Onko kenelläkään/onko ollut erittäin huonosti nukahtavaa vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Nyt tarvitsisin kipeästi vertaistukea, 10 kk vauvan nukahtamiseen menee usein 1,5-4 h, vaikka on rutiinit kunnossa. On aina selvästi väsynyt sänkyyn laitettaessa, mutta vaikka olisi puoliunessa, nousee aina heti sänkyyn päästyään seisomaan sängyn laitaa vasten ja konttaa ympäri sänkyä.

Vauva on ollut aina huono nukahtamaan, mutta se on melkeinpä vain pahentunut iän myötä. Huutaa kurkku suorana vaan sängyssä seisoma-asennossa, eikä meinaa rauhoittua millään, vaikka olisin vieressä. En koskaan yksin häntä huudata. Jos laittaa hänet takaisin makuulle, nousee samantien takaisin seisomaan, ja huutaa siinä, taistelee unta vastaan kunnes lopulta antaa periksi ja nukahtaa.

Miten teillä muilla huonosti nukahtavien vauvojen vanhemmilla on mennyt, onko ongelma mennyt jossain vaiheessa ohi, vai jatkunut kenties vuosia?

oli samanlainen tilanne

meillä minä vain kylmästi jätin lapsen n.vuoden ikäisenä omaan sänkyynsä ja ovi oli auki (näki suoraan olohuoneen sohvalle) istuin sohvalla koko ajan näki minut, kävin muutaman minuutin välein silittämässä ja kellistämässä takaisin makuulleen.

meillä kesti varmaan kuukausi tuota sen jälkeen ei enää tarvinnut käydä kertaakaan kellistämässä.
ja nykyään nukkuu kuin unelma, tyttö 3,5v

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Meillä alkoi helpottaa 3-vuotiaana, ja hyvin alkoi nukkua siinä 4-vuotiaana. Edelleen on tärkeä iltarutiineista, mutta aikaa ei mene paljoakaan.

Huoh, saa nähdä meneekö meilläkin noin kauan kunnes helpottaa.. :-/ Iltarutiinit on meillä tosiaan ollut kondiksessa siitä asti kun ko. ongelma alkoi ilmetä. Mutta ei vaikutusta.

Meillä oli tänään taas ihan samanlainen meininki ja sorruin sitte nukuttamaan vaunuissa :ashamed: Kerran jo opetin nukahtamaan itsekseen, mutta taantuma tuli. Vauva on 8kk ja tissiriippuvainen yöheräilijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nöösi:
Meillä oli tänään taas ihan samanlainen meininki ja sorruin sitte nukuttamaan vaunuissa :ashamed: Kerran jo opetin nukahtamaan itsekseen, mutta taantuma tuli. Vauva on 8kk ja tissiriippuvainen yöheräilijä.

Minäkin sorrun aina välillä, kun ei vaan millään jaksa. Nyt olen 2 viikkoa kahdestaan lapsen kanssa kun mies on työmatkalla, en usko että jaksan millään olla nukuttamatta vaunuihin. Niissä kun lapsi nukahtaa alle puolessa tunnissa, joskus ei mene sitäkään. Siitä tavasta pitäisi päästä eroon, mutta on tämä varsinkin yksin niin rankkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minäkin sorrun aina välillä, kun ei vaan millään jaksa. Nyt olen 2 viikkoa kahdestaan lapsen kanssa kun mies on työmatkalla, en usko että jaksan millään olla nukuttamatta vaunuihin. Niissä kun lapsi nukahtaa alle puolessa tunnissa, joskus ei mene sitäkään. Siitä tavasta pitäisi päästä eroon, mutta on tämä varsinkin yksin niin rankkaa..

Voimia nukuttamisiin :hug:

Ite kans pyysin, kun ekan kerran opetin poikaa nukahtamaan yksin, että jos mies alkaisi nukuttamaan välillä. Mut eihän sillä kestäny sit hermo ja nukuttamisen oon aina hoitanu yksin eikä toi poika muita kelpuutakaan.. tai sit tulee ihan järkyttävä huuto, jos joku muu ottaa syliinkään nukkumisaikaan.

Sais vaan jostain voimia alottamaan ton rumban uusiks. Kaveri kyllä heräilee muutenkin yöllä.

Oletko lukenut KaksPlus 3/2010 lehden? Siinä on juttu "Kullannuput koisimaan". Suosittelen sen lukemista jos siitä löytyis joku vinkki tai jotain! Ja oletko keskustellut neuvolassa asiasta? Onko suositelleet jotain unikoulun tapaista ratkaisua ongelmaan? Itselläni suuri onni kun tähän mennessä lapset on olleet todella helppoja nukuttaa..tai oikeestaan heitä ei nukuteta vaan heidät vaan viedään nukkumaan eikä jäädä paikalle. Käydään vaan jos huudoks menee, rauhotetaan ja mennään taas pois! Mutta meillä se on tehty heti pienestä pitäen joten ovat siihen tottuneet! Voimia sinne! Rankkaa varmasti on! Toivottavasti löydät jonkun ratkasun nopeesti

Alkuperäinen kirjoittaja SaaNa:
Oletko lukenut KaksPlus 3/2010 lehden? Siinä on juttu "Kullannuput koisimaan". Suosittelen sen lukemista jos siitä löytyis joku vinkki tai jotain! Ja oletko keskustellut neuvolassa asiasta? Onko suositelleet jotain unikoulun tapaista ratkaisua ongelmaan? Itselläni suuri onni kun tähän mennessä lapset on olleet todella helppoja nukuttaa..tai oikeestaan heitä ei nukuteta vaan heidät vaan viedään nukkumaan eikä jäädä paikalle. Käydään vaan jos huudoks menee, rauhotetaan ja mennään taas pois! Mutta meillä se on tehty heti pienestä pitäen joten ovat siihen tottuneet! Voimia sinne! Rankkaa varmasti on! Toivottavasti löydät jonkun ratkasun nopeesti

Kiitokset. En ole lukenut, tilasin ko. lehden muttei ole vielä alkanut tulla, täytyy yrittää hommata lehti jostain, esim. kirjastosta.

Olen keskustellut neuvolassa jo siitä asti kun ongelma ilmeni, antoivat vinkkejä jotka eivät sitten tepsineet, lapsi kun oikeasti alkaa huutaa heti hysteerisenä kun sänkyyn vie, ei siinä auta tassuttelut tai muut.

Luen juuri Elisabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille"-kirjaa, mutta olen vielä niin alussa, täytyy toivoa että joku kirjan vinkki tepsisi.

Tuon nukahtamisvaikeuden lisäksi lapsi toisinaan heräilee usein yöllä, onneksi ei enää ihan joka yö niin kuin pienempänä.

Kiitokset. En ole lukenut, tilasin ko. lehden muttei ole vielä alkanut tulla, täytyy yrittää hommata lehti jostain, esim. kirjastosta.

Olen keskustellut neuvolassa jo siitä asti kun ongelma ilmeni, antoivat vinkkejä jotka eivät sitten tepsineet, lapsi kun oikeasti alkaa huutaa heti hysteerisenä kun sänkyyn vie, ei siinä auta tassuttelut tai muut.

Luen juuri Elisabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille"-kirjaa, mutta olen vielä niin alussa, täytyy toivoa että joku kirjan vinkki tepsisi.

Tuon nukahtamisvaikeuden lisäksi lapsi toisinaan heräilee usein yöllä, onneksi ei enää ihan joka yö niin kuin pienempänä.

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta minä olen aika pehmeä tuon nukkumisen kanssa. Minusta 8 tai 10 kk on vielä pieni vauva, ja jos hän tarvitsee ihmistä lähellä nukkuakseen, saakoon sen (näin siis meillä). Tuollaiset nukkujat eivät ole "ongelma" missään muussa kuin modernissa länsimaisessa kulttuurissa. Mutta toki täytyy mennä vanhempienkin jaksamisen ehdoilla.

ps. siitä huolimatta että olen pehmo tuossa asiassa, meidän perheen toinen lapsi on aina nukkunut hyvin ja suht yksikseen, eikä minkäänlaista nukutusongelmaa ole tullut/ollut *koputtaa puuta*

Meillä oli myös vaikeasti nukahtava esikoinen. 3vuotiaana alkoi helpottamaan, nyt tosin uhman ollessa kunnolla päällä nukkumaan meno on aika pelleillyä. Meillä mentiin lapsen viereen pötköttelemään.

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta minä olen aika pehmeä tuon nukkumisen kanssa. Minusta 8 tai 10 kk on vielä pieni vauva, ja jos hän tarvitsee ihmistä lähellä nukkuakseen, saakoon sen (näin siis meillä). Tuollaiset nukkujat eivät ole "ongelma" missään muussa kuin modernissa länsimaisessa kulttuurissa. Mutta toki täytyy mennä vanhempienkin jaksamisen ehdoilla.

ps. siitä huolimatta että olen pehmo tuossa asiassa, meidän perheen toinen lapsi on aina nukkunut hyvin ja suht yksikseen, eikä minkäänlaista nukutusongelmaa ole tullut/ollut *koputtaa puuta*

Lapsi nukkui 8 kk asti perhepedissä, ja nukahti sielläkin huonosti, sekä heräili usein, joskus toistakymmentä kertaa yössä. Oli pakko siirtää omaan sänkyyn kun oppi konttaamaan, konttasi yöllä muutaman kerran minun ja miehen yli ja oli lähellä pudota sängystä. Muutenkin aloimme nukkua huonosti, kun mönki koko ajan.

Mä en edes tajunnut, että meidän lapsemme on ollut hankala nukahtaja. Rinnalle nukutan lähes aina ja kans meinaa lähteä juoksemaan. Kyllä se siitä jossain vaiheessa taintuu, kun veto ei enää riitä. Tai väsymys ylittää menemisen ja nukahtaa kömpimiseensä. Usein saa pitää kättä käsien ja jalkojen päällä jotta rauhoittuu.

Mutta ei tuo ole musta ollut mikään huonosti nukahtava. Aina se on nukahtanut ilman mitään tappeluita, olen vaan kantanut sänkyyn viereeni riittävän monta kertaa samalla kun ollaan miehen kanssa juteltu. Mun mielestäni se on ollut enemmänkin mukavaa, en ole edes tajunnut, että tuo olisi ongelma.

Oon kullut tuosta Elisabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille" ja kaikki tutut jotka ovat sitä joutuneet lukemaan niin ovat sitä myös kehuneet paljon! Lapset on niin erilaisia että on vaikee löytää hyvä ratkaisu millon mihinkin pulmaan kun toisille mikään ei auta!

No pehmoilua iteki harrastan, saa sen sitten ääneen sanoa tai ei =) Ite ei vaan malttais mennä vielä kasilta nukkumaan, kun on yleensä kotihommia tms. iltapala. Mutta sitten kun meen, niin kaveri siirtyy yleensä viereen. Eikä vieressä olossa ookkaan mitään pahaa, mutta kun toi tissillä roikkuminen on taas alkanut, vaikka pariks kuukaudeks ehti jo laantua.

Mutta ap:lle toivottavasti saat Pantleyn kirjasta apua :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkö hankala nukahtaja?:
Mä en edes tajunnut, että meidän lapsemme on ollut hankala nukahtaja. Rinnalle nukutan lähes aina ja kans meinaa lähteä juoksemaan. Kyllä se siitä jossain vaiheessa taintuu, kun veto ei enää riitä. Tai väsymys ylittää menemisen ja nukahtaa kömpimiseensä. Usein saa pitää kättä käsien ja jalkojen päällä jotta rauhoittuu.

Mutta ei tuo ole musta ollut mikään huonosti nukahtava. Aina se on nukahtanut ilman mitään tappeluita, olen vaan kantanut sänkyyn viereeni riittävän monta kertaa samalla kun ollaan miehen kanssa juteltu. Mun mielestäni se on ollut enemmänkin mukavaa, en ole edes tajunnut, että tuo olisi ongelma.

Te siis meette miehen kanssa aina samaan aikaan nukkumaan lapsen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Harvemmin. Noustaan ylös, kun lapsi on nukahtanut. Ei aina edes olla molemmat sängyssä nukkumassa vaan toinen saattaa samalla viikailla pyykkiä tms.

Harvemmin. Noustaan ylös, kun lapsi on nukahtanut. Ei aina edes olla molemmat sängyssä nukkumassa vaan toinen saattaa samalla viikailla pyykkiä tms.

No eihän tässä ollut kyse siitä että mihin nukahtaa ja se tekisi asiasta hankalan, vaan se, että ei jää nukkumaan, eli aina havahtuu pieneenkin sängyn/minkä tahansa liikkeeseen ja huuto alkaa heti uudestaan. ja tätä siis voi jatkua tuntikaupalla + se että heärilee useita kertoja yössä. Tai näin ainakin minä käsitin :o

No eihän tässä ollut kyse siitä että mihin nukahtaa ja se tekisi asiasta hankalan, vaan se, että ei jää nukkumaan, eli aina havahtuu pieneenkin sängyn/minkä tahansa liikkeeseen ja huuto alkaa heti uudestaan. ja tätä siis voi jatkua tuntikaupalla + se että heärilee useita kertoja yössä. Tai näin ainakin minä käsitin :o

Jos noin oli, sitten ymmärsin väärin. Se on toki hankalaa, jos lapsi herää heti vierestä poistumiseen. Meillä oli näin suurin piirtein ensimmäiset puoli vuotta, mutta silloin olin itsekin jatkuvien heräilyiden vuoksi niin puhki, että menin aina samaan aikaan lapsen kanssa nukkumaan. Onneksi se vaihe sentään on helpottanut. Neuvoja siihen en valitettavasti osaa antaa, meillä auttoi onneksi aika.

Meillä esikoinen rupes nukkumaan yönsä kokonaa heräämättä n.8kk kun siirrettiin se omaan huoneeseen. Sitä ennen se kyllä heräili useempaan otteeseen yöllä vielä imettämisen lopetuksen jälkeenkin! Ilmeisesti mun unissani pitämät äänet häiritsi sen unta! Mut omassa huoneessa alko heti ekana yönä uni maistuu :D Ja mä harrastin kans tosi pitkään sitä et tyttö nukku kainalossa yön..omaa laiskuuttani vaan kun oli niin helppoa tyrkätä vaan tissi suuhun jos heräs ja jatkaa omia unia. Mut tuo nukutus asia on kyl varmasti hankala ja raastaa hermoja. Mutta voisko se sit kuitenkin johtuu siitä että on jo liian väsyny? Kaikki menee jotenkin yli..huomaahan sen itestäänkin jos on joutunut valvomaan esim. yli vuorokauden niin ei sit oikein meinaakkaan tulla enää uni vaikka miten väsyttäis

Poistut aina vaan huoneesta vaikka tuhat kertaa.. älä jää huoneeseen vauvan viereen.. aina samalla tavalla laitat pitkälleen ja sanot "nyt nukutaan".. Onko lapella esim. joain uniriepua minkä voi ottaa kainaloon? Annatko iltamaidon ennen nukkumaan menoa? Meillä lapsi alkoi n.7kk iässä itsekseen nukahtamaan sänkyyn.. aina samat iltarutiinit.. tietää että nyt mennään nukkumaan!

Yhteistyössä