onko kellään kokemusta siitä että

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
koira ei anna harjata itseänsä?meil koira yrittää näykkiä jne.ku harjaa vaikka on opetettu pienestä pitäen.en tiedä mitä tehdä.alkaa olla aika vaikiaa harjaaminen jne. :/
 
Meillä on musta spanieli poika, joka ei yhtään anna harjata itseään, siitä lähtien ollu sellanen, kun sitä on kerran vahingossa sakset osunut korvalehteen. Meillä vielä pojan karva kasvaa todella nopeasti, niin, ettei vanha ehdi välillä pudota, ja muutenkin tuuhea turkki, niin kokoajan niin tuhannen solmussa... Joskus vaan pakko väkisin harjata, ja sillon tällön, esim. jsut näin kurakeleillä pakko antaa eläinlääkärin rauhotettuna ajaa lyhyeks, niin välttyy sekä koira, että omistaja ylimääräseltä stressiltä...
 
meidän spanieli näykki kans harjatessa, sille laitettiin sideharsosta "kuononsulkija" (sideharso kuonon ympäri, leuan alle solmu ja päät solmuun niskan taakse) ja sen avulla harjattiin jonkun aikaa. Siinä se tottu siihen et ei se harjaaminen ole mitään tappotouhua ja sitten se jo anto harjata ilman sideharsojuttujakin. Aina pitää olla ajatusta ovelampi kuin koira... ;)
 
aloittaja
olen miettinytkin tuota et laittas vaik kuonokopan.mut jospa se viä siitä.huomasin et se ei anna miehen harjata.vaan ku mie olin lähel ni ol ku ei mitään ;) johtajuus kysymys tais olla. :whistle:
 
hip
minä koittaisin erilaista harjaa. vaikka semmosta pehmeää vauvan harjaa. jotain mistä koiralle saisi hyvän olon.

Meillä koira istuu siihen paikkaan onnessaan, kun näkee että harja otetaan käteen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2005 klo 22:12 aloittaja kirjoitti:
olen miettinytkin tuota et laittas vaik kuonokopan.mut jospa se viä siitä.huomasin et se ei anna miehen harjata.vaan ku mie olin lähel ni ol ku ei mitään ;) johtajuus kysymys tais olla. :whistle:
Usein se on juuri tuo johtajuuskysymys, mut silloinkin se kuonon sitominen auttas koska koira huomaa et harjaaja on "voittamaton", eli koiran temput ei tepsi... Taitaa koira olla nuori aikuinen? Ne tuppaa jokainen jossain vaiheessa kyseenalaistaan johtajan...
 
Nelly83 laiskana
Meidän pikkuherra(papillon) antaa kyllä harjata, mutta heti jos tulee pienikin takku, niin yrittää purra. Kurittaminenkaan ei auta. Nykyään harjataan joko niin, että toinen pitää kiinni, tai sitten kuonokoppaa kehiin!
 
Wilpuri
Meillä on kotona kaksi skyenterriri neitiä jotka todellakin antavat harjata ja kammata, mutta jos on suurempia takkuja, niin nuorempi koirista yrittää näykkiä/purra.
Silloin napautan kammalla kuonolle ja torun. Lopun aikaa on nätisti ja kun on homma hoidettu saavat sitten herkkuja.
Yleensä tässä vaiheessa ollaan sitten niin kaveria että, mut aina ei niitä herkkujakaan tule....
 
aloittaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 12:53 LaPooh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2005 klo 22:12 aloittaja kirjoitti:
olen miettinytkin tuota et laittas vaik kuonokopan.mut jospa se viä siitä.huomasin et se ei anna miehen harjata.vaan ku mie olin lähel ni ol ku ei mitään ;) johtajuus kysymys tais olla. :whistle:
Usein se on juuri tuo johtajuuskysymys, mut silloinkin se kuonon sitominen auttas koska koira huomaa et harjaaja on "voittamaton", eli koiran temput ei tepsi... Taitaa koira olla nuori aikuinen? Ne tuppaa jokainen jossain vaiheessa kyseenalaistaan johtajan...
juu,nuori koira viä on :) harja on sellanen pehmeä toiselta puolen.täytyy miehen kokeilla tuota kuonon sitomista :) ni vois sekin harjata ja koira ymmärtäs että sitäkin on toteltava :) kiitos kaikille vastauksista!!! kiva kuulla muidenkin kokemuksia.
 

Yhteistyössä