onko kellekkään tehty suoliston tähystystä?

vieras
Kaksi kertaa ja aina nukutuksessa. Pahinta oli tyhjennys, 2 päivää paastoa ja sit niitä litkuja (mulla suoli ja vatsalaukku piti saada ihan tyhjäksi ). Kuulemma he joilla on tehty tähystys hereillä, aiheuttaa se vatsaan pumpattu kaasu kipuja. Ite en luonnollisesti tuntenut mitään, en edes jälkeen päin. Koepalojen jälkeen suolesta tuli vähän verta.

miulle on! ja kyllä, miulla on huonot kokemukset kun ei auttaneet rauhoittavat, tai toimivat kyllä, mutta liian myöhään. lääkäri ei suostunut lopettamaan vaikka huusin ja itkin että lopettaisi edes hetkikseksi. hoitaja sanoi vain että ei minua voi koskea, että ole hiljaa... mutta nyt tiedän että nukutukseen kiitos tai jotain suurempia mömmöjä tai rauhoittavia vaikka hieman aikaisemmin!

hmm
minustakin pahinta on sen tyhjennyslitkun juonti. sen lisäksi en huolehtinut riittävästä nesteytyksestä, joten olin tähystysaamuna ihan tokkurassa, enkä meinannut pysyä jaloillani, oksentelin pitkin lattiaa..

itse tähystys ihan ok, tosin suolen mutkissa tuntui inhottavalta, kun niitä suorittiin. kivut olivat ikäänkuin kovia menkkakipuja.

Mulle on kans tehty kumpaakin kautta tähystykset. Toi kolonoskopia sattu ihan hirveesti! Antovat jonku ihan naurettavan esilääkityksen ja muhun sattu niin et meinas taju lähtee. Lääkäri vaan välillä muistutteli hengittämään..

Molemmat oli sellasia kokemuksia ettei niitä kumpaakaan enää mulle tehdä ilman nukutusta..

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Minkä suoliston osan tähystystä tarkalleen ottaen tarkoitat? Paksusuolen tähystys tehdään eri kautta kuin esim. ohutsuolen alkuosan tähystys ja kokemukset näistä kahdesta ovat hyvinkin erilaiset...
En oikeen tiedä itekkään, mut suolistotulehdusta mulla epäillään

...
Mulle tehdään säännöllisesti kolonoskopia sairauden vuoksi, eikä siin oo mitään muuta inhottavaa kuin ne litkut joilla suoli tyhjennetään.
Suolihan ei sinällään tunne kipua, paitsi venyttäessä vähän. Eka kerta kolonoskopiassa oli hiukan kivulias, mut uskoisin sen olleen aikalailla psyykkistä kun jännäsin niin maan kauheasti.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aliaskeeri:
Suunkautta laitetaan tähystysputki ruokatorven kautta vatsalaukkuun, siinä on päässä kamera ja pihdit joilla otetaan koepaloja. Sen jälkeen kun letku on ohittanut kurkun eli oksennusfefleksi häviää niin ihan ok.
Mua kauhistuttaa et tukehdun ku mulla on vahvat oksennusrefleksit jopa hampaiden harjaus pistää yrjöttämään.

...
Kannattaa muuten ottaa selvää lääkäriltä että oisko mahdollista päästä siihen kapselikuvaukseen, ainakin siinä tapauksessa jos koko nielu-peräaukko väli pitäisi saada tutkituksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisko joku kertoa et miten se yläpäästä tehtävä tähystys tehdään ja miltä se tuntuu?
Niellään letku ja kuolataan/yökkäillään kunnes homma on ohi.
En mä osaa sitä sen tarkemmin kuvailla :D. Ei se sattunut mun mielestä.
Kuinkahan semmosen letkun pystyy niellä kun ei ees pillerit mee alas ilman murskaamista :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Voisko joku kertoa et miten se yläpäästä tehtävä tähystys tehdään ja miltä se tuntuu?
Niellään letku ja kuolataan/yökkäillään kunnes homma on ohi.
En mä osaa sitä sen tarkemmin kuvailla :D. Ei se sattunut mun mielestä.
Kuinkahan semmosen letkun pystyy niellä kun ei ees pillerit mee alas ilman murskaamista :D
No, se on vähän niinku pakko, kun se suuhun tungetaan :D
En mäkään muista sitä nielaisseeni vapaaehtoisesti, mutta helposti se sisään meni.

vieras
Yhdellä tutulla tehtiin paksusuolentähystys ja sattui kuulemma älyttömästi, mutta hänellä olikin suolessa kasvain (syöpä) ja tästä ilmeisesti kivut johtui. Moni muu ei ole pitänyt minään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Ei mulla ainakaan noin. Puudutti samalla aineella kurkun jolla hampaanpaikkauksessa puudutetaan. Kurkussa ei ollut mitään tuntoa ja laittoi letkun. Kesti ehkä 5-10sek. Sen jälkeen käänsi kyljelleen,muutama koepala ja otti letkun pois. Sen jälkeen vaan kuola valui kun kurkku ja suu oli puuduksissa seuraavat 3h. Missään vaiheessa ei tuntunut mikään miltään.
Hyi, puudutettu kurkku. Se kyl lisäis mun tukehtumispaniikkia.

vieras
Yhdellä tutulla tehtiin paksusuolentähystys ja sattui kuulemma älyttömästi, mutta hänellä olikin suolessa kasvain (syöpä) ja tästä ilmeisesti kivut johtui. Moni muu ei ole pitänyt minään.
Tuon hymiön sais ampua kuuhun.. ei ollut tuota tarkoitus tuohon, vaan sulkumerkki. Miksi ihmeessä tuo silmäniskuhymiö tulee aina sulkumerkkiä laitettaessa.??!!

näin
Tuon hymiön sais ampua kuuhun.. ei ollut tuota tarkoitus tuohon, vaan sulkumerkki. Miksi ihmeessä tuo silmäniskuhymiö tulee aina sulkumerkkiä laitettaessa.??!!
Se túlee kun laittaa ä-kirjaimen jälkeen sulkumerkin...

Saraldo
Mulle on myös tehty kumpaakin kautta ja peräpäästä tehty oli huomattavasti helpompi homma kuin yläpäästä. Mulla oli sellainen olo, etten saa henkeä, että tukehdun omaan kuolaani. Peräpäästä tehty ei sattunut, oli vaan hiukan epämiellyttävää.

kerran ollut ja riitti!!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Jep. Kaksi kertaa paksusuoli ja kerran ohutsuoli.
Kerran myös kurkun kautta.
Suolen mutkat tuntuu pahalta,mutta muuten ihan iisi juttu.
Ittellä on sektiolla kolme muksua ja arpikudos pisti vastaan ja paino aina niillä kohdin kovaa. Onneksi oli toisella kertaa puudutus.
Itse toimeenpiteessä ei mitään pelättävää/jännitettävää.
Pitää vaan saada juotua muutama litra sitä ällöö litkua.
Ekalla kerralla sain alas just ja just ja osa oksentamalla pois.
Join saunassa suurimmanosan, otin kovat löylyt että sais ees vähän alas kerralla. Muuten oli aivan hirveen kylmä kun kroppa tyhjeni.
Seuraavilla kerroilla suoraan nenämahaletkun kautta litkut.
Puudutuksia ja rauhottavia saa kun osaa pyytää. Mutta ne pitää ottaa aikasemmin,muuten alkaa tehoon vasta jälkeenpäin.

Eka kerta kun paksusuolesta valu kerta kuukausia.
Toinen kerta samaa,mutta alamaha oli tosi kipeenä.
Ohutsuoli verenvuodon ja kipujen takia.
Kurkun kautta otettiin koepaloja kun epäiltiin johtuneen keliakista jota ei kuitenkaan ollut.
Saunassa minäkin sitä yritin juoda. Ainut vaan että juoma lämpes ja oli KAUHEETA. Sitten mies toi aina desin kerralla ja väkisin kaikki 5 litraa alas.
Noloa vaan istua pytyllä kun toinen tuo juotavaa lisää kun kokoajan suoli alkoi uudestaan käymään. En koskaan enää mene siihen vaikka olis pakko.

Yhteistyössä