Onko kenelläkään käynnistetty synnytystä vain ja ainoastaan vauvan ison koon takia? Lasketun ajan jälkeen siis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin lääkärineuvolassa ja nyt viikot tasan 37. Vauva on kokoajan kasvanut yläkäyrällä ja lääkäri arvioi vauvan JO NYT yli kolmekiloiseksi. Esikoinen painoi syntyessään neljä kiloa,syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa. Minä ja sisaruksemme olemme kaikki olleet syntyessämme yli neljäkiloisia,pikkusiskoni yli viisikiloinen.

Suoraan sanottuna pelottaa ihan hirveästi että raskaus menee yliajalle ja vauva vaan kasvaa ja kasvaa..kenen etua se enää palvelee? En ole isokokoinen,mutta lääkäri hölisi vain että kyllä se toinen sieltä tulee kun on tullut ekakin. Joo,niin tuli,mutta aika mukavat oli emättimen sisäiset repeämät enkä haluaisi samaa kokea enää uudestaan,synnytys kun oli melkoisen vauhdikas.

Kokemuksia siis vastaavasta tilanteesta kaipailisin..

Kuopusta piti alkaa käynnistelemään jo rv 39+1 kun kokoarvio oli 4,5kg. Esikoinen oli syntynyt 14kk aiemmin sektiolla ja eivät halunneet antaa kakkosen kasvaa enää tuosta enempää.

Käynnistyksessä ollut lääkäri taas piti synnytystä ja kjäynnistystä tuossa tilanteessa niin riskialttiina että oli itse sektion kannalla, mihin sitten päädyttiinkin.

Mulla käynnistetiin viikko ennen laskettua,juurikin sen takia, kun näytti et vauva kasvaa muuten liian isoksi ja ensimmäinen lapsi alakautta tulossa.Esikoinen syntyi sektiolla ja oli iso kokonen,mutta sektio ei johtunut vauvan koosta vaan ihan muista syistä...
Kerro lääkärille viime synnytyksestä ja tunteistasi,jos vaikka alkaisivatkin käynnistään aikasemmin...

mulla kolmas raskaus käynnistettiin, kun arvioivat vauvan isoksi. ensimmäinen ja toinen syntyny 39+1 ja nelikilosia kumpikin. kolmannessa raskaudessa olin 37 viikolla kokoarviossa, sillon arvioivat vauvan nelikiloiseksi ja laittoivat sit käynnistys ajan 38+6 viikolle, sillon poika synty ja oli 4085g eli ei mikään jättiläinen.

[QUOTE="koo";22118057]no eipä mitenkään kauhian iso ole jos 37 viikolla on kolmekilonen..[/QUOTE]

yli kolmekiloinen..no jos vauva vaikka olisi syntyessään 4,5kg niin kyllä se mun mittapuun mukaan on jo iso. En tosiaan ole isokokoinen ja nelikiloinen esikoinen teki vähemmän kaunista jälkeä.

Mulla esikoinen oli 4200 syntyessään ja sain repeämiä emättimen sisäpuolelle ja mahasta painettiin vauvalle vauhtia, että saadaan tulemaan (en istunut pariin viikkoon). Tokan kokoarviot olivat samaa luokkaa kuin ekankin, mutta eivät suostuneet käynnistämään - sanoivat vaan, että kyllä se sieltä tulee. Jos et saa käynnistystä niin toivottavasti lohduttaa kuulla, että tokan synnytys oli kuin kakalla olisi käynyt, vaikka oli esikoista isompi, eikä tullut yhen ainutta repeämää (eka syntyi rv 40+1 ja toka 41+1).

[QUOTE="vieras";22118123]Mulla esikoinen oli 4200 syntyessään ja sain repeämiä emättimen sisäpuolelle ja mahasta painettiin vauvalle vauhtia, että saadaan tulemaan (en istunut pariin viikkoon). Tokan kokoarviot olivat samaa luokkaa kuin ekankin, mutta eivät suostuneet käynnistämään - sanoivat vaan, että kyllä se sieltä tulee. Jos et saa käynnistystä niin toivottavasti lohduttaa kuulla, että tokan synnytys oli kuin kakalla olisi käynyt, vaikka oli esikoista isompi, eikä tullut yhen ainutta repeämää (eka syntyi rv 40+1 ja toka 41+1).[/QUOTE]

Heh, viilataas pilkkua. Esikoinen siis 4220 :) lööperiä näköjään puhuin ;)

[QUOTE="vieras";22118123]Mulla esikoinen oli 4200 syntyessään ja sain repeämiä emättimen sisäpuolelle ja mahasta painettiin vauvalle vauhtia, että saadaan tulemaan (en istunut pariin viikkoon). Tokan kokoarviot olivat samaa luokkaa kuin ekankin, mutta eivät suostuneet käynnistämään - sanoivat vaan, että kyllä se sieltä tulee. Jos et saa käynnistystä niin toivottavasti lohduttaa kuulla, että tokan synnytys oli kuin kakalla olisi käynyt, vaikka oli esikoista isompi, eikä tullut yhen ainutta repeämää (eka syntyi rv 40+1 ja toka 41+1).[/QUOTE]

Kiitos,kyllä toi oikeastaan lohdutti :)

[quote="vieras";22117982]kävin lääkärineuvolassa ja nyt viikot tasan 37. Vauva on kokoajan kasvanut yläkäyrällä ja lääkäri arvioi vauvan jo nyt yli kolmekiloiseksi. Esikoinen painoi syntyessään neljä kiloa,syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa. Minä ja sisaruksemme olemme kaikki olleet syntyessämme yli neljäkiloisia,pikkusiskoni yli viisikiloinen.

Suoraan sanottuna pelottaa ihan hirveästi että raskaus menee yliajalle ja vauva vaan kasvaa ja kasvaa..kenen etua se enää palvelee? En ole isokokoinen,mutta lääkäri hölisi vain että kyllä se toinen sieltä tulee kun on tullut ekakin. Joo,niin tuli,mutta aika mukavat oli emättimen sisäiset repeämät enkä haluaisi samaa kokea enää uudestaan,synnytys kun oli melkoisen vauhdikas.

Kokemuksia siis vastaavasta tilanteesta kaipailisin..[/quote]

ei toi ole jo nyt kauhean iso...

Mulla käynnistettiin, koska painoarvio oli 5500g. Näin sen monitorista, kätilö eikä lääkäri kumoikaan kertonut minulle painoarviota, vaan kertoi, että mennäänpäs nyt käynnistelemään synnytystä. Viikkoja mulla taisi olla 42.

Ei ole käynnistetty kun tuli ihan itekseen, mutta en tosiaan kyllä olis huolissani vielä, mulla arvioitii rv36+0 3kg, 5pvä ennen kun poika syntyi arvio oli 4kg ja lopputulos 3530g, eli en niin kamalasti nojais noihin arvioihin ellei puhuta ihan mahottoman kokosesta...

Meidän neuvolan täti sanoi et ei vauvat sen takia isoiksi kasva että ne on yliaikaisia. Kokoon vaikuttaa geenit ja raskaudenaikainen ruokavalio. Josset halua että vauva kasvaa liikaa jätä sokerit ja rasva ruuasta pois. Silloin vauva ottaa vähemmän painoa. ja tämän olen kuullut synnäriltä ja omasta neuvolasta. Jos pelkäät että vauva kasvaa liikaa, älä "lihota" sitä turhilla herkuilla, jos niitä yleensäkään syöt.

[QUOTE="vieras";22118288]ei toi ole jo nyt kauhean iso...[/QUOTE]

aa,ok. Mä vaan jotenkin aattelin,kun kaikki tuttujen vauvat on täysiaikaisina olleet sen 3-3,5kg :) Kyllä se niihin verrattuna kuullosti jo jokseenkin isolta,jos aattelee että vielä viisi viikkoa olisi kasvuaikaa.

[QUOTE="vieras";22118733]aa,ok. Mä vaan jotenkin aattelin,kun kaikki tuttujen vauvat on täysiaikaisina olleet sen 3-3,5kg :) Kyllä se niihin verrattuna kuullosti jo jokseenkin isolta,jos aattelee että vielä viisi viikkoa olisi kasvuaikaa.[/QUOTE]

Ja ap olen siis..

Monihan kärsimätön haluaa tuolla verukkeella käynnistyksen, vaikka vauva itse asiassa ei loppuviikkoina paljon painoa kasva edes. Pään ympärys ja tarjonta ovat paljon tärkeämpiä asioita kuin paino.

Ps. Älä mussuta makeaa ja hiilareita, niin vältät vauvan turhan lihomisen.

Yhteistyössä