Onko keltainen paksu räkä merkki siitä, että flunssa alkaa hellittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jo viikko kohta sairastettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jo viikko kohta sairastettu

Vieras
Aiemmin räkä ollut kirkasta valuvaa ja nyt muuttunut keltaiseksi ja paksuksi. Onko tämä merkki siitä, että alkaisi olla jo ohi menossa tuo tauti? Lapsi vajaa 2v.

Voi olla, tai sitten on merkki siitä että korvat tai poskiontelot ovat tulehtuneet. Tosin 2-vuotiaalla ei taida vielä nuo ontelot olla kehittyneet. Räkätauti kestää kutakuinkin 2 viikkoa, tai hoidettuna 14 vrk. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Joo mä olisin kanssa sanonut että keltainen paksu räkä viittaa tulehdukseen..

aivan niin. Kirjoitanpa kokemuksesta että nuhan vaiheet menee näin;
1) kirkasta
2) keltaista
3) vihreää
4) kirkasta

Joskus nuha mene ohi pelkällä ykkösvaiheella. Joskus tulehdus kehossa on niiin kova että muuttuu keltaiseksi ja jopa vihreäksi. Ei vaadi lääkäriä, jos ei ole muita oireita. Kestää aikansa ja sitten muuttuu taas kirkkaaksi ja loppuu kokonaan.

Ihan päinvastoin.
Nyrkkisääntönä: virustartuntaan liittyy kirkas räkä, bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin keltainen/vihreä paksu räkä. Usein vaatii antibiootin. Veikkaisin, että lapsella ensin ollut virus, jonka jälkeen napannut jo uuden, bakteerin aiheuttaman taudin. Tai sitten jälkitautia. Itse varaisin lääkärin.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Joo mä olisin kanssa sanonut että keltainen paksu räkä viittaa tulehdukseen..

aivan niin. Kirjoitanpa kokemuksesta että nuhan vaiheet menee näin;
1) kirkasta
2) keltaista
3) vihreää
4) kirkasta

Joskus nuha mene ohi pelkällä ykkösvaiheella. Joskus tulehdus kehossa on niiin kova että muuttuu keltaiseksi ja jopa vihreäksi. Ei vaadi lääkäriä, jos ei ole muita oireita. Kestää aikansa ja sitten muuttuu taas kirkkaaksi ja loppuu kokonaan.

Juuri näin!

Soitin neuvolaan ja kertoivat että juuri flunssan lopussa räkä voi olla tuollaista paksua keltaista. Käyty lääkärissä maanantaina ja silloin ei mitään tulehdusta vielä ollut. Tosin nuo tulehduksethan voi alkaa aika nopeastikin... Pitää seurata tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin neuvolaan ja kertoivat että juuri flunssan lopussa räkä voi olla tuollaista paksua keltaista. Käyty lääkärissä maanantaina ja silloin ei mitään tulehdusta vielä ollut. Tosin nuo tulehduksethan voi alkaa aika nopeastikin... Pitää seurata tilannetta.

meillä aina lapsilla nuhan lopussa räkä muuttuu tuollaiseksi paksuksi vihreäksi. ei kellään ikinä mitään tulehusta oo ollu.

Voi olla, tai sitten on merkki siitä että korvat tai poskiontelot ovat tulehtuneet. Tosin 2-vuotiaalla ei taida vielä nuo ontelot olla kehittyneet. Räkätauti kestää kutakuinkin 2 viikkoa, tai hoidettuna 14 vrk. ;)

Tietääkseni 2 viikkoa on sama asia kuin 14 vrk ;) ja räkätauti on yleensä eläimillä todettu tappava sairaus. Mutta en kyllä rään väristä luottaisi noihin diagnooseihin.

Vastoin yleistä käsitystä vihreä lima on bakteeritartunnan sijaan merkki siitä, että vastustuskyky toimii oikein.Kehon värvätessä yhä enemmän ja enemmän virusta vastaan taistelevia valkosoluja nenään liman väri muuttuu kirkkaasta ensin keltaiseksi ja sitten vihreäksi. Tämä johtuu siitä, että nämä solut kantavat vihreitä, rautaa sisältäviä entsyymejä. Mitä vihreämpi väri on, sitä voimakkaammin vastustuskyky reagoi.

Mulla on joka flunssassa siinä keskivaiheilla keltaisenvihreää räkää, mutta ei korvatulehduksia tms. :confused:

[QUOTE="Hoitotäti";30189592]Vastoin yleistä käsitystä vihreä lima on bakteeritartunnan sijaan merkki siitä, että vastustuskyky toimii oikein.Kehon värvätessä yhä enemmän ja enemmän virusta vastaan taistelevia valkosoluja nenään liman väri muuttuu kirkkaasta ensin keltaiseksi ja sitten vihreäksi. Tämä johtuu siitä, että nämä solut kantavat vihreitä, rautaa sisältäviä entsyymejä. Mitä vihreämpi väri on, sitä voimakkaammin vastustuskyky reagoi.[/QUOTE]

Peesi. Mun mielestä vihreä tai keltainen räkä nyt vaan on yksi flunssan vaihe.

Ihan päinvastoin.
Nyrkkisääntönä: virustartuntaan liittyy kirkas räkä, bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin keltainen/vihreä paksu räkä. Usein vaatii antibiootin. Veikkaisin, että lapsella ensin ollut virus, jonka jälkeen napannut jo uuden, bakteerin aiheuttaman taudin. Tai sitten jälkitautia. Itse varaisin lääkärin.

Höpö höpö. Kun itselläni on kunnon nuha, niin lähes aluksi tiputtaa jatkuvasti kirkasta räkää ja sitten vetää nenän tukkoon ja räkä muuttuu keltaiseksi. Pari kertaa ollut poskiontelotulehdus, mutta muulloin mennyt ohi itsestään ja poskiontelot ovat olleet puhtaat, joskin vähän turvoksissa.

Ellei poskiontelot oikeasti tunnu todella turvonneilta tai ole kipeät, eikä ole pitkään kuumetta, niin ei lääkäriin kannata mennä.

Yhteistyössä