Onko kenelläkään teistä parta-agamaa?

  • Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti
meillä on
Ehdottomasti lamppu. Agamat nauttivat auringonvalosta luonnossa, joten hyvä että lämmin valo tulee myös terraariossa ylhäältä. Ja ylhäälle (sopivan ylhäälle, ei liian alas muttei liian ylöskään) sijoitettu lämmönlähde on turvallisempikin kuin ne matot, saati kivet.

Seinistä en tiedä, meillä on maalatut/lakatut seinät, jossa kiinni erilaisia tekokasveja. Pohjalla on hiekkaa.
 
"akka"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä on;24669590:
Ehdottomasti lamppu. Agamat nauttivat auringonvalosta luonnossa, joten hyvä että lämmin valo tulee myös terraariossa ylhäältä. Ja ylhäälle (sopivan ylhäälle, ei liian alas muttei liian ylöskään) sijoitettu lämmönlähde on turvallisempikin kuin ne matot, saati kivet.

Seinistä en tiedä, meillä on maalatut/lakatut seinät, jossa kiinni erilaisia tekokasveja. Pohjalla on hiekkaa.
Okei,olinkin ajatellut lamppua maton sijaan eli siis päädyn siihen.Mulla siis lasinen terraario ja haluaisin jonkinmoisen 'tapetin' seinille.Aito kivi olis hieno mutta sitä ei sitten enää siirretä mihinkään kun painoa tulee liikaa enkä edes tiedä kestäiskö lasiseinät moista rasitusta.
Hiekkaa ei voi vielä laittaa kun se on vasta vauva se tulokas eli varmaan talouspaperia tms. alkuun.
Ja mistä mä tiedän sitten etten yliruoki sitä kun mitään ruokamäärää ei osaa kukaan oikeen sanoa.
 
meillä on
[QUOTE="akka";24669633]Okei,olinkin ajatellut lamppua maton sijaan eli siis päädyn siihen.Mulla siis lasinen terraario ja haluaisin jonkinmoisen 'tapetin' seinille.Aito kivi olis hieno mutta sitä ei sitten enää siirretä mihinkään kun painoa tulee liikaa enkä edes tiedä kestäiskö lasiseinät moista rasitusta.
Hiekkaa ei voi vielä laittaa kun se on vasta vauva se tulokas eli varmaan talouspaperia tms. alkuun.
Ja mistä mä tiedän sitten etten yliruoki sitä kun mitään ruokamäärää ei osaa kukaan oikeen sanoa.[/QUOTE]

Joo talouspaperia kannattaa laittaa pikkuliskolle.
Meillä on muurigekkokin, tehtiin sille styroxsista seinät, rouhittiin ja maalattiin, tuli ihan kiviseinän näkönen, mut ei käy oikeen agamalle kun on terävät kynnet, niin voi lähtee paloja irti joita voi sit mukavasti syödä...

Se ruokailu on kyllä sikäli helppoa, et parta-agamat syö melkeen kaikkee mitä tarjotaan (siis hyönteiset/kasvikset). Ja kannattaa jo ihan pienestä totuttaa myös kasviksiin, vaikka pienen pääasiallinen ravinto onkin hyönteiset, mut aikuisena pitäs sit olla paljo kasviksisakin. Meille kun agama tuli, pidin aina kipossa matoja, ja muutamia heinäsirkkoja juoksi terraariossa, eikä se ainakaan itteensä ähkyks oo koskaan syöny, joten laita vaan kippoon vaikka pikkujauhiksia niin et aina on tarjolla, ja sit muutaman kerran viikossa tarjoa vaikka heinäsirkkoja tms. Ja muista kalkki, ja vitamiinit.
 
"akka"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä on;24669774:
Joo talouspaperia kannattaa laittaa pikkuliskolle.
Meillä on muurigekkokin, tehtiin sille styroxsista seinät, rouhittiin ja maalattiin, tuli ihan kiviseinän näkönen, mut ei käy oikeen agamalle kun on terävät kynnet, niin voi lähtee paloja irti joita voi sit mukavasti syödä...

Se ruokailu on kyllä sikäli helppoa, et parta-agamat syö melkeen kaikkee mitä tarjotaan (siis hyönteiset/kasvikset). Ja kannattaa jo ihan pienestä totuttaa myös kasviksiin, vaikka pienen pääasiallinen ravinto onkin hyönteiset, mut aikuisena pitäs sit olla paljo kasviksisakin. Meille kun agama tuli, pidin aina kipossa matoja, ja muutamia heinäsirkkoja juoksi terraariossa, eikä se ainakaan itteensä ähkyks oo koskaan syöny, joten laita vaan kippoon vaikka pikkujauhiksia niin et aina on tarjolla, ja sit muutaman kerran viikossa tarjoa vaikka heinäsirkkoja tms. Ja muista kalkki, ja vitamiinit.
Kiitos,muistan kyllä kalkin ja vitamiinit.Tuota mietin myös että mahtaakohan se syödä kuivattuja sirkkoja vai pitääkö se kaikki ruoka olla tuoretta.Jauhikset menee kyllä mutta heinäsirkoista en niin välittäis jos ne leviää koko huusholliin.Ne siis syöttäisin kuivattuina jos voi.On kuulemma jotakin jauhettakin johon lisätään vesi ja siitä tulee jotain hyytelömäistä ruokaa joka sisältää tarvittavat vitamiinit.Oliskohan siitä mihinkään?
 
meillä on
[QUOTE="akka";24669850]Kiitos,muistan kyllä kalkin ja vitamiinit.Tuota mietin myös että mahtaakohan se syödä kuivattuja sirkkoja vai pitääkö se kaikki ruoka olla tuoretta.Jauhikset menee kyllä mutta heinäsirkoista en niin välittäis jos ne leviää koko huusholliin.Ne siis syöttäisin kuivattuina jos voi.On kuulemma jotakin jauhettakin johon lisätään vesi ja siitä tulee jotain hyytelömäistä ruokaa joka sisältää tarvittavat vitamiinit.Oliskohan siitä mihinkään?[/QUOTE]

En oo tommosesta hyytelöstä kuullutkaan... Mut oman kokemuksen perusteella sirkat ei kyl leviä huusholliin, kuhan on tiivis rasia niillä. Kuivatut sirkat hyvä vaihtoehto, jos suostuu syömään, meillä ei syöny... :D
 
"akka"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä on;24669866:
En oo tommosesta hyytelöstä kuullutkaan... Mut oman kokemuksen perusteella sirkat ei kyl leviä huusholliin, kuhan on tiivis rasia niillä. Kuivatut sirkat hyvä vaihtoehto, jos suostuu syömään, meillä ei syöny... :D
Ok,kiitos =)
Mä vähän kans veikkaan ettei ne sirkat kuivina mene mutta kokeilen.Tuo hyytelö on kuulemma joku ihan suht uusi juttu.
Saahan se samalla sitten saalistaa kun jahtaa niitä sirkkoja että sen puoleen se on hyvä.Ällöttää vaan ajatus siitä että sirkat ne sirkuttaa jossain missä ei pitäis enkä edes kuule niitä kun oon niin vanha :D
Kokemusta ei ole liskoista yhtään,tämä on ensimmäinen joten epävarmuutta on.
Ei niin helppoa kuin tavallisten häkkielukoiden tai kissan ja koiran ruokinta...
 
meillä on
[QUOTE="akka";24669904]Ok,kiitos =)
Mä vähän kans veikkaan ettei ne sirkat kuivina mene mutta kokeilen.Tuo hyytelö on kuulemma joku ihan suht uusi juttu.
Saahan se samalla sitten saalistaa kun jahtaa niitä sirkkoja että sen puoleen se on hyvä.Ällöttää vaan ajatus siitä että sirkat ne sirkuttaa jossain missä ei pitäis enkä edes kuule niitä kun oon niin vanha :D
Kokemusta ei ole liskoista yhtään,tämä on ensimmäinen joten epävarmuutta on.
Ei niin helppoa kuin tavallisten häkkielukoiden tai kissan ja koiran ruokinta...[/QUOTE]

Mä oon itseasiassa tullu siihen tulokseen, et ruokinta on helpompaakin kuin monien muiden elukoiden ruokinta, mut reippaasti kalliimpaa... :/

Heinäsirkkojen siritys on ihan hemmetin ärsyttävää, mä tässä taannoin laitoin terraarioon sirkkoja (ostan aina sen kokosia ettei niiden pitäs vielä sirkuttaa), ja se siritys alko... Mun oli pakko pyydystää ne pirun sirkat sieltä ja listiä ne, onneks ne kelpaa tuoreena kuolleena liskoille kyllä...

Parta-agama on siitä kiva, kun syö paljon kasviksia aikuisena, ei tartte pelkkien ällöjen matojen ja muiden kanssa plärätä...

Yhden ohjeen vielä annan (paisti jos kysyt vielä jotain), mistä itse haluan olla tarkka... Matelijoihin liittyy aina salmonella riski, jota monet vähättelevätkin. Mutta käsihygienia on tärkeää liskoja käsitellessä, samoin kun ruokakuppeja jne...
 
"akka"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä on;24669942:
Mä oon itseasiassa tullu siihen tulokseen, et ruokinta on helpompaakin kuin monien muiden elukoiden ruokinta, mut reippaasti kalliimpaa... :/

Heinäsirkkojen siritys on ihan hemmetin ärsyttävää, mä tässä taannoin laitoin terraarioon sirkkoja (ostan aina sen kokosia ettei niiden pitäs vielä sirkuttaa), ja se siritys alko... Mun oli pakko pyydystää ne pirun sirkat sieltä ja listiä ne, onneks ne kelpaa tuoreena kuolleena liskoille kyllä...

Parta-agama on siitä kiva, kun syö paljon kasviksia aikuisena, ei tartte pelkkien ällöjen matojen ja muiden kanssa plärätä...

Yhden ohjeen vielä annan (paisti jos kysyt vielä jotain), mistä itse haluan olla tarkka... Matelijoihin liittyy aina salmonella riski, jota monet vähättelevätkin. Mutta käsihygienia on tärkeää liskoja käsitellessä, samoin kun ruokakuppeja jne...
Eli tässä vanhaksi tulemisessa on hyvänä puolena tuo kuulon menetys,ei kuule siritystä.Mä muksuille sanoinkin etten ole vuosiin enää havainnut heinäsirkkoja ja ihmettelin mitä äijä nauroi partaansa kunnes tajusin että herttinen sentään,mä en ole enää teini :p(vanhenee se äijäkin,sitä odotellessa)
Tuo salmonellajuttu olikin tarpeellinen muistutus,sitä ei meinaa muistaa.
Kysyttävää on varmaan vaikka kuinka paljon mutta lähinnä tuo sisustuspuoli terraariossa nyt on mielessä.
Pojallani on kasa käärmeitä,liskojakin hänellä on.Käärmekset kiinnostaisi mutta mies ei niihin suostu enkä mä sais syötettyä rottia tai hiiriä niille.
Oliskin kasvissyöjäkäärmeitä niin varmasti olis mullakin.
Innolla kuitenkin odotetaan uutta jäsentä laumaa täydentämään ja kasvattajalta saan varmasti runsaasti myös vinkkejä.Kiitos avusta kovasti!
 
meillä on
[QUOTE="akka";24670070]Eli tässä vanhaksi tulemisessa on hyvänä puolena tuo kuulon menetys,ei kuule siritystä.Mä muksuille sanoinkin etten ole vuosiin enää havainnut heinäsirkkoja ja ihmettelin mitä äijä nauroi partaansa kunnes tajusin että herttinen sentään,mä en ole enää teini :p(vanhenee se äijäkin,sitä odotellessa)
Tuo salmonellajuttu olikin tarpeellinen muistutus,sitä ei meinaa muistaa.
Kysyttävää on varmaan vaikka kuinka paljon mutta lähinnä tuo sisustuspuoli terraariossa nyt on mielessä.
Pojallani on kasa käärmeitä,liskojakin hänellä on.Käärmekset kiinnostaisi mutta mies ei niihin suostu enkä mä sais syötettyä rottia tai hiiriä niille.
Oliskin kasvissyöjäkäärmeitä niin varmasti olis mullakin.
Innolla kuitenkin odotetaan uutta jäsentä laumaa täydentämään ja kasvattajalta saan varmasti runsaasti myös vinkkejä.Kiitos avusta kovasti![/QUOTE]

Kannattaa tutustua myös OUTO-OTUS sivustoon, siellä myös kasvattajan kertomuksia ja tietoa parta-agamista. :) Veikeä lemmikki, ja siitä kiva lisko kun on päiväaktiivinen, mutta talvilevollehan nuo yleensä menevät syksyllä/alkutalvesta, ja nukkuvat useita kuukausia.
 

Yhteistyössä