Onko kellään kokemusta, mahtuuko/pääseekö yhdistelmävaunuilla taajamajunaan?

Kyse ei ole Helsingin seudun junista, vaan niistä vanhoista sinisistä, jotka ennenmuinoin oli pikajunia..
Pitäs päästä Seinäjoelta Tuuriin tämmöisellä ja aloin nyt miettiä että niissähän on portaat ja avattavat ovet ja vaunuille ei taida olla erillistä paikkaa...
 
"vieras"
Pääsee. Toinen väli on leveämpi, kannattaa nostaa vaunut siitä. Siis jos tarkotat niitä vanhoja sinisiä junia joissa on muoviset penkit (eikä jokaiselle omaa yksittäistä penkkiä).
 
Eifet
Ensin neuvoisin tarkistamaan lipusta, että onko siinä Tuuriin (tai Tuurista takaisin) menevässä junassa varmasti sinisiä vaunuja. Jos käytettävän junan numero on H 450 tai H 445 niin se koostuu sinisistä vaunuista, muussa tapauksessa kyseessä on kiskobussijuna.

Siniseen vaunuun on aika hankala päästä tuplarattailla normaalista ovesta (jos rattaita ei saa kunnolla kasaan, niin se on käytännössä mahdotonta). Myöskään vaunun toisessa päässä olevaan matkatavarahyllykköön tai hattuhyllylle tuplarattaat eivät oikein mahdu. Suositeltava vaihtoehto on viedä rattaat laiturilla konduktöörinvaunun kohdalle, missä konduktööri nostaa ne sisään tavaraosastoon (leveät tuplaovet vaunun keskellä).

Jos kyseinen juna ajetaan kiskobussilla (tai -busseilla), niin vaunun toisessa päätyosastossa on vapaata tilaa rattaille (samaan osastoon mahtuvat mm. polkupyörät ja pyörätuolit). Konduktööri auttaa tarvittaessa nostamaan rattaat sisään vaunuun.
 
Eifet
[QUOTE="vieras";28672375]Anteeks, luulin että ne on niitä toisia sinisiä (tuplaovellisia). Kai tohonkin täytyy ainakin pyörätuolin mennä - minkäköhän levysiä ne on?[/QUOTE]

Kaikkiin sinisillä vaunuilla ajettaviin taajama- tai pikajuniin ei pääse pyörätuolilla. Jos pääsee, niin se onnistuu konduktöörinvaunun keskellä olevasta tavaraovesta (tuplaovi), missä on osassa vaunuja invanostin.

Isot lastenrattaat tai lastenvaunut saa myös vaunuun sisälle konduktöörinvaunun tavaraovesta (ne sijoitetaan tavaraosastoon).
 
"vieras"
Olen lapsen kanssa kulkenut tajaamajunalla väliä vaasa-seinäjoki vaunut/rattaat mukana. Ovista ei tokikaan mahdu, mutta konduktööri nostaa ne sisälle (yksi vaunu sellainen mistä konduktööri saa ne nostettua).
 
[QUOTE="vieras";28672449]Olen lapsen kanssa kulkenut tajaamajunalla väliä vaasa-seinäjoki vaunut/rattaat mukana. Ovista ei tokikaan mahdu, mutta konduktööri nostaa ne sisälle (yksi vaunu sellainen mistä konduktööri saa ne nostettua).[/QUOTE]

voiko siis lapsi ja tavarat matkustaa matkan vaunuissa vai meneekö ne vaunut johonkin eri osastoon?
 
Mörmör
Selviäisikö vr:n sivuilta tämä asia tai kenties heidän as.palvelusta. Itse olen nähnyt joskus laiturilla, kun pyörätuolia nostettiin konduktöörivaunuun, jossa on siis leveä ovi (melkein koko vaunun leveydeltä saa auki) ja siellä saa kuljettaa myös pyöriä. Ihan kuin olisin joskus siellä lastenvaunutkin nähnyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörmör;28672481:
Selviäisikö vr:n sivuilta tämä asia tai kenties heidän as.palvelusta. Itse olen nähnyt joskus laiturilla, kun pyörätuolia nostettiin konduktöörivaunuun, jossa on siis leveä ovi (melkein koko vaunun leveydeltä saa auki) ja siellä saa kuljettaa myös pyöriä. Ihan kuin olisin joskus siellä lastenvaunutkin nähnyt.
juu, varmistan asian vielä ennen lähtöä. Mutta täältä saa yleensä vastauksen kaikkeen paljon nopeammin, helpommin ja joka oikeammin kuin mistään aasiakaspalvelusta, kun ihmiset kertoo omista kokemuksistaan eikä joku as.palvelun ihminen vaan selitä sitä mitä hänen halutaan selittävän (eli useammin ei tiedä mistään mitään)
 
Eifet
ok eli tuollaiseen kiskobussiinko pääsee vaunuilla? (en ole ikinä mistään kiskobussista kuullutkaan...)
Kiskobussin ovipareista toinen on sellainen, josta pääsee siihen päätyosastoon, minne rattaat ja muut isommat matkatavarat mahtuvat. Tämä ovipari on merkitty lastenvaunu-, polkupyörä- ja pyörätuolitarroilla.

Konduktööri tarvittaessa auttaa vaunujen nostamisessa junaan ja neuvoo. Kiskobussissa lapsi voi olla rattaissa matkan aikana (koska kyseessä ei ole suljettu matkaravaraosasto, vaan vain tavallinen vaunuosasto jossa on penkkirivi vain toisella puolella, jotta isoja matkatavaroita mahtuu kuljettamaan siellä).
 
....
öö.. no ainakin tuolla savon seudulla putputtavasta junantapasesta mahtuu kulkee vaunujen kera, vanhoihin ja korkeisiin on kaksosten rattaita joskus haastavaa saada mut kun laittaa rattait kasaan konnari voi pari muksua kannatella...
 

Yhteistyössä