Onko kellään kokemusta näin hankalasta tapauksesta?

HeMa05: Ihon hyvä kunto ei tarkoita että lapsella ei olisi allergioireita. On hurjan monia ruoka-allergisia vauvoja ja lapsia, joilla iho ja kakkakin ovat olleet ok mutta he ovat kärsineet vaikeistakin allergiaoireista, lähinnä suolisto-oireista. Allergiaoireet voivat ilmetä vatsakipuina ja refluksina (myös ns. silent-refluksina) ja näiden seurauksena uniongelmina. Allergiat voivat myös puhjeta myöhemminkin, ei siis välttämättä ala heti lapsen synnyttyä.

Jos on epäilyä, että taustalla jatkuviin heräilyihin olisivat allergiat, suosittelen minäkin kääntymistä lasten allergologin puoleen.

Tassuttelu, silittely ja läsnäolo ovat musta ihan ok uniongelmien (nukahtamiseen ja heräilyihin liittyvien) hoidossa. Kannattaa ensin kyllä varmistaa, että onko vauvalla allergioista johtuvia kipuja, joihin heräilee, varsinkin jos heräilyä on todella paljon.
 
Kiitos herätyksestä!Olenkohan mä nyt sit ollut liian ylimalkainen ja seurannut tilannetta liian pitkään..
Itsellä paljon ruoka-allergioita jotka lapsena huomattiin iho-oireina ja siksi en osaa kuvitella pelkkää suolisto-oireista allergiaa ollenkaan.
Osaako joku sanoa miten refluksin voi huomata?[b]Tyttö on kyllä viime aikoina röyhtäillyt paljon?
 
Meillä on siis allerginen lapsi, jolla on tosi hyvä iho. Itsellä on allergioita ja oireet tulee iholla, mutta lapsella on nuo suolioireet, joista merkittävimpänä on tuo refluksi.

Joillan refluksi on ihan selkeästi huomattavissa, kun ruokaa tulee ylös pukluina/oksennuksena jatkuvasti. Meidän lapsella oli varsinkin pienempänä tuota silent-refluksia, joka ei päällä päin juuri näy. Oireina oli alkuun tiheä imeminen, pätkittäiset unet, ei viihtynyt makuuasennossa, imettäminen oli yhtä rempomista rinnalla yms. Sitten alkoi hikoilla unissaan valtavasti ja alkoi olla niemelisvaikeuksia. Refluksin olleessa pahimmillaan tunki käsiä koko ajan suuhun ja oli tuskaisen oloinen eli vääntelehti sitterissä oudosti ja veti itseään kaarelle. Meillä refluksi diagnosoitiin ph-mittauksella eli nenän kautta pujotettiin piuha ruokatorveen, joka mittasi siellä vuorokauden ruokatorven happamuutta. Tuloksena oli selkeä refluksi.

Tuo PH-mittaus ei ole pakollinen juttu, vaan refluksi voidaan diagnosoida ihan oireidenkin perusteella. PH-mittaus ei kerro refluksin syytä, joten se on selvitettävä muilla keinoilla. Meillä mentiin aluksi metsään hoidossa eli refluksia hoidettiin rakenteellisena vikana, vaikka kyse oli epäsopivasta ravinnosta.

Lasten allergiat paranevat usein iän myötä ja meillä entinen Neocate vauva juo nyt kaksivuotiaana jo tavallista maitoa, muita allergioita on tosin vielä jäljellä, mutta tilanne on kuitenkin huimasti edistynyt.

Muutenkin elämästä tuli paljon helpompaa, kun allergiat saatiin hoitoon. Meillä selvisi, että lapsi on oikeasti aika hyvä nukkumaan ja muutenkin "helppo" tapaus, joka ei paljon turhia itkeskele.
 
NallePuh: Kirjoitit, että tuo mun antama 2 tl on aika paljon. Eli on tosta pari viikkoa ennen 10kk päivää saanut piimää ja maustamatonta jogurttia pikkasen. Ei niistä ole innostunut, mutta siis parin viikon maistelua silloin tällöin takana. Sitten annoin tota veljensä jogurttia ton 2 tl. Oli viikon syönyt niin huonosti ja selvästi hinku sen perään. Aamulla sitten oli poskessa ja rinnassa vähän tota nokkosihottumaa. Päiväunien jälkeen oli käsivarret, posket ja reidet ihan täynnä. Mitä sä tästä tuumaat? Voiko se jotenkin nyt alkaa toi parin viikon kokeilu alkaa näkyä noin, ettei pelkästään oo se 2 tl mitä annoin? Ikinä muuten ei pojan ihossa ole ollut mitään. Aina ollut levoton makuultaan ja muutenkin. Vauvana aina piti kantaa. Jo laitoksella sanoin, että tällä on joku vaiva. Makuulla ei ole ollenkaan, alkoi jo silloin vääntelehtiä ja jotenkin ähkiä. Nyt kun tarkemmin mietin, on kakka ollut oudon vetelää tässä viime aikoina. Ennen ollut todella kova kakka, pari kovaa kakkakuulaa viikossa. Mallasuuttella alkoi toimia. Kuvittelin ton löysän kakan parin antibioottikuurin syyksi, mutta olisko tälläkin osuutta. Sori tais tulla taas niin sekavaa juttua. Kiire ja paljon asiaa. Ei oikein osaa pukea sanoiksi tätä asiaa. Kiitos kuitenkin jos viitsit vastata, ja muutkin saa toki vastata. Oon todella kiitollinen, jos jotain selvyyttä tähän meidän pojan ongelmaan sais.
 
NallePuh:alkoiko teillä oireet siis jo heti vauvana vai kiinteiden aloituksen jälkeen?
Itse täysimetin liki 4kk ja sitten kiinteet aloitettiin nälkäisyyden vuoksi ja atreiamäärät ja kerrat kasvoivat nopeaan.Imetyskerrat väheni radikaalisti ja noin 6kk kohdalla rinta ei enää kelvannut päivisin ollenkaan.alkoi venkoilla tissillä.selkäasento muutenkin aina ollut epämieluisa.
Nyt tissiä menee yöllä 1-2 kertaa ja aamuyöllä sekä illalla kerran.
Suuta kaivaa jatkuvasti ja tänäänkin on ollut ihan kamala päivä,Huutokohtauksia,itkua ,kitinää...

pitääköhän tässä tosissaan alkaa miettiä jotain allergologia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Oliko siinä jogurtissa mitä muita ainesosia? On voinut voimakas reaktio johtua maidon lisäksi tai maidon sijaan esim. jogurtissa olevasta marjasta/hedelmästä tai mistä tahansa.
Oli juu maustettua jogurttia, toi sama mullakin tuli vielä mieleen kyllä. Sinänsä typerää varmaan multa antaa sitä, mutta aattelin että jos edes jotain menis suuhun kun ei moneen päivään ollut suuta edes avannut. Lisäksi lääkäri sanoi, että saattoi olla myös tosta viikon kuumeesta tullut jälkireaktio.

Että jatkuvaa vatvomista onko maito, onko joku muu jogurtin ainesosa vai onko vaan tosta kuumeesta... Onko allerginen, itkeekö vaan "huvikseen"...

 
meilläkin allerginen lapsi ja munkin korvaan kuulostaa kyllä allergiaoireilta ehdottomasti. Tietty lääkäri en oo mutta siitä lähtisin tutkimaan huolellisesti jättäen aluksi kaikki maitoproteiinilliset,soijaproteiinin,munan ja meiltä allergialääkäri (Tuomela) käski jättää myös naudanlihan koska siinä on samaa proteiinia kuin maidossa. Sitä ainakin se kaksi viikkoa jonka jälkeen voi vetää johtopäätöksiä jos on helpottanut, proteiini kun poistuu hitaasti elimistöstä ja vaikka et tänään anna maitotuotetta niin se voi silti aiheuttaa kipua myöhemmin. Noiden jälkeen multa lähti lisäksi viljat ja sen jälkeen lopetin imetyksen kun oireet vaan paheni kokoajan dieetistä huolimatta eikä meinannut pää kestää katsoa toisen kipua jonka "itse aiheutin" syömisilläni.

Nyt juo Neocatea ja on oireeton. Sen lisäksi kokeiltu turvalliseksi luumu,maissi ja päärynä. Tällä hetkellä testattavana on puhdas kaurapuuro, joka näin näppituntumalta vaikuttaisi sopivan mutta katsotaan.

Eli tarkkaa puuhaa ja tosiaankin on vaivan arvoista jos sillä selviää! Verikokeita (prickit kyllä missä ei näkynyt mitään allergioita) vauvalta ei otettu koska Tuomela sanoi että se ettei ne näytä mitään ei tarkoita mitään, jos näyttää niin sitten on varma. Eli yks ja sama jos negalta näyttävät. Maitoaltistusta suosittelisin mutta tosiaan ensisijaisesti pätevään allergialääkäriin yhteydenotto.

Toivottavasti selviäis, kuulostaa tosi rankalta :hug:


muoks: ja meidän vauva on siis pian 7kk
 
Mamacita: On vaan niin turhauttavaa, että vaikka oon useammalle lääkärille puhunut, ei kukaan ota tosissaa. Vastaukset on jotain: niin reippaan näköinen, ei iho-oireita, kasvaa hyvin tai saarna noin vanhan imettämisestä. Mä en kyllä tajua, kun toi suolisto-oireinen maitoallergia tuntuu yleiseltä eikä noissa testeissä edes oo mitään luotettavuutta, silti ei oteta tosissaan. Miten hajalla mun pitäis sinne mennä, että uskotaan. Tukka takussa, yöpaita päällä rääkyenkö?
 
Mun oli ihan pakko tarkistaa että olinko lukenut vauvan iän oikein, 10kk muka vanha imetettäväksi?! :LOL:

Asutteko jossain missä on mahdollista päästä yksityiselle allergialääkärille? Tai sitten vaan pitää varata aika kauempaa jotta saa asianmukaisen vastaanoton :(
Todella kurjaa tollanen käytös ammatti-ihmisiltä! Tosin ennen maitoaltistusta pitää tosiaan olla täysin puhdas lähtökohta eli ei pariin viikkoon mitään maitoproteiinia sisältävää ennenkuin sen voi luotettavasti tehdä.Tai näin meille neuvottiin,ettei sit mikään vanha puske sieltä läpi ja sekoita sitä testausta. Siinä ajassa ehtii hyvin nähdä kotonaki jos se maito on pahin pahis.

Reipas on meilläkin vauva aina ollut, konttasi ja nousi tukea vasten jo noin kuukausi sitten. Onhan se joidenkin mielestä outoa ilmeisesti, kun lähipiiri meilläkin väitti ettei voi allerginen olla samasta syystä |O
 
Mamacita: Yksityisen puolen lastenlääkärin sanoin: "Miten kauan oot oikein aikonut imettää. Onko järkevää imettää tuon ikäistä, ravintoarvollisestikaan siitä ei mitään hyötyä ole. Jos allergiatestissä ei mitään näy, suosittelen siirtymään korvikkeeseen ja lopettamaan imetyksen." Mitään muuta apua mä en sieltä sitten saanut. Kyllä mä ihan sen ravintoarvojutun tiedän, mutta oon aina ajatellut että kaikkein parasta lapselle on kuitenkin imetys. Ja kun lähimmät yksityiset allergialääkärit on jossain sadan kilometrin päässä, niin ei ihan tollasen takia viittis sinne lähteä. On jotenkin niin turhautunut ja väsynyt edes yrittämään.

 
Rompales oot joutunu tosi epäammattimaisen tyypin luokse, ei kannata menettää toivoa tollasen ääliön takia! Aikaa vaan toiselle lääkärille, vaikka sitten sinne sadan kilsan päähän. Tai tosiaan ensin kokeilla kotona sitä dieettiä tosi tarkasti sen pari viikkoa. Sen ne kuitenkin antaa ohjeeksi ensimmäisenä ja siitä on sit helppo varata altistusaikaa mahd.nopeasti. Turhaa se ei missään nimessä oo, jos vauva itkee kipua niin mitä tahansa oot varmasti itsekin valmis tekemään sen eteen.

Jos tuntuu ettet itse halua/pysty/joku muu syy olemaan niin tiukalla dieetillä niin sitten varmaan syöttäisin pelkästään Neocatea vauvalle sen pari viikkoa ja sillä aikaa jatkaisin pumppausta jotta maidontulo ei ehdy, ja imetystä voi jatkaa myöhemmin. Jos parannusta ei tapahdu lapsen oloon niin olet ainakin poissulkenut sen että se johtuu ruoasta! Se varmasti helpottaa mieltäkin kun jotain saa poissuljettua. Jos parannusta tapahtuu niin sitten voit vetää johtopäätökset siitäkin.

Toivottavasti auttoi yhtään :)
 
Auttoi Mamacita, kiitos!

Jos vielä tän päivän viimeisen viestin rustais. Oon tosiaan jo monesti miettinyt imetyksen lopettamista. Kun joka tapauksessa olisin sen lopettanut tossa vuoden kieppeillä, niin en mä sitten mitään pumppaamistakaan harrastais. Mutta aina tulee vaan se mieleen, että jos ei tutteli sovikaan niin sitten ollaan pulassa. Mutta olisko se sitten tuo Neocate ainut vaihtoehto? Toinen ongelma on kyllä se, että miten saan tuon tissitakiaisen juomaan tarpeeksi sitä maitoa? Onko tuo Neocate kallista muuten? Olis sitten lääkärillekin ihan oikeasti sanoa faktaa siitä, jos todella maidon jättäminen auttoi.
 
Voimia sulle Rompales! Mun mielestä vaikuttaa siltä, että jokin sitä itkuisuutta aiheuttaa. Tuttavani sai avun samatapaiseen tilanteeseen, kun hän marssi ihan terveyskeskuslääkärille ja sanoi, että nyt on pakko saada jotakin apua. Lääkäri laittoi heti eteenpäin, niin että lapsi oli kuusi yötä sairaalan unikoulussa ja samalla todettiin myös maitoallergia.. Oli tietysti hyvää tuuriakin että tk:n lääkäri tarttui asiaan hanakasti. Mun mielestä kannattaa vaan vielä mennä jollekin toisellekin lääkärille, jos itsestäs hiukankaan tuntuu, että heräilyn taustalla joku tämänkaltainen syy. Oothan oman lapsesi paras asiantuntija.
Mulla myös kokemusta yöheräilystä esikoisen kohdalla, enkä toivo sitä samaa pahimmalle vihollisellenikaan :) Kovasti voimia sulle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rompales:
Auttoi Mamacita, kiitos!

Jos vielä tän päivän viimeisen viestin rustais. Oon tosiaan jo monesti miettinyt imetyksen lopettamista. Kun joka tapauksessa olisin sen lopettanut tossa vuoden kieppeillä, niin en mä sitten mitään pumppaamistakaan harrastais. Mutta aina tulee vaan se mieleen, että jos ei tutteli sovikaan niin sitten ollaan pulassa. Mutta olisko se sitten tuo Neocate ainut vaihtoehto? Toinen ongelma on kyllä se, että miten saan tuon tissitakiaisen juomaan tarpeeksi sitä maitoa? Onko tuo Neocate kallista muuten? Olis sitten lääkärillekin ihan oikeasti sanoa faktaa siitä, jos todella maidon jättäminen auttoi.

Neocate on kallista, 58e/prk (siitä tulee n.2,7l ) ennen lääkärin tekemiä maitoaltistuksia ja kelakorvauspäätöksen jälkeen meillä jää nyt maksettavaa n.16e/prk. Se ei oo maitopohjaista ja taitaa olla ainoa sellainen noista korvaavista tuotteista. Joillain allergiafoorumeilla jotkut myyvät halvemmalla tarpeetonta korvikettaan, oon nähnyt esim. 15e/prk joten sieltä kannattaa etsiä jos tarvii.

Tietty voihan se olla että teille sopii esim. almiron pepti joka on maitopohjainen mutta allergiatuote kuitenkin. Meillä kesti monta päivää ennenkuin vauva joi tarpeeksi Neocatea,eikä ihme koska se pelkkä haju puhumattakaan mausta on aivan karsea. Meillä ei myöskään syöty kiinteitä vielä (lopetin imetyksen siis vauvan ollessa 2päivää vajaa 6kk) joten olin jo aika huolissani mutta ilmeisesti se on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että muutama päivä menee tottumiseen.


Jos kuitenkin vauvasi tosiaan ei pysty edes nukkumaan pitkiä pätkiä mahdollisen kivun takia niin suosittelisin kokeilemaan mitä tahansa keinoa nopeasti. Jos se auttaakin ja unet pitkittyvät esim. tuntikausia niin on ihan varmasti kaikilla parempi! Tämän ikäisillä vauvoilla usein yliherkkyys poistuu ja ennen kouluikää kuulemma suurin osa pystyy jo käyttämään ihan normaaleja maitotuotteita :)

Meillä allergiaa tosiaan maitoproteiinin lisäksi on varmasti ainakin myös riisille. Sitä söin imetysdietillä ollessani tosi paljon ja joku vaisto jo silloin oli että ehkä se olisi se,mutta koska se on suht harvinaista niin en tainnut ääneen sanoa. Nyt kun oon kokeillut antaa riisipuuroa puhtaasta riisistä niin ei sovi ollenkaan! Toisaalta olin aika tiukalla dieetillä eikä olis tahto enää riittänyt jättämään riisiäkin pois..

Nyt harhauduin taas mutta siis kerro ihmeessä kuulumisia ja tahtoisin kovasti tietää sitten lopulta selviääkö joku syy :) Voimia väsymykseen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rompales:
Mamacita: On vaan niin turhauttavaa, että vaikka oon useammalle lääkärille puhunut, ei kukaan ota tosissaa. Vastaukset on jotain: niin reippaan näköinen, ei iho-oireita, kasvaa hyvin tai saarna noin vanhan imettämisestä. Mä en kyllä tajua, kun toi suolisto-oireinen maitoallergia tuntuu yleiseltä eikä noissa testeissä edes oo mitään luotettavuutta, silti ei oteta tosissaan. Miten hajalla mun pitäis sinne mennä, että uskotaan. Tukka takussa, yöpaita päällä rääkyenkö?
Rompales: voimia sinulle! Mä suosittelen että hakeudut lasten allergologille yksityiselle puolelle mahdollisimman pian. Saat sieltä ammattitaitoista apua selvittelyihin. Kannattaa hakeutua lääkärille vaikka vähän kauemmaksikin, jos omalta alueelta ei löyty yksityisiä lasten allergologeja.

Kaikki nuo kuulemasi, että "ei voi olla allergiaa, kun on niin hyvä iho, kasvaa hyvin, reippaan oloinen yms." on ihan täyttä puppua. Ei noilla kriteereillä voi sulkea pois allergioita. Kyllä paras kriteeri on lapsen yleishyvinvointi ja yleistyytyväisyys. Jos lapsi on lähes jatkuvasti kitisevä, itkuinen, kanniskeltavana, hyssyteltävänä, nukkuu huonosti tai muuta sellaista, kaikki ei ole kunnossa vaan jokin häntä vaivaa.
 
Rompales:
Neocate on aminohappoinen erityiskorvike. Tilastollisesti se on kaikkein sopivin maitoallergikoille. Monille maitoallergikoille sopii myös Almiron Pepti, Profylac tai Nutramigen, jotka sisältävät pilkottua maitoa. Joillekin maitoallergikoille ei sovi nuo pilkotutu maidot (kuten esim. meidän pojalle ei sopinut), vaan maitoallergikko voi olla allerginen myös pilkotuille maidoille. Onneksi on se Neocate, joka useimmille sitten sopii.

Lisäksi on olemassa soijapohjaisia erityiskorvikkeita, kuten Nutri Soija. Niitä monet allergologit eivät mielellään suosittele kokeiltavaksi alle 1 vuotiaalle. Soija ja maito ristiinreagoivat. Monet pienet maitoallergikot allergisoituvat herkästi myös soijalle. Lähtisin siis Rompales sinuna aluksi liikkeelle Neocatesta tai jostakin noista pilkotuista maidoista, jos päädyt kokeilemaan erityiskorvikkeita. Kokeilujen aikana voit tosiaankin pumpata maitoa rinnoista pois oman maidontuotannon ylläpitämiseksi varmuuden vuoksi.

 
Mamacita ja muutkin, lupaan tulla tähän samaan ketjuun kertomaan kuulumisia.

Kysyisin vielä tällästä, että mihin ikään asti noita apteekin erikoismaitoja kokeillaan? Milloin lapsi alkaa saada esim. noita kauramaitoja tms. Vai käytetäänkö aina noita apteekin maitoja, kun epäillään maitoallergiaa? Voi olla ihan typeriä kysymyksiä, mutta tää on niin vieras asia mulle.
 
Rompales:
Riippuu lapsen muusta ruokavaliosta. Jos lapsen ruokavalio on laaja muuten eikä isompia muita rajoituksia, voi olla että 1 vuodesta eteenpäin voi käyttää kaupan kaura-, riisi- tai soijamaitoja. Jos on muitakin rajoituksia enemmälti, apteekin erityiskorviketta suositellaan kahteen ikävuoteen asti.
 
Ahmutar, jos mulla siis tarkoitus nyt koittaa olla ilman maitoa, eikä muita ruoka-ainerajoituksia ole, niin olisko ihan tyhmää käyttää tota kaupan kauramaitoa. Kaurapuuroa kuitenkin saa muutenkin. Vai kannattaisko samalla jättää myös noi viljat pois? Poika tulee 11 kk tossa ens kuun alussa, joten eipä tässä paljon aikaa ole tohon 12 kk ikäänkään.
 
Vaikea sanoa... Onko lapsen ruokavalio miten laaja tällä hetkellä muuten?

Kokeilemalla löytyy oikea ratkaisu. Jos lapsesta tulee oireeton sillä, että jätät häneltä ainoastaan maidon pois ja hän juo kauramaitoa sen sijaan (oireita mahdollisesti aiheuttava rintamaito on siis myös poissa) sekä ruokavalio on muuten laaja, uskoisin että ravitsemuksellisesti tilanne on ok, kun se 1 v on jo lähes ovella. Lisäksi lapsi tarvitsisi todennäköisesti kalkkilisää.

Mun mielestä voit tehdä kokeilun (ei siis välttämättä pysyvä ratkaisu) sillä kaupan kauramaidolla ja tässä vaiheessa en jättäisi viljoja pois. Jos homma ei ratkea maidon poisjättämisellä, niin sitten pitää miettiä voisiko olla joitain kiinteitä oireita aiheuttamassa. En ole kuitenkaan lääkäri joten....

....kannattaa ehdottomasti joka tapauksessa hakeutua piakkoin lasten allergologille tai ainakin ravitsemusterapeutille kokonaisravitsemuksen arviointia varten. Ammattilainen osaa paremmin sanoa riittääkö esim. kauramaito vai tarvitaanko erityiskorvike, jos maitoallergia on diagnosoitu.
 
Eipä tuolla mun juniorilla kovin laaja tuo ruokavalio oo vielä, monestakin syystä. Eli peruna, porkkana, maissi, kaura, vehnä, riisi, possu, nauta, kana. Josko mä nyt sitten koitan eka sitä maidotonta tolla kauramaidolla. Eihän tosta tartte kun toi nauta poistaa, kauramaitoa kehiin ja imetys pois. Niin ja tuohon "en oo lääkäri"-kommenttiin sanoisin, että enempi tästä nyt on ollut apua kuin mistään lääkäristä tähän mennessä.

Huomenna aloitetaan nyt sitten kokeilu. Ainut on tuo imetyksen lopetus, että miten tuo suhtautuu, mutta olishan tuo lopetus kuitenkin edessä ollut kuukauden parin sisään. Yöt hiukka pelottaa, kun ei oo sitä imetystä sitten enää käytössä. No poistun nyt vatvomasta tätä asiaa ja palailen tähän ketjuun ilmoittelemaan myöhemmin miten sujuu.


:flower: Kaikille kiitos ja kumarrus! Oon nyt niin toiveikas, että tästä jotain hyvää seuraa!
 
Toivottavasti auttaa! Kärsivällisyyttä öihin, mulla oli tosi paha mieli itelläni ekoina öinä kun olin tottunut imettämään ja sit ei voinutkaan. Yritin vaan miettiä että pahempi se vauvalle olisi jos jatkaisin koska reagoi äidinmaitoon niin vahvasti. Se auttoi valvomaan ja hyssyttelemään, me myös opetettiin tutille silloin puolen vuoden iässä koska mulla oli tunne että vauvan imemisentarve ei tuu muuten millään tyydytettyä. Nyt kelpaa tutti öisin eikä päivisin silti sitä kummemmin imeskele.

Muistathan myös että vaikka jätät nyt maitotuotteet pois (muista katsoa vauvanruoista ettei sisällä muulla nimellä kulkevaa maitopohjaista kuten heraa) niin saattaa mennä useampi päivä ennenkuin oireet helpottavat. Toisaalta saattaa olla paljonkin parempi jo tosi nopeasti! Jännitän täällä kanssasi ja toivon että helpottaa!

:flower:
 
Hema05: Meillä oireilu alkoi jo ihan imetyksen aikana, mutta ei ehti laitoksella. Kaiken näköinen oireilu ja tyytymättömyys lisääntyi pikku hiljaa ja lopulta tilanne monien vaiheiden jälkeen kärjistyi siihen, että lopetin imetyksen kokonaan 4,5 kk iässä. Meillä oli siinä vaiheessa ei niin pätevää hoitoa ja sopivaa korviketta tai varmistusta allergioihin ei tahtonut tulla ja refluksia hoidettiin siltä pohjalta, että lapsella on rakenteellista vikaa.

Lopulta mulla tuli mitta täyteen ja lähdettiin yksityiselle allergologille n. 300 km päähän. Sitä ennen oltiin täällä istuttu useat kerrat eri lastenlääkäreiden vastaanotolla.

Meillä antibiootit huonontaa allergiatilannetta aina selvästi, koska ne rasittavat suolistoa. Lapsen ollessa imetyksellä alkoi mennä huomattavasti heikommin, kun minä jouduin parille ab-kuurille ja imetin samaan aikaan. Myöhemmin on tullut muutamia notkahduksia myös lapsen itse syömistä kuureista, mutta pakkohan ne taudit on pois hoitaa ja kaikkia kuureja ei pysty välttämään.

Meillä kiinteitä päästiin aloittelemaan oikeastaan lähemmäs 7 kk ikäiselle, koska sitä ennen tilanne oli tosi sekava ja sopivaa korviketta/rintamaitoa ei ollut löytynyt. Meidän lapselle ei käynyt vauvana muut kuin Neocate ja jostain syystä sitä ei meille julkisella puolella kovin hanakasti tarjottu.
 

Yhteistyössä