Onko kenelläkään vauva kääntynyt enää rv 37 jälkeen + hyviä sectiokokemuksia kertokaa!

Eilen neuvolassa huomattiin, että vauva on todennäköisesti perätilassa. Viikkoja on 37+3. Ei varmaan enää käänny?
Sain lähetteen ultraan ja sectio edessä sitten, jos tosiaan istuma-asennossa on. Hirvittää se leikkauksesta toipuminen ja se, että vauvalle tulee allergiaa ym, kun ei syntyessään saa pöpöjä.
Tässä vaiheessa en enää kääntämiseen suostu ( eivätkä kuulemma luultavasti käännäkään ), enkä myöskään perätilasynnytystä halua ( eivätkä kuulemma sitäkään nykyisin useinkaan suosittele )...
Oudot on tunnelmat... Älkää kertoko kauhutarinoita, joohan!

Ai niin, se vielä, että jos sectiopäivä lyödään lukkoon ja kääntyykin viime hetkellä, niin pistetäänkö taas kaikki suunnitelmat uusiksi vai onko se sitten joka tapauksessa leikkaus?
 
kääntyi vauva oikein päin viikolla 38 vai oliko se 39, mutta yritti sen jälkeen koko ajan kääntyä takaisin perätilaan. Kätilöt ja lääkärit ei suositellu ekaks sektiota vaan perätilassa synnyttämistä. Mutta sitten kun vauva kääntyi oikein päin niin koittivat käynnistää ja ekalla kerralla ei onnistunut joten passittivat kotiin... Meni melkein 2 viikkoo yli lasketun ajan ja sitten käynnistivät ja viime torstaina heille syntyi ihana pieni prinsessa...
 
Minulle tehtiin kiireellinen sektio 18 h jälkeen (siis ei perätilan takia). Jos kysytään laitetaanko kipupumppu (epiduraali) niin ehdottomasti kyllä. Itse leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa. Kipupumppu vei KAIKEN kivun pois. Eli yritin heti aamulla kömpiä suihkuun, mutta onneksi hoitaja esti sen koska pyörryin pöntöllä käydessä (hoitaja mukana). Kun ei koskenut mihinkään, niin en tajunnut, että on iso leikkaus takana. Pidin kipupumppua päällä 3 päivää, jonka jälkeen kyllä tarvitsin ekan päivän buranaa vahvempaa. Kaikkiaan 3vk söin kipulääkkeitä (määrää koko ajan vähentäen.)
Ainoa ongelma oli minusta sängystä nouseminen, kun vatsalihaksia ei saa käyttää ja pitää yrittää nousta kyljen kautta. Ja osastolla jouduin turvautumaan hoitajiin, kun sängystä nouseminen ja vauvan laittaminen omaan sänkyyn oli tosi hankalaa. Muuten ok kokemus. Ei mitään huonoa / pelottavaa sanottavana sektiosta.
Lapsi nyt terve 2v, ei allergioita.
 
Minniina
No mulla oli sellainen tilanne, että viikolla 37 oli raivotarjonnassa ja viikolla 38 oli puskenut itsensä perätilaan... Sen kyllä tunsi kun kääntyi, kun lapsivettä oli niin vähän ja vauva joutui runnomaan ittensä toisinpäin.. Ulkokäännös ei sitten enää viikolla 38 onnistunut tuon vähäisen lapsiveden vuoksi.. Kääntyminen riippuu paljon siitä, minkä kokoinen vauva ja minkä verran lapsivettä, ainakin näin mulle kerrottiin..
 
alakautta perätilan synnyttänyt
Synnytä ala kautta, jos vaan on tilaa. Ei se sen kamalampaa ole kuin pää edelläkään, ainut vaan, että leikataan eppari, mutta pienempi haava se on kuin sektiosta.
 
vieras
kyllä vauvat joskus on kääntyny jopa matkalla sectiosaliin ;) harvinaisempaa kyllä, mutta...jos näin käy jäädään sit odottelemaan normaalisti alatiesynnytyksen käynnistymistä, jos sille muutoin edellytykset on olemassa!

Itsellä esikoinen syntyi sektiolla just perätilan vuoksi. Leikkaus meni hyvin, toivuin nopeasti (omasta mielestä toipuminen oli jopa nopeampaa/helpompaa kun ekan alatiesynnytyksen jälkeen, eppari oli paljon kipeämpi kun sektiohaava)

Lapsi oli/on reipas ja terve, eikä nyt (tokaluokalle menee) ole juurikaan ollut sairaana, eikä ole MILLEKÄÄN allerginen.

Hyvin se menee, tsemppiä matkaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja alakautta perätilan synnyttänyt:
Synnytä ala kautta, jos vaan on tilaa. Ei se sen kamalampaa ole kuin pää edelläkään, ainut vaan, että leikataan eppari, mutta pienempi haava se on kuin sektiosta.
En tiedä. Ainakin th oli vähän niillä linjoilla, että leikkaus luultavasti seuraisi.

 
Minniina
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Eilen neuvolassa huomattiin, että vauva on todennäköisesti perätilassa. Viikkoja on 37+3. Ei varmaan enää käänny?
Sain lähetteen ultraan ja sectio edessä sitten, jos tosiaan istuma-asennossa on. Hirvittää se leikkauksesta toipuminen ja se, että vauvalle tulee allergiaa ym, kun ei syntyessään saa pöpöjä.
Tässä vaiheessa en enää kääntämiseen suostu ( eivätkä kuulemma luultavasti käännäkään ), enkä myöskään perätilasynnytystä halua ( eivätkä kuulemma sitäkään nykyisin useinkaan suosittele )...
Oudot on tunnelmat... Älkää kertoko kauhutarinoita, joohan!

Ai niin, se vielä, että jos sectiopäivä lyödään lukkoon ja kääntyykin viime hetkellä, niin pistetäänkö taas kaikki suunnitelmat uusiksi vai onko se sitten joka tapauksessa leikkaus?
Tuohon sun viimeiseen kysymykseen vastaan vielä sen, että kun mä menin sairaalaan sektiota varten, niin kätilö vielä tarkisti, että vauva on perätilassa, jos olisi kääntynyt, olisi sektio voitu peruuttaa.. Mulla sektio meni hyvin, toipuminen muuten ok, mutta jokainen kyljeltä toiselle kääntyminen oli vaikeaa, ei tehnyt kipeää, mutta tuntui kuin kohtu olisi vellonut tosi ilkeästi puolelta toiselle.. Sektiosta ihan hyvät muistot, mutta kyllä toivon, että seuraavan saan synnyttää alakautta.. Niin ja mulla kääntämistä yritettiin tuolloin viikolla 38+1, ei kääntynyt, enkä kääntämiseen suostuisi enää koskaan, kävi niin kipeää ja lääkärit oli todella tylyjä..
 
Moi!
Minulla yritettiin kääntää tyttöä joskus rv36 aikoihin eikä kääntynyt joten sain sektioajan 16.4.2007 jolloin rv39+2.
14.4 heräsin aamulla 7 kun lapsivesi meni ja soitin tietenkin ambulanssin jne.
sairaalassa olin kirjoilla 7.30 ja otettiin sydänkäyrää jonkin aikaa sekä tarkastettiin vauvan asento joka oli perätila edelleen.
Esivalmistelut tehtiin ( pelkäsin kauheasti sitä pissaletkua ja spinaalia :ashamed: ) jotka olikin ihan ok juttu eikä satuunut =)
leikkauksessa tietenkin jännitti kauheasti, mutta olin ihan rauhallinen kun hoitajat kyselivät vähän väliä onhan kaikki ok ja selittivät tapahtumat ennen leikkausta tosi hyvin.Puudutus kesti hyvin loppuun asti, oli vähän inhottavan tuntuinen kun tuntui että hengitys oli välillä hankalaa ja yritin hengitellä syvään ja rauhallisesti.
8.54 tyttö sitten syntyi :heart:
seuraavana päivänä nousin jo ylös ja liikkeelle hampaat irvessä ja popsin särkylääkkeitä aina kun tuntui että alkaa särkemään.
Paranin tosi nopeasti, kotiin pääsin heti sinä aamuna kun vauvalla oli tullut 3vrk ikää täyteen! :wave:
 
Minniina
Alkuperäinen kirjoittaja alakautta perätilan synnyttänyt:
Synnytä ala kautta, jos vaan on tilaa. Ei se sen kamalampaa ole kuin pää edelläkään, ainut vaan, että leikataan eppari, mutta pienempi haava se on kuin sektiosta.
Mulla lääkärit ei suositelleet alatiesynnytystä. koska olin ensisynnyttäjä.. sanoivat, että hyvin helposti menään sitten kiirelliseen sektioon, jos yhtään mitään tulee.. Ja suunniteltu sektio on aina turvallisempi kuin kiireellinen/hätäsektio..
 
Minulla huomattiin että tyttö on perätilassa tasan rv40 äitipolilla vaikka viikkoa aikaisemmin ultrassa oli vielä oikein päin.Ensiksi säikähdin kun olin jo valmistautunut alatiesynnytykseen.Sovittiin että tehdään sektio jos tyttö ei itse käänny enää,oli siis muutaman päivän sisällä kääntänyt itsensä vielä perätilaan kun oli niin pieni (alle 2,5kg). Samalle päivälle sitten kotona alkoi syntymään ja sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa ja epiduraali/kipupumppu laitettiin kivunhoidoksi. Sektio onnistui hyvin, koko toimenpiteen ajan gynekologi jutteli niitä näitä.. kun tyttö saatiin mahasta niin hoitaja toi sen hetkeksi viereeni ja sitten lähtivät isän kanssa punnitsemaan ja pesemään. Muutaman tunnin minua tarkkailtiin sen jälkeen synnytyssalissa koska heräämö oli täynnä ja neiti oli 1,5t lämpökaapissa ja sitten siirryttiin osastolle. Siellä ensimmäiset 2pv olin kipeä kipupumpusta huolimatta,lääke sai pään jotenkin sekaisin. Hoitajan avustamana wc-käynnit ja pesut. Haava parani hyvin vaikka keskellä kuumaa kesää sektio tehtiin. Haavan suihkuttelu ja ilmakylvyt ovat hyväksi. Ei jäänyt kammoa sektiosta,mukava kokemus alatiesynnytysten jälkeen. Toipuminen vie pitempään kyllä. Perätilassa en olisi voinut edes synnyttää koska neiti oli jalat edellä tulossa. :heart:
 
voihan se olla että teijän pikkunen kääntyy vielä,muta ahdastahan sielä masussa rupee olemaan :/
mutta jos sattuis kääntymään niin luulis että ne sielä synnärillä mieluummin pistää sut synnyttää normaalisti kun "turhan" section?vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
voihan se olla että teijän pikkunen kääntyy vielä,muta ahdastahan sielä masussa rupee olemaan :/
mutta jos sattuis kääntymään niin luulis että ne sielä synnärillä mieluummin pistää sut synnyttää normaalisti kun "turhan" section?vai?
Juu, luulisi näin olevan... Ja olisihan se helpotus päästäkin alakautta synnyttämään, vaikka olisi tietysti varautunut jo mielessään ihan muuhun... Ultrassahan tuota voi sitten kysyä, että miten toimivat. Pääasia kuitenkin, että saadaan turvallisesti maailmaan.
Mutta kuten sanottu, niin voihan tuo nassikka vielä kääntyäkin.

 
mulla neuvolassa väitettiin kolmannen tytön olevan perätilassa, ultrassa kölli kuitenkin ihan pää edellä oikeella paikallaan, mutta sektio tuli muista syistä, ihan helppo kokemus, epiduraalilla tehtiin, toivuin nopeasti. mutta jos tulee sektio niin voit antaa heti synnyttyä rela drops proobiootteja ,niin saat hyvän bakteeri kannan vauvan masuun, itse tiputtelin niitä 4 tytön synnyttyä rinnanpäihin aina välillä,vaikka alateitse synnytinkin, pysy tyttö tosi terveenä, ei koliikeista eikä sammaksista tietookaan ja nännit pysy ehjinä vaikka tyttö söi välillä 15 min. välein
 

Yhteistyössä