Onko kellään kokemusta millainen ilmalämpöpumppu on

Sähkölaskua maksellessa on tullut mieleen, että mahtaisiko ilmalämpöpumpusta olla apua suureen sähkölaskuun? Millaisia kokemuksia teillä on, hyviä ja huonoja puolia kaipailisin. Lisäksi kiinnostaisi mikähän merkki olisi hyvä?
 
Finttu
Mun veli on kehunu ihan sairaasti. Ja sanoi, et -15 asteeseen se on kannattava pitää päällä. Meilläkin on, mut kukaan ei ole vielä soittanut asentajalle, merkkiä en kyllä millään muista (einheim??).
Ja se on tosi vaivaton.
 
Mä kans hyppään tähän pinoon. Meillä kaukolämpö + takka + leivinuuni + puusauna tulossa uuteen asuntoon. Mimmonen ilmalämpöpumppu olisi hyvä, vai kannattaako? erityisesti houkuttaa se kesäinen viilennys.
 
minä
meillä mitsubichi ja tosi hiljainen. Meillä pääasiassa viilennykseen ja siinä ainakin toimi tosi hyvin viime kesän helteillä. Sama sukulaisella lämmitykseen eikä ainakaan ole valittanut.
 
Meille asennettiin ilmalämpöpumppu syksyllä, juuri ennen pakkasia. Ainakaan meillä ei ole ollut mitään valittamista, mutta vielä en osaa sanoa hyötysuhdetta sähkölaskuun ("tasauslaskua" ei ole vielä tullut). Meillä on pieni asunto, 63 neliötä, ja ei ole tarvinnut muuta lämmitystä normaalipakkasillakaan. Kun pakkasta yli 20 astetta, niin ollaan pidetty makuuhuoneen patteria päällä, muuten ei siis ollenkaan (paitsi pesuhuoneen lattialämmitys joka aina päällä). Lämmitysilmakin on paljon "pehmeämmän" oloinen, kuin sähköpatterin antama lämpö...

Ja meillä on Mitsubishin laite ja tyytyväisiä ollaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:
Mä kans hyppään tähän pinoon. Meillä kaukolämpö + takka + leivinuuni + puusauna tulossa uuteen asuntoon. Mimmonen ilmalämpöpumppu olisi hyvä, vai kannattaako? erityisesti houkuttaa se kesäinen viilennys.
Kaukolämmön kanssa ei ola kannattava. Mutta jos ilmastoinnin haluat, niin siihen on ihan omia laitteita.
 
Tipu Topakka
Siemens-Novelan. Vesi-ilmalämpöpumppu. Hoitaa koko talon lämmityksen+lämpimän veden saannin. Meillä (K-Eurooppa) ei tarvitse mitään tukevaa lämmitysmuotoa lisäksi. Suomessa taitaa olla suositeltavaa olla lisäksi jokin tukeva lämmitysmuoto.(Etelä Suomessa kyllä varmaan luulisi pystyvän yksinäänkin, kun ei siellä vissiin hirveitä pakkaslukemia saada, vai?). Maksaa sähköä vuodessa n.300? (juu, luitte oikein=)) Meillä tuossa pumpussa "himbleys" toimintoja, kuten erilaisia kuivatus ohjelmia, jos kosteutta yms..
http://www.erdwaerme-zeitung.de/images/waermepumpesiemensnovelan.jpg Tämmönen on sit kkh:ssa ja seinässä "tuuletuskanava". ulos ei tarvita jumalattoma rumaa hyrrykkää tai laatikkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:
Mä kans hyppään tähän pinoon. Meillä kaukolämpö + takka + leivinuuni + puusauna tulossa uuteen asuntoon. Mimmonen ilmalämpöpumppu olisi hyvä, vai kannattaako? erityisesti houkuttaa se kesäinen viilennys.
Kaukolämmön kanssa ei ola kannattava. Mutta jos ilmastoinnin haluat, niin siihen on ihan omia laitteita.
ok, mä en noista tajua yhtään mitään. Ilmastointi systeemi luonnollisestikkin on tulossa, mut en tiedä onko siinä sitä viilennys juttua. Enervent oli muistaakseni merkiltään se ilmanvaihto, mut mallista tms ei mitään hajua.
 
Suomen suvi on ihana
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meillä mitsubichi ja tosi hiljainen. Meillä pääasiassa viilennykseen ja siinä ainakin toimi tosi hyvin viime kesän helteillä. Sama sukulaisella lämmitykseen eikä ainakaan ole valittanut.
Missä viime kesänä oli hellettä ;)
 
Meillä ei myöskään ole ollut patterit koko talvessa päällä. Ilmastointi Yleensä tarkoittaa koneellista ilmanvaihtoa eikä pidä sisällään viilennystä. Ilmalämpöpumpun sähkönsäästö kurahtaa helposti siihen viilennykseen eli se mikä talvella säästetään lämmityksessä meneekin kesällä viilennykseen ja tulos on +-nolla. Maltilla kun viilentelee niin plussalle jää. Meillä myös koneellinen ilmanvaihto ja kesällä laitetaankin se öisin pörheltämään täysillä. Yön aikana talo viilenee ja pysyy kutakuinkin seuraavan päivän viileänä. Kovilla helteillä vasta turvaudutaan pumpun viilennykseen.
 

Yhteistyössä