Onko kenellekään teistä aloitettu Thyroxin-korvaushoitoa, vaikka T4V ja S-TSH on normaalit?

• Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Pennola, tunnut asiantuntijalta, joten kysäisenpä sinulta tämmöistä. Ei niin, että osaisit välttämättä vastata, eipä nuo Meikun Endokrinologian polin lääkäritkään ole tätä osanneet selvittää.. :xmas:

Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?
Hmm, siis T4V arvolla 13 on kuitenkin viitealueella elikkä normaali. Esim. raskauden aikanahan se voi laskea, mutta suoraa syytä, miksi se on alentunut viitealueella, en osaa minäkään sanoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Pennola, tunnut asiantuntijalta, joten kysäisenpä sinulta tämmöistä. Ei niin, että osaisit välttämättä vastata, eipä nuo Meikun Endokrinologian polin lääkäritkään ole tätä osanneet selvittää.. :xmas:

Mistä voi johtua, että vaikka S-TSH olisi luokkaa 0,05, on T4V samaan aikaan pudonnut 13:een?
Mulla muutes on käynyt samoin. TSH oli 0.003 ja T4-V 12.10. Sitä ennen TSH 12.10 ja T4-V 14.50.
Ja tässäkin tapauksessa T4 vapaa on siis normaalilukemissa, vaikka laskua on tapahtunut. Syitähän voi olla useampia ja voi olla yksilöllistä vaihteluakin jonkin verran mukana, labrakohtaisia eroja, eri vuorokaudenaika jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hei pennola:
Nyt kun vaikuttaa olevan asiantuntemusta paikalla, niin kysyn minäkin.

Eli tilanne on se, että mulla on arvot ok. Se pienempi on suorastaan hyvä, mutta isompi on ihan alarajalla. (En muista kumpi mittaa mitäkin)

Suurin ongelma on se, että kilpirauhasen on todella iso, siis toinen puoli. Siitä otettu koepala ja ok. Ultralääkäri kuvaili sanalla "valtava", mutta se ei paina eli ei leikata. Terkkarin omalääkäri sanoo ettei syytä lääkitykseen, koska arvot ovat viitearvojen sisällä.

Pitäiskö mun kuitenkin vaatia lääkitystä, ja voisiko se pysäyttää kilpparin kasvun?
Mielestäni sinun ei kannata aloittaa lääkitystä, jos sinulla ei ole oireita ja tosiaan mikäli kilpirauhanen ei aiheuta ns. paineoireita ympäröiviin kudoksiin. Pääasia on se, että radiologi on tutkinut kilpirauhasen ja että siitä on otettu näyte. Onko sinulle suunniteltu jonkinmoinen kontrolli myöhempään ajankohtaan. Tarvittaessa, mikäli kilpirauhasen toiminta edelleen häiriintyy tai muuta kummallista tulee, niin siinä tapauksessa varmasti suuntaavat hoidon uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja minni:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Toivottavasti sait nyt suurin piirtein vastauksen kysymyksiisi. Minä itse lähettäisin siinä vaiheessa, jos TSH (ja myös T4V) olisi täysin normaali ja silti useita selkeitä oireita, jotka voisivat äkkiseltään viitata kilpirauhashäiriöön tai etenkin jos epäily aivoperäisestä tai muusta syystä. Muutenhan voisi harkita tuota hoitokokeiluakin.
Kiitos vastauksesta pennola!

Tarkentaisin vielä, että mihin lähettäisit? Mitkä olisi ne kokeet, joihin lähettäisit?
No siis, minä en itse suunnittelisi otettavia kokeita, koska sen voi tehdä erikoislääkäri eli tässä tapauksessa sisätautilääkäri taikka tarkemmin endokrinologian erikoislääkäri. Erikoissairaanhoidossa potilaskohtaisesti arvioidaan mitä jatkokokeita: labrat, kuvantaminen (ultraääni, tietokonetomografia, magneetti jne) tarvitaan kunkin kohdalla. Siksi en voi yksiselitteisesti vastata.

hei pennola

Eli tilanne on se, että mulla on arvot ok. Se pienempi on suorastaan hyvä, mutta isompi on ihan alarajalla. (En muista kumpi mittaa mitäkin)

Suurin ongelma on se, että kilpirauhasen on todella iso, siis toinen puoli. Siitä otettu koepala ja ok. Ultralääkäri kuvaili sanalla "valtava", mutta se ei paina eli ei leikata. Terkkarin omalääkäri sanoo ettei syytä lääkitykseen, koska arvot ovat viitearvojen sisällä.

Pitäiskö mun kuitenkin vaatia lääkitystä, ja voisiko se pysäyttää kilpparin kasvun?
Mielestäni sinun ei kannata aloittaa lääkitystä, jos sinulla ei ole oireita ja tosiaan mikäli kilpirauhanen ei aiheuta ns. paineoireita ympäröiviin kudoksiin. Pääasia on se, että radiologi on tutkinut kilpirauhasen ja että siitä on otettu näyte. Onko sinulle suunniteltu jonkinmoinen kontrolli myöhempään ajankohtaan. Tarvittaessa, mikäli kilpirauhasen toiminta edelleen häiriintyy tai muuta kummallista tulee, niin siinä tapauksessa varmasti suuntaavat hoidon uudelleen.
Olen vauvaikäisen töissä käyvä äiti ja "aina" väsynyt, eli en oikein tiedä oireista ;) Ei kai muita kuin tuo valtava patti. Arvot mitataan kahdesti vuodessa, ultrassa käyn kerran vuodessa. Ultralääkäri totesi, että tällä kasvuvauhdilla leikkaus on jossain vaiheessa väistämätön. Yritin vääntää omalääkärin kanssa, että jos lääkityksellä kasvu saataisiin kuriin, mutta hänen mielestään lääkitys sotkisi toimintaa vain lisää. (Ja arvot oli siis viimeksi 1,1 ja 12,2)

Olen vauvaikäisen töissä käyvä äiti ja "aina" väsynyt, eli en oikein tiedä oireista ;) Ei kai muita kuin tuo valtava patti. Arvot mitataan kahdesti vuodessa, ultrassa käyn kerran vuodessa. Ultralääkäri totesi, että tällä kasvuvauhdilla leikkaus on jossain vaiheessa väistämätön. Yritin vääntää omalääkärin kanssa, että jos lääkityksellä kasvu saataisiin kuriin, mutta hänen mielestään lääkitys sotkisi toimintaa vain lisää. (Ja arvot oli siis viimeksi 1,1 ja 12,2)

Kieltämättä olen omalääkärisi kanssa samaa mieltä ja kun kuitenkaan se lääkehoito ei kohdallasi tulisi estämään tulevaa leikkausta eli ei se niin paljoa pysty sitä hidastamaan, etteikö silti kasvaisi. Mutta se leikkaus ei ole niin suuri juttu eli sitä ei kannata etukäteen murehtia :) Päivä kerrallaan hymyssä huulin!

vieras
Ei ainakaan tavallista. Jos haittaava ja jatkuva oire, niin varaa aika lääkärille. Tarvittaessa esim. ultraäänen voisi tehdä. Oliko sinulla miten suuri kilpirauhanen alkutilanteessa eli oliko oireet siitä jo alunperinkin? Silloinhan oireita voi jääd pidemmäksi aikaa.
Kilpirauhanen ultrattiin syksyllä 2007. Silloin siinä havaittiin kaksi pientä kyhmyä. Muistaakseni kilpirauhanen ei ollut erityisen suurentunut. Olen jo käynyt muutamia kertoja samasta aiheesta lääkärillä mutta öh.. mitään ei ole tapahtunut asian suhteen. Kesällä 2007 menin lääkäriin nimen omaan nielemisvaikeuksien ja kurkun turvotuksen takia jotka alkoivat jo joulukuussa 2006.

hei pennola

Kieltämättä olen omalääkärisi kanssa samaa mieltä ja kun kuitenkaan se lääkehoito ei kohdallasi tulisi estämään tulevaa leikkausta eli ei se niin paljoa pysty sitä hidastamaan, etteikö silti kasvaisi. Mutta se leikkaus ei ole niin suuri juttu eli sitä ei kannata etukäteen murehtia :) Päivä kerrallaan hymyssä huulin!
Kai se on sitten pakko uskoa :) Mutta sen leikkauksen jälkeen lääkitys on pakko aloittaa, niin miksei sitten voisi kokeilla jo etukäteen...Tai no itseasiassa en tiedä, josko toinen lohko tekee jotain järkevää nyt ja leikkauksen jälkeenkin, että onko leikkauksen jälkeen pakko aloittaa lääkkeet.

minulla on kilpirauhasarvot viite arvoissa kun kaulalla alkoi tuntua painetta,särkyä,yms.todettiin kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, syön nyt thyroxiniä joka päivä kilpirauhasen liika kasvun estoon.oireet ovat lähes täysin hävineet.

Alkuperäinen kirjoittaja laikamies:
minulla on kilpirauhasarvot viite arvoissa kun kaulalla alkoi tuntua painetta,särkyä,yms.todettiin kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, syön nyt thyroxiniä joka päivä kilpirauhasen liika kasvun estoon.oireet ovat lähes täysin hävineet.

Joskus näinkin. Hyvä esimerkki kyllä!

Ei ainakaan tavallista. Jos haittaava ja jatkuva oire, niin varaa aika lääkärille. Tarvittaessa esim. ultraäänen voisi tehdä. Oliko sinulla miten suuri kilpirauhanen alkutilanteessa eli oliko oireet siitä jo alunperinkin? Silloinhan oireita voi jääd pidemmäksi aikaa.
Kilpirauhanen ultrattiin syksyllä 2007. Silloin siinä havaittiin kaksi pientä kyhmyä. Muistaakseni kilpirauhanen ei ollut erityisen suurentunut. Olen jo käynyt muutamia kertoja samasta aiheesta lääkärillä mutta öh.. mitään ei ole tapahtunut asian suhteen. Kesällä 2007 menin lääkäriin nimen omaan nielemisvaikeuksien ja kurkun turvotuksen takia jotka alkoivat jo joulukuussa 2006.
No on ikävää kyllä, jos asia ei ole edennyt. Mikäli sinulla on selkeästi haittaavia oireita, niin minusta pitäisi tutkia. Voi toki liittyä ruoansulatuskanavaankin eli onko tähystetty ruokatorvea? Mutta varaa aika, jos vaivaa.

vieras
No on ikävää kyllä, jos asia ei ole edennyt. Mikäli sinulla on selkeästi haittaavia oireita, niin minusta pitäisi tutkia. Voi toki liittyä ruoansulatuskanavaankin eli onko tähystetty ruokatorvea? Mutta varaa aika, jos vaivaa.
Jokapäiväinen vaiva valitettavasti. Itse asiassa olin tiistaina viimeksi asiasta lääkärillä mutta hänestä nämä vaivat kuuluvat asiaan lisäksi kielen muutokset olivat hänestä enterorokkoa. Voisin kyllä suuresti olla erimieltä vaikka en lääkäri olekkaan.

jhbvhlb
Alkuperäinen kirjoittaja jonne:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.

Heh :) No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?
jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??

no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.

et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!

Lue ap:n teksti. Ei Thyroxinia syödä loppuelämää, jos ei ole tarvetta. Oli kyse lääkekokeilusta. Siksi minä "tärkeilin", kuten asian ilmaisit.

En vastannut ap:n kysymykseen, koska ajattelin jättää sen niille, joilla omakohtaista kokemusta.

Yleisesti vaaditaan muutoksia kilpirauhasarvoissa, jos Thyroxin-hoitoa ollaan aloittamassa (TSH nousee). Jos on epämääräisiä oireita ja kilpirauhaskokeet täysin normaalit, niin sitten pitää selvittää muut mahdolliset syyt eikä lähteä umpimähkään laittamaan lääkkeitä.

Itsellä ei tulisi mieleen aloittaa Thyroxinia potilaalleni, jolla normaalit kilpirauhaskokeet. Herkästi jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa, mikäli epäilyä jostain normaalista poikkeavasta herää.
mutta silti käyt syyttämään ihmistä joka syö lopunelämää lääkkeitä.....

Alkuperäinen kirjoittaja jhbvhlb:
Alkuperäinen kirjoittaja jonne:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
sitä lääkettä joutuu syömään lopunelämänsä....vaikka arvot olisivat mitkä. Estää kilpirauhasta kasvamasta.

Heh :) No ei se ihan noin kyllä mene, mutta hyvä jos sinulla on mielestäsi tietoa. ja mihin tuo oli vastaus?
jestas mitä tärkeilyä. no kerroppa miten se sitten menee??

no minäpä autan:
jos on kilpirauhasen liikatoiminto vaihtoehdot ovat leikkaus tai elinikäiset lääkkeet. siis kun hoitoa tarvitaan niin näin se kyllä menee.

et voi ihan oikeasti sanoa ettei se mene noin ja olla sanomatta vaihtoehtoa. haloo??!!

Lue ap:n teksti. Ei Thyroxinia syödä loppuelämää, jos ei ole tarvetta. Oli kyse lääkekokeilusta. Siksi minä "tärkeilin", kuten asian ilmaisit.

En vastannut ap:n kysymykseen, koska ajattelin jättää sen niille, joilla omakohtaista kokemusta.

Yleisesti vaaditaan muutoksia kilpirauhasarvoissa, jos Thyroxin-hoitoa ollaan aloittamassa (TSH nousee). Jos on epämääräisiä oireita ja kilpirauhaskokeet täysin normaalit, niin sitten pitää selvittää muut mahdolliset syyt eikä lähteä umpimähkään laittamaan lääkkeitä.

Itsellä ei tulisi mieleen aloittaa Thyroxinia potilaalleni, jolla normaalit kilpirauhaskokeet. Herkästi jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa, mikäli epäilyä jostain normaalista poikkeavasta herää.

Mitä ihmettä? :) Noh, enpä ota isommin kantaa. Minä en ole syyttänyt ketään mistään lääkeiden syömisestä. Jos joku huomaa, että olen, niin laittakaa palautetta ;)

Eihän hän kyllä mielestäni ketää syytä....päinvastoin, auttaa kai hän koittaa?
Luulen, että väärinkäsitys tai trolli. Kommentoin vain aiemmin tosiaan sitä, että ei sitä lääkehoitoakaan ihan aloiteta tai jatketa loppuelämää ilman selviä perusteita.

jhbvhlb
Eihän hän kyllä mielestäni ketää syytä....päinvastoin, auttaa kai hän koittaa?
Luulen, että väärinkäsitys tai trolli. Kommentoin vain aiemmin tosiaan sitä, että ei sitä lääkehoitoakaan ihan aloiteta tai jatketa loppuelämää ilman selviä perusteita.
Jep jep, niin sanoit juu....

minni
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Olen sitä mieltä, että keskustele lääkärisi kanssa mieluummin kuin täällä....ei kukaan osaa neuvoa oikeaa ratkaisua tilaasi muutakuin sinä ja lääkärisi yhdessä.
Vertaiskokemus on myös tärkeää.

vieras
Olen kans samaa mieltä että thyroksiinilääkitystä ei kannata aloittaa ihan tuosta vaan.
Eihän se ole lääke, vaan samaa hormonia, jota oma elimistökin tuottaa =)
On se minusta. Itse mieluummin olisin ottamatta joka aamua paria pilleriä kuin että söisin niitä aina, joka ikinen aamu.

labbis
voi mitä jauhamista. syökää lääkkeenne ja käykää kontrollissa. tiesittekö että t3v kertoo vielä tarkemmin lääkkeen tehon ja kilpparin toiminnan? onpa olemassa labroissa vielä erikoismäärityksiä (tsh,t4v) JA NIISSÄ POISTETAAN MAHD HÄIRIÖTEKIJÄT,jos ko määritykset ovat tolleen ristiriidassa. kysykää omalta lääkäriltänne asiaa tai soitto jonku labran kemistille vois auttaa. TSEMPPIÄ!

yrz
Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, että onko aloitettu hoito jos arvot ovat suunnilleen normaalit, niin kyllä, minulla on. Noita arvoja seurattiin noin vuosi ja olen parhaillaan tekemässä vähän hoitokokeilua, että auttaako tyroksiini. Omat arvoni olivat TSH yläkanttiin 3,2 ja T4 alakanttiin 11.

En ole lääkäri, mutta sittemmin olen lukenut aiheesta paljon. Kokemukseni mukaan näistä asioista voi rivilääkärillä ehkä vähän rajallisesti tietoa, joten suositan etsimään asiansa osaavan. Koetan silti kirjoittaa jotain, joka ehkä auttaa arvioimaan lääkärin osaamistasoa ja nostamaan sinun ymmärrystäsi.

Kerrataanpa suunnilleen, miten "kone" toimii: Suurta osaa sisäerityksestä ohjaa aivolisäke. Se tuottaa esim. Lutenisoivaa hormonia (LH) ja S-Tyreotropiinia (TSH), joka ohjaa kilpirauhasta. TSH "piiskaa" kilpirauhasta tuottamaan S-Tyroksiinia (T4) ja siitä systeemi muuntaa myös S-Trijodityroniinia (T3), jotka ovat kilpirauhaseen liittyvät tärkeimmät tuotokset. Jos nämä ovat alhaalla, tulee hypotyroidismia, eli kilpirauhasen vajaatoimintaa (Googlaile näitä, jos tahdot lisää tietoa).

Kun kilpirauhasen toimintaa seurataan, toimintavajauksessa tyypillisesti TSH on korkealla, koska systeemi tunnistaa vajauksen ja koettaa piiskata kilpparia lisää, mutta T4 on silti alarajoilla, sillä kilppari ei pysty tekemään työtä käskettyä. Esimerkiksi minulla tämä oli lievänä ja vielä suomalaisten viitearvojen sisällä.

Sinulla T4 on melko alhainen, mutta silti viitearvoissa. TSH ei vaikuta ollenkaan korkealta. Suomessa TSH:n suositettu yläraja on miehillä 4, mutta yli 2,5 voidaan pitää jo kohonneena arvona ja n. 95% ihmisistä on tämän alle, Joissain piireissä keskustellaankin siitä, että pitäisikö tätä raja-arvoa laskea. Arvosi 1.0 on ihan normaali, eli minun silmääni ei vaikuta ainakaan tyypilliseltä hypotyroidismilta. Jos kroppa kovasti kaipaisi lisää tyroksiinia, tämän pitäisi olla koholla ja kun hypotyroidismi on kunnolla päällä, tämä luku voi olla vaikka 6 tai 8.

Jos tyroksiinia aiotaan ottaa, pitää olla joku syy ja vaiva, jota yritetään korjata. Onko sinulla oireita? Jos on, niin mitä? Suosittelisin, että riittävän pätevä erikoislääkäri katsoisi sinulta myös vähän muita arvoja, ennen kuin hoitoa harkitaan. Esim. T3, LH ja Prolaktiini antaisivat tietoa siitä, että miten tyroksiini muuntuu T3:ksi, vai onko syyllinen ehkä aivolisäke, eikä kilpirauhanen ollenkaan. Jos syy on aivolisäke, onko syytä tutkia lisää esim. magneettikuvalla? Onko stressiä? Nukutko tarpeeksi? Syötkö monipuolisesti (jodia, seleeniä etc.). Kaikki nämä vaikuttaa suoraan näihin arvoihin. Lisäksi tässä on paljon vaihtelua, toiset vain pärjäävät vähemmällä. Systeemi mukautuu ja reseptorit herkistyvät. Keskimäärin tietysti lääkitä ei kannata, jos sen voi välttää. Sinuna kokeilisin tosiaan jotain muuta ja tutkituttaisin lisää, varsinkin kun nuo arvot eivät räikeästi viittaa johonkin ongelmaan. Ehkä ne ovatkin seurausta jostain, ei varsinainen syy?

Jos tyroksiiniin päädytään, ei sen tarvitse olla elinikäistä (usein on, muttei aina). Riippuu tietysti siitä, että mikä on vikana, vai onko mikään, ja korjaantuuko se? Periaatteessa tyroksiini on helppo, turvallinen ja halpa lääke ottaa. Normaalilla annostuksella ei ole sivuvaikutuksia (luonnollinen hormoni), pilleri on täysin mauton ja pieni. Luultavasti voisit ottaa esim. 0.25mg pilleriä ja katsoa, vaikuttaako se mihinkään ja lopettaa sen, jos mitään ihmeitä ei tule. Annostusta ei kannata muutaa kovin nopeasti, vaan odotella esim. kuusikin viikkoa ennen kuin annosta vaihtaa ja seurata arvoja verikokeilla. Tärkein seurattava on tietysti sinun omat tuntemuksesi. Jos lääkityksestä tulee pois, niin verikokeilla kannattaa seurata, että lähteekö oma tuotanto ottamaan jälleen kiinni putoavat arvot ja esim. syödä jonkin aikaa puolta pilleriä, että muutokset olisivat rauhallisia. Tämäkin on pohjimmiltaan aika monimutkaista ja lukuihin yksin ei voi tuijottaa. Tyroksiini ei ole vain arvo verenkuvassa, vaan siihen liittyy myös solutasolla ”vastaanottokyky”. Jos lääkkeen lopettaa seinään, voi tulla hetkellisesti vajausta kun systeemi on eri ”vireessä”. Eli jos aloitat, niin anna systeemille aikaa suuntaan ja toiseen ja keskustele pätevän lääkärin kanssa siitä, että mitä hyötyä tai haittaa muutoksista on ja mihin prosessissa ollaan menossa. Ja seuraa tuntemuksiasi. Jos et osaa sanoa eroa ennen tai jälkeen, miksi jatkaa lääkitystä?

Aloitettuni oman hoitoni tutkimuksia on jatkettu ja omalla kohdallani alkuperäinen syy onkin ollut lievä aivolisäkkeen vajaatoiminta, ei itse kilpirauhanen. Tavoitteeni on saada se osasto kuntoon ja tulla vähitellen pois tyroksiinin käytöstä, jos onnistuu. Verikokeiden mukaan tyroksiiniarvot ovatkin nyt ihan tapissa, TSH alle raja-arvojen ja T4 aivan ylärajalla. Olen saanut hieman lisää virtaa, mutta en voi sanoa maailman mullistuneen. Eli nykytiedolla en olisi ehkä aloittanutkaan. Mitään ihmeellistä haittaakaan siitä ei ole ollut, ainakaan vielä. Tietysti täytyy nyt seurata, että kun annosta alkaa vähentämään, että miten oma tuotanto palautuu.

Tsemppiä...

987654321
Vitearvot ovat arvoja, joiden sisällä on vielä omat suositusarvonsa. Yleensä hyvät lääkärit katsovat oireita, sekä suositusarvoja. Esim T4V arvo voi olla vaikka 10 tai 11, mikä on viitearvojen puitteissa, mutta koska se ei ole viitekehyksen suositeltussa yläkolmanneksessa, voi lääkäri oireita ja arvoja tarkastellen määrätä lääkkeen. Vaikka aloituslääke määrättäsiinkin, on se alkuun niin matala, että harvoin heti pääsee sanomaan, onko lääkkeellä ollut merkitystä. Jonkun verran joudutaan verikokeita ja arvoja seuraamalla etsimään oikeaa ja sopivaa vaikutusta, ja sitten ehkä alkaa näkemään auttaako lääkitys oloon vai ei. Itse olen käynyt Mehiläisen Foorumin kilpirauhaskirurgin vastaanotolla. Arvoni ovat viitekehysten puitteissa, mutteivat niiden sisällä olevien suositusarvojen puitteissa. Ja koska oirelista on tähtitieteellinen, on ihan perusteltua katsoa thyroxin lääkityksen merkitystä oloon ja oireisiin. TK tasolla ei ymmärretä viitearvojen sisäisiä suositusarvoja, eikä ymmärretä, että tässäkin taudinkuvassa hyvin olennaista ovat potilaan oireet. Tk- meininki ihan turhaa.

Mitä lääkitys on toistaiseksi tehnyt: Muutokset pieniä, mutta kropan turvotus hävinnyt. Sormet ja nilkat ihan hoikkasia. Sormukset pyörii käsissä mitä ei ole tapahtunut vuosiin. Olo semisti freesimpi. Haittavaikutuksia kääkkeistä ei ainakaan ole ollut. Ja raskauduin nyt nopeasti kun kilpirauhastilanne hyvä. Kilpirauhasen vajaatoimintahan estää raskautumista.

Yhteistyössä