Onko kellään kokemusta näin hankalasta tapauksesta?

Eli mun 10 kk poika on koko pienen ikänsä ollut huono nukkuja. Sellasia 15-45 min kerralla nukkunut vauvasta saakka unia. Yöt menee samaa kaavaa, joskus saattaa yöllä tulla tollanen yks kahden tunnin pätkä. Miten mä saan tuon pojan nukkumaan, alkaa itellä silmäpussit jo roikkua polvissa asti.

Tassutella koitan yöllä, mutta kun tämä ei rauhoitu millään. Yöllä herääminen ei oo mitään yninää, vaan alkaa ihan kerta laakista huutaa suoraa huutoa ja huuto vaan yltyy jos yrittää sänkyyn hyssyttää tai taputella. Ei nuku sen paremmin omassa sängyssään eikä perhepedissä.

Ihan kuin jonnekin ottais kipeetä tai sitten haluaako vaan äidin syliin. Nykyisin rauhoittuu syliin ton huudon jälkeen jonkun ajan päästä, mutta jatkaa sellaista unista kitinää sylissäkin jonkun aikaa. Ennen huusi sylissäkin selkä kaarella tosi kauan ennenkuin rauhoittui. Lastenlääkärillä käyty, joka määräsi allergiatestiin. Siinä otettiin verikoe, jossa ei mitään näkynyt. Lisäksi oon ite koittanut olla maidoton/viljaton kuurilla, eikä mitään apua. Korvavaivoja ollut tässä viime aikoina, mutta nyt korvat terveet. Onko kellään ollut vastaavaa ja mikä auttoi?
 
Mun pikkuveli oli samalainen huutaja, nukkui maksimissaan 2 tunnin pätkiä. Yleensä heräili 15-30 min välein. Huusi n.3- vuotiaaksi asti.. Sitä käytettiin myös lääkäriltä lääkärille, mut mitään ei löytynyt. Jossain vaiheessa ulosteessa alkoi olemaan verta mukana ja siitä koitui sairaalareissu. Mitään ei löydetty edelleenlkään verikokeissa, allergiatesteissä jne.. 2- vuotiaana veljelläni oli napatyrä ja se leikattiin. Sitä pidettiin syyllisenä jonkun aikaa huutoon, mut eihän se sitä ollut.

Nyt myöhemmin on testeissä käyty ja veljeni on allerginen suklaalle, sitrushedelmille, tomaatille ja kaikki maitotuotteet pitää olla laktoosittomia. Maito oli alunalkaen syypää huutoon vaikka sitä ei testeissä näkynytkään. Jos teidänkin vauva on allerginen jollekin mitä ei testeissä näy?
 
Jos suinkin mahdollista, käytä lasta lastenlääkärillä, joka on erikoistunut pienten lasten allergioihin. Voihan tuo olla jotain muutakin mutta altistus-välttämismenettelyllä saisi asiasta varmuuden, allergiat eivät suinkaan näy aina testeissä. Selkä kaarella huutaminen on aika usein merkki refluksista (=ruoka nousee mahalaukusta ylös ruokatorveen mutta ei välttämättä tule ulos). Kokeile nostaa sängyn päätyä noin 10-15 cm ainakin, niin että lapsi nukkuu "ylämäessä". Omasta ruokavaliosta voisit karsia lehmänmaidon, munan ja vaikka kalankin ja sitrushedelmät, samoin lapsen ruuasta vaikka vain kokeeksi.. Pärjäätte ilman niitä kyllä viikon ilman tarkempia lääkärin ohjeitakin.

Jos allergia on laajaa ruoka-aineallergiaa, tarvitaan asian selvittämiseen laajempi dieetti, josta sitten saa ohjeita allergialääkäriltä.

Vaikkei siis allergiaa olisikaan, kannattaa se kuitenkin sulkea pois, jotta voi miettiä muita vaihtoehtoja tms. Voimia :hug:
 
onko refluksi pois suljettu? siihen helppo ratkaisu monilla on gavisgone vai miten se kirjoitetaan..? no kuitenki se yleinen närästyslääke mitä apteekista saa aikuiset ihan ilman reseptiäkin. miehen siskon pojan yöheräämiset loppui siihen ku tota lääkettä alettiin antamaan.

nukkuuko päivällä hyvin?
jos nukkuu niin vois olettaa että osaa nukkua yölläkin kunhan äiti ja isi ottaa ja tekee yhdessä vakaan päätöksen ja laittaa vaikka omaan huoneeseen nukkumaan unikoulun kera. helpommin tietty sanottu ku tehty mutta joskus se ainoa ratkaisu ottaa unikoulu kunnolla kehiin, ei ainuttakaan lipsumista.... (meillä tuo sama edessä yökukkujan kanssa, mut meidän herra on vasta vajaa 6kk joten pistä iän piikkiin eikä ole tullut edes sairastelut mieleen)
 
Kiitos vastauksista!

Gorthaur: allergia tosiaan edelleen mahdollinen, mutten tiedä kyllä miten edetä. Taasko verikoe ja mitään ei näy?

Luppis: sänky on koholla kyllä. Välttämis/altistus on hirveän hankala: Iholla ei mitään näy ja poika huutaa joka tapauksessa ku hyeena.

Anuu: juu ei nuku päivälläkään kuin 2x 15-30 min, näin jo vauvana. Unikoulu on käynyt mielessä. Tassuttelua kokeiltu, mutta ei auta, jos mahdollista huuto vain yltyy ja poika ihan meinaa tikahtua huutoonsa. Huudatusunikoulua en haluis kokeilla. Varsinkaan kun en tiedä onko pojalla oikeasti joku hätä. Korvalääkäri mainitsi jo sairaalan unikoulusta, mutta enpä tiedä. Pullauttele ei eikä vaikuta refluksivaivaiselta.

Tässä nyt epäselvää selitystä. Alkaa univaje vaatia veronsa, järki kulkee klimpeissä. Otan edelleen ehdotuksia/neuvoja vastaan.


 
Tekee mieli kommentoida, vaikka itsellä ei ole ihan vastaavasta kokemusta. Hirveästi voimia ja jaksamista sulle, on taatusti rankkaa. Unenpuute tekee kyllä ihmisestä zombien... "Järki kulkee klimpeissä" - mahtava kuvaus, siltä se todella tuntuu!

Mietin vaan tota allergiaa. Eikö se ole niin, että kaikki allergiat eivät näy verikokeissa? Siis esim just suolisto-oireinen maitoallergia? Jos lapsen vointi paranee maidon tai muun allergeenin välttämisellä ja sitten pahenee altistuksen jälkeen. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin suolisto-oireisessa maitoallergiassa oireet eivät välttämättä tule heti altistuksen jälkeen vaan vähän viiveellä. Ja jos on paha allergia niin pienestäkin määrästä maitoproteiinia tulee oireita. Maitoproteiinia löytyy mitä yllättävistä ruuista ja joskus oudoilla nimillä, et imettävä äiti saa kyllä olla aika salapoliisi, jos haluaa totaalisesti välttää sitä.

Varmasti tosi vaikea miettiä ratkaisua vaikeisiin öihin. Jos omalla lapsella olisi vastaavaa niin kokeilisin ensin ihan kaikkea muuta, vaikka homeopatiaakin sitten, enkä varmaan siltikään ryhtyisi huudatus-unikouluun. En kestäisi itkettää lastani.

Toivottavasti saatte pian helpotusta öihinne!
:hug:
 
Vyöhyketerapiassa käytiin tossa 4-5 kk iässä, ei mitään vaikutusta ollut meille. Homeopaattia en oo aatellutkaan, tuskin täällä pökköperällä semmosta on nähtykään. Kuten jo kerroin olin pari viikkoa ilman maitoa ja viljoja, mutta tosiaan oon huomannut itekin että saatoin tietämättäni syödä kuitenkin jotain missä maitoa oli.

Kiitos taas, ootte ihania!
 
moi!

oletko puhunut neuvolassa?

meillä poika oli pienenä allerginen ja tehtiin yksityisen allergialääkärin neuvoilla altistuskokeet joskus puolen vuoden iässä (oli ihottumaa oireena jonkin verran). ensin maito sitten kaikki ruoka-aineet niin vähiin että 5jäljellä ja kahden viikon välein uus juttu mukaan. näin oon edennyt niin kauan että "kaikki maut" kokeiltu eli tuonne lähemmäs 2vuotta.

nukkumisesta... poika ollut aina huono nukkumaan. ollessaa 1v 3kk ei ollut nukkunut yhtään täyttä yötä, joi n.4-5dl maitoa yössä, heräili tunnin-kahden välein. nukkui pinniksessä meidän sängyn vieressä. sanoin neuvolassa etten jaksa enää, olin silloin myös töissä ja mies hoitovapaalla ja poika aloittamassa hoidon seuraavana kuukautena. neuvolasta sain numeron perhepalveluohjaajalle joka meillä piti silloin unikouluja. hän kävi kerran kotona ja juteltiin kaikki päivärytmit selviksi, tutustui poikaan, juteltiin luonteesta yms. ja hän tuli yks ilta meille yöksi ja piti unikoulua kaksi yötä ja sen jälkeen on nukuttu! ekana yönä huuto oli kova (vieroitettiin yöpullo pois, siirrettiin omaan sänkyyn). sai edelleen ilta ja aaupullon, mutta sohvalla, ei omassa huoneesaan ettein yhdistä niitä nukkumiseen. tutti sidottini lyhellä langalla yöpaitaan, jotta voi itse laittaa sen yöllä suuhun ja tuudittaa sen avulla itsensä uudelleen uneen. unikoulun pitäjä oli sen yön pojan huoneesa, merkkasi jokais en liikkeen ja heräämisen ylös yms ja käytti tassuttelua rauhoittaakseen pojan. ekana yönä heräsin korvatulpista huolimatta itkuun, toisena yönä poika oli herännyt vain kerran.

en olis ikinä pystynyt itse siihen huudatukseen, mutta unikoulu pitäjäkin sanoi että poika niin luja tahtoinen että tarvi ulkopuolisen opettajan joka näytti miten nukutaan ja mitä yöllä tehtään ja mitä ei. unikoulun pitäjä sanoi ettei pojan kehityksellekään olisi ollut hyväksi katkonainen jatkuva uni, että pienemmät traumat jää oikein pidetystä unikoulusta kuin jatkuvista huonoista öistä. tätä tätiä meillä muistellaan vieläkin lämmöllä pojan ollessa nyt 3v ja pikkuveljen syntyessä näinä viikkoina!:)

suosittelisin puhumaan neuvolassa jos et ole vielä sitä tehnyt ja jos on varma ettei oikeaa "fyysistä vaivaa" (allergiaa tms ole) niin itse suosittelen huudatus unikoulua kaikesta huolimatta! mutta siihen kyllä melkein tarvitsee ammattilaisen että kaikki menee varmasti hyvin.

voimia! tiedän mistä puhut! :hug:
 
Korppinen: Kieltämättä oon jo monesti meinannut yöllä raahata pojan sängyn toiselle puolelle taloa ja hieman huudattaa. Isä ja vanhempi poika sais sitten nukkua rauhassa makkarissa. Mutta sitten kuitenkin takaraivossa takoo, että jos onkin joku vaiva. Ja lisäksi kun tässä on nyt 10 kk taistellut, niin sitä vaan yrittää selvitä öistä mahdollisimman helposti. Kun tietäis nyt mistä aloittaa. Kyllähän tuon unikoulunkin kestäis, kun siinä olis sitten se takuu että 3 yön jälkeen lapsi alkaa nukkua (kuten sitä sanotaan).

Neuvolassa oon todellakin puhunut. Neuvolaterkka ei ota juuri kantaa ikinä mihinkään, myötäilee vaan mun ajatuksia. Neuvolalääkäri sanoo, ettei voi olla mitään kun kasvaa hyvin, iho hyvä yms. Kirjoitti vaan neuvolakorttiin, että päättäväinen poika. Niinhän tuo kieltämättä onkin lujatahtoinen ja päättäväinen. Esikoinen on ihan toisesta ääripäästä, toimi vauvasta asti kuin ajatus.
 
http://www.homeopaatit.org/index.php?sivu=vastaanotot.php&valikko=3
tuossa oli lista koulutetuista homeopaateista paikkakunnittain ja samaiselta sivustolta löytyy ylipäänsä tietoa homeopatiasta, jos vaikka innostuisit kokeilemaan

:hug: jaksamisia. en kyllä keksi muuta ehdottaa avuksi.
.....enkä tiedä miten selviäisin itse jos vielä 4 kk lisää valvoisin. nyt tää 6kk:ttakin tuntuu järjettömältä ja meinaan olla niin hermoheikko et käy esikoista jo sääliksi, miehestä puhumattakaan.

ja siitä huudattamisesta, niin en minä omaani aio kuitenkaan yksin jättää huutamaan vaan tassutellaan ja ollaan läsnä... mutta itse uskon ettei meidän tahtomies ainakaan yötissistään/heräämisistä luovu ilman itkuja ja ihmehän se sellainen lapsi olis joka itkemättä luopuis jostain niin rakkaasta ja totutusta tavasta, kuten vaikkapa öisin heräämisestä. ajattelepa omalle kohdalle, luopuisitko taistematta vastaan? en usko että itku on haitaksi. mut tietenki jos pojalla on joku mikä vaivaa niin pitäähän se selvittää ja hoitaa pois. kokeilkaa ihmees katsoa jos lähellänne kuitenki toimisi homeopaatti! eihän sitä tiedä vaikka apu löytyisi sitä kautta.
 
anuu: Niinhän se on, että joutuu tietysti vähän huudattaa, jos meinaa saada nukkumaan. Mutta oikeasti tuo meidän jäppinen huutaa ihan kauheaa huutoa, vaikka miten paijais ja silittelis sinne sänkyyn. Ja senkin kestäis, jos tämä olis joku uus ilmiö. Siis oppii uusia taitoja ja ne tulee uniin, eroahdistus tms. Mutta kun tää on ollut tätä syntymästä asti niin haluis saada varmuuden ettei oo vikaa missään. Mutta kai se on sitten sama tällä univelalla, vaikken enää nukkuis ollenkaan ja huudattais. Oon ihan varma, että tämäkään ei ihan helposti ala nukkua.

Antakaa toki edelleen vinkkejä ja neuvoja. Kaikki ehdotukset on tervetulleita! Jotain tässä pitää alkaa tehdä, että pysyn vielä järjissäni. Palailen taas tänne, kun ehdin.
 
Sympatiaa ja vertaistukea olisi tarjolla. Tarinasi voisi olla vaikka meiltä.

Meilläkin asuu 10 kk poika joka ei nuku yöllätai päivällä ja aina herätessään on valmiiksi huonollatuulella eli itkee :'( . Uni velkaa on ja ajatukset on klimpissä. Allergioita on tutkittu ja mitään selvää syyllistä ei ole lötynyt. Iho on kuitenkin atooppinen.

10 kk neuvolapäivälle sattui sitten todella huono päivä ja tulikin sitten hieman vuodatettua omaa väsymystä terkalle. Tuosta on nyt hyvänä seurauksena se että saamme 5 krt perhetyöntekijän meille hoitamaan lapsia että itse saan levätä edes joskus. Myös unikoululähetettä ollaan suunniteltu.

Huudattamisesta en pidä, mutta tässä tilanteessa se taitaa olla ainoa vaihtoehto. Esikoisen kohdalla kokeilin tassuttelua. 5 yötä jaksoin valvoa ja tassutella ilman tulosta. Tuolloin unikoulu jäi tuohon. Esikoinen kuitenkin nukkui sentään päivisin, joten elo ei ollut yhtä rankkaa...

Meillä tilannetta mutkistaa hieman tutittomuus. Pikkumies ei ole missään vaiheessa huolinut tuttia :| . sairaalassa sitä ei annettu, en tiedä olisiko se jotenkin muuttanut tilannetta.Meillä siis huudetaan jo muutenkin kun ainoa lohtu on äidin tissi ja tunnetustihan sitä ei voi repiä esille ihan missä tahansa ;) .

Mielelläni olisin apuja tarjonnut, mutta ehkä sinua edes hieman lohduttaa että täällä jossain on toinen yhtä päättäväinen 10 kk poika.

Jaksamista!

PS. Itse ajattelin mennä vielä lääkärin puheille allergioihin liittyen. prick testi tehtiin 4,5 kk iässä. Ehkä nytvoisi jo jotain näkyä???
 
ruusa07: täällä ollaan taas. Silmiä kirvelee ja nukuttaa. Poika oli jos mahdollista vielä vaikeampi kuin yleensä. Mä ite koen pärjääväni ihan hyvin näin päivisin, enkä kaipaa apua sinänsä. Mutta yöllä kun joku tulis tänne ja auttais. Kiukuttaa ja itkettää yöllä vuorotellen, kun ei tiedä onko pikkuisella hätä vai ei. Parhaansa tekee ja toinen vain kitisee. Eikä meilläkään oo tutti ikinä kelvannut. Sairaalassa sitä hoitajat sokerivedellä houkuttivat, mutta kun ei kelpaa niin ei. Mä oon sitten ollut ihmistutti tässä 10 kk.

Mutta olisko tässä nyt jotain allergiaa meillä. Nimittäis illalla annoin pojalle about 3 tl isoveljen jogurttia ja yö oli ihan kauhea. Huusi selkä kaarella eikä edes imetys saanut hiljaiseksi. Aamulla oli vasemmassa poskessa ja reidessä iso punainen läikkä, jossa oli paukuroita. Vähän kuin hyttysen puremia. Ei oo näin kauheasti huutanut sitten kuin ehkä 5 kk takaperin. Tuli vain mieleen, että silloin on imetetty tiheämmin ja nykyisin vähemmän. Joten siis jos maidolle allerginen ja saanut sitä mun kautta, niin saanut sitä nykyisin niin vähän että oireet lievittyneet. Tais tulla nyt niin sekava selitys, mutta pistetään univelan piikkiin. Koitetaan jaksaa!
 
Verikokeet tai prick-testit eivät ole luotettavia menetelmiä todeta allergioita pienillä lapsilla. Sehän olisikin aivan liian helppoa saada lääkäriltä lista, mikä oireet aiheuttaa :kieh: Usein allergioiden selvittäminen on aikalaista salapoliisin työtä ja vaatii äidiltä pitkää pinnaa ja suunnitelmallisuutta.

Tuo teidän "kotialtistus" tuolle maidolle kyllä puhuisi minusta sen puolesta, ettei maito tosiaan sovi, koska siitä tuli aivan selkeät oireet. Koko ajan voi olla yllä pientä oireilua maidosta ja kenties jostain muusta, mitä saa sinun maitosi kautta ja näin tilanne ei koskaan ole hyvä. Nyt kun sai maitoa suoraan, oli tilanne vielä huonompi.

Hakeudu allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille, jotta saat ammattilaisen mukaan selvittelyihin. Pelkät allergiatestit eivät yleensä riitä, koska aikaharvoin niillä mitään selviää. Käytännössä työ on tehtävä niin, että karsit omaa ruokavaliotasi ja lapsen ruokavaliota, kunnes oireettomuus löytyy. Siinä täytyy olla suunnitelmallinen ja pitää ruoka/oirepäiväkirjaa siitä mitä lapsi ja sinä syötte ja kirjata ylös oireet eli huonot unet, itkuisuus, mahdolliset ihoreaktiot, puklut, kakat yms. Karsiminen kannattaa aloittaa maitotuotteista ja munasta ja jos apua ei tule niin välttää myös kotimaisista viljoja ja soijaa. En myöskään suosittele syömään kalaa, sitruksia, tomaattia jne. Kun tilanne on rauhoittunut, voi ruokia alkaa yksitellen palauttamaan takaisin ruokavalioon.

Allergisille lapsille on saatavilla apteekista myös erityiskorvikkeita, jos imetys dieetin kanssa käy ylivoimaiseksi tai oireettomuutta ei saavuteta. Niitä saa myös ilman reseptiä, mutta joka tapauksessa kannattaa mennä lääkärille, jotta saatte sovittua altistukset Kelaa varten ja näin korvauksen kyseisille maidoille. Ne ovat aika hinnakkaita ostaa ilman Kelakorvauksia. Alkuun erityiskorvikkeet joutuu maksamaan jokatapauksessa itse, kunnes altistukset on saatu tehtyä ja paperit Kelaan. Erityiskorvikkeissa on se hyvä puoli, että kun sopiva löytyy, niin se helpottaa kiinteiden kokeiluja lapselle. Ei tarvitse siis arpoa, johtuuko oireilu omasta vai lapsen syömisestä, kun taustalla on koko ajan "tasalaatuinen" korvike. Moni silti imettää allergista lasta oikein onnistuneesti, kunhan dieetti on kunnossa. Joillain auttaa pelkkä maidon ja munan välttäminen, mutta joidenkin on karsittava omaa ruokalistaa hyvinkin rajusti, ennen kuin helpottaa.

Alku on aina selvittelyissä kaikista vaikeinta, kun väsyttää ja lapsi oireilee ja pitäisi vielä jaksaa keskittyä omiin ja lapsen syömisiin ja opetella laittamaan ruokaa uudella tavalla ja pitää päiväkirjaa jne. Mutta homma palkitsee, kun lapsi alkaa voimaan paremmin ja saa nukkua! Tuosta väsymyksestä tulee helposti noidankehä, kun ei jaksa väsymykseltään alkaa allergioita selvittelemään ja oireet aiheuttaa vaan lisää valvottuja öitä.

Joka tapauksessa varaisin aikaa lääkärille mahdollisimman pian, jotta elämä teilläkin tasaantuisi!



 
Mulla myös pian 10 kk poika ja lähes sama on ollut meillä meininki.. Tosin meidän poika usein herätessään hyväntuulinen. Syntymästään saakka kuitenkin nukkunut "huonosti". Siis virkeä tapaus, jos positiivisesti ajatellaan.. ;) Unet sekä päivisin että öisin otetaan pikkupätkissä. Omassa sängyssään ei ole viihtynyt laisinkaan (siis nukkumistarkoituksessa, leikkii siellä kyllä..), ja äidin vieressä nukkunut alusta saakka (muutamia kokeiluja lukuun ottamatta). Aluksi odotin 4 kk rajapyykkiä, ajattelin, että silloin alan syöttää vähitellen kiinteitä, toivoin sitä kautta helpotusta, mutta ei.. Vähän alkoi tilanne helpottua ajan kanssa, mutta tuossa 8 kk maissa tuli takapakkia; motorinen kehitys kiihtyi, sitten hampaita, sitten flunssa.. ja yöllä heräiltiin liki 10 kertaa.
Olin jo päättänyt, että unikoulu on aloitettava, mutta jahkailin ja jahkailin. Myös nukuttamiset alkoi olla hankalaa, halusi vain seurustella ja konttailla ja pelleillä. Vain minä kelpasin nukuttajaksi. (Ensin rintaa, sitten tutti, vieressä makoilin, kunnes nukahti.) Yksi ilta tuskastuin. Sanoin miehelle, että nyt on hänen vuoronsa. Mies nukutti (piti huutavaa poikaa väkisin lähellään, onhan hän tuttu ja turvallinen) ja huudettuaan tovin poika nukahti. Huutoa oli kauhea kuunnella, mutta ei sitä kovin kauan kestänyt, onneksi, poika oli jo kovin väsyksissä. Ja kappas, käänne oli tapahtunut. Olin ihmeissäni, imetin tuona yönä vain kerran! Nykyään yöt mennään 2-3 imetyksellä. Joidenkin mielestä edelleen paljon, mutta mulle autuasta! Pikkuhiljaa koetamme opetella niistäkin eroon, mutta hiljaa hyvä tulee. (Vai tuleeko?)
Teidän tapauksessa kyllä kuulostaa maitoallergialta, jos noin rajusti jugurttiin reagoi..? Silloinhan ei unikoulut auta. Mutta muuten suosittelen lämpimästi "tottumusten katkaisemista", jolloin vauva (yllättävän nopeasti, ainakin meillä) mukautuu uuteen tapaan.
Halauksia. :hug:
 
Mä en osaa muuta enempää kirjottaa kuin tuo NallePuh82 yllä.

Selvitä nyt ne allergiat. Meilläkään poika ei nukkunut kunnolla ensimmäiseen 4 kk mutta kun maito jäi multa pois ja muutenkin ruuat tuli kuntoon, nukkuminenkin rauhoittui. Allergiat eivät aina oireile ripulilla tai ihottumalla, ei meilläkään. Oireena on refluksi (jota on vaikea havaita, jos ei tiedä mitä oiretta etsiä) ja kitinä/selkä kaarella huuto tai syömättömyys.

Mutta ennenkuin alat unikouluhuudattaa, kokeile nyt sitä maitoa, siis itseltäsi maito ja muna pois, samoin lapselta. Oireet voivat tulla viikonkin viiveellä, samoin parantumiseen menee saman verran aikaa.

Tuo reaktio, jonka lapsesi sai siitä jugurtista, kuulostaa ihan nokkosrokolta eli urtikarialta, joka on selvä allergiaoire.

:hug: Jaksamista.
 
Ongelmana tosiaan noissa allergioissa on, että ne oireet voivat tulla vasta viiveellä. siinä on sitten miettimistä mikä on saattanut oireet aiheuttaa. Vielä kun tuo 10 kk poika on sen verran ehtiväinen että syö vähän mitä sattuu löytämään... mm. pitsaa tässä taannoin ....

Turhaan en itse haluaisi ruokia karsia. tosin meillä on poistettu pojan ruuasta kala, tomaatti ja sitrushedelmät ja kananmuna.

Rompales: Hienoa jos tuntuu että pärjäät päivät vähillä yöunilla. itselläni pinna yleensä kiristyy juuri päivisin kun pojan nukuttamiseen on mennyt esim tunti ja koko päivän unisaldo on 30 min.

Jaksuja edelleen. Toivon että ratkaisu löytyy teillä uniungelmiin. se luo uskoa siihen että meilläkin on edessä nukutumpi tulevaisuus :flower:
 
Meillä on tehty prickejä viimeksi lapselle reilun vuoden ikäisenä, eikä niissä silloinkaan näkynyt mitään. Nuo perinteiset kokeet mittaa vain IgE välitteistä allergiaa ja välittäjäaine voi olla vaikka IgG ja silloin koe ei näytä mitään.

Turhaan ei kannata lapsen ruokavaliotakarsia varsinkaan pitkäksiaikaa ja mukana on hyvä olla lääkäri. Kokeilumielessä voi kuitenkin jättää pois vaikka kotimaiset viljat pariksi viikoksi ja korvata ne ravinteikkaammilla ei kotimaisilla viljoilla. Siitä ei ravitsemuksellisesti seuraa mitään katastrofia, jos antaa kaurapuuron tilalla hirssipuuroa.

Lasten yleisimmät allergian aiheuttajat ovat MAITO ja muna. Maidon voi korvata apteekin erityiskorvikeella, jota saa ilman reseptiä. Altistukset kannattaa kuitenkin hoitaa lääkärin kanssa, jotta saa kela korvaukset ja tulee varmasti sopiva korvike. Lasten allergologi on siis oikea osoite.

Sairasta lasta ei saa unikouluttaa, lapsi ei heräile turhaan vaan kipuaan.
 
Jempu: niinhän tuo meidänkin tapaus on ihan virkeä ja hymyileväinen hereillä ollessaan. Vauvana oli kyllä jatkuvaa itkua, mutta silloin ei tuo unimäärä mitenkään ollutkaan sopiva. Usein kuulenkin, että ei uskois ettei nuku ja on vaikea yöllä kun on noin iloinen ja reipas. Varmaan luulevat mun keksivän tän kaiken. Mutta miehen täytyy laittaa yövuoroon joku viikonloppu ja kouluttamaan nyt tuo poika pois tosta. Mies vaan on niin huono huudattamaan, se säälii niin lasta, mutta nyt on sen vuoro kyllä. Eihän tuo lapsi niitä yösyöntejä tarvi, mutta kun tonne kolmeen asti kantaa huutavaa lasta, antaa niin helposti periksi että saa itekin edes pari tuntia katkonaista unta.

Meillä tosiaan pojalla aamulla poskessa ja rintakehässä vähän tota nokkostyyppistä juttua. Päiväunilta kun heräsi, oli käsivärret, posket ja reidet ihan täynnä tota. Voisko ihan oikeasti pari tl jogurttia saada noi aikaan ja vielä noin pitkällä viiveellä. Soitin lääkärille ja toinen vaihtoehto on kuulemma se, kun poika on nyt tän viikon ollut kovassa kuumeessa, niin olis siitä johtuvaa. Eli taas jahkailen. Joutunee tässä oottaa, että tuo paranee ja kokeilla uudelleen tota jogurttia. Eiköhän se ollut sen syy, jos taas tulee?

Ruusa: toki mä väsynyt oon, mutta jotenkin silti nää päivät menee ihan hyvin. Ehkä toi 2,5 v esikoinen pitää sen verran valppaana, ettei ehdi väsy tulla. Yöllä pinna kiristyy ja mies tuntee sen nahoissaan kyllä...valitettavasti. Ja poika kyllä nukahtaa helposti, mutta joku unta häiritsee ja herää huutamaan.

NallePuh82: Yksityisellä lastenlääkärillä silloin kävin ja jotenkin jäi paha maku suuhun siitä. Ei tehnyt prick-testejä vaan otettiin verikoe tosta kädestä. Lääkäri moitti lähinnä mun pitkää imetystä ja kehotti sen lopettamisen. Jotenkin on niin turhautunut tähän, että on jotenkin niin saamaton tän asian kanssa. Kun ei oikein kukaan usko mua, tai siltä ainakin tuntuu. Ei jaksa edes yrittää, kun lääkäri toisensa perään toteaa ettei mitään vikaa missään.

Kiitos kaikille auttajille! Varmaan jo väsytte tähän mun jauhamiseen. Kai mä odotan, että toi ihottuma nyt paranee ja sitten pitää se maidoton miettiä uudestaan.



 
Maitoaltistuksissa jopa millilitra voi aiheuttaa reaktion, aina ei päästä edes siihen määrään vaan oireet saattaa tulla pelkästä maidon sivelystä iholle, joten pari teelusikkaa on oikeastaan aika iso määrä. Oireet voi tulla myös monen päivän viiveelläkin.

Mä kävin lapsen kanssa yksityisillä ja julkisilla lääkäreillä monet kerran, ennen kuin löytyi se oikea! Kannattaa siis mennä lasten allergologille, ei tavalliselle lastenlääkärille. Lastenlääkärit ovat tavallaan lasten "yleislääkäreitä", allergiat on aivan oma osaamisen ala.

Meillä lapsi sai/saa refluksioireita epäsopivasta ravinnosta. Se vaivaa erityisesti öisin makuuasennossa, kun hapanta vatsansisältöä pääsee polttamaan ruokatorvea. Happoja laimentaakseen ja oloa parantaakseen lapsi imi sitten tissiä vähän väliä ja epäsopiva rintamaito aiheutti taas uutta refluksia. Noidankehä oli valmis. Siitä ei päässyt pois muulla kuin poistamalla allergian aiheuttajat ruokavaliosta.

Minusta ei siis ole hyvä idea pitää huudatusunikoulua lapselle, joka todennäköisesti itkee kipuaan. Muulla tavoin hän ei osaa pahaa oloaan ilmaista.

Imetys on jokaisen henkilökohtainen asia ja en halua siihen puuttua, mutta jos imetysdieettaus tuntuu mahdottomalta ajatukselta, on olemassa maidottomia erityiskorvikkeita. Edelleen kannustan varaamaan aikaa sille allergologille...
 
Minulla pian 9kk tyttö ja yöt menivät mahdottomiksi tuossa 4-5kk iässä.Sitä enne siis öisin nukuttiin 5-6 tunnin unipätkä ym. ja on siis todistettu että hän osaa nukkua että sikäli eli tilanne mutta nyt on siis 4kk heräilty tuhannen kertaa yössä ja yleensä hirveen huudon kera.
Tyttö osaa nukahtaa yksin eli meillä ongelmana ei ole uniassosiaatio-ongelmat ja toisaalta en epäile allergiaakaan koska neuvolassa sanoivat että iho hyvä.ja kun tyttö on vauvana nukkunut hyvin niin kuulemaa osaa sen taidon sitten aina?
Ehdottivat ainoastaan huudatus unikoulua....

Mutta sama täällä että sit kumminkin mietin oisko sittenkin hänellä vaivaa ja siksi mitään rajua unikoulua en ole yrittänyt tehdä.Tassustusta ja silittelyä lähinnä.Mutta kun nekään ei aina auta vaan huutaa joka tapauksessa aikansa ja nukahtaa sitten pikkuhiljaa välillä tassuttamalla välillä ilman.Meillä ei ole mahdollisuutta laittaa omaan huoneeseen vaikka olenkin huomannut että hän monesti rauhoittuu kun poistun huoneesta.

Eroahdistuksestakin olen hakenut syytä mutta kuinka pitkään se voi jatkua?

Eli osaan kyllä eläytyä tuntemuksiisi ja väsymykseesi jos se yhtään lohduttaa,meitä on muitakin valvojia jotka miettii missä mättää :hug:
 

Yhteistyössä