Onko kellään kokemusta maidon aiheuttamsta allergiareaktiosta korvatulehduskierteen muodossa?

heipp

Olen kuullut että joskus maito aiheuttaa jatkiva korvatulehduksia. Meillä kierre helmikuusta 07 ja jatkuu nyt edelleen putkitusten jälkeenkin. Poitsu 1,5v ja litkii, varsinkin kipeänä ollessaan maitoa ihan mahdottomasti, kun ruoka ei maita.. Jos sinulla on tietoa ( tarkoitan ihan oikeeta tietoa, en "musta tuntuu"-tietoa ) maidon aiheuttamasta korvatulehduskierteestä niin kerro. Kiitos kovasti etukäteen vastauksista:)

Entäs vyöhyketerapia...onko tehtonnut kierteeseen kellään?
 
Ei ole ole henk.kohtaista kokemusta hoitamattoman maitoallergian aiheuttamasta korvakierteesta. Minulle on useampi korvalääkäri sanonut, että maitoallergia (siis hoitamattomana) on joillakin lapsilla ollut korvatulehduskierteen takana. Saman olen kuulut lasten allergologilta. Maidoton ruokavalio on katkaissut kierteen.

Kannattaa lukea Raimo Mäkelän Irti tulehduskierteesta -teos, jossa on allergioiden ja infektiokierteiden yhteydestä, myös mainintoja maitoallergian ja korvatulehduskierteen yhteydestä.

Tämä ei siis ole mitään "mutu"-tietoa vaan monien lääkärien tuntema on maitoallergian (ja yleensäkin allergioiden) ja korvatulehduskierteen välinen yhteys.

Toki korvatulehduksia on myös allergiattomillakin lapsilla ja allergisilla lapsilla, jotka ovat maidon välltämisdieetillä. Korvatulehdusalttiuteen on monia syitä.
 
Hyvän ystäväni lapsella oli kierre ja kun maitotuotteet lopetettiin loppui sairastelukin. Meillä poika reagoi myös korvien runsaalla vaikkuuntumisella, märkii niin että tulee ihan siihen korvanlehdelle vaikkua. Ennen kuin aloitin imetysdietin 5kk sitten oli kaksi tulehdusta peräkkäin ja nuhaa jatkuvasti. Nyt ei ole ollut mitään kun maito on ollut poissa. Pojalla on myös silent refluksi oiretta, jotan kaikki käytävät olivat varmasti herkillä maidon kuuluessa ruokavalioon pienempänä. Nyt kun olen antanut hapanmaitotuotteita niin oireita ei tule niin paljon mutta jos minun ruoassani on kananmunaa niin oireet pahenevat ja korvat märkivät.
 
Heips! Pojallani oli maidon ravintorasvojen imetymishäiriö ja dieetin (apteekin korvike) aikanakin oli 11 korvatulehdusta. Keskimmäisellämme oli neuvolan mukaan VAIN koliikki ja korvatulehduksia aina kun nuha oli päivän ollut (tutkittiin allergiapolilla sitten ja löytyi maito-muna-soija-vilja-allergia ja laktoosi-intoleranssi) Diettiin loppuivat vaivat :)
Tällä aurinkoisellamme oli eka korvatulehdus 10 päivän ikäisenä ja kolmiviikkoisena tuli verta ulosteeseen... dieetille tämäkin... mutta korvatulehdukset olivat jatkuvia koko ajan dieetistä huolimatta ja 2-vuotiaana kun dieetti purettiin korvatulehdukset loppuivat...
 
Kiitos kaikille vastauksista. Tämä kyllä alkaa kiinnostamaan. Pojallamme ei ole todettu mitään allergioita, mutta vauvaaikana hän pulautteli, ihan pienenä jopa välistä okseni maidon esim.yöllä ja silloin ajattelin, että oiskohan jotain allergiaa. Voiko tuollaista maidotonta ruokavaliota kokeilla itsekseen? Ja onko tuo Raimo Mäkelän kirja sellaine, josta saisi ohjeita. Ajattelin, että jos itsekseen ensin kokeilisi vaihtaa normaali maidon vaikka soijamaitoon, vai pitääkö se olla nimenomaan sitä apteekin dieettimaitoa. Osaatteko sanoa, mistä lähtisimme liikkeelle? Vai voiko tätä aloittaa ylipäätään itsekseen, niin että poitsu saa kuitenkin kaiken tarvitsemansa. Poikahan on jo 1,5 vjoten syö ihan samaa ruokaa ja maitoa mitä muukin perhe. Jos on hyviä vinkkejä niin oisin kiitollinen neuvoista :)
 
No, meillä juodaan rasvatonta hyla maitoa (ei sitä tiiliskivi, vaan maitopurkin näköistä) ja sopii kaikille =) itse suosittelisin siihen vaihtamaan ihan kokeeksi. Muutenkin välttäisin laktoosia ruokavaliossa jonkun aikaa ja katsoisin onko apua.
Nuo soijamaidot, kookosmaidot, jne... ovat varmasti varteenotettava vaihtoehto mutta mielestäni helpoin aloittaa laktoosittomalla (ja meillä on 2 soija-allergista). Testaa :hug:
 
Kyllä kuulostaa kovin tutulta.. meidän esikoinen kärsi pahimmillaan 4 korvatulehdusta 6 viikon sisään ja sai lähetteen (tk: lääkäriltä) putkitukseen. Maidoton ja viljaton dieetti alkoi parin viikon päästä (lastenpoliklinikan lääkäri, vihdoin) ja korvatulehduksia ei tullut enää. :) Oli ihanaa soittaa ja perua se aika!

Mutta piti kirjoittaa tuosta kokeilusta.. en suosittele kokeilemaan maidon rajoitusta ilman lääkärin neuvoja. Maitotuotteet ovat todella tärkeä valkuaisen, kalsiumin ja D-vitamiinin lähde. HYLA-tai ehkä mieluummin vielä laktoosittoman maidon voi kokeilla ihan itse, mutta maitoa ei voi vaihtaa kokonaan toiseen tuotteeseen ilman kalsium-, D-vitamiini- ja proteiinilisää.
Lastenlääkärin valvonnassa meidän 3-vuotias sai alkaa riisi- tai kaurajuomadieetille, lisäksi piti syödä kalsiumtabletteja, joihin oli lisätty D-vitamiinia. Proteiinin saannin takaamiseksi piti varmistaa, että lapsi saa tarpeeksi kalaa tai lihaa joka aterialla, eli siis enemmän kuin aiemmin.
Tarkkaa puuhaa.

Sitäpaitsi, maito ei ole ainoa syyllinen noihin korvatulehduksiin, meidän esikoisen allergiaksi osoittautui vilja-allergia.

Suosittelen siis käymään lääkärillä, ja jos ette pääse heti lastenlääkärille, pyydä lähete. Valitettavasti useissa terveyskeskuksissa lääkäreiden ja neuvolan terveydenhoitajien asiantuntemus tämän asian tiimoilta ei riitä allergian löytämiseen.

Tsemppiä!
=)
 

Yhteistyössä