Onko keltään leikattu kilpirauhasta ?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Lila"
Mulle sitä aikoinaan suositeltiin hyvinkin paljon. Kieltäydyin ja valitsin lääkityksen. Muutaman vuoden kuluttua lääkityksen sai jättää pois. Sitten jossain vaiheessa kääntyi vaajaatoiminnan puolella. Nyt on thyroxin-lääkitys päällä.

Onneksi en silloin liikatoiminnan aikana antanut leikata.
 
Miulta on leikattu kilpirauhanen kokonaan pois 2003. Aluksi oli liikatoiminta ja silloin keskussairaalan sisätautilääkäri ihmetteli, et miks ei ole leikattu jo aikasemmin vaan lääkkeillä eli Thyroxinilla, kun yleensä leikataan jo aikasemmin. Ja samalla leikattiin pois lisäkilpirauhaset. Eli nyt miulla on vajaatoiminta ja joudun syömään Thyroxinia lopun ikääni, mutta ei se minua haittaa.
 
Tarkoittaako tuo papa 3, että se on pahanlaatuinen? Mulla selvisi kasvaimen laatu vasta leikkauksen jälkeen patologin tutkimuksessa.

Itse leikkaus oli minulla aika helppo juttu. Leikkaus kesti 2,5h ja yhden yön olin sairaalassa. Sairauslomaa tuli 3,5 viikkoa. Mutta en sitten tiedä miten tuo papaluokka vaikuttaa leikkauksen jälkeen.
 
Joku vielä kysyi onko kipuja niin onhan niitä jälkeenpäin. Kurkku on aika kipeä, mutta kyllä sen kestää. Eikä joudu eristykseen vaan mie ainakin olin pari yötä sairaalassa ja pääsin kotia. Ja nukutettiin.
 
"mmmm"
Täällä on, kasvoi liian suureksi, ei ollut enää vaihtoehtoja. Mä olin yhen yön tehostetussa tarkkailussa ja sit yhen yön osastolla. sit vaan etsittiin sopiva lääke annos ja siinä se. Vietiin siis koko kilpirauhanen kerralla.
 
Miukkeli
Mulla oli kanssa kasvain papa lk 3 ja puolikas kilpirauhasesta siis poistettiin. No itse leikkauksesta ei tietenkään mielikuvia, sen jälkeen oli kurjaa kun kaulalla oli vielä se dreeni jota pitkin mahd. vuotava veri valui pois. Eli se tuntui. Kotiin pääsi seuraavana päivänä ja varovasti yritin olla. Hartiat meni vähän jumiin kun ei voinut käännellä pelkkää päätä vaan koko yläkroppaa. Kaulalla tuntui kiristystä johon Panadol auttoi joten se oli ilmeisesti haavakipua. Ja siis kipulääkkeenä kotona oli Panadol joten ei mitään kovia kipuja ollut. Vajaa kolme viikkoa oli sairauslomaa. Arpi oli punakka vuoden ja uudelleen raskausaikana mutta vaaleni sitten. Eikä mihinkään eristykseen kyllä joutunut (miksi olisi...?). Ja kysyin pitääkö muuttaa suunnitelmia kun meille oli tulossa koiranpentu viidentenä päivänä leikkauksesta, lähinnä infektioriskiä mietin. Ei pitänyt ja koiruli saapui piristämään sairausloma-aikaa. :)
 
Miukkeli
Ja siis papa lk 3 tarkoitti (ainakin minun tapauksessani) että ei voitu olla varmoja onko kyse hyvän- vai pahanlaatuisesta kasvaimesta joten poisto sen vuoksi. Leikkauksen aikana näyte patologille jonka mukaan oli hyvänlaatuinen joten vain puolikas kilpirauhasesta (se puoli jossa patti oli) poistettiin. Lopullisen vastauksen sai parin viikon kuluttua. Ja minulla nykyään Thyroxin-lääkitys, oli jo vähän vajaatoimintaa ennen leikkausta, sen jälkeen paheni ja korvaushoito aloitettiin.
 
Multa otettiin ohutneulanäyte kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tulos oli "näyte riittämätön", joten kasvaimen laatu oli epäselvä. Olin sitten tullut juuri raskaaksi tuon liikatoiminnan toteamisen jälkeen, joten leikkausta ei tehty heti.

Raskausajan söin Tyrazolia, jotta arvot pysyivät normaaleina. Raskaus meni hyvin ja kun vauva oli vuoden, kilpirauhanen leikattiin. Nykyään en tarvitse lääkitystä. Kilpirauhasarvot pysyvät normaaleina yhdelläkin kilpparilla.

Leikkauksen jälkeen haava ja kaula oli vähän hellänä, ja siihen auttoin särkylääkkeet. Mulla ei laitettu mitään dreenejä. Ääni kulki ihan hyvin, pieni riskihän siinä leikkauksessa on juurikin tuo vaikutus ääneen.

Nyt kun leikkauksesta on kulunut 1,5v, tuntuu välillä kurkussa epämääräiseltä. Työkaveri sanoi, että voi johtua arpikudoksesta. Hän oli menossa uuteen leikkaukseen, jossa tuota arpikudosta leikatttiin pois.
 
"jii"
Tulin juuri tänään sairaalasta kotiin. Toinen lohko kilpirauhasesta poistettiin epäselvän kasvaimen vuoksi. Leikkaus meni hyvin, ja ääni pysyi kunnossa. Yhden yön olin sairaalassa.
Päätä on vaikea kääntää ja nieleminen sattuu. Sängystä pitää nousta sivuttain (kaulan jännittäminen tekee kipeää) Mutta eiköhän se tästä kun eilen on vasta leikattu ja nyt jo näinkin hyvässä kunnossa :)
Eniten jännittää se, että alkaako toinen lohko tuottamaan tarpeeksi tyroksiinia vai tarviiko lääkitystä... En missään tapauksessa haluaisi kärsiä rauhasen vajaatoiminnasta.
Varauduin ostamalla kaikkea "helposti sulavaa" ruokaa, ettei tarvitsisi ummetuksesta kärsiä jos ei aineenvaihdunta lähdekään liikenteeseen kunnolla... Tsemppiä kohtalotovereille! :)
 

Yhteistyössä