Onko kellään spermatulokset oleellisesti parantuneet?

Saimme miehen spermatulokset jotka olivat aika surkeat. Diagnoosi olizoospermia (siittiöiden vähäisyys) ja simpat oli myös hitaasti liikkuvia (37%). Mies jutteli lääkärin kanssa, joka sanoi että testit vaihtelevat paljon ja elintavoilla ei kuulemma ole mitään merkitystä. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Mies on tupakoinut 20-vuotta ja lopettanut (jälleen kerran) pari kuukautta sitten.

Lääkäri sanoi, että testataan helmikuussa uudestaan ja jos tilanne on eri, niin sitten voidaan ottaa icsi käyttöön.

Mulla on lievä pco ja clomeja + lugeja olen ekan kierron syönyt. Lääkärin mukaan mulla alkaa kaikki näyttää hyvälle, mutta toi simppatesti taitaa tehdä tästä clomeilusta ihan turhaa!?

Kannattaako mun jatkaa clomeja seuraavat kaksi kiertoa ja koittaa jos simpat löytävät perille? Vai mitä mun kannattaa tehdä?
Ikää 33/35.

Mies on todella kiukkuinen enkä uskalla kysyä siltä mitään. Saa nähdä mitä tästä projektista tulee? Sanoi äsken, että näistä tuloksista ei sitten puhuta kellekään.Ottaa kait miehuuden päälle tämä.
 
Hei Emppu1976!

Paljonko niitä sit oli?

Meillä ekassa näytteessä oli tiheys 8,2milj./ml, liikkuvuus a+b 39%(nopeita ei yhtään)

Toisessa näytteessä oli tiheys 26milj./ml, liikkuvuus a+b 54%(nopeita ei yhtään)

Väliä näillä oli kolme kuukautta. Mies alotti monivitamiinit ekan näytteen jälkeen ja muutenkin petrasi elämäntapojensa kanssa. Hän ei kyl polta.

Mä syön kanssa clomeja nyt pari kiertoa inssejä odotellessa.

mariq eihän tää oo puhumista vaan kirjottamista :xmas: :p
 
Halleberry: Kiitos vastauksesta. Mun pitää tarkistaa toi tiheys, mutta liikkuvuus oli a+b 37% . Täytyy ujuttaa monivitamiinit vaikkapa äijän aamupuuron sekaan :LOL:
Tsemppiä inssiin :)
joo ja kirjoittamista ei lasketa ;)
 
Moi! icsi n voi tehdä vaikka näytteessä olisi vain se yksi siittiö.. eli pitäis tuolla määrällä ilman sen paranemista se pystyä tekemään "heti". Vai yritättekö, jos sattuis paranemaan niin sit inseminaatiota? Oligozoospermiasta löytyy tosi vähän keskusteluja (valmiita kommentteja ym) muista sanahirviöistä tuntuu et löytyy enemmän ja vähemmän. :) Mitkä teidän lukemat oli?
 
Emppu siittiöillä menee kolme kuukautta muodostua, eli vasta 3kk tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi nähdä olisiko sillä vaikutusta. Käsittääkseni kyllä monella se on auttanut, samoin kuin ruokailutottumusten muuttaminen. Meillä mies ei polta ja syö monipuolisesti ja elää kaikin puolin terveellisesti mutta simpat silti surkeita. Mahdollisesti johtuu nuorena sairastetusta kivestulehduksesta. Hänelle kokeillaan nyt clomeja muutaman kuukauden jos tilanne paranisi.
En tiedä onko teillä luomumahiksia noiden clomien kanssa, mutta ei kai niistä haittaakaan voi olla...etenkin jo sulla ei ovulaatiota muutoin tule? Ymmärrän kyllä että harmittaa ehkä turhaan lääkkeitä syödä, outoa ettei se lääkäri siihen ottanut kantaa. Mut sitähän nää lapsettomuushoidot pääosin ovat, onnistumiset ovat kovin harvassa ja lääkkeitä napsitaan kilokaupalla...
Eihän tuo liikkuvuus teillä hirveän huono muuten ole, meillä oli muistaakseni paljon huonompi. Mut tietty jos siittiöitä on todella vähän niin sittenhän mahikset ei ole kovin hyvät.
 
En oikein tiedä mitä se lääkäri ajaa takaa? Olisin halunnut että olisimme menneet yhdessä juttelemaan mahdollisuuksista, mutta ennen joulua ei löytynyt kuin puhelinaika.

Ilmeisesti se lääkäri sanoi, että jos arvot paranee. niin sitten yritetään inssiä? Mä en kyllä ymmärrä miksi.Surkeista tuloksista ei näin lyhyellä ajalla voi tulla superhyviä ja suurella todennäköisyydellä ICSIin joudutaan kuitenkin. Miksi siis odotellaan paranevia tuloksia tai ihmettä?
Oletteko te muut muuten onnistuneet hoidoissa?
 
hei vaan teille kaikille :wave:
meilläkin testitulokset kolahti postiluukkuun viikko sitten:tiheys 7 milj./ml, liikkuvuus nopeasti 2% ja hitaasti 48%= a+b50%, muoto: normaaleja 1%.
Eli ei hyvältä näytä, lääkärin kanssa keskusteltiin ja uusinta testi mahdollista vielä tammikuussa, mutta jo ennen sitä voitaisiin aloittaa ICSI. Lääkäri kyllä sanoi, että toi siittiöiden muoto on niin heikko, että tuskin muuttuu miksikään, eikä muita hoitoja edes kannata kokeilla.
nyt jännittää ja pelottaa tulevat hoidot ja mietityttää mistä niihin rahat ja sitten vielä se todennäköisyys onnistumisesta
:(
 
Emppu, tuo teidän lääkäri puhui kyllä aivan ihmeellisiä ja hänen tietonsa olivat kyllä viime vuosituhannelta... Todella monissa tutkimuksissa on toistuvasti osoitettu, kuinka suuri merkitys miehen elintavoilla on siittiöiden määrään, muotoon ja liikkuvuuteen!!! Näitä asioita (=hedelmällisyyttä) on voitu parantamaan lähes nollasta (=hedelmättömyys) normi-, jopa huipputuloksiin.

Kuten Miisamari sanoi, kestää siittiöiden muodostuminen noin kolme kuukautta. Tarkemmin sanottuna 72 päivää. Näin ollen olisi optimaalista, että elintaparemppa tehtäisiin noin 6 kk ennen mahdollista hedelmöitystä. Siittiöiden kannalta elintavoissa tupakka on ehdottomasti pahasta, eli se pitäisi lopettaa kokonaan. Liikuntaa lisätä ja ruokavalio muuttaa kasvispitoisemmaksi. Tämän lisäksi miehen tulisi saada siemensyöksy vähintään 24 - 48 tunnin välein, sillä pitkät pidättäytymisajat vahingoittavat siittiöiden dna:ta (vaikkakin luonnollisesti lisää määrää). Alkoholia voi käyttää kohtuudella. Liiallista kivesten lämpenemistä tulee myös välttää, kuten kuumia kylpyjä, kovaa saunomista, etc. Meillä mies lisäksi nautti seuraavia hedelmällisyyttä lisääviä vitamiineja / luontaistuotteita: sinkkiä, seleeniä, e -vitamiinia, L-arginia, L-karnosinia, kalamaksaöljyä ja monivitamiinikapseleita.

Meillä miehellä heikkolaatuinen sperma muuttui näillä tavoin huippuluokan tavaraksi. Aikasempien IVF:n ja ICSI:n erittäin heikot hedelmöitysprosentit olivat historiaa ja kuurin jälkeisellä hoitokierroksella hedelmöitysprosentti oli täydet 100%.

Parhaiten miehen siittiöiden laatua kuvaa se, että laskettu aika on parin kuukauden kuluttua, jolloin pääsemme livena ihailemaan lopputulosta. :)
 
Kiitos Simmis tiedoista. Tämä antaa toivoa tähän mahdottomalta tuntuvaan haaveeseen.
Kyllä maalaisjärkikin sanoo, että elintavoilla on pakko olla merkitystä. Ihmettelen kovasti, koska lääkäri on yksityiseltä lapsettomuuteen erikoistuneelta lääkäriasemalta (tunnettu ja kallis).
Ihana kuulla, että teillä tärppäsi :) Onnea loppuaikaan ja hyvää joulua kaikille.
 
Moikka,

Me saatiin tulokset eilen miehen simppojen laadusta, otettiin siis kaksi testiä, ensimmäinen näyte 2vrk edellisen pupuilun jälkeen ja määrä oli näytteessä 78milj. siittiötä/ml, liikkuvia vain 22% ja seuraava näyte oli 14vrk tuon ekan jälkeen, 3vrk pupuilusta, määrä 240milj./ml ja liikkuvia 30% mutta lääkäri sanoi, ettei tartte olla yhtään huolissaan, kun 30% tuosta määrästä on jo paljon enemmän kuin tarpeeksi.

Kuitenkin se sitten laittoi miehelle lähetteen tarkempaan analyysiin, jonne siis menee 8.tammikuuta kun tullaan lomalta takaisin.

Seuraavaksi mulle tehdään Postkoitaalinen eli yhdynnänjälkeinen testi, eli "täytyy" ensin pupuilla kotona ja menen sairaalaan testiin sitten kp 14, 16 ja 18 - analysoidaan siis sitä, miten hyvin siittiöt selviytyvät mun kohdun limakalvoilla, eli liikkuuko ne 12h päästä vielä siellä.
 
ensimmäinen simppatesti oli miehellä tosi huono...5milj/ml, laadusta en tiedä mitä se oli. Toisessa simppatestissä tulos olikin ihan toinen. siittiöitä oli 117 milj/ml, niistä 7% oli a-luokkaa ja 46% oli huonosti liikkuvia, mutta hyvin muodostuneita. Lääkäri sanoi, että huono liikkuvuus johtui osittain siittiöiden suuresta määrästä. Niillä ei ole tilaa liikkua...en tiedä mistä moinen parannus...lasta olemme 3vuotta yrittäneet ja tässä kierrossa olisi tarkoitus yrittää ekaa ivf...
 
Minunkin miehellä oli ensimmäisessä siemenneste analyysissä surkeita tuloksia! Mutta nyt reilu puolen vuotta sen jälkeen inseminaatiota varten annetussa siemennesteessä oli hurjasti simppoja ja ne kuule oli muutenki parantuneet niinku liikkuvuus jne. Ja meille sanottiin yksityisellä puolella että häviävän pieni todennäköisyys tulla omillaan raskaaks. No okei, mulla on kyllä pco, mutta keskussairaalassa eivät ymmärtäneet miksi yksityisellä annettiin niin kova tuomio. Miehelläni oli 2,5 % vaan normaaleja.

Kyllä se siitä!!!

Mä olin ite eilen ekassa inssissä ja jännittää nyt että oliko ne simpat nyt niin HYVIÄ :whistle: että tästä jo, vai potkiiko kohtalo meitä päähän |O
 
Meillä oli ensin 4 todella todella huonoa näytettä (ICSIn piti olla ainoa mahdollisuus), mutta sitten yllättäen viides oli täysin normaalien arvojen rajoissa ja joiltain osin jopa ylikin. Ensin lääkärit olivat sitä mieltä että kun tilanne on niin huono niin ei se siitä mihinkään muutu, mutta tuon viimeisen jälkeen mieli muuttui ja olivatkin sillä kannalla että jatkuvastihan nämä vaihtelee, ihan normaalia...
 
joo tosiaan näköjään vaihtelee, kun marraskuussa näyte laskettiin normaaliksi, niin nyt inssissä pesun jälkeen oli simppoja 3milj. ja ne kaikki oli b-liikkuvia.. |O eli ei edes pesu nopeuttanu niitten laiskiaisten menoa... nyt pp 4 saas nähdä kui käy..pitää vaan toivoa parasta!
 
Vastaan omaan kysymykseeni: Kyllä voi!!
Eka testi viime marraskuussa oli surkea (ainoa mahdollisuus oli lääkärin mukaan iCSI) ja nyt muutamia kuukausia myöhemmin tulokset ovat normaalit jopa hyvät.Lääkärin mukaan ei alentunutta hedelmällisyyttä. Esim liikkuvia 65 % ja nopeasti liikkuvia 46 %! Viime testissä luku oli 0. Ainoa ero on ollut tupakoinnin lopettaminen.
Iloitsen kovin noista tuloksista vaikka ei ole vielä tärpännytkään niin se on sentään mahdollista luomusti. =) Voimia ja tsemppiä kaikille
 

Yhteistyössä