitteeni on saada se osasto kuntoon ja tulla vähitellen pois tyroksiinin käytöstä, jos onnistuu. Verikokeiden mukaan tyroksiiniarvot ovatkin nyt ihan tapissa, TSH alle raja-arvojen ja T4 aivan ylärajalla. Olen saanut hieman lisää virtaa, mutta en voi sanoa maailman mullistuneen. Eli nykytiedolla en olisi ehkä aloittanutkaan. Mitään ihmeellistä haittaakaan siitä ei ole ollut, ainakaan vielä. Tietysti täytyy nyt seurata, että kun annosta alkaa vähentämään, että miten oma tuotanto palautuu.
Tsemppiä...